Alebaleportocale
Kapar tråden lite. Hur är det om man slutför en affär där säljarna har flyttat utomlands, men har blivit kvar på vår adress i Sverige? Vi störs inte av det, men kan det bli problem i framtiden rent juridiskt?

nja inte rent konkret. Det är väl om de drar på sig massa skulder och det blir frågan om utmätning då. Då kan det ju bli lite jobbigt.......

A
S Stefan1972 skrev:
nja inte rent konkret. Det är väl om de drar på sig massa skulder och det blir frågan om utmätning då. Då kan det ju bli lite jobbigt.......
De kan inte utmäta dig om någon annan står på din adress med skulder.
Har själv försökt få skatteverket att få bort en person från mina föräldrar. Personen har stora skulder hos kronofogden och de har varit och knackat på hos mina föräldrar men de går inte ens in då de förstått läget. Tror att jag anmält det ca 40-45 ggr till skatteverket men de bryr sig inte.
Vi påbörjade processen för drygt 3-4 år sen om jag minns rätt.

• Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
De kan inte utmäta dig om någon annan står på din adress
Fel. De kan utmäta om de misstänker att personen bor där. Då gäller att den skuldsatte personen presumeras äga allt i huset, fram till att du med namngivna kvitton, kan bevisa vem som äger vad. Det betyder att om man slarvar med att spara kvitton, eller köper saker anonymt (dvs så namnet inte kommer på kvittot vilket det annars gör om man köper dyrare saker) så kan kronofogden plocka med sig prylarna.

Men sedan är det ju en annan sak om man faktiskt tagit tag i problemet och anmält att personen är skenskriven på en adress. Då ligger ju dessa 40-50 anmälningar registrerade i ett diarium, och det är lätt för kronofogden att se att föräldrarna talar sanning och att det är personen som skrivit sig där utan föräldrarnas tillåtelse. Det ligger altså till dina föräldrars fördel att hon tagit tag i problemet och bestridit skrivningen, varför kronofogden förstår att det inte är hennes fel.

Stoppar man dock bara huvudet i sanden och totalt struntar i att en obehörig skrivit sig på ens adress, så kan man ligga risligt till sedan med utmätningar.

Tvärtom förekommer dock, att den personen som bor på riktigt på adressen är delaktig i skenförskrivningen, och då har kronofogden bara plockat med sig allt av värde, med full rätt.
Så gäller att spara kvitton - särskilt om en person skulle skenförskriva sig på din adress utan att du märker det, det hinner gå en jäkla massa år, säg 3-4 år, och personen SEDAN drar på sig massa skulder. Då gäller det att kunna bevisa sin rätt.

Det som formellt gäller är att pengar/föremål ska hållas åtskilda om utmätningsrätten är annorlunda, annars gäller det att kronofogden kan plocka allt. Har man t.ex. gemensamt konto så kan kronofogden mäta ut även makens pengar.
Detsamma gäller om man t.ex. har pengar för ett visst ändamål - säg en insamling till en skolresa eller liknande, och man har pengarna på samma konto som brukskontot. Då spelar det ingen roll att man har fört 100% bok på allt som kommit in och har koll på de exakta beloppen.
Pengarna ska hållas totalt åtskilda på separata konton.
Detsamma gäller t.ex. skadestånd för personskada. Sådant skadestånd får inte utmätas, under en förutsättning. Så fort ett sådant skadestånd "nuddar" ens vanliga konto så är pengarna "smittade" med utmätning. De måste sättas in direkt på ett avskilt konto för att det ska vara giltigt, och på detta konto får inga insättningar eller uttag göras annat än vad som kan hänföras till skadeärendet.

A
S sebastiannielsen skrev:
Fel. De kan utmäta om de misstänker att personen bor där. Då gäller att den skuldsatte personen presumeras äga allt i huset, fram till att du med namngivna kvitton, kan bevisa vem som äger vad. Det betyder att om man slarvar med att spara kvitton, eller köper saker anonymt (dvs så namnet inte kommer på kvittot vilket det annars gör om man köper dyrare saker) så kan kronofogden plocka med sig prylarna.

