Jag funderar på att investera i en NAS.
Och jag är egentligen inte intresserad av någon dyr jättelyxig modell.
D-Link DNS-320 och efterföljaren DNS-320L ligger bra till i pris och verkar ganska kompetenta:
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/d-link-dns-3202tb/177580.7103/
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/d-link-dns-320l2tb/183522.7103/
Någon här som har en sådan och kan berätta om sina erfarenheter? Eller någon annan info?
Själv är jag novis inom området och har ingen aning om vad jag ska kika efter, eller ens vilka funktioner som det finns eller som jag kommer nyttja. Jag hoppas på att det även kommer igång lite snack om olika funktioner i olika NAS.
Jag vet inte heller vilken skillnad det är på D-Link DNS-320 och 320L ...
Det är påsk-erbjudande på Alina i Uppsala några dagar till på 320, så jag funderar på att snabba på mitt beslut:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DNS-320-2TB
För tillfället sitter jag endast med en 500GB WD MYBook nätverksdisk, några år gammal.
Den har inga funktioner förutom att den kan dyka upp som en nätverksdisk i explorer. Den är rätt seg men mest irriterande är att den lirar lite smådåligt med användarkonto-hanteringen i win-burkarna jag har. Sätter jag inte uteslutande ett helt öppet guest-account i MyBook'en så börjar det direkt att krångla med långa accesstider, låst win-explorer, omfrågningar om lösenord och allt möjligt konstigt.
Och jag är egentligen inte intresserad av någon dyr jättelyxig modell.
D-Link DNS-320 och efterföljaren DNS-320L ligger bra till i pris och verkar ganska kompetenta:
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/d-link-dns-3202tb/177580.7103/
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/d-link-dns-320l2tb/183522.7103/
Någon här som har en sådan och kan berätta om sina erfarenheter? Eller någon annan info?
Själv är jag novis inom området och har ingen aning om vad jag ska kika efter, eller ens vilka funktioner som det finns eller som jag kommer nyttja. Jag hoppas på att det även kommer igång lite snack om olika funktioner i olika NAS.
Jag vet inte heller vilken skillnad det är på D-Link DNS-320 och 320L ...
Det är påsk-erbjudande på Alina i Uppsala några dagar till på 320, så jag funderar på att snabba på mitt beslut:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DNS-320-2TB
För tillfället sitter jag endast med en 500GB WD MYBook nätverksdisk, några år gammal.
Den har inga funktioner förutom att den kan dyka upp som en nätverksdisk i explorer. Den är rätt seg men mest irriterande är att den lirar lite smådåligt med användarkonto-hanteringen i win-burkarna jag har. Sätter jag inte uteslutande ett helt öppet guest-account i MyBook'en så börjar det direkt att krångla med långa accesstider, låst win-explorer, omfrågningar om lösenord och allt möjligt konstigt.
Jag har en synology ds212j å är helnöjd. Visst den är lite dyrare men jag tyckte det va värt det. Den verkar mer populär på prisjakt med fler aktiva i forumet. Enkelt användargränssnitt osv.
Tror att skillnaden i 320/320L är snabbare processor, mer minne samt strömsnålare.
Tror att skillnaden i 320/320L är snabbare processor, mer minne samt strömsnålare.
Även jag kan pusha för Synology (DS212). Bytte upp mig från Netgear för ett år sedan och bestyckade den med 2 st WD-Red diskar.
Gillar verkligen mjukvaran DSM till synologyn som även har ett utmärkt Mobilstöd plus en massa annan godis och uppgraderas frekvent.
Har även kopplat den mot en UPS vilket känns viktigt för en NAS, är det inte stormen som river ner en EON kabel så är det jag som slår av en säkring för att pula med elen utan att först stänga ner NASen.
Gillar verkligen mjukvaran DSM till synologyn som även har ett utmärkt Mobilstöd plus en massa annan godis och uppgraderas frekvent.
Har även kopplat den mot en UPS vilket känns viktigt för en NAS, är det inte stormen som river ner en EON kabel så är det jag som slår av en säkring för att pula med elen utan att först stänga ner NASen.
Jag köpte en billig NAS (Buffalo Linkstation) men ångrar så här i efterhand att jag inte la lite till och köpte något bättre.
Den fungerar väl hyfsat men jag kör den som nav till mediautdelning (DLNA) och där har den en del hyss för sig.
