S Staffan-N skrev:
Om FSD bygger på maskininlärning så är det väl inte samma teknik? Potentialen med maskininlärning är bland annat att kunna bygga en mycket bättre bild av omvärlden med enklare sensorer.
Förr i tiden hade man svindyra och bökiga "laserscanners" för att läsa av tredimensionella föremål så att man kunde använda dem i 3d-renderingar, specialeffekter och spel. Nu räcker det med en telefonkamera.
Problemet jag har är att det är så svårt att skilja på Musks "marketing wank" och vad som faktiskt är en rimlig teknikutveckling... Hur länge har han inte sålt bilar med löften om FSD?

Nu har jag ingen exakt statistik, men såvitt jag vet har de flesta andra biltillverkare någon form av avståndsmätare som inte baseras på kameror, bara för att lösa en adaptiv farthållare, hur kommer det sig? Om det var så lätt som att kasta programmerare på problemet hade ingen annan gjort det?

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det är högt hängande kilometer eftersom:
I Sverige bor cirka 13% av befolkningen på landsbygden, enligt statistik från SCB. Detta innebär att majoriteten, närmare 87%, bor i tätorter.
Alla vet väl att de flesta bor i städer så inga nyheter du kommer med. Men oavsett så blir det väl fel ifall färdtjänst och taxi inte fungerar för de som bor på landet. Men visst landsbygdsbor är tyvärr vana vid att behandlas sämre. Där jag bor drog t.ex. kommunen in snöröjningen av besparingsskäl för några år sedan så nu får vi fixa det själva. Men i villaområden utanför staden är det tydligen viktigt att de plogar av någon anledning. De borde väl också kunna fixa sin egen plogning, men där var det tydligen inte lika viktigt att spara pengar.

• Ledsen
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det är högt hängande kilometer eftersom:
I Sverige bor cirka 13% av befolkningen på landsbygden, enligt statistik från SCB. Detta innebär att majoriteten, närmare 87%, bor i tätorter.
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns ingen enhetlig definition av "landsbygd", men det är inte motsatsen till tätort. Sen är ju tätorter alla sammanhållna bebyggelser med minst 200 invånare, så väldigt många som bor i en by på landsbygden bor i en tätort.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jag bor i en tätort och vägen genom tätorten ser ut så här. Många som inte har självkörande bilar har svårt att ligga i rätt körfält och hålla sig innanför sidolinjerna...

Landsbygdsväg i tätort omgiven av gröna fält och lantliga byggnader under en blå himmel med lätta moln.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du bor inte på landet antar jag. Bor man på landet med mängder av grusvägar i omgivningen så använder man bilen på vägar där du verkar tro att det krävs traktor att ta sig fram.
Skulle all taxi gå över till självkörande så innebär det att många människor inte kommer att kunna ta taxi till och från sin bostad. Färdtjänst lär inte funka särskilt bra på landsbygd. Definitivt inte vintertid när det ofta är dåligt plogat.
Jag bor på landet, dock inte i "riktig glesbygd". Vad det nu har för betydelse.
Men att "bedöma om stenarna som sticker upp ur vägen är så höga att bilen kan hänga upp sig på dem" är det rätt sällan jag behöver göra ens på de mindre grusvägarna, då pratar vi snarare timmervägar i skogen. Även om man är flitig jägare och svampplockare så blir det en rätt liten del av körsträckan som sker på sådana vägar. (Är det inte det så äger man förmodligen redan en traktor eller en fyrhjuling.)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet jag har är att det är så svårt att skilja på Musks "marketing wank" och vad som faktiskt är en rimlig teknikutveckling... Hur länge har han inte sålt bilar med löften om FSD?

Nu har jag ingen exakt statistik, men såvitt jag vet har de flesta andra biltillverkare någon form av avståndsmätare som inte baseras på kameror, bara för att lösa en adaptiv farthållare, hur kommer det sig? Om det var så lätt som att kasta programmerare på problemet hade ingen annan gjort det?
Teknikutvecklingen kring machine learning och "AI" har ju gått löjligt fort bara det senaste året...relaterad teknik som sitter i något så trögutvecklat som en bil är sannolikt gammalmodig innan den ens börjar rulla på vägarna.
Sen tror jag inte att ens Teslas ingenjörer kunde förutspå utvecklingen när de började sätta kameror i bilarna för en herrans massa år sedan, om dessa kameror nu visat sig adekvata för uppgiften. Löftet om FSD på befintlig hårdvara var sannolikt en gamble som så mycket annat (människor på Mars 2030?).

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Det visade sig handla mer om att kasta beräkningskapacitet och miljarders minuter av video på problemet än att kasta programmerare på det. En insikt som kom halvvägs in i utvecklingen, de fick börja om.

Ingen annan biltillverkare har tagit den inriktningen, de har haft större fokus på hur de kan dra ut på övergången till elbilar för att kortsiktigt kunna bibehålla vinst från försäljning av ICE-bilar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det visade sig handla mer om att kasta beräkningskapacitet och miljarders minuter av video på problemet än att kasta programmerare på det. En insikt som kom halvvägs in i utvecklingen, de fick börja om.

