R Robert-san01 skrev:
Jag var tvärsäker på att det var Ekfors då TS nämnde Styrman i ett inlägg. Du har helt rätt i att han inte driver elnät längre.
Det var en annan som skrev om Styrman och jag svarade då att vår ägare inte heter Styrman.

• Gilla
Coolman och 4 till
  • Laddar…
Artig Artig skrev:
Ge Telge en fullmakt att sköta leverantörsbytet för ditt personnummer och din adress under en tidsbegränsad period (viktigt!!!). Då behövs inte GS1-numret/AnlID:t.
Det låter spännande. Ska höra med dem om det kan gå. Tack för förslaget!

G Gebex skrev:
Tack för det trevliga svaret. Jag förstår att du måste ha sovit dåligt och hoppas att din dag blir bättre.

Enligt El-lagen skall alla nätbolag ha en kundtjänst. Det kan vara så att nätbolaget kundtjänst hanteras av anvisningsbolaget (det bolag som är anvisade att leverera el). Elbolaget och nätbolaget måste vara juridiskt åtskilda men kan ha gemensam personal. Det gör att om nätbolaget inte svarar skulle kunna vända sig till elbolaget och få ut information från dem.

Om det inte fungerar så har någon annan föreslagit att man tar kontakt med EI för att få fram kontaktpersonerna för nätbolaget och kontaktar dem direkt. Det kan vara en möjlighet. Även Bolagsverket har information om företagsledning samt styrelse om bolaget är ett aktiebolag.
Goddag Yxskaft 2.0!
Om du hade läst ordentligt hade du förstått att ovanstående inte fungerar pga att bolaget ifråga är skurkar som inte följer reglerna.
Det är det som hela tråden gäller.
Förstår du nu?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså.
Jag skulle anmäla elbolaget till IE.

Väldigt väldigt formellt, så det verkligen finns en handling hos dom som inte kan uppfattas som något annat än en anmälan.
Och sen legat på EI stenhårt att sätta igång och agera. Hota med JK, JO eller vem som nu kan sätta tummen i ögat på EI. Och sen gå vidare med att anmäla EI om de inte sätter igång med ärendet.
Och dessutom begära av EI att du vill ha fortlöpande information om hur ärendet går vidare, begära ut diarienummer för ärendet osv, då frågan är av brådskande natur för dig. Meddela att annars kommer du begära utdrag av handlingar med täta och jämna mellanrum, så det är enklare om de meddelar dig så fort det händer något.

Och sen skulle jag troligen inställa betalningarna helt, bestrid räkningen med skälet att det verkar som att du får räkningar för någon annans mätare.
Var noga med att behålla alla bevis på att du har erhållit ett annat mätarnummer.
Möjligen ska man betala de fasta avgifterna, de som blir oavsett hur lite man förbrukat, då det är ostridigt att du har elleverans och att dessa fasta kostnader finns för det.
Men sluta åtminstone betala förbrukning, för att sätta press på elbolaget.

Detta sista är dock aningens vanskligt, det görs inte på något jättestabilt juridisk fundament. Bara att elbolaget rent allmänt agerar som bovar och banditer spelar ingen större roll i den juridiska processen, då kommer istället just precis exakt det som målet handlar om plockas ner i småbitar och analyseras - inget annat.
Men betalar man de fasta avgifterna, och visar stor välvilja att vilja lösa frågan och snabbt reglera skulden så fort det är utrett vilket anläggningsid som ni har, och kan verifiera alla fakturor mot detta.
Blir det förhandling så ska ni naturligtvis berätta att det uppdagades för er att det troligen är något fel då ni ville byta elleverantör och att ert anläggningsid tydligen inte existerar, så då blev det uppenbart att ni tydligen betalar för någon annans mätare.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Mikael_L
Och försök gå samman med andra abonnenter i en samverkande åtgärd.
Det blir oerhört mycket starkare.

Men inställa betalningar av alla avgifter, eller de rörliga, ska man förstås ha någon någorlunda vettig grund för, innan man tar det steget. Men om det t.ex. verkar sannolikt att man betalar för någon annans mätare, eller något annat osäkert, då kan man absolut överväga att ställa in betalningar. Särskilt ifall elbolaget inte kunnat eller velat medverka till att bringa klarhet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har då fått ett mail där dom skriver att det är ett felaktigt anläggnings-id? Då bör du kunna bestrida elräkningen och hänvisa till deras svar om det felaktiga id'et eftersom du inte kan byta pga att du inte har det anläggnings-id som står på fakturan så är det inte din anläggning dom fakturerar för.

Sen skulle jag anmäla dom direkt utan att tveka, jag antar att dom inte är billiga på elen för den delen.

Sen låter det som att nätägaren heter styrman i efternamn.
Även jag skulle ha ifrågasatt fakturor för en annan anläggning.
Det är deras grejer, låt dem reda i detta.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
S Swotdthain skrev:
Jag har ett flertal mailadresser och telefonnummer till ägare och faktureringsansvarig. De svarar som sagt inte på dessa och de nummer Telge energi fick fram i sin sökning var inte längre aktiva.

