7 881 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
NAS och D-Link DNS-320 /320L
Det finns ingen anledning att vara tveksam, läs på istället för att gissaMicke64 skrev:
Några konkreta tips är att köra Gigabit-switchar och CAT6-kablar (åtminstonne nya fräscha och korrekt märkta kablar) samt att inte använda sk homeplugs om man inte måste. Man behöver också en riktigt bra router. Som ex så tripplade jag min hastighet internt med nya kablar 3,8MB/s -> 10. Det är ju rätt lågt men det var när jag fortfarande körde med en gammal homeplug mellan routern och datorn. Googla på "NAS + överföringshastighet" så finns det gott om material att fördjupa sig i.
Om "spegling" kan man googla på RAID och läsa om de olika varianterna. Det finns både varianter som speglar som säkerhet vid fel och sådana som ökar hastigheten genom att skriva på olika diskar samtidigt.bobas skrev:
Redigerat:
Jag kör så med Netgear 3700 original FW. Köpte en 7 portars strömmatad USB hub och kan då vid behov ansluta flera portabla 2,5" HDD om så behövs. Har 4 st 3,5" HDD med totalt 6,5 TB filmer, musik, bilder och det funkar klockrent.Micke64 skrev:Varöfr köpa NAS? Det funkar bra med en bredbandsrouter med USB-port och kör OpenWRT. Då kan du koppla in vilka USB-diskar du vill.
Vill du köra DLNA blir följdfrågan "för vad", för DLNA i sig är INGEN garanti för att video/ljudfilerna som skickas kan spelas upp av mottagaren, för det behövs programvara som kan koda om filerna "real-time" och det klarar ingen NAS idag, såvida du inte bygger den själv med en Core i5 eller bättre i.
Precis som Micke64 säger, DLNA är ingen garanti för att det skall funka mot andra DLNA kompatibla enheter. Jag har problem mot en LED TV vilket jag löste med en billig Android sticka. Inga problem att streama 1080 filmer (Utom Android stickan). Alla HDD stannar och lägger sig i stby mode när de inte används. Backup på allt har jag på diskar vid sidan av , NAS skyddar knappast om åskan skulle slå ned
Nackdelar då? Man skall ha ett helvetes tålamod om man skall föra över/hämta filer från dator till HDD via routern! Effektiv skrivhastighet ofta ligger på runt 2 Mb/s och läshastighet 3-4 Mb/s Tex, en 10GB film tar nästan en timme att överföra till datorn
Finns säkert bättre routrar för detta idag. Nån som har pejl på vad ASUS RT56 ligger på för överföringshastighet via USB port?
USB är tyvärr det som begränsar mest, speciellt om du använder så pass lång kabel som 5m. Kör så kort som möjligt! USB finns ju också numera i flera versioner men det kräver att alla kopplade enheter har samma standard för att kunna nyttja maximal hastighet. En korrekt konfad NAS kan överföra filer över nätverket i 60-70 Mb/s. Men så lägen det funkar att steama utan problem när man ska titta/lyssna så är ju hastigheten inte jätteviktig.fusion skrev:Jag kör så med Netgear 3700 original FW. Köpte en 7 portars strömmatad USB hub och kan då vid behov ansluta flera portabla 2,5" HDD om så behövs. Har 4 st 3,5" HDD med totalt 6,5 TB filmer, musik, bilder och det funkar klockrent.
Precis som Micke64 säger, DLNA är ingen garanti för att det skall funka mot andra DLNA kompatibla enheter. Jag har problem mot en LED TV vilket jag löste med en billig Android sticka. Inga problem att streama 1080 filmer (Utom Android stickan). Alla HDD stannar och lägger sig i stby mode när de inte används. Backup på allt har jag på diskar vid sidan av , NAS skyddar knappast om åskan skulle slå ned
Nackdelar då? Man skall ha ett helvetes tålamod om man skall föra över/hämta filer från dator till HDD via routern! Effektiv skrivhastighet ofta ligger på runt 2 Mb/s och läshastighet 3-4 Mb/s Tex, en 10GB film tar nästan en timme att överföra till datorn. Skicka samma tar dubbla tiden
Likaså om man använder sökfunktionen i Windows så tar det rätt lång tid att söka. Jag har iaf kört så här i 1,5 år och kopplar en 5m USB kabel till berörd HDD om jag skall flytta stora filer.
