7 603 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
När skall allt betalas vid ett husköp?
Jag undrar om jag förstått rätt när det gäller ett husköp.
1. En handpenning om 10% av köpesumman betalas till säljaren vid kontraktsskrivning. Pengarna hålls kanske av mäklaren fram till övertagandet.
2. Ytterligare 5% betalas till banken vid övertagandet. Då är 15% kontantinsats erlagd och resten av köpesumman består av 10% topplån och 75% bottenlån.
3. Pantbrev och lagfart betalas i samband med övertagandet.
Besiktning tillkommer, det vet jag.
1. En handpenning om 10% av köpesumman betalas till säljaren vid kontraktsskrivning. Pengarna hålls kanske av mäklaren fram till övertagandet.
2. Ytterligare 5% betalas till banken vid övertagandet. Då är 15% kontantinsats erlagd och resten av köpesumman består av 10% topplån och 75% bottenlån.
3. Pantbrev och lagfart betalas i samband med övertagandet.
Besiktning tillkommer, det vet jag.
Ang. punkt 1 är det vanligt att handpenningen (ofta 10% men inte nödvändigtvis) ska betalas till mäklarens konto inom 10 dagar från kontraktsskrivningen, mäklaren håller sedan handpenningen tills eventuella villkor i köpeavtalet (besiktningsklausul, medlemskap i BRF mm) är uppfyllda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Slutsumman ska vara på säljarens konto på överlåtelsedagen.
En vanligt scenario (alternativ finns) är att man träffas på mäklarens kontor och ser till att pengar, nycklar etc byter ägare och därefter är det fritt fram för den nya ägaren att ta sin bostad i besittning.
En vanligt scenario (alternativ finns) är att man träffas på mäklarens kontor och ser till att pengar, nycklar etc byter ägare och därefter är det fritt fram för den nya ägaren att ta sin bostad i besittning.
Klicka här för att svara