Problemet är alltså både att de inte svarar på sina angivna kontaktvägar och att när de för en gångs skull gör det och ger oss vårt anläggnings-ID hävdar de sedan att det är fel. När jag påpekar det via vändande mail får jag inte längre något svar (flera veckor sedan nu).

Det är alltså att hindra sina abonnenter att byta elbolag som är deras syfte med att göra sig oanträffbara. Uppgifterna finns på fakturor och annat.
En liten detalj. Såg att du fått svar via Mail till en början men senare inte fått svar på vändande Mail. Det är inte så att de har fel Reply-to adress när de skickar Mail till dig? Har varit med om det en gång att en kompis hade 3 datorer, i två hade han knappat in rätt adress typ kompis@hotmail.se som returadress men i den tredje hade det blivit kompi@hotmail.se vilket gjorde att när man svarade honom när han skickat från tredje datorn fick han aldrig svaret!

Så, kolla att de Mail du skickat som svar verkligen gått till rätt adress...

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Fakturan för förbrukningen från varje bolag (nät och el) skall innehålla rätt anläggnings-ID. Gör den inte det, vilket verkar vara fallet här eftersom du inte kan byta eftersom ID-numret är fel, är fakturan felaktig och skall bestridas.

Skicka alltså email med en scannad bild där du skriver "Bestrides" över fakturan och skicka också gärna rek med leveranskvitto till nätägaren. När nätägaren inte får betalt lär han gå till inkasso som du också bestrider. Nästa steg ärkronofogden som du också bestrider. När det hela går till tingsrätten får din advokat förklara att fakturan är felaktig eftersom anläggnings-ID:t är fel.

Jobbig väg men nog enda chansen med den här typen av nätägare. Det är givetvis effektivare om det görs i grupp. Går det att få hjälp av EI eller Telge är det givetvis smidigare.

• Gilla
Swotdthain och 1 till
  • Laddar…
hsd
Risken finns att strömmen klipps.....

• Gilla
Swotdthain och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om nätägaren skulle klippa strömmen till en privatbostad så blir det definitivt aktuellt med den så kallade särskilda handräckningen hos KFM med interrimistiskt beslut för att få på elen igen. Det krävs väldigt mycket för att en nätägare ska få stänga av elen till en bostad. Bl.a. krävs kontakt med socialnämnden i kommunen.

Skulle nätägaren faktiskt göra det lär vederbörande snabbt få stora problem.

• Gilla
Swotdthain och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
F farbror j skrev:
Gogla på "länsstyrelse deponera". Detta är vanligt när det handlar om hyror, tvister om underhåll mm.
[länk]
Läste du själv länken?
Isåfall, hur stämmer det överens med fallet i denna tråd?

tommib tommib skrev:
Om nätägaren skulle klippa strömmen till en privatbostad så blir det definitivt aktuellt med den så kallade särskilda handräckningen hos KFM med interrimistiskt beslut för att få på elen igen. Det krävs väldigt mycket för att en nätägare ska få stänga av elen till en bostad. Bl.a. krävs kontakt med socialnämnden i kommunen.

Skulle nätägaren faktiskt göra det lär vederbörande snabbt få stora problem.
Det krävs inte så mycket för att stänga av elen. Visst påminnelser och meddela socialen gör elnätsbolaget. Det tar en viss tid innan elen kopplas ifrån. Men det är rutin för elnätsbolagen frånkoppling sker ganska ofta pga bristande betalning.
Socialen kan inte neka frånkoppling, de de kan göra är att ta över betalningsansvaret och betala för de kostnader som kunden inte betalat till elnätsbolaget. Sker ibland om det är barn med i bilden, samtidigt görs då en utredning om förhållanden i familjen kan vara skadligt för barnen.

Ingen bra idé att strunta i att betala.

Vet inte om man kan bestrida fakturorna och strunta i att betala dem samtidigt som man får fortsatt elleverans.

Men på nätbolaget och kräv rätt anläggningsnummer. De är tyvärr de enda som kan ge dig rätt anläggningsnummer.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
tommib
Om betalningen är tvistig, vilket den kan anses vara i detta fallet med olika nummer på fakturor och anläggning, så ska det till mer än några obetalda fakturor. Ja, det stängs av el men i detta fall tror jag att nätägaren skulle få mer problem om den gjorde så.

• Gilla
Swotdthain och 1 till
  • Laddar…
Nu vet vi inte om det är annat nummer på anläggningen.
Det verkar som mätarens serienummer är väldigt lika i nummerserie som anläggningsnummer.

Sedan ska eller bör mätplatsen vara uppmärkt med ett anläggningsnummer.

Kolla på fakturan om du kan se "mätar nummer" där bör serienummret stå.
Då vet man att det är rätt mätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.