Finns säkert bättre routrar för detta idag. Nån som har pejl på vad ASUS RT56 ligger på för överföringshastighet via USB port?
Gamla DLNA-enheter som min första gen LED-tv funkar sådär med ffa ljudformat men om man inte vill köpa ny tv kan man alltid konvertera filerna till rätt format (ett som enheten klarar) direkt så att de funkar (för ni digitaliserar väl era inköpta originalskivor och filmer och inget annat
I mitt fall är det Netgear routern som slöar ned allt då dess förmåga att hantera USB är begränsad. Alla USB kablar till/från router/hub/HDD är max 70 cm. 5m kabeln har jag bara för att snabbt föra över filer direkt mellan laptop och respektive HDD som normalt är anslutna till hub/routern.MrElliott skrev:USB är tyvärr det som begränsar mest, speciellt om du använder så pass lång kabel som 5m. Kör så kort som möjligt! USB finns ju också numera i flera versioner men det kräver att alla kopplade enheter har samma standard för att kunna nyttja maximal hastighet. En korrekt konfad NAS kan överföra filer över nätverket i 60-70 Mb/s. Men så lägen det funkar att steama utan problem när man ska titta/lyssna så är ju hastigheten inte jätteviktig.
Gamla DLNA-enheter som min första gen LED-tv funkar sådär med ffa ljudformat men om man inte vill köpa ny tv kan man alltid konvertera filerna till rätt format (ett som enheten klarar) direkt så att de funkar (för ni digitaliserar väl era inköpta originalskivor och filmer och inget annat). Moderna enheter tar det mesta och gör det inte det ur lådan så går det nästan alltid att uppdatera firmware. Man kan ju också sätta aktuell disk som måldisk för nedladdning eller konvertering och då behöver man ju inte flytta på dem.
På tal om original eller inte! Var i Asien förra året och märkte att de inte sålde pirat DVD filmer längre. Nu tar man helt enkelt med sig sin HDD eller köper en HDD i butiken, sen väljer man vilka filmer man vill kopiera och får betala per HD film. Lita på att dessa butiker omsätter STORA summor.
Redigerat:
Tja, så småningom ändrade jag mig lite och har nu en D-Link DNS-320L med en 2TB WD Red-disk i.
Jag har tänkt som så att en "långsam" 5400 disk i viss mån konstruerad för uppgiften ifråga kanske ger mig lite större disksäkerhet. Och det känns ju relativt viktigt.
Den andra disken kommer jag köpa om ett år, typ. Så jag får lite skillnad i produktions-batch och driftstid på de två speglade diskarna - med tanken att dom inte ska komma att vara nära upphällningen samtidigt.
Först kändes 320L'n oerhört långsam och jobbig att konfigurera. Webgränssnittets hastighet sög verkligen.
Sen var det vissa funktioner som inte alls fungerade, och det tog ett bra tag innan jag kom på felet.
D-links installationsprogramvara hade startat upp internet explorer av sig självt (inte firefox som är default på min dator) så jag trodde att det skulle gå bäst med IE för att D-link ville så.
Men icke, när jag till sist stängde IE och gick över till FF började det hända grejer, alla funktioner kom igång och hastigheten blev rätt OK, inte helt blixtrande, men helt OK.
Första setupen var hur smidig som helst. Montera ett handtag på disken, in med disken, i med nätverksuttaget och ström. Sen i med CD-skivan i datorn och så bara klicka några ggr.
Själva formateringen av en 2TB disk tog väl bara en kvart, typ. Kan det verkligen blivit rätt gjort?! :x
Sen blev det någon timmar klurande och testande för att komma underfund med hur users och shares fungerar.
Och här har jag fortfarande ett kvarstående problem.
