Har skaffat mig ett antal bokplank (spalted beech). Torkat som stock i två år och planken håller nu runt 25% i fuktkvot. Min fråga är när jag kan plocka in dem inomhus ( ouppvärmt utymme). Tänkte lägga dem här ett tag för att sedan när tiden är inne flytta dem inomhus till normal rumstemperatur.

• Staplar av torkade spalted beech plankor med ca 25% fuktkvot staplade på pallar utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MoggeS skrev:
Har skaffat mig ett antal bokplank (spalted beech). Torkat som stock i två år och planken håller nu runt 25% i fuktkvot. Min fråga är när jag kan plocka in dem inomhus ( ouppvärmt utymme). Tänkte lägga dem här ett tag för att sedan när tiden är inne flytta dem inomhus till normal rumstemperatur.
Om du inte redan gjort det så lägg något tungt ovanpå för att minska risken för att planken slår sig.
Har du möjlighet att mäta fuktkvoten i dem?
Har de något tak över sig nu?

Har fått till mig att tumregeln för när det är lämpligt att ta in för sista biten av torkningen är runt 16-17%.
Men jag har egentligen inte mer belägg för det än att ngn sagt det till mig..

Torka som stock är i princip ett begrepp som inte går ihop. Det torkar inte som stock. Eller i varje fall extremt långsamt. Normalt ruttnar trät inifrån innan det torkar.

Du säger 25% fukthalt vilket talar för det jag säger då det inte är långt ifrån fibermättnad (30-35%). 25% når du på 1 vecka i 2 tum tjocka plank om det ligger ute på försommaren.

Du kan ta in dem men i ouppvärmt utrymme torkar det långsammare än utomhus förutsatt att du skyddar det från regn. Är det en gammal lada eller liknande så att det drar igenom luft genom plankväggarna så är det bättre där än utomhus. Eller likvärdigt med utomhus under tak.

Frustrator Frustrator skrev:
Om du inte redan gjort det så lägg något tungt ovanpå för att minska risken för att planken slår sig.
Har du möjlighet att mäta fuktkvoten i dem?
Har de något tak över sig nu?
Ja de ligger runt 25% i fuktkvot nu. Men vad de håller för fuktkvot i mitten vet jag inte. De har tak över sig.

V vectrex skrev:
Torka som stock är i princip ett begrepp som inte går ihop. Det torkar inte som stock. Eller i varje fall extremt långsamt. Normalt ruttnar trät inifrån innan det torkar.

Du säger 25% fukthalt vilket talar för det jag säger då det inte är långt ifrån fibermättnad (30-35%). 25% når du på 1 vecka i 2 tum tjocka plank om det ligger ute på försommaren.

Du kan ta in dem men i ouppvärmt utrymme torkar det långsammare än utomhus förutsatt att du skyddar det från regn. Är det en gammal lada eller liknande så att det drar igenom luft genom plankväggarna så är det bättre där än utomhus. Eller likvärdigt med utomhus under tak.
Ja jag planerar att husera dem hos min bror som har gård med mängder av diverse otäta byggnader.

Har inget bra ställa att placera dem utomhus här hemma och speciellt inte nu när det närmare sig höst med regn+blåst. Bor i Skåne precis vid havet så de brukar regna från "sidan" ..:)

För att visa resultatet med mina plank så kommer här lite bilder. :)

Nybyggd trätrappa med svart metallräcke inomhus.
Skapa konto
Hund sitter på rustikt trätrappsteg med svarvade stålräcken mot en tegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
Mårten Olofsson och 13 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.