D Dublin skrev:
Jag skrev några exempel ovan, att bilen själv hämtar barnen vid träning, skola, etc. Eller andra som inte har körkort så klart. Eller åker själv till byggvaruhuset som lastar på en förbeställd order. Eller att man lägger sig och sover i husbilen för att vakna upp på ett nytt ställe nästa dag. Möjligheterna är oändliga om man vågar tänka utanför boxen, sen kanske det inte kommer att hända under vår livstid men vem vet?
Du är medveten om att det du beskriver inte riktigt kan hänföras till konceptet "självkörande bil" utan till konceptet "robot"?

De här exemplen på användningsområden är inte alls utanför någon box, utan har funnits med i SF-litteratur och film sedan åtminstone 1950-1960-talet.

Frågan man bör ställas sig, är om verkligen vill sluta att vara människa, och göra det som människor kan göra, och överlåta allt till tekniken..

Kan inte barnen gå, cykla eller ta bussen, utan de ska hämtas av en robot? Behöver inte dina barn, liksom mina barn röra mer på sig, och långsamt men säkert bli till kapabla självständiga individer?
Ska bilen trösta barnen om det gått dåligt på något sätt också?

Det är väl bara allra första gångerna som man behöver följa med till träningar och vara kvar, för att se hur det går, om barnen trivs, och om ledarna är schyssta och liknande. Sedan så kan barnen ta sig hem, och dit själva.

Jag tycker nog att det låter rätt iskallt att låta en robot ta hand om barnen.

Här får man hemleverans från byggvaruhuset, och slipper köra själv, när det är "lite mer" prylar vi talar om. Behövs ingen robot för det. Men egentligen så är det ju roligt att besöka byggvaruhuset "och kolla grejer".

Du kan visst inte se "resan som målet", där man t.ex. stannar till när det dyker upp en intressant företeelse längs vägen? Att planera en spännande resrutt lite utanför allfarvägarna, och upptäcka omgivningen, är ju en del av charmen med att ha en husbil.

Men det är klart, håller man sig till Europavägarna, eller de allra största riksvägarna, så dyker det ju inte upp något spännande och intressant längs vägen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det borde formuleras ett nytt, liknande begrepp: TÖP - Teknik överintresserad person, som tror att allt vad digital teknik heter kommer att vara en välsignelse för mänskligheten.
De som tänker i dessa banor är ofta liberaler så kanske Teknik överintresserad liberal person, eller TÖLP.

• Haha
  • Gilla
Stoffy och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Tror det är svårt att få folk att dela fordon mer än de gör idag. Kanske att man kan flytta folk från bussar och tåg till självkörande, billiga taxis, men det är svårt att slå smidigheten i att ha ett helt eget fordon, lastat och konfigurerat efter egna behov, ståendes redo på uppfarten. Även för de som bor i stadsnära villor där vägarna passar bra för självkörande bilar.
Ja i min värld skulle det helt enkelt inte gå att dela fordon. Att lasta bilen på morgonen före jag far till arbetet skulle ta minst en timme och sedan en timme till att lossa på arbetsplatsen. Och så samma process för hemresan. Troligen skulle det också bli gnäll om oljefläcken efter motorsågen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men det är klart, håller man sig till Europavägarna, eller de allra största riksvägarna, så dyker det ju inte upp något spännande och intressant längs vägen.
Och kanske aldrig köra vilse, vilket kan vara mycket intressant 🤗

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Självkörande bilar med barn/körkortslösa personer lär aldrig bli godkänt för färd på allmänna vägar. Bara en sån sak som att kunna agera i oväntade situationer kommer att göra det omöjligt. Tänk på ifall en polis vinkar in bilen. Hur kommer den självkörande bilen agera? Om den alltid stannar när någon som ser ut som en polis vinkar så lär det bli väldigt lätt för landsvägsrånare och få stopp på dessa bilar.
Ärligt talat förstår jag inte exemplet med en utklädd polis. Om en person som ser ut som polis vinkar in dig så gör du alltså en bedömning om det en äkta polis eller inte idag?
L lbgu skrev:
Kommer bli totalkaos i trafiken med helt självkörande bilar.
Till skillnad från nu när folk gör totalgalna saker, som exempelvis vända eller backa på motorväg?
L lbgu skrev:
I vissa lägen som bilförare måste man göra saker som inte är tillåtna enligt lagen för att få trafiken att fungera. Självkörande bilar lär ha spärrar att bryta mot lagen. Så måste man vända eller backa på en motorväg av någon extraordinär anledning så gör en vanlig bilist det t.ex.
Det ska vara under ledning av polis det. Vid vanliga olyckstillfällen händer det att vanliga bilister gör det för att slippa köa. Det är verkligen inte alls lämpligt.

