17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilka associationer borde jag göra?B Bitterhetsakademin skrev:
När jag hör/ser ordet papperslös associerar jag till en person som saknar identitetshandlingar.
Det är inte en dikotomi.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag tror att det finns en gräns för hur många överklagande man kan göra i ett ärende.B Bitterhetsakademin skrev:
Kan du ge några exempel på ageranden av Ruben och Hilda som kan kallas aktivistiska?B Bitterhetsakademin skrev:
Ja, det är ett dilemma att odemokratiska länder får vara med i FN. Om odemokratiska länder ska vara med i FN borde de inte ha rösträtt.B Bitterhetsakademin skrev:
Sen är frågan hur det ska lösas rent praktiskt, liberal demokrati av västerländskt snitt är inte det enda tänkbara systemet. Vem skall avgöra vad som är nog demokratiskt.P pmd skrev:
Ruben och Hilda har skildrats i oräkneliga artiklar på Samnytt om hur de valt att fria invandrare men slagit ner stenhårt på gamla pensionärer som levt kvar i villfarelsen om yttrandefrihet och kallat saker för sitt rätta namn. Söker du på den sidan kommer du få upp en hel del intressanta artiklar att fördjupa dig i.P pmd skrev:
Enligt kulturmarxismen skall orden utformas för att styra dina associationer i önskad riktning.P pmd skrev:
Papperslös ger andra associationer än illegal invandrare där associationen blir att det är en kriminell som ska ut snarast möjligt. Vidare så låter ensamkommande barn som något hjälplöst och beskyddansvärt snarare än en handlingskraftig ung man som genomkorsat dussinet länder för att åtnjuta den svenska välfärden och livstidsförsörjning på de svenska skattebetalarnas bekostnad.
Redigerat:
Alla falanger har sitt politiska nyspråk. "Kulturmarxism" verkar vara ett sånt ord? Kan du inte förklara vad det betyder för oss oinvigda?B Bitterhetsakademin skrev:Enligt kulturmarxismen skall orden utformas för att styra dina associationer i önskad riktning.
Papperslös ger andra associationer än illegal invandrare där associationen blir att det är en kriminell som ska ut snarast möjligt. Vidare så låter ensamkommande barn som något hjälplöst och beskyddansvärt snarare än en handlingskraftig ung man som genomkorsat dussinet länder för att åtnjuta den svenska välfärden och livstidsförsörjning på de svenska skattebetalarnas bekostnad.
Kulturmarxismen har sina rötter i Frankfurtskolans kritiska teori som är roten till all genusteori, normkritik intersektionalitet och mycket annat som bidrar till att bryta ner samhället. Då så gott som samtliga teoribyggare delade samma ursprung så brukar alltid diskussioner i ämnet spåra ur och leda till låsta trådar så jag nöjer mig med detta och överlåter till den specialintresserade att utforska på egen hand.S Staffan-N skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Nej. Att använda ordet papper för dokument med rättslig innebörd, intyg etc. är belagt sen 1600-talet.B Bitterhetsakademin skrev:
Tro inte att alla andra har samma associationer som du har.
Mina associationer är bara att de saknar de papper som visar att de har rätt att vistas i Sverige. Punkt slut.
pmd verkar ha samma association också.
Om du och andra i din bubbla associerar det med gullighet och personer som det är synd om så är det upp till dig och er att ändra era associationer. Och så slutar ni upp med att påstå att alla andra har samma associationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Men nu har ju inte alla papperslösa begått något lagbrott, utan tvärtom. Det är ju den slutsats jag drar eftersom ingen kunde svara på vilken lagparagraf de har brutit mot. Den frågan ställde jag i fredags.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är ju inte heller sant. När man undersökte de ensamkommande barnens situation efter ungefär 5 år så visade det sig att de studerade eller jobbade lika mycket som svenskfödda. De har blivit väl integrerade i Sverige just för att folk tyckte att barn behöver tas om hand.B Bitterhetsakademin skrev:
Du begriper väl själv varför man i Sverige använder ordet papperslös istället för som i andra länder, illegal invandrare?BirgitS skrev:
Nej. Att använda ordet papper för dokument med rättslig innebörd, intyg etc. är belagt sen 1600-talet.