Ingen annan biltillverkare har tagit den inriktningen, de har haft större fokus på hur de kan dra ut på övergången till elbilar för att kortsiktigt kunna bibehålla vinst från försäljning av ICE-bilar.
Jag tror att Teslas stora styrka som företag på den fronten är de idéer och traditioner som de ärvt från IT-sfären; förmågan att arbeta iterativt och byta fokus snabbt, samt att vanemässigt samla så mycket data som möjligt även om man ännu inte har någon plan för hur den ska användas...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns ingen enhetlig definition av "landsbygd", men det är inte motsatsen till tätort. Sen är ju tätorter alla sammanhållna bebyggelser med minst 200 invånare, så väldigt många som bor i en by på landsbygden bor i en tätort.
Jo, det är nog ganska enkelt att med god träffsäkerhet säga att de problem som togs upp med höga stenar och vatten/is m.m. inte kommer behöva lösas på kort sikt för att säga att ett fordon är autonomt i tätort och motorväg.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Ingen här kan nog i detalj svara på hur, liksom ingen här kan svara på detaljerna om hur en AI kan rita en bild på en katt. Att bilarna själva kan köra på frusna sjöar eller traktorstigar får vi nog vänta länge på, men det beror snarare på låg efterfrågan än på att det skulle vara omöjligt. Att backa med släp med millimeterprecision är nog däremot inte långt borta. (Det är ju en betydligt enklare uppgift för en dator än att t.ex. köra själv i komplex stadstrafik, så hade det varit hög efterfrågan så hade det redan varit implementerat.)

Bruksfordon för de flesta är väl att köra till affären och jobbet. De som har bilen mer som traktor är rätt få och flertalet av dem vill nog fortsätta köra själva.
Det märks vem som bor i någon stad.

För väldigt många av oss som bor på landet är den där sortens användning normal vardag. Det du kallar traktorstigar är normalt landsvägsunderhåll numera.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jo, det är nog ganska enkelt att med god träffsäkerhet säga att de problem som togs upp med höga stenar och vatten/is m.m. inte kommer behöva lösas på kort sikt för att säga att ett fordon är autonomt i tätort och motorväg.
Det stämmer men det betyder att ni får glömma alla våta drömmar om att alla bilar skall vara självkörande.

Att köra på isen på hav och sjöar är en normal del av många människors vardag. Likaså dåligt plogade och dåligt underhållna landsvägar för att inte tala om alla ännu sämre underhållna småvägar.

S Staffan-N skrev:
Teknikutvecklingen kring machine learning och "AI" har ju gått löjligt fort bara det senaste året...relaterad teknik som sitter i något så trögutvecklat som en bil är sannolikt gammalmodig innan den ens börjar rulla på vägarna.
Sen tror jag inte att ens Teslas ingenjörer kunde förutspå utvecklingen när de började sätta kameror i bilarna för en herrans massa år sedan, om dessa kameror nu visat sig adekvata för uppgiften. Löftet om FSD på befintlig hårdvara var sannolikt en gamble som så mycket annat (människor på Mars 2030?).

Vilken perfekt timing... 😂

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det märks vem som bor i någon stad.

För väldigt många av oss som bor på landet är den där sortens användning normal vardag. Det du kallar traktorstigar är normalt landsvägsunderhåll numera.
Många i antal kanske, men knappast relativt. Andelen svenskar som behöver köra på en landsväg med uppstickande stenar stora nog att slå sönder underredet, för att ta sig till jobbet eller affären kan nog räknas i promille.

Du har säkert inte fel i det du skriver - för din del. Men för att återgå till ditt första inlägg så är din definition av bilen som bruksfordon radikalt annorlunda mot det behov som de flesta har.

En innovation är inte värdelös för att den inte kan tillgodose behoven hos 100% av befolkningen. Det är som om någon som bor i ännu mer glesbygd än dig skulle tala om för dig att (vanliga) bilar är bara skit för de kommer inte fram överallt där en häst gör det.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Angående försäkringen så behöver det ju inte vara svart och vitt mellan nuvarande läge och självkörande bilar. Det kommer antagligen att bli vanligare med premier som tar hänsyn till assistanssystem, maxfartsbegränsningar och gps-loggning att man kör "säkert". Den som fortsätter "som vanligt" får nog räkna med att premierna kommer att klättra uppåt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Ingen här kan nog i detalj svara på hur, liksom ingen här kan svara på detaljerna om hur en AI kan rita en bild på en katt. Att bilarna själva kan köra på frusna sjöar eller traktorstigar får vi nog vänta länge på, men det beror snarare på låg efterfrågan än på att det skulle vara omöjligt. Att backa med släp med millimeterprecision är nog däremot inte långt borta. (Det är ju en betydligt enklare uppgift för en dator än att t.ex. köra själv i komplex stadstrafik, så hade det varit hög efterfrågan så hade det redan varit implementerat.)

Bruksfordon för de flesta är väl att köra till affären och jobbet. De som har bilen mer som traktor är rätt få och flertalet av dem vill nog fortsätta köra själva.
Hur ofta brukar du backa med släp efter en personbil?

Jag gör det i stort sett dagligen.

Vilket sorts släp det - hur många axlar det är, släpets längd och bredd, samt lasten ger varje släp olika egenskaper.

Ska man då väga släpet inför varje färd? Programmera in antal axlar och längd och bredd? Även den exakta viktfördelningen på lasten gör att släpet beter sig lite olika vid backning.

Om underlaget är något annat än plan och slät asfalt, så reagerar släpen på ojämnheter och skevheter i underlaget, inklusive enstaka stenar eller mjuk mark, som faktiskt inte syns i backkamerorna.

Jag tror det kommer att ta ett bra tag innan du slipper att lära dig att "backa med släp".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.