Artig Artig skrev:
Be Telge gå in i EDI-portalen för att se vem som är kontaktperson för nätbolaget och elhandelsbolaget.
De har varit i kontakt med honom vid flera tillfällen utan att lyckas. De verkar dock bestämda på att ett byte ska lyckas till slut.

Alla nätbolag har en kundtjänst som man kan kontakta.

Kontarna därför nätbolaget kundtjänst och be att få ert mätar id.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
J Jari Marikainen skrev:
Kronofogden kan vara behjälplig med deponering av pengar. Jag skulle kolla med dom och upphöra med betalningar av fakturor tills det är utrett.

Även..
Gå ihop med grannarna och skriv ett gemensamt undertecknat brev till E.i.

Be om råd hos Telge Energi som du ämnar byta till. Dom kan reglerna.
Det är ungefär det vi gjort och planerar att göra. Ska skriva ihop en anmälan och be så många som möjligt skriva under.

På Telge har jag en kontakt som uppdaterar läget då och då. Fungerar inget av detta får vi nog hålla inne med pengarna.

Tack för alla svar och råd.

G Gebex skrev:

Goddag yxskaft! Har du ens läst något i tråden? Nätbolaget svarar ju inte vid kontaktförsök och även om de gjort det så ger skulle de ge ut fel id för att omöjliggöra byte av leverantör.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
G Gebex skrev:

Googlar man lite får jag att det kan vara Ekforskraft det gäller. Då verkar det inte lika enkelt...

G Gebex skrev:

De svarar inte på telefon och har svarat på två av mina fem eller sex mail. Samma problem har alltså alla grannar. Vissa har försökt byta i ett års tid. Den enda informationen vi fått via mail är vårt anläggnings-ID och att vi inte skulle få byta innan den 1 maj (på grund av förhandling om nytt avräkningsområde). Byte har dock varken gått innan eller efter detta och när vi anger det anläggnings-ID de givit oss säger de att det är fel.

N NoiseMaker skrev:
Goddag yxskaft! Har du ens läst något i tråden? Nätbolaget svarar ju inte vid kontaktförsök och även om de gjort det så ger skulle de ge ut fel id för att omöjliggöra byte av leverantör.

Tack för det trevliga svaret. Jag förstår att du måste ha sovit dåligt och hoppas att din dag blir bättre.

Enligt El-lagen skall alla nätbolag ha en kundtjänst. Det kan vara så att nätbolaget kundtjänst hanteras av anvisningsbolaget (det bolag som är anvisade att leverera el). Elbolaget och nätbolaget måste vara juridiskt åtskilda men kan ha gemensam personal. Det gör att om nätbolaget inte svarar skulle kunna vända sig till elbolaget och få ut information från dem.

Om det inte fungerar så har någon annan föreslagit att man tar kontakt med EI för att få fram kontaktpersonerna för nätbolaget och kontaktar dem direkt. Det kan vara en möjlighet. Även Bolagsverket har information om företagsledning samt styrelse om bolaget är ett aktiebolag.

G Gebex skrev:
Tack för det trevliga svaret. Jag förstår att du måste ha sovit dåligt och hoppas att din dag blir bättre.

Enligt El-lagen skall alla nätbolag ha en kundtjänst. Det kan vara så att nätbolaget kundtjänst hanteras av anvisningsbolaget (det bolag som är anvisade att leverera el). Elbolaget och nätbolaget måste vara juridiskt åtskilda men kan ha gemensam personal. Det gör att om nätbolaget inte svarar skulle kunna vända sig till elbolaget och få ut information från dem.

Om det inte fungerar så har någon annan föreslagit att man tar kontakt med EI för att få fram kontaktpersonerna för nätbolaget och kontaktar dem direkt. Det kan vara en möjlighet. Även Bolagsverket har information om företagsledning samt styrelse om bolaget är ett aktiebolag.
Jag har ett flertal mailadresser och telefonnummer till ägare och faktureringsansvarig. De svarar som sagt inte på dessa och de nummer Telge energi fick fram i sin sökning var inte längre aktiva.

Problemet är alltså både att de inte svarar på sina angivna kontaktvägar och att när de för en gångs skull gör det och ger oss vårt anläggnings-ID hävdar de sedan att det är fel. När jag påpekar det via vändande mail får jag inte längre något svar (flera veckor sedan nu).

Det är alltså att hindra sina abonnenter att byta elbolag som är deras syfte med att göra sig oanträffbara. Uppgifterna finns på fakturor och annat.

G Gebex skrev:

Jag har sovit ganska gott faktiskt, men vaknade lite för tidigt.

Det är bara det att när någon skriver "Du kanske kan prova att X" i en tråd där det redan står "Vi har provat att X, men det fungerade inte", får jag lätt intrycket att skribenten antingen inte har läst tråden eller också inte har förstått det hen läst.

En god dag tillönskas dig också!

Nu avföljer jag denna tråd.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/anvisat-pris-om-du-inte-ingatt-avtal/

EI borde vara väldigt intresserad av det här bolaget då det inte verkar följa riktlinjerna.

