17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ironiskt är att Hamas möjliggjordes genom Israels stora stöd till Yassin i bildandet av organisationen. Trots farhågor om att skapa ett monster utom kontroll fullföljde planen för att skapa en fiende mot PLO och Fatah och därigenom splittra palestiernas motstånd. Oftast brukar israelerna vara smarta och beräknade men den planen bet dem i röven rejält. Vidare hade Israel fingrarna i syltburken då IS-grundades men det är en annan historia.P Peter787 skrev:Jag håller med, att jämföra Hamas med kackerlackor och mördarsniglar är orätt mot kackerlackorna och mördarsniglarna, de djuren är bara just djur och vet inget annat, Hamas är lägre stående än djuren.
Hamas utnyttjar den palestinska civilbefolkningen på ett cyniskt beräknande sätt som mänskliga sköldar, ju fler som dödas, trots Israels ansträngningar att minimera civila offer, desto bättre tycker Hamas och tror att naiva idioter i väst ska rädda dem
Hamas skapades inte 1948, det skapades 1987 och har ett totalt utplånande av Israel och judarna som mål, hur ska man hantera sådana motståndare, prata med dem 🤣
40000 döda civila varav hälften barn är ingen obetydlig siffra.H hovapettson skrev:Ja, IDF är helt suveräna på att undvika collateral damage. Det hävdas att inget krig någonsin har haft så få civila offer, vilket är förargligt för hamaz eftersom döda "civila" är deras enda ammunition. Hamaz började ett krig de inte har stake att fullfölja. Som du säger: Släpp gisslan, sträck vapnen, överlämna terroristerna och försök sluta döda judar så blir det fred på fyra minuter. Om araberna/palestinierna sedan samarbetar med Israel kan de få sitt land att blomstra. (Utan "tunnelbanor".)
Och angreppet på Nassersjukhuset vittnat inte om någon överdriven omsorg mot civilas liv. Netanyahu vill knappast ha fred för då ställs han inför rätta för korruption så kriget måste rulla vidare.
Ja han står inför rätta för omfattande korruption, tagande och givande av mutor men så länge kriget varar skjuts det upp så hans politiska överlevnad hänger på att kriget fortsätter. Trump har också blandat sig i och kräver att alla åtal mot "krigshjälten" stryks.J jawen skrev:
Mitt inlägg var främst för att belysa den nytta den tidiga arbetskraften gjorde for Sverige, då i form av utvalda yrkesskickliga arbetare vilka tillhörde den europeiska kulturkretsen. Dessa hade till skillnad från icke läskunniga flyktingar från Mellanöstern och Afrika vilka till största delen sitter fast i religiös fundamentalism och klantänkande något att tillföra Sverige. Enligt Lynn& Vanhanens stora metastudie som iofs har vissa brister framgår att skillnaden i iq på gruppnivå mellan en italienare och många invånare i afrikanska länder är över trettio enheter vilket måste beaktas när man förutspår möjligheten till framgångsrik assimilation. Trettio enheter är två standardavvikelser och man kommer då ner i ett snitt som understiger den svenska gränsen för att betraktas som utvecklingsstörd varvid arbetsmarknaden är tämligen begränsad. Det är kanske på sin plats att påpeka att resonemanget gäller på gruppnivå och att enskilda undantag kan finnas.BirgitS skrev:
Ja, och?
Det visar väl då hur dumt det är att dra slutsatser utifrån vad som händer i någon annan del av världen. Vi drar inte slutsatsen att alla italienare är kriminella därför att det finns en italiensk maffia idag som håller på med organiserad brottslighet. Varför ska då andra invandrare klumpas ihop med den lilla andel av dem som är kriminell?
Varför inte bedöma varje person för sig?
Bortse från Bibi och detaljer en stund. Den dagen Israel slutar försvara sig med sofistikerad hitech och barbariskt våld kommer landet att utplånas av invaderande massor som endast vill en enda sak - slakta varje jude. (8 okt-dåden var en försmak av vad som skulle ske. Nivån på sataniskt våld som de då själva filmade och spred visar vad dessa varelser är kapabla till. Med lite knark i sig?)B Bitterhetsakademin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Om du inte gillar BRÅ:s ordval får du ta det med dem. Det är ingen idé att skjuta budbäraren.P Peter787 skrev:
Och så kom det vanliga tramset med att misstänkliggöra medlemmar genom att insinuera att de är jäviga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Du har själv länkat till en rapport som visade att överrisken inte är 100 % utan 34 %, 68 % och 76 % efter standardisering med kön, ålder, 2 socioekonomiska faktorer och kommuntyp. Det står även att få socialbidrag jämfört med att inte få socialbidrag (oavsett bakgrund) ökar risken med 610 %.Höghus skrev:
Hela tiden gäller det misstanke om brott och inte om att begå brott.
