Jag har fått bygglov och startbesked för ett permanentbostadshus samt byggt huset nästan klart. Tomten är mycket ojämn och huset byggs på en kulle, cirka 8 meter högre än bilparkeringen. Mellan parkeringen och huset har jag byggt trappor.

Det skulle vara teoretiskt möjligt att bygga väg ända upp men det skulle krävas att vägen tar en lång omväg (alltså en dyr historia). Helst vill jag avvakta med det tills om ett par år.

Nu är min fråga ifall kommunen i det här läget kan neka slutbesked för att tillgänglighetskraven inte är uppfyllda? Är inte det en fråga som ska prövas innan bygglov och startbesked beviljas? Inne i huset vet jag att jag är ansvarig för att trösklar osv. uppfyller tillgänglighetskraven men höjdskillnaden mellan entré och parkering framgick av nybyggnadskartan.

Ingen som har erfarenhet av någon liknande situation?

jag har ingen egen erfarenhet. Men hur ser situationen ut? Om jag tolkar dig rätt så menar du att kommunen i efterhand vill att du anlägger den här vägen av tillgänglighetsskäl?

Vilka formuleringar finns det i bygglovet, resp. protokoll från samrådsmöte om tillgänglighet?

Om där ex. finns några allmänt hållna formuleringar om att uppfylla tillgänglighetskrav, så kan det sannolikt vara grund för att kräva att vägen byggs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.