Jag skulle vilja ha någon slags user som gör att vilken dator som helst på LAN'et kan ta del av nätverksresursen utan någon som helst inloggning, oavsett vad man har loggat in som på den lokala datorn. Denna user ska då givetvis ha ganska stränga begränsningar i rättigheter, typisk bara läsrättigheter.
Hur det ska göras har jag inte klurat ut än.
Det skulle vara trevligt om NASen kunde agera windows server domänkontrollant.
Men det kan den ju självklart inte ... väl? ...
Jag har tänkt som så att en "långsam" 5400 disk i viss mån konstruerad för uppgiften ifråga kanske ger mig lite större disksäkerhet. Och det känns ju relativt viktigt.
Den andra disken kommer jag köpa om ett år, typ. Så jag får lite skillnad i produktions-batch och driftstid på de två speglade diskarna - med tanken att dom inte ska komma att vara nära upphällningen samtidigt.
Först kändes 320L'n oerhört långsam och jobbig att konfigurera. Webgränssnittets hastighet sög verkligen.
Sen var det vissa funktioner som inte alls fungerade, och det tog ett bra tag innan jag kom på felet.
D-links installationsprogramvara hade startat upp internet explorer av sig självt (inte firefox som är default på min dator) så jag trodde att det skulle gå bäst med IE för att D-link ville så.
Men icke, när jag till sist stängde IE och gick över till FF började det hända grejer, alla funktioner kom igång och hastigheten blev rätt OK, inte helt blixtrande, men helt OK.
Första setupen var hur smidig som helst. Montera ett handtag på disken, in med disken, i med nätverksuttaget och ström. Sen i med CD-skivan i datorn och så bara klicka några ggr.
Själva formateringen av en 2TB disk tog väl bara en kvart, typ. Kan det verkligen blivit rätt gjort?! :x
Sen blev det någon timmar klurande och testande för att komma underfund med hur users och shares fungerar.
Och här har jag fortfarande ett kvarstående problem.
Jag skulle vilja ha någon slags user som gör att vilken dator som helst på LAN'et kan ta del av nätverksresursen utan någon som helst inloggning, oavsett vad man har loggat in som på den lokala datorn. Denna user ska då givetvis ha ganska stränga begränsningar i rättigheter, typisk bara läsrättigheter.
Hur det ska göras har jag inte klurat ut än.
Det skulle vara trevligt om NASen kunde agera windows server domänkontrollant.
Men det kan den ju självklart inte ... väl? ...
Mikael_L skrev:Och här har jag fortfarande ett kvarstående problem.
Jag skulle vilja ha någon slags user som gör att vilken dator som helst på LAN'et kan ta del av nätverksresursen utan någon som helst inloggning, oavsett vad man har loggat in som på den lokala datorn. Denna user ska då givetvis ha ganska stränga begränsningar i rättigheter, typisk bara läsrättigheter.
Hur det ska göras har jag inte klurat ut än.
Det skulle vara trevligt om NASen kunde agera windows server domänkontrollant.
Men det kan den ju självklart inte ... väl? ...![]()
Nu har jag ingen erfarenhet av just denna pryl, men på min ReadyNAS Ultra 4 så kan jag skapa en share och tillåta gäståtkomst, vilket innebär att delningen går att komma åt utan att behöva ange några inloggningsuppgifter. Detta tillåter däremot både läsning och skrivning. Det går att lösa under avancerade inställningar genom att klicka ur en ruta med följande text "Bevilja användare som inte äger filerna privilegier att byta namn och ta bort data.".
Jag kan också välja att gästanvändare enbart ska ha läsrättigheter under samma kategori, men då kan ingen gäst skriva, till skillnad från föregående lösning där gäster kan skriva data, men inte ändra befintlig data skapad av annan användare än gäst.
Vet inte om detta hjälper på något sätt, men eftersom det är samma tillverkare kanske det fungerar på ett liknande sätt.
Och nej, den fixar inte att vara domänkontrollant. inte ens att vara medlem i en windowsdomän.
Klicka här för att svara