Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var du som började prata om vad som hänt ..

Visste du att invandringen från USA till Sverige har ökat med 5% mellan 2023 och 2024?

2023 dog nästan 47000 personer av vapenvåld i USA, bör vi vara oroliga? Jag menar, islamiska terrorister dödar 200000 pers på 40 år, det lyckas ju amerikanerna med på mindre än 5 år....
Dan, vi har Doku och Säpo m fl som får hålla reda på bråkmakarna. Vi må begära detta efter de skatter vi pumpar in i statens kassa. Den primära uppgiften för staten är att hålla oss trygga (även om de sällan fattar det). I Säpos register finns några hundra potentiella terrorister samt en handfull anarkister och ultranationalister. Snutarna har en insikt och kunskap om dessa ting som vi inte har en susning om.
 
J jawen skrev:
Nu likställer du USA som har generösa lagar om att ha vapen, och som land innehar ca 344.000 handeldvapen dvs MER än 1 per capita.
Estimates indicate there are approximately 393 million civilian-owned firearms in the U.S., though the exact number is difficult to ascertain due to unregistered weapons.
This amounts to more guns than people, with about 120 firearms for every 100 American residents, placing the U.S. as the country with the highest rate of civilian gun own
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Jo förresten ett till, som faktiskt utveckalde sig till lite komik.

Jag stod för väldigt många år sedan i kön till korvkiosken vid Nybroplan (finns väl fottfarande??), vid ca kl 03 på natten.

Det kom ett gäng med ungdomar, helssvenska och började bråka med en kille två steg före mig i kön. Kallade honom svartskalle vilket han inte gillade. En av dem kom plötsligt flygande med en karatesspark som träffade killen bröstkorgen. Men när spark nummer två kom, så fick oftret tag i killens fot, och lade armen om den. och börjar springa med gärningsmannen hoppande efter på ett ben. Efter någon meter klarade han inte att hoppa längre. ryggen släpar i asfalten medan offret springer runt, och ned på gatan, upp på trotoaren, gärningsmannen slår i nacken mot kantstenen, detta upprepas 3 - 4 ggr, otäcka dunsar när huvudet slår i gatan. Sedan börjar resten av grabbgänget hinna ikapp, och offret släpper taget om busen. Som nu blöder kraftigt från nacken. Gänget försöker få hjälp av personalen i kiosken, som bara lugnt fortsätter att sälja varmkorv, tittar inte ens upp (detta var före mobiltelefonerna), ingen ville hjälpa dom att ringa efter ambulans. De drar iväg sin halvt medvetslöse kumpan. Och "offret" kommer tillbaka och återfår under applåder och jubel sin plats i kön.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Artister av olika slag slog väl först igenom under 1960-talet då radioapparater spreds i svenska hem, senare också tv. Så generationerna före det, hade mest stenplattor som var relativt få förunnat, & att live se artisten på plats (som ännu färre gjorde)
Du glömmer att det både fanns bio på ett helt annat sätt än idag och att det fanns tidningar.
Senast under andra världskriget blev nog radio i stort sett var mans egendom efter att ha funnits i närmare 20 år och TV blev snabbt stort på 60-talet.

AB Radiotjänst startade 1924, Barnens brevlåda året efter, 1937 fanns det 1 miljon radiolicenser.
Det var inte utan anledning som Sickan Carlsson kallades hela Sveriges lilla fästmö på 40-talet, "alla" kände till henne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Estimates indicate there are approximately 393 million civilian-owned firearms in the U.S., though the exact number is difficult to ascertain due to unregistered weapons.
This amounts to more guns than people, with about 120 firearms for every 100 American residents, placing the U.S. as the country with the highest rate of civilian gun own
Ja det var "handeldvapen" dvs pistoler jag nämnde i inlägget.
Med automatkarbiner & liknande blir det 60 miljoner till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men snälla du!

Nu likställer du USA som har generösa lagar om att ha vapen, och som land innehar ca 344.000 handeldvapen dvs MER än 1 per capita.