Men sedan är det ju en annan sak om man faktiskt tagit tag i problemet och anmält att personen är skenskriven på en adress. Då ligger ju dessa 40-50 anmälningar registrerade i ett diarium, och det är lätt för kronofogden att se att föräldrarna talar sanning och att det är personen som skrivit sig där utan föräldrarnas tillåtelse. Det ligger altså till dina föräldrars fördel att hon tagit tag i problemet och bestridit skrivningen, varför kronofogden förstår att det inte är hennes fel.

Stoppar man dock bara huvudet i sanden och totalt struntar i att en obehörig skrivit sig på ens adress, så kan man ligga risligt till sedan med utmätningar.

Tvärtom förekommer dock, att den personen som bor på riktigt på adressen är delaktig i skenförskrivningen, och då har kronofogden bara plockat med sig allt av värde, med full rätt.
Så gäller att spara kvitton - särskilt om en person skulle skenförskriva sig på din adress utan att du märker det, det hinner gå en jäkla massa år, säg 3-4 år, och personen SEDAN drar på sig massa skulder. Då gäller det att kunna bevisa sin rätt.

Det som formellt gäller är att pengar/föremål ska hållas åtskilda om utmätningsrätten är annorlunda, annars gäller det att kronofogden kan plocka allt. Har man t.ex. gemensamt konto så kan kronofogden mäta ut även makens pengar.
Detsamma gäller om man t.ex. har pengar för ett visst ändamål - säg en insamling till en skolresa eller liknande, och man har pengarna på samma konto som brukskontot. Då spelar det ingen roll att man har fört 100% bok på allt som kommit in och har koll på de exakta beloppen.
Pengarna ska hållas totalt åtskilda på separata konton.
Detsamma gäller t.ex. skadestånd för personskada. Sådant skadestånd får inte utmätas, under en förutsättning. Så fort ett sådant skadestånd "nuddar" ens vanliga konto så är pengarna "smittade" med utmätning. De måste sättas in direkt på ett avskilt konto för att det ska vara giltigt, och på detta konto får inga insättningar eller uttag göras annat än vad som kan hänföras till skadeärendet.
Jag får nog förtydliga mitt svar =) Insåg att det var slarvigt.

De kan inte utmäta dig Om.
Du köpt ett hus av mig, och jag flyttar ut. Alltså att det är självklart att vi två inte har några band sedan förr alls. Utan jag har bara struntat i att ändra adress. Låt oss säga att jag väljer att flytta till en husvagn och har stoppat alla mina brev till folkbokföringsadressen.
I normalfall kollar nog inte majoriteten av människor om någon är skriver på samma adress. Du hade således aldrig märkt det. Om du däremot märker det så gör du ju såklart en anmälan.

I vårt fall skrev denna person sig hos dem pga bedrägeri mot fk och alla instanser som man kan få om man inte bor ihop med sin sambo.
Vi märkte detta när breven kom.
Kommer inte ihåg om vi hade anmält till skatteverket innan kronofogden knackade på eller om jag tog tag i det ordentligt efter de kommit dit.
Men de stövlade då inte in i huset och förstod vad som faktiskt hade hänt.

Så det är inte helt självklart att de bara stövlar in hos dig bara för att jag skriver mig hemma hos dig om jag har stora skulder.
Men de är ju olika alla indrivare så det kan säkert vara olika fall till fall.
De har aldrig dykt upp igen iallafall. Alla brev som kom skrevs det bara fel adress/retur på och lades på lådan.

Jag brukar inte kolla min adress så värst ofta. Borde finnas någon funktion att om någon skriver sig på adressen måste jag som bostadsägare godkänna. Lägenhet är ju värre.

Rkarlsson skrev:
de bara stövlar in hos dig bara för att jag skriver mig hemma hos dig
Korrekt, de ser ju givetvis om någon nyss bytt adress. Har person X med tunga skulder nyss bytt adress och skrivit sig hos en oskyldig så ser man ju det på datumen. Har huset sålts och personen "kvarskrivit" sig på gamla adressen finns det ju lagfartsöverlåtelse och även allt registrerat hos mäklare m.m.