Kräver en omstart då och då (alltid när man ska se på film) och det måste man göra från en dator = logga in (segt gränssnitt), hitta rätt, starta om, uppstartstid e.t.c.
Finns ingen bra funktion som kör detta automatiskt.
Gå igenom vad du vill använda den till, vilka hastigheter som krävs och försök läsa på lite vad mjukvaran klarar och hur mycket man kan justera. Bara för att det står att den är DLNA certifierad så finns kanske inte de möjligheter som du vill ha.
Den fungerar väl hyfsat men jag kör den som nav till mediautdelning (DLNA) och där har den en del hyss för sig.
Kräver en omstart då och då (alltid när man ska se på film) och det måste man göra från en dator = logga in (segt gränssnitt), hitta rätt, starta om, uppstartstid e.t.c.
Finns ingen bra funktion som kör detta automatiskt.
Gå igenom vad du vill använda den till, vilka hastigheter som krävs och försök läsa på lite vad mjukvaran klarar och hur mycket man kan justera. Bara för att det står att den är DLNA certifierad så finns kanske inte de möjligheter som du vill ha.
Ja D-link-arna har ju DLNA, men det har ju din apparat också, och vad hjälpte det? ...Dede77 skrev:Jag köpte en billig NAS (Buffalo Linkstation) men ångrar så här i efterhand att jag inte la lite till och köpte något bättre.
Den fungerar väl hyfsat men jag kör den som nav till mediautdelning (DLNA) och där har den en del hyss för sig.
Kräver en omstart då och då (alltid när man ska se på film) och det måste man göra från en dator = logga in (segt gränssnitt), hitta rätt, starta om, uppstartstid e.t.c.
Finns ingen bra funktion som kör detta automatiskt.
Gå igenom vad du vill använda den till, vilka hastigheter som krävs och försök läsa på lite vad mjukvaran klarar och hur mycket man kan justera. Bara för att det står att den är DLNA certifierad så finns kanske inte de möjligheter som du vill ha.
Ja hur tusan ska man veta om de inbyggda funktionerna verkligen fungerar bra, dom skriver ju knappast i sitt datablad att det krånglar intermittent ...
Men jag vet alltså inte vad jag ska använda NAS'en till, ja inte riktigt helt iaf...
Jag kommer ha musik-samlingen (mest mp3), högen med filmer och alla foton där.
Tanken är att spela musik varsomhelst ifrån, avspelningsutrustning okänd, just idag någon Win-baserad dator, men i framtiden kan det nog bli andra lösningar, det blir nästa steg.
Och så ska det spelas film, även detta i nuläget från någon PC, typ.
Och slutligen ska det kunnas tittas på bilder, kanske på TV eller en dator någonstans.
Sen ska det gå relativt bra och smidigt att jobba med bilder och musikfiler direkt mot NAS'en, om det är möjligt och inte direkt olämpligt. T.ex att rensa bland bilder, kopiera, beskära och annat. Och att greja med MP-3-orna, typ tagga och sånt.
Så långt kan jag överblicka idag. Sen ser jag att det finns FTP-funktion. Vilket jag uppfattar att det betyder att NAS'en kan agera FTP-server direkt. Mot någon katalog på disken. Kan vara intressant.
@Nimajneb
Jag läste någonstans att just Netgears NAS verkligen är junkig. Du verkar bekräfta det.
När jag skaffade min Netgear för en massa år sedan så var det eg en hygglig NAS, men då dom väldigt infrekvent uppdaterade mjukvaran och den vart eg bara sämre för varje gång så vart det tillslut ohållbart att fortsätta med den.
Qnap brukade ju vara "the shit" på den tiden men även där verkar det gå tillbaka.
Under tiden så har Synology växt till sig, bra hårdvara och mjukvaran ständigt under utveckling.
Alternativ kan ju även vara att bygga en egen server och slänga in WHS i den. Det finns en megatråd på forumet om detta.
Skulle jag tipsa om något rakt av skulle det bli en DS213 (budget DS212j), två speglade WD-red 2TB diskar och en mindre UPS som är kompatibel med synologyn. Kostar några kronor men är något man snabbt installerar och sedan gömmer undan någonstans och förhoppningsvis behöver du inte titta till den dom närmaste 5 åren.