Med att dom kommer till Sverige som har HELT andra vapenlagar.
Tycker du själv att det var en bra jämförelse?
Jag har inte likställt något alls.

Jag bara frågar om det är rimligt att släppa in så många våldsamma amerikaner...
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Mellan 1979 och april 2024 registrerade vi 66 872 islamistiska attacker världen över.
Dessa attacker orsakade minst 249 941 dödsfall.

• 1979–2000: 2 194 attacker och 6 817 dödsfall.
• 2001–2012: 8 265 attacker och 38 187 dödsfall.
• 2013–april 2024: 56 413 attacker och 204 937 dödsfall.

Islamistiska attacker runt om i världen är fler idag än någonsin tidigare

[länk]
Och under 3,5 år har Ryssland lyckats döda några hundratusen ukrainare. De är alltså mycket värre än muslimer om man ska resonera som du gör.

1980 var det många fler som dog i terroristattacker utförda av folk långt ut på högerkanten (nynazister, nyfacister etc.) än av muslimer:
2000 verkar flest ha dött pga. attacker av kristna i Indonesien och någon colombiansk grupp: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents_in_2000

Är du så (bildligt talat) enögd att du bara kan se vad en grupp gör?
 
J jawen skrev:
Ja det var "handeldvapen" dvs pistoler jag nämnde i inlägget.
Med automatkarbiner & liknande blir det 60 miljoner till.
Du skev 344 TUSEN, inte MILJONER...det var det jag egentligen kommenterade 😉
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömmer att det både fanns bio på ett helt annat sätt än idag och att det fanns tidningar.
Senast under andra världskriget blev nog radio i stort sett var mans egendom efter att ha funnits i närmare 20 år och TV blev snabbt stort på 60-talet.

AB Radiotjänst startade 1924, Barnens brevlåda året efter, 1937 fanns det 1 miljon radiolicenser.
Det var inte utan anledning som Sickan Carlsson kallades hela Sveriges lilla fästmö på 40-talet, "alla" kände till henne.
Det här med radio har @jawen fått om bakfoten fullständigt. Pratade idag med min 94 åriga mamma och frågade henne om när de fick radio och enligt hennes utmärkta långtidsminne hade de alltid haft en radio. Likaså hennes grannar. Så, man kan nog utgå ifrån att det var allmän egendom före andra världskriget. Med andra ord. Långt före 60talet.

Så jag går i ohelig allians med Birgit IGEN😀! Fortsätter det på detta vis, måste vi gifta oss!
För här har Birgit rätt i allt😬.
 
  • Gilla
  • Haha
hovapettson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömmer att det både fanns bio på ett helt annat sätt än idag och att det fanns tidningar.
Senast under andra världskriget blev nog radio i stort sett var mans egendom efter att ha funnits i närmare 20 år och TV blev snabbt stort på 60-talet.

AB Radiotjänst startade 1924, Barnens brevlåda året efter, 1937 fanns det 1 miljon radiolicenser.
Det var inte utan anledning som Sickan Carlsson kallades hela Sveriges lilla fästmö på 40-talet, "alla" kände till henne.
När radion hade elektronrör så kan man knappast kalla den "vanlig i svenska hem" (allt är inte Stockholm)
Sedan nån gång på1950-talet började transistorn ersätta radions elektronrör, & därefter blev radion "vanligare i svenska hem"

Lika med biografer, "vanligt" i Stockholm efter att talfilmer slog igenom under 30-talet, men "landsbygden" njjja.