Sen finns det en annan ”fuling” man kan göra och det är att uppge att företaget inte följer unbundling-reglerna (de heter troligen något annat men jag är upplärd med den nomenklaturen). Det innebär att elnätsföretaget och elhandelsbolaget måste vara två olika bolag (kan ha samma ägare dock) och är begränsade i vilken information de får ge till varandra. De får nämligen inte ge mer information om kunderna till varandra än vad som skulle ges till något annat konkurrerande bolag. Det är ett konkurrensbrott då!
Det borde EI vara ännu mer intresserad av kan jag tänka mig och kan hamna på prioriterat i att utredas!
(Obs, samfakturering är helt okej och är inte ett bevis för något felaktigt.)

Sen kring eventuellt avtal om elavtalet så står det på avtalet kring elnätet att man blir anvisad ett avtal hos XXX AB om inget avtal väljs. Där borde det stå hur du går tillväga för att byta avtal. Byt till ett rörligt(kolla bindningstid!) och så borde du se ditt anläggningsnummer i avtalet.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Googlar man lite får jag att det kan vara Ekforskraft det gäller. Då verkar det inte lika enkelt...
Troligen inte.
Ekforskraft blev tvångsförvaltat 2010, gick i konkurs 2011,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekfors_Kraft

konkurnsboet (elverksamheten) såldes i omgångar till kommunen 2014 och 2015
https://www.kuriren.nu/nyheter/kommunen-koper-kraftverk-8148026.aspx

Styrman hamnade så småningom i fängelse för grova bokförings och förskingringbrott
https://www.dt.se/artikel/styrman-domd-till-fangelse-1

Redan under tidigt 2000-tal började konflikterna eskalera, redan vintern 2006 hade Mikael Styrman låtit helt släcka ner två orter.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/l1nVOM/staden-som-blev-kolsvart

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fadai Fadai skrev:
Polisanmäl!
Nyfniken Nyfniken skrev:
För vad?
J Jari Marikainen skrev:
Bedrägeri
Ja inte helt omöjligt.
Men är det verkligen bedrägeri?
Går det att bevisa i så fall?

Visst går det att polisanmäla, dock med risken att det har lagts ner pga "brist på spaningsuppslag" innan TS har hunnit lämna polisstationen.
Eller så kanske polisen påbörjar en undersökning, och försöker finna ett bedrägeribrott att skicka till åklagaren.
Sen ska i så fall åklagaren bli med på noterna, ser denne att bevisningen är för svag väljer antagligen åklagaren att lägga ner.
Och slutligen ska det även hålla i domstol, ifall åklagare väljer att gå till åtal.

Sannolikheten att det stupar (pga att brott ej går att styrka) någon gång långt innan åtal är monumental.
Ja förutsatt att det inte nu skulle råka finnas någon häftig info någonstans som gör det uppenbart att det är bedrägari.

Men själv ser jag det som mest vara ett slöseri med skattemedel, för att stärka någons känsla av ära.

• Gilla
Ja-Ma och 2 till
  • Laddar…
S Swotdthain skrev:
De har varit i kontakt med honom vid flera tillfällen utan att lyckas. De verkar dock bestämda på att ett byte ska lyckas till slut.
Ge Telge en fullmakt att sköta leverantörsbytet för ditt personnummer och din adress under en tidsbegränsad period (viktigt!!!). Då behövs inte GS1-numret/AnlID:t.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligen inte.
Ekforskraft blev tvångsförvaltat 2010, gick i konkurs 2011,
[länk]

konkurnsboet (elverksamheten) såldes i omgångar till kommunen 2014 och 2015
[länk]

Styrman hamnade så småningom i fängelse för grova bokförings och förskingringbrott
[länk]

Redan under tidigt 2000-tal började konflikterna eskalera, redan vintern 2006 hade Mikael Styrman låtit helt släcka ner två orter.
[länk]
Jag var tvärsäker på att det var Ekfors då TS nämnde Styrman i ett inlägg. Du har helt rätt i att han inte driver elnät längre.

Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Bestrid räkningarna (Kanske lämpligt att deponera pengarna!?!)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var?
J Jari Marikainen skrev:
Kronofogden kan vara behjälplig med deponering av pengar. Jag skulle kolla med dom och upphöra med betalningar av fakturor tills det är utrett.
Jag tror inte det går.

Jag har rätt ofta sett att folk är ute efter att deponera pengar, eller föreslår det, vid olika ekonomiska konflikter.
Men enda tillfället det går gäller hyror, där finns det ett system för detta.
Det är ju självklart att det inte finns några aktörer som är sådär jättesugna på att förvalta andras pengar där det beror på konflikter.

Ja så trodde jag i alla fall, tills nyss.

Men det verkar faktiskt som att det går att nyttja vid andra tillfällen också, t.ex. när den som ska ha pengarna inte vill eller kan ta emot dem, när den man är skyldig är okänd eller det kan vara olika personer som är borgenären.
Då är det Länsstyrelsen som sköter saken:
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...er/deponera-pengar/nedsattning-av-pengar.html

Även kronofogden verkar ha en liknande funktion.
Efter domslut och innan den blivit lagakraftvunnen, jag antar att det handlar om ifall man tänker överklaga osv.
https://www.kronofogden.se/Undvikutmatning.html

Jag tror dock inte att något av dessa sätt är tillämpliga i detta fallet.

Men TS kan ju deponera hos mig, ifall han vill. :)

• Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.