Qnap brukade ju vara "the shit" på den tiden men även där verkar det gå tillbaka.
Under tiden så har Synology växt till sig, bra hårdvara och mjukvaran ständigt under utveckling.
Alternativ kan ju även vara att bygga en egen server och slänga in WHS i den. Det finns en megatråd på forumet om detta.
Skulle jag tipsa om något rakt av skulle det bli en DS213 (budget DS212j), två speglade WD-red 2TB diskar och en mindre UPS som är kompatibel med synologyn. Kostar några kronor men är något man snabbt installerar och sedan gömmer undan någonstans och förhoppningsvis behöver du inte titta till den dom närmaste 5 åren.
Lite OT. Men vad skall du egentligen med UPSen till på servern. Sannolikt så blir det strömavbrott när du inte är hemma - dvs du kan ändå inte stänga av den kontrollerat. Synologyn står ju i sleep-mode när den inte används å då kan det inte va så känsligt med avbrott?
Det är en USB kabel mellan UPSen och Servern.
Servern stänger ner sig kontrollerat när batterikapaciteten understiger typ 10% (inställbart tror jag)
Att bara bryta strömmen på en NAS kan vara förödande om man har otur.
Nästan alla NASar har en eller flera USB portar.
Servern stänger ner sig kontrollerat när batterikapaciteten understiger typ 10% (inställbart tror jag)
Att bara bryta strömmen på en NAS kan vara förödande om man har otur.
Nästan alla NASar har en eller flera USB portar.
DNS-320 har en USB-port. Jag ska kolla den nedladdningsbara bruxen om det går att använda så.
Har du din Synologi konfad så? Dvs att den går ner kontrollerat på order från UPS'en?
edit: Det stod något om att 320'ans USB gick att använda till USB-monitoring. Det är kanske något standardiserat gränssnitt ?!
Dåligt nog finns det endast en USB-port på den NASen ...
Har du din Synologi konfad så? Dvs att den går ner kontrollerat på order från UPS'en?
edit: Det stod något om att 320'ans USB gick att använda till USB-monitoring. Det är kanske något standardiserat gränssnitt ?!
Dåligt nog finns det endast en USB-port på den NASen ...
Redigerat:
Jag har en APC700 någonting och ihop med Synologyn så har jag konfigurerat så att:
1. NASen går ner i "SafeMode" när den drivs på batteri och laddningsnivån blir "låg" från UPSen
2. NASen stänger ner UPSen så att den inte går "torr" i blyackarna
3. Systemet startar upp igen automatiskt när strömmen kommer tillbaka.
APCn som jag har har 4 uttag med batteriunderstöd och ytterligare 4 med spänningspeaksskydd, den börjar även pipa vid strömavbrott vilket är ganska bra om strömmen går på dagtid o man inte märker det direkt.
NASen skickar även ett Email till mig på jobbet när strömmen går och när den kommer tillbaka, då jag har modemet på annat ställe så blir just den funktionen ganska meningslös.
1. NASen går ner i "SafeMode" när den drivs på batteri och laddningsnivån blir "låg" från UPSen
2. NASen stänger ner UPSen så att den inte går "torr" i blyackarna
3. Systemet startar upp igen automatiskt när strömmen kommer tillbaka.
APCn som jag har har 4 uttag med batteriunderstöd och ytterligare 4 med spänningspeaksskydd, den börjar även pipa vid strömavbrott vilket är ganska bra om strömmen går på dagtid o man inte märker det direkt.
NASen skickar även ett Email till mig på jobbet när strömmen går och när den kommer tillbaka, då jag har modemet på annat ställe så blir just den funktionen ganska meningslös.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag har en DNS-320 med två 1 TB diskar. Fungerar jättebra och har inte haft några problem med den. Står i städskrubben och bara går och går. Har den kopplad till trådlös router och switch så jag kommer åt den i hela huset. Fungerar bra att ha den att streama film med direkt till hemmabiosystemet.
USB-kontakten på framsidan tror jag är till att koppla in USB-minnen men jag har aldrig använt det. Strömavbrott är inga problem annat än att man måste gå och starta upp den manuellt.
USB-kontakten på framsidan tror jag är till att koppla in USB-minnen men jag har aldrig använt det. Strömavbrott är inga problem annat än att man måste gå och starta upp den manuellt.