18 804 läst ·
512 svar
19k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta jackar i det här med att det är "relativt få" attacker på synagogor, som någon påpekade. Ja, det beror på att de lägger otroliga belopp på säkerhetsarrangemang. Judiska församlingen i Malmö fick nyligen en privat donation på 15 Mkr för säkerhet. De säger själva att när de pengarna är slut blir nog att lägga ner. Och den siste juden flyr den forna stolta industristaden - nu ett hjälplöst ghetto som Stockholm finansierar.Alfredo skrev:
Redan 2013 var det båge och väskförbud på synagogan i Budapest. I Ungern t o m - Europas säkraste land. Men eftersom bl a Birgit har koll på att det var fler nynazze-attentat än mussedito 1980 så gör det väl inget?
Den här diskussionen har för länge sedan tappat all sans och vett. Jag vet inte om några av er VILL att Väst förloras och att vi gå under?
"Ja, ja, civilisationer kommer och går. Det är som det är. Alla är lika bra. Inget att göra. Vi sätter på TV:n. Kanske något trevligt Let's dance-program eller så?"
Ja det stämmer, är inte bankernas nya regler om kund kännedom konsekvensen av 9/11?Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja, det stämmer ju. Någon tokstolle stoppade explosiva ämnen i skorna och vips skulle alla ta av sig skorna i säkerhetskontrollen. Vi får väl vara glada att han inte tog det i kalsongerna.Alfredo skrev:
Jag trodde man åsyftade personlig erfarenhet när man talade om att man minsann inte hade fördomar som andra utan fakta pga erfarenhet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Pinsam reaktion. Varför förlita sig på din intuition när den uppenbart slår så fel?B Bitterhetsakademin skrev:Visst kan man reagera fördomsfullt men ibland finns inte tid att göra en närmare analys. Jag drar mig till minnes en gång då jag enligt de upplysta agerade fördomsfullt.
Jag satt på bussen och en arabisk man satt och tittade på klipp i mobilen och mässade något på sitt språk. När bussen stannade vid centralstationen lämnade han sin stora väska på sätet och rusade ut.
Min första tanke var att snart smäller det och jag slängde mig ut innan dörren slog igen. Falskt alarm den gången men ibland får man köra på intuition.
Redigerat:
Ibland har man tid att fundera, ibland går det på intuition. Ofta blir det rätt, någon gång fel. Varje beslut kan inte utredas i detalj och fördel vägas mot nackdel och varje möjligt scenario övervägas. I sammanhanget var reaktionen rimlig om än felaktig och drabbade ingen annan än mig själv som fick gå två hållplatser. Nu rörde det sig om en förvirrad invandrare med möjliga psykiska problem och ingen Is-terrorist men i stunden omöjligt att avgöra.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Hur var reaktionen rimlig menar du? Har det varit många sprängda bussar i Sverige?B Bitterhetsakademin skrev:Ibland har man tid att fundera, ibland går det på intuition. Ofta blir det rätt, någon gång fel. Varje beslut kan inte utredas i detalj och fördel vägas mot nackdel och varje möjligt scenario övervägas. I sammanhanget var reaktionen rimlig om än felaktig och drabbade ingen annan än mig själv som fick gå två hållplatser. Nu rörde det sig om en förvirrad invandrare med möjliga psykiska problem och ingen Is-terrorist men i stunden omöjligt att avgöra.
Nån gång ska vara den första och händelsen ligger ett antal år tillbaka och strax efter händelsen på Drottninggatan och i en tid då islamistisk terror var i fokus, dessutom betedde han sig underligt och satt och mässade högljutt på arabiska vilket är ett språk jag inte behärskar. I situationen är det inte orimligt att tankarna drar iväg när han lämnar sin väska och springer. Flera gånger har bussar och tunnelbanevagnar i Europa sprängts i luften så tanken var inte orimlig.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Exakt 0 bussar i Sverige är sprängda av terrorister. Om du menar att nån gång ska vara den första, och reagerar sådär är jag förvånad över att du överhuvudtaget vågar lämna hemmet.B Bitterhetsakademin skrev:Nån gång ska vara den första och händelsen ligger ett antal år tillbaka och strax efter händelsen på Drottninggatan och i en tid då islamistisk terror var i fokus, dessutom betedde han sig underligt och satt och mässade högljutt på arabiska vilket är ett språk jag inte behärskar. I situationen är det inte orimligt att tankarna drar iväg när han lämnar sin väska och springer. Flera gånger har bussar och tunnelbanevagnar i Europa sprängts i luften så tanken var inte orimlig.
Situationen var sådan att den upplevdes som såpass annorlunda att den motiverade en reaktion, annars är jag inte rädd av mig.[SKPG]Zamora skrev:
Hoppas ölen smakar och allt väl . 😀
Hur många behöver sprängas för att du ska vakna till lite?[SKPG]Zamora skrev:
Det som gör händelsen orimlig är att mussarna vill ha sina 72 oskulder, så de sitter kvar när det smäller. Men Bitterhetsakademin gjorde det rätta, ehuru man skulle ha stoppat bussen omedelbart och utrymt. Kallat in polis och bombskyddet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag kan förstå att man blir rädda, det är faktiskt inget konstigt. Det stämmer ju som du säger bussar och tunnelbanevagnar har sprängts i Europa. Vissa av muslimska extremister, andra av IRA etc. Att bli rädd är inte konstigt. Däremot kanske man inte ska dra slutsatser om olika människor på händelser som man felbedömde.B Bitterhetsakademin skrev:Nån gång ska vara den första och händelsen ligger ett antal år tillbaka och strax efter händelsen på Drottninggatan och i en tid då islamistisk terror var i fokus, dessutom betedde han sig underligt och satt och mässade högljutt på arabiska vilket är ett språk jag inte behärskar. I situationen är det inte orimligt att tankarna drar iväg när han lämnar sin väska och springer. Flera gånger har bussar och tunnelbanevagnar i Europa sprängts i luften så tanken var inte orimlig.