Så indrivare kan mycket väl se att det rör sig om en skenskrivning och även fiska fram hur den har tillkommit. Indrivare är inte dumma, de förstår mycket väl om en skenskrivning har gjorts hos en helt ovetande, eller om någon bara påstår detta för att hjälpa någon komma undan sina skulder.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det händer att personer utan tillåtelse skriver sig på en annan adress än där de bor och det utan fastighetsägarens tillåtelse. Att det känns obehagligt kan jag intyga, efter att en bedragare på Blocket hade skrivit sig på vår adress. Det började ringa upprörda människor och söka en person som inte bodde hos oss. Av den anledningen har jag tagit reda på vad man kan göra om man råkar ut för att någon skriver sig på ens adress.

Folkbokföringslag (1991:481) säger bland annat följande:

”6 §
En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon enligt 7 och 8-13 §§ är att anse som bosatt. Den kommun där en person är folkbokförd är hans eller hennes folkbokföringsort.”

”7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.”

Att inte göra som lagen föreskriver får dock inga större konsekvenser, varför mindre nogräknade personer gör så här för att få fördelar av olika slag. Man följer inte folkbokföringslagen, men det är inte så olagligt att man får böter – oftast i alla fall.

Så här får du bort personen från din adress:

1. Börja med att kontakta Skatteverket
, det är de som sköter folkbokföringen. Ring och anmäl till dem att personen skrivit sig hos dig utan din vetskap samt att hen inte bor där. Då startar de en utredning och kan ändra den felaktiga adressen, när de har letat reda på hens riktiga adress. Var beredd på att detta kan ta flera månader.

2. När du får post adresserad till personen från Kronofogden eller andra myndigheter, kontakta dessa och anmäl att personen inte är skriven på din adress. Får andra myndigheter indikationer på att det är fel i folkbokföringen så har de nämligen skyldighet att underrätta Skattemyndigheten om detta. Då kan ärendet skyndas på.

Tyvärr är det lönlöst att polisanmäla en felaktig folkbokföring, de hänvisar dig direkt till Skatteverket.

I det här sammanhanget kan det också vara bra att försäkra dig mot att ingen kapar din identitet eller lagfart. Passa därför också på att:

3. Spärra någon obehörig från att ändra din adress, det gör du enkelt hos Skatteverket med mobilt bankid. [länk]

4. Lantmäteriet råder den som är orolig för lagfartskapning att ansluta sig till Mina meddelanden. Du får då ett meddelande så fort ett ärende är registrerat och kan snabbt reagera.

Risken för en lagfartskapning är väldigt liten, särskilt om det finns inteckningar i fastigheten. Viktigt att påpeka är också att du inte blir av med äganderätten till fastigheten även om det skulle hända att någon kapar lagfarten.

Det ska gå ut skriftliga underrättelser från Lantmäteriet vid alla former av beslut (beviljande, avslag, vilande och uppskov) mellan två privatpersoner. Det förhindrar inte själva kapningen, men det gör den rättmätige ägaren medveten om vad som hänt på ett så tidigt stadium att hen genom överklagande kan få tillbaka lagfarten ganska snabbt. Det i sig gör det mindre intressant att kapa lagfarter eftersom syftet är att låna pengar med fastigheten som säkerhet. Det hinner kaparen inte med nu.
1) Det finns numera även en e-tjänst för att se om andra skrivit sig på din adress och anmäla fel: https://www.skatteverket.se/privat/...ordpadinadress.4.48cfd212185efbb440b1a16.html

Som en bonus har handläggningstiden också kortats ner. De kanske inte är snabba, men inte fullt lika sega...

2) Alternativ hantering av brev: Kryssa över mottagaradressen, skriv tydligt intill "Åter avsändaren" följt av avflyttad om du tror personen bort där förut, eller helt enkelt bor inte på denna adress.

Sen är det bara att dumpa breven (utan ny frankering) i PostNords brevlåda. =)

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.