Från Wikipedia: 1950-1956
Hösten 1950 inledde den av Telegrafstyrelsen skapade Televisionsforskningsnämnden försökssändningar från KTH med TV-sändningar från KTH:s Teknis på onsdagar. Dessa nådde cirka 300 amatörbyggda mottagare med en täckningsradie av 50 km under goda förhållanden.Finansiering kom från Ericsson, Försvarets forskningsanstalt, Telegrafstyrelsen och KTH

Fotbolls VM 1958 hjälpte till oerhört mycket (att få fart på tv i Sverige) & 5 dec 1969 fick Sverige sin andra kanal varpå dom döptes till kanal 1 & kanal 2.
Först i slutet av 1980-talet fick statstelevisionen regionala nyheter över hela Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och under 3,5 år har Ryssland lyckats döda några hundratusen ukrainare. De är alltså mycket värre än muslimer om man ska resonera som du gör.
Du ser, du är omöjlig att diskutera med!
Nu jämför du med KRIG?

BirgitS BirgitS skrev:
1980 var det många fler som dog i terroristattacker utförda av folk långt ut på högerkanten
1980 är INTE ens aktuellt i dagsläget!

BirgitS BirgitS skrev:
Är du så (bildligt talat) enögd att du bara kan se vad en grupp gör?
Enögd ?
Grupp likställs med krig ?

Du jämför äpplen med meloner.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har inte likställt något alls.

Jag bara frågar om det är rimligt att släppa in så många våldsamma amerikaner...
Är du rädd för amrisar? För mig utgör de snarare en trygghet. Handlingskraftiga och beslutsamma. Som svenskarna var förr? Eller åkte alla de över pölen?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo förresten ett till, som faktiskt utveckalde sig till lite komik.

Jag stod för väldigt många år sedan i kön till korvkiosken vid Nybroplan (finns väl fottfarande??), vid ca kl 03 på natten.

Det kom ett gäng med ungdomar, helssvenska och började bråka med en kille två steg före mig i kön. Kallade honom svartskalle vilket han inte gillade. En av dem kom plötsligt flygande med en karatesspark som träffade killen bröstkorgen. Men när spark nummer två kom, så fick oftret tag i killens fot, och lade armen om den. och börjar springa med gärningsmannen hoppande efter på ett ben. Efter någon meter klarade han inte att hoppa längre. ryggen släpar i asfalten medan offret springer runt, och ned på gatan, upp på trotoaren, gärningsmannen slår i nacken mot kantstenen, detta upprepas 3 - 4 ggr, otäcka dunsar när huvudet slår i gatan. Sedan börjar resten av grabbgänget hinna ikapp, och offret släpper taget om busen. Som nu blöder kraftigt från nacken. Gänget försöker få hjälp av personalen i kiosken, som bara lugnt fortsätter att sälja varmkorv, tittar inte ens upp (detta var före mobiltelefonerna), ingen ville hjälpa dom att ringa efter ambulans. De drar iväg sin halvt medvetslöse kumpan. Och "offret" kommer tillbaka och återfår under applåder och jubel sin plats i kön.
Väldigt vad du råkar ut! När vi rörde oss i Stockholm på nätterna sent 70-tal och lite framåt, så visste vi var man inte skulle röra sig. Vi var oftast två, nyktra och hade gympadojor. Sällan trassel, men visst har man sett mycket våld. Fylla, knark och skit. Pojkar lever i en våldsam värld - från skolgårdsmobbaren och stränga magistrar till "oprovocerat gatuvåld". I lumpen lärde vi oss sedermera döda industriellt.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Det som kallas fördomar är ofta resultatet av ett livs erfarenheter och visar sig ofta stämma. Man bildar sin verklighetsuppfattning efter de upplevelser man haft och visst innebär det en del generaliseringar men det är ett pris man får betala.
Problemet blir ju när två olika personer har helt olika erfarenheter, då kommer de dra olika slutsatser. Då är det ju lite tveksamt att säga att mina slutsatser är korrekta, dina är det inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet blir ju när två olika personer har helt olika erfarenheter, då kommer de dra olika slutsatser. Då är det ju lite tveksamt att säga att mina slutsatser är korrekta, dina är det inte.
Så är det, mycket i tillvaron är subjektivt, vi har alla olika erfarenheter och vi får leva våra liv så gott vi kan baserat på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.