• Gilla
Janus82 och 3 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat förstår jag inte exemplet med en utklädd polis.
Förklädnaden behöver knappast vara särskilt övertygande för att trigga bilen att stanna.

Detta kanske åskådliggör problemet på ett bättre sätt:

Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat förstår jag inte exemplet med en utklädd polis. Om en person som ser ut som polis vinkar in dig så gör du alltså en bedömning om det en äkta polis eller inte idag?
Ser jag att det är en polis så är det ju inget att orda om, men tycker jag att 'polisen' inte ser ut att vara polis så är det mycket möjligt att jag inte stannar. Kan säkert bero på vilken plats man är på också. Glöm falska poliser nu och inse att problemet för en självkörande bil är ju att den ska tolka att en polis vill att den ska stanna. Stannar du inte så är det ju ett antagligen ett brott som slutar med någon biljakt eller vad nu polisen gör för att stoppa bilen. Har själv efter fortkörning varit med om att en polis dyker upp vid sidan av vägen och vinkar in en. Inga problem för mig att inse vad jag ska göra. Svara nu inte med att autofordon inte kör för fort, det kan vara något annat.

Fairlane Fairlane skrev:
Till skillnad från nu när folk gör totalgalna saker, som exempelvis vända eller backa på motorväg?
Att det finns gott om folk som inte borde ha körkort håller jag full med om. Kanske de som drömmer om självkörande bilar. Men ofta kan man lösa olika situationer som uppstår i trafiken med lite ad hoc lösningar som kanske inte alltid är enligt reglerna men som inte stör någon. Ligger det något i vägen som man inte kan flytta på så kanske ett litet brott mot terrängkörningslagen kan förlåtas så man kommer förbi.

S skogaliten skrev:
Kan inte barnen gå, cykla eller ta bussen, utan de ska hämtas av en robot?
S skogaliten skrev:
Jag tycker nog att det låter rätt iskallt att låta en robot ta hand om barnen.
På vilket sätt är det mer iskallt att låta en robot hämta barnen mot att låta dem ta bussen?

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Många tekniksprång sker på bekostnad att något blir sämre, men vi ser ändå dem införas brett för att nettovinsten är stor. Batteritiden på smartphones är ett exempel. Vi lärde oss ganska snabbt leva med att ladda varje dag.
Självkörande bilar lär säkert göra många saker sämre, men det betyder inte nödvändigtvis att de inte kommer fungera på bred front.

Ge poliserna en universell fjärrkontroll som gör att bilen stannar vid vägkanten. "Men tänk om kriminella får tag på den!" Kanske någon tänker. Jaha. Ge mig en rånarluva och en automatkarbin så kan jag nog få en manuell bil att snällt stanna vid vägkanten.

S Staffan-N skrev:
Ge poliserna en universell fjärrkontroll som gör att bilen stannar vid vägkanten.
Snacka om kontrollsamhälle. Tror inte ens i Stasis våtaste drömmar det förekom sådana saker. Ta kontroll över medborgares fordon med en fjärrkontroll.

L lbgu skrev:
Snacka om kontrollsamhälle. Tror inte ens i Stasis våtaste drömmar det förekom sådana saker. Ta kontroll över medborgares fordon med en fjärrkontroll.
Stasi hade inte dagens teknologi. Jag tycker ändå min idé ligger i linje med de friheter vi lättvindigt ger upp idag, så jag gjorde en snabb googling och hittade detta: https://www.nyteknik.se/nyheter/polisen-vill-stoppa-flyktbil-med-fjarrstyrning/353836
Tyvärr låst bakom en betalvägg men ingress och bildtext säger mycket. Tio år gammal artikel. Undrar hur det gick.

