21 303 läst ·
210 svar
21k läst
210 svar
När och hur tvättar ni era bilar?
Ah paint guard! Riktigt bra produkt och så simpel! Körde det på en av bilarna i ett par år, bara och stryka på, låta torka in och stryka igen.Lutte skrev:
Sorry för OT-frågan, och tack Claes. Den första länken intressant att se. Såå mycket utsläpp från biltvättar i ett område med 4.3 miljoner personer tycker jag inte det var. Och som sagt, det mesta var "tvättmedel". Den andra får jag kolla när jag kommer tillbaka till jobbet.Claes Sörmland skrev:
Farsan hade finaste bilen i området, trots att den nog var den äldsta, han var ingen polerare, men tvättade av den gamla Mazdan på lördagar.Andy78 skrev:
Grannen kommer lullande och får syn på flaskan med Yes "Tvättar du bilen med diskmedel ?? det förstör lacken"
O fan sa farsan, och jag som har tvättat bilen med diskmedel i 30 år.
Grannen studerade Mazdan som just var färdigtorkad med sämskskinn, sen gick han vidare utan att säga nått mer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har inte använt nåt annat än vanligt diskmedel, de 35 år jag haft bilar, möjligen avfettning en gång efter vintern och före vaxningen, fast då aldrig yes utan svagare lågprisdito.Andy78 skrev:
När mina bilar är mindre än tio år gamla tvättar jag dem oftare än mitt tidigare inlägg i tråden antyder.
Kör man vanligt vax på bilen är diskmedel direkt felaktigt då det löser fett=vax. Fast man kan ju läsa mellan raderna här så vaxas det väl inget heller så då spelar det ju ingen roll.
Om man av någon anledning inte vill använda vanligt bilschampo skulle jag hellre tvätta med utspätt golvrengöring. Det är ungefär samma sak som alkalisk avfettning ("sommaravfettning") och löser smuts bättre än rent fettlösande produkter.
Problemet, med att tvätta med yes och liknande, är att det sitter skit kvar på bilen när du börjar vispa runt med svampen och då får man tvättrepor/polerrosor direkt. Men, tvättar man med yes bryr man sig antagligen inte om hur bilen ser ut och då kan man ju bara köra på och göra hur man vill.
Det förvånar lite att många av er är sådana lortgrisar. Även om man inte bryr sig om hur bilen ser ut så handlar det ju om att vårda och bevara skicket på en av hushållsekonomins tyngsta utgiftsposter (för många).
Problemet, med att tvätta med yes och liknande, är att det sitter skit kvar på bilen när du börjar vispa runt med svampen och då får man tvättrepor/polerrosor direkt. Men, tvättar man med yes bryr man sig antagligen inte om hur bilen ser ut och då kan man ju bara köra på och göra hur man vill.
Det förvånar lite att många av er är sådana lortgrisar. Även om man inte bryr sig om hur bilen ser ut så handlar det ju om att vårda och bevara skicket på en av hushållsekonomins tyngsta utgiftsposter (för många).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt outtalade antagande var att den som tvättar med yes inte använder avfettningsmedel och antagligen inte heller högtryckstvätt.
Grunden för all biltvätt är att få bort alla partiklar innan man börjar vispa med svamp. Det enda som funkar då är en kombination av mycket vatten, högtryckstvätt och avfettningsmedel (alkaliskt och petroliumbaserat). Efter det kan man använda svamp och sitt favorittvättmedel.
Grunden för all biltvätt är att få bort alla partiklar innan man börjar vispa med svamp. Det enda som funkar då är en kombination av mycket vatten, högtryckstvätt och avfettningsmedel (alkaliskt och petroliumbaserat). Efter det kan man använda svamp och sitt favorittvättmedel.
Om du ställer dig 100m bort och fotar så ser jag antagligen inte ens bilen. Fälgarna ser väldigt smutsiga ut. Tvättar du bara vart annat år gissar jag att lacken är väldigt sträv om du drar med fingret på den => inte ren.KnockOnWood skrev: