Golvvärmen sätts på väl snart men i badrummet har den nog varit på jämt 8)

Luft/luft pumpen körs på i samma temp som ute så det är mest ventilation. Men värmen sätts väl på vid oktober/november.

Har en sambo som kräver det mesta av energi :P

(Bor i södra udde i Skåne så relativt vamt här länge)

Jag brukar köra efter regeln att ingen värme skall på före 15:e september och inte efter 15:e maj.
Jag har hört att det är denna regel som hyresvärdar går efter när de sätter på värmen i sina hus. Det kanska finns variantioner, men så har det alla fall fungerat på västkusten.

Det måste vara svårt att svara på detta. Sätt på värmen när det behövs, inte skall man gå och frysa bara för att ett visst datum inte har nåtts. Hos oss går FLVP hela året och reglerutrustningen får ta hand om ev varmvatten ut i värmesystemet. Elpatronen är frånkopplad sommartid. FLVP drar ca 600 W vilket kan ge kanske 1800 W i värmetillskott när så behövs. 600 W förbrukning kan jag stå ut med för att ha en jämn temp.

• Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
Vi slog på värmen i söndags. Då hade vi bara 17 grader inne. Inte skönt.

Vadå slå av värmen?? Här står alla termostater lika året om. Vrider möjligen ner något element när det ska vädras ut värme efter varma höstdagar då ute temp har gått ner under 20 grader men annars så sköter ju detta sig själv. Har direktverkande el med elektoniska termotstater på varje.

[quote author=0840 link=board=VVS;num=1125661155;start=0#19 date=09/13/05 kl 00:10:03]Det måste vara svårt att svara på detta. Sätt på värmen när det behövs, inte skall man gå och frysa bara för att ett visst datum inte har nåtts.
reglerutrustningen får ta hand om ev varmvatten ut i värmesystemet. quote]

Kan bara hålla med..

2an skrev:
Det måste vara svårt att svara på detta. Sätt på värmen när det behövs, inte skall man gå och frysa bara för att ett visst datum inte har nåtts.
reglerutrustningen får ta hand om ev varmvatten ut i värmesystemet. quote]

Kan bara hålla med..

Jag slår på värmen i 50 min på morgonen sen åker den av igen :)

ska sätta på imorgon 6:30- 9:30 :-[

ni som "snålar" med värmen, hur mycke tjänar ni på det?
själv så slår jag ju inte av vermen ens mitt i sommaren, men jag räknar med att det endast kostar mig ca 2-300:- / år att ha värmen på konstan & nå 100% komfort inomhus

vi sparar gröna skogar inte pengar :D

CarMan skrev:
själv så slår jag ju inte av vermen ens mitt i sommaren, men jag räknar med att det endast kostar mig ca 2-300:- / år att ha värmen på konstan & nå 100% komfort inomhus
gör det inte för det kostar utan för att det inte behövs ,
så fort solen tittar fram får jag ialf 21 grader inne .Teromstaterna är inställda på ca 23 grader .När det inte är så kallt ute så behöver jag inte så varmt men oj va skönt det är att ha varmt inne när det är -20 grader kallt!!!

ja det är klart att det inte behövs nån värme & min värme värmer ju inte då heller, då den känder av det. Men när det är kalla nätter så kan den värma, även i juni. jag tar det som komfort att slippa ha små rått på morgonen innan solen tittat fram.

CarMan skrev:
I mitt fall är det faktiskt ren lättja.

Jag tänder inte pannan förrän det verkligen behövs, och det börjar snart bli dags, känner jag på morgnarna.

Snålhet är det absolut inte, för nu får jag pröjsa dyr el för varmvattnet.
I samband med värmepåsläppet måste man ju börja elda, och då blir varmvattnet gratis igen ;D

I samband med värmepåsläppet måste man ju börja elda, och då blir varmvattnet gratis igen
Det skulle vara intressant å höra vilken typ av panna du har. ;D

CarMan skrev:
Har p-brännaren på hela året så man alltid har 500 liter vv att tillgå om man har många som vill bada efter varandra utan att bli utan vv till en dusch el måste bada i samma vatten.. ;)
Sen står inne givaren året runt på 21 grader så om det behövs värme så får man det..
Juni behövdes lite värme på nätterna men det gick bara drygt 30 kg mer än juli o augusti då ingen värme behövdes då det va 22-24 grader inne hela tiden.. Så det gick extra pellets för ca 50:- i juni o elförbrukningen va 172 kWh.. ;D Så inte spar man så mycke på att ha lite kallt på vår o höst..
Ska man försöka spara så ger det mer att försöka sänka tempen lite på vintern (men det ä inge fränt o frysa) 1 grad 5% besparing sägs de ju..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.