Fairlane
L lbgu skrev:
Ser jag att det är en polis så är det ju inget att orda om, men tycker jag att 'polisen' inte ser ut att vara polis så är det mycket möjligt att jag inte stannar. Kan säkert bero på vilken plats man är på också. Glöm falska poliser nu och inse att problemet för en självkörande bil är ju att den ska tolka att en polis vill att den ska stanna. Stannar du inte så är det ju ett antagligen ett brott som slutar med någon biljakt eller vad nu polisen gör för att stoppa bilen. Har själv efter fortkörning varit med om att en polis dyker upp vid sidan av vägen och vinkar in en. Inga problem för mig att inse vad jag ska göra. Svara nu inte med att autofordon inte kör för fort, det kan vara något annat.
Det är klart att en självkörande bil kan göra andra bedömningar, ibland bättre, ibland sämre. Det låter lite som de som var motståndare till ABS för att de minsann kunde pumpbromsa själva. Vissa saker är datorn bättre på, andra är människan bättre på. Sakerna som människan är bättre på minskar i snabb takt.
L lbgu skrev:
Att det finns gott om folk som inte borde ha körkort håller jag full med om. Kanske de som drömmer om självkörande bilar. Men ofta kan man lösa olika situationer som uppstår i trafiken med lite ad hoc lösningar som kanske inte alltid är enligt reglerna men som inte stör någon. Ligger det något i vägen som man inte kan flytta på så kanske ett litet brott mot terrängkörningslagen kan förlåtas så man kommer förbi.
Här är en länk av hur polisen ser på det när de möter bilister på motorvägen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...riktningen-for-att-ta-sig-forbi-olycksplatser

Det finns fler liknande. Förmodligen tycker varenda en av dessa som kör mot färdriktningen att det är ett bra sätt att lösa en situation som uppstått och att det inte stör någon.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Några exempel på vad jag själv har gjort för att undvika olyckor. Trots att det strider mot någon trafikregel
-Bilen framför tvärbromsade på bar asfalt. Jag kom bakom på blankis med en tungt lastad skåpbil. Svängde höger in på en privat gräsmatta och körde över den och ut på deras infart där jag fick stopp på bilen. Undvek att mangla den lilla personbilen platt och undvek att själv bli manglad av lasten i en skåpbil utan mellanvägg. Visst blev det ett par bilspår i gräset men det var ett litet pris att betala för att undvika en olycka som kunde ha kostat tre människoliv.
-Bilen framför tvärbromsade. Det gjorde jag också. Jag hade bil och obromsad släpkärra. Nästan nya bakbromsbelägg. Bromsarna tog inte och bilen ville bara sladda. Jag svängde höger tvärs över Vasa stads gräsmatta och in på cykelbanan och fick småningom stopp på bilen på cykelbanan. Det visade sig att limningen hade släppt på alla fyra bakbromsbelägg som hade fallit bort och försvunnit längs vägen. I vinterföre gick det inte att bromsa kontrollerat med släpkärra och endast frambromsar. Det var tydligen tillverkningsfel på bromsbeläggen. Tack vare den olagliga manövern undvek jag en krock. Jag körde hem mycket långsamt och försiktigt på småvägar och bytte bromsklossar.
-Jag såg på håll en bil som plötsligt fick sladd och snurrade runt och for med bakändan in i ett träd vid sidan av vägen. Föraren hoppade ur och slet ut ett barn ur baksätet och sprang av vägen i panik. Den krockade bilen blev stående tvärs över vägen. Både bilen framför mig och två bilar som kom mot var nära att krocka med den där den stod. Jag parkerade på vägkanten trots parkeringsförbud och hoppade in i den krockade bilen och fick igång motorn och körde ned den på dikesslänten varefter jag flyttade undan egen bil.
-För att inte tala om alla gånger man har dragit upp någon ur diket eller själv blivit uppdragen ur diket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Mer vägunderhåll vore en välsignelse för alla som måste köra på illa underhållna vägar. Lägg pengarna där först, och blir det något över, så kanske någon skärv kan användas för att utveckla självkörande teknik.
Du blandar ihop vilken börs pengarna kommer ifrån. Jag förstår bara resonemanget om du menar att vi ska betala ännu mer vägskatt istället för att köpa nya bilar som ger företagen pengar att utveckla nya lösningar och tekniker.

Att köra 40 i sicksack mellan tjälafallen är ungefär det samma oberoende av bilens ålder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.