Tro inte att alla andra har samma associationer som du har.
Mina associationer är bara att de saknar de papper som visar att de har rätt att vistas i Sverige. Punkt slut.
pmd verkar ha samma association också.
Om du och andra i din bubbla associerar det med gullighet och personer som det är synd om så är det upp till dig och er att ändra era associationer. Och så slutar ni upp med att påstå att alla andra har samma associationer.
Fundera på varför 99,9% av alla ukrainare som har kommit hit har sina papper i ordning, tom de som flydde från rena krigszoner under beskjutning, medan "flyktingar" från Iran/Afghanistan mfl oftast saknar det. En slump?
Det blir bara oärligt och tramsigt att argumentera för att etiketter som papperslös och ensamkommande inte används just för att förstärka deras offer-roll.
Ett offer för olyckshändelser och katastrofer kan ej ifrågasättas.
Rationellt tänkande undanbedes.
Tyck och känn rätt och var god.
Ett offer för olyckshändelser och katastrofer kan ej ifrågasättas.
Rationellt tänkande undanbedes.
Tyck och känn rätt och var god.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
För tredje gången: Vilken lagparagraf har de brutit mot?Huddingebo skrev:
Du begriper väl själv varför man i Sverige använder ordet papperslös istället för som i andra länder, illegal invandrare?
Fundera på varför 99,9% av alla ukrainare som har kommit hit har sina papper i ordning, tom de som flydde från rena krigszoner under beskjutning, medan "flyktingar" från Iran/Afghanistan mfl oftast saknar det. En slump?
Man använder just ord som syftar på att de inte har nödvändiga papper i USA sen många årtionden. Undocumented är ett av de orden.
Ukrainarna har fått tillstånd att vara här enligt ett särskilt förordnande, Massflyktsdirektivet, så det kan inte jämföras. De har inte vandrat långa sträckor, de har inte varit utelämnade till människosmugglare som la beslag på dokumenten som säkerhet etc. utan i stället kunde de lätt passera alla gränsövergångar. Går ju inte att jämföra alls med andra ord. Visar bara brist på kunskap att göra den jämförelsen.
Tillägg:
I Tyskland säger man även undokumentierte Zuwanderung.
På spanska Inmigración irregular.
På franska används även immigration irrégulière
På italienska även immigrazione irregolare.
På norska Ulovlig innvandring og opphold.
Så det var inte sant att man använder illegal överallt annars utan ord som utan dokument och irreguljär är vanliga. Varför komma med lögner som är så lätta att genomskåda?
Redigerat:
De enda som kommer med lögner, vita lögner och underhållande av fakta är myndigheter, journalister och naiva människor som tror på dessa.BirgitS skrev:
För tredje gången: Vilken lagparagraf har de brutit mot?
Man använder just ord som syftar på att de inte har nödvändiga papper i USA sen många årtionden. Undocumented är ett av de orden.
Ukrainarna har fått tillstånd att vara här enligt ett särskilt förordnande, Massflyktsdirektivet, så det kan inte jämföras. De har inte vandrat långa sträckor, de har inte varit utelämnade till människosmugglare som la beslag på dokumenten som säkerhet etc. utan i stället kunde de lätt passera alla gränsövergångar. Går ju inte att jämföra alls med andra ord. Visar bara brist på kunskap att göra den jämförelsen.
Tillägg:
I Tyskland säger man även undokumentierte Zuwanderung.
På spanska Inmigración irregular.
På franska används även immigration irrégulière
På italienska även immigrazione irregolare.
På norska Ulovlig innvandring og opphold.
Så det var inte sant att man använder illegal överallt annars utan ord som utan dokument och irreguljär är vanliga. Varför komma med lögner som är så lätta att genomskåda?
Finns otaliga exempel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sexuella_övergreppen_under_We_Are_Sthlm