Läser du inte vad du länkar till eller har du svårt att förstå skillnaden mellan att misstänkas för brott och begå brott eller svårt att förstå att tal som 34, 68 resp. 76 % inte innebär en dubblering av risken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Så kommer fördomarna och generaliseringarna fram igen. Från Mellanöstern har det flytt många akademiker, skolgång är även det normala i det området, tom. i Afghanistan får flickor gå i skolan tills de fyller 12 år. Om man är nöjd med religiös fundamentalism och klantänkande så finns det ingen anledning att fly utan man flyr för att man vill leva på ett annat sätt.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är svårt, dyrt och besvärligt att fly så det är inte de dummaste som klarar av det. Du verkar vara proppfull med fördomar om folk på andra kontinenter och kan inte se hur många med eftergymnasiala studier det finns bland dem med en bakgrund från Mellanöstern och Afrika.
När det gäller IQ-tester så vet man ju att så fort som folk får chansen att studera mer så går IQ-resultatet upp. Likaså om man utför många IQ-tester så går resultatet upp.
Al Nakba var ingen trevlig tid för palestinierna med etnisk rensning utförd av sionistiska terrorgrupper som Sternligan som senare mördade Folke Bernadotte. Många av krigsförbrytarna fick sedan framträdande poster i den unga israeliska statens ledning.P Peter787 skrev:
Jag håller med Fairline om att de flesta resonerar som han. Det beror såklart på i vilka kretsar man umgås men det är mer sällan än ofta jag träffar någon som en del här i tråden och då träffar jag nya människor dagligen, från olika delar av världen.J jawen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Ska jag tolka det som att du vill bo i kollektiv med likatänkande? Om inte, varför tror du att jag vill det?J jawen skrev:
Alla så länge de inte är bögar eller muslimer?J jawen skrev:
Själv gör jag ungefär samma utan att för den skull dra det så långt vänster som du.
Samma härJ jawen skrev:
Ungefär detsamma som du plus att jag står upp för även muslimer och homosexuella. Jag gör inte skillnad på folk.J jawen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Jag har varit och arbetat i Mellanöstern en del, bland annat i Palestina och tros er eller ej, de kan läsa, skriva och räkna. Synnerligen kompetent folk jag arbetade med och jag misstänker att det är svårt att hantera IT-system så bra se gjorde om de inte är läs- och skrivkunniga. Personen som har ansvar för Unix/Linux hos företaget jag var hos, var otroligt kunnig, kunnigare än de flesta IT-tekniker i Sverige. Det var för övrigt en kvinna för att förstöra fördomarna lite mer...B Bitterhetsakademin skrev:
Som jag skrev var det på gruppnivå, enskilda personer ligger utanför snittet. De du arbetat med var förmodligen landets elit. Den grupp som lyckats väl i Sverige och har en genomsnittlig utbildningsnivå högre än svenskarna är iranierna som enligt boken jag refererade till ligger högst i Mellanöstern. Studien antyder att iq till stor del är genetiskt betingat men det är idag kontroversiellt att tala om. Att genetiskt skillnader mellan folkgrupper skulle förekomma är väl inte konstigt, se bara startfältet på ett hundrameterslopp. Vissa delar kan förklaras med undernäring och sjukdomar men även bland människor som flyttat till i-länder finns skillnader kvar efter flera generationer. Iq är en viktig parameter för hur väl en individ lyckas i livet men långt ifrån den enda och jag gör inte skillnad på deras människovärde för den skull. Drar mig till minnes en undersökning som jag inte hittar för tillfället så jag citerar ur minnet, den hävdade att den grupp som upplevde maximal lycka hade ett snitt-iq på åttio.Fairlane skrev:
Jag har varit och arbetat i Mellanöstern en del, bland annat i Palestina och tros er eller ej, de kan läsa, skriva och räkna. Synnerligen kompetent folk jag arbetade med och jag misstänker att det är svårt att hantera IT-system så bra se gjorde om de inte är läs- och skrivkunniga. Personen som har ansvar för Unix/Linux hos företaget jag var hos, var otroligt kunnig, kunnigare än de flesta IT-tekniker i Sverige. Det var för övrigt en kvinna för att förstöra fördomarna lite mer...