Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag anser mig själv vara hyfsat teknikintresserad (förhoppningsvis ingen TÖP 😂) och har varit early adopter på en hel del moderniteter, men jag undrar om jag någonsin skulle våga släppa iväg bilen självkörandes med mina barn i?

Just körkortslösa personer har vi ju dessutom redan en energieffektiv lösning för, som tar sig fram överallt där det är tänkt, nämligen kollektivtrafiken.
Uj uj uj. Tur att du inte är en TÖP när du nämner kollektivtrafiken. Då hade du blivit grundligt upplyst om att det inte fungerar i glesbygden. :)

C cpalm skrev:
Är rätt säker på att det är just det TS avser med frågeställningen. Dvs. frågan är egentligen när självkörande bilar generellt passerar "vanliga" bilar i skadestatistiken.
Det gäller ju att de orsakar skador i betydligt mindre omfattning då reparerationskostnaden sannolikt är betydligt högre.
Redan elbilar är betydligt dyrare att reparera.
Och när de börjar bygga de av allt färre och större delar av aluminium så kan man ju räkna ut att reparerationskostnaderna ökar ännu mer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Uj uj uj. Tur att du inte är en TÖP när du nämner kollektivtrafiken. Då hade du blivit grundligt upplyst om att det inte fungerar i glesbygden. :)
Tror du att självkörande fordon kommer att fungera då?

S skogaliten skrev:
Du är medveten om att det du beskriver inte riktigt kan hänföras till konceptet "självkörande bil" utan till konceptet "robot"?

De här exemplen på användningsområden är inte alls utanför någon box, utan har funnits med i SF-litteratur och film sedan åtminstone 1950-1960-talet.

Frågan man bör ställas sig, är om verkligen vill sluta att vara människa, och göra det som människor kan göra, och överlåta allt till tekniken..

Kan inte barnen gå, cykla eller ta bussen, utan de ska hämtas av en robot? Behöver inte dina barn, liksom mina barn röra mer på sig, och långsamt men säkert bli till kapabla självständiga individer?
Ska bilen trösta barnen om det gått dåligt på något sätt också?

Det är väl bara allra första gångerna som man behöver följa med till träningar och vara kvar, för att se hur det går, om barnen trivs, och om ledarna är schyssta och liknande. Sedan så kan barnen ta sig hem, och dit själva.

Jag tycker nog att det låter rätt iskallt att låta en robot ta hand om barnen.

Här får man hemleverans från byggvaruhuset, och slipper köra själv, när det är "lite mer" prylar vi talar om. Behövs ingen robot för det. Men egentligen så är det ju roligt att besöka byggvaruhuset "och kolla grejer".

Du kan visst inte se "resan som målet", där man t.ex. stannar till när det dyker upp en intressant företeelse längs vägen? Att planera en spännande resrutt lite utanför allfarvägarna, och upptäcka omgivningen, är ju en del av charmen med att ha en husbil.

Men det är klart, håller man sig till Europavägarna, eller de allra största riksvägarna, så dyker det ju inte upp något spännande och intressant längs vägen.
Det var ju nästintill ett personligt påhopp. Jag försökte bara sia om hur framtiden skulle kunna se ut. Själv har jag varit lagledare/tränare/coach/sjukvårdare/förälder i mina barns olika idrottslag, spenderat 100-tals timmar i olika idrottshallar, det är inget jag skulle vilja byta ut. Men kommer möjligheten att skapa mig ännu mer kvalitetstid med familjen skulle jag ta den. Det finns gånger då man önskat att man kunde varit på flera ställen samtidigt, när skjutsen uteblivit och barn nr 2 behövt hjälp med läxorna och när mormor behövt hjälp med handlingen. Det är inte bakom ratten jag har möjlighet att vara förälder som bäst. Jag skulle gärna byta bort 50% av min "körtid" mot kvalitetstid. Resterande 50% fortsätter jag gärna köra. Men som sagt det jag skrev är bara min bild av hur det skulle kunna se ut om ett tag framöver. Det enda vi vet säkert är att det inte kommer att se ut som idag i all evighet.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Några exempel på vad jag själv har gjort för att undvika olyckor. Trots att det strider mot någon trafikregel
-Bilen framför tvärbromsade på bar asfalt. Jag kom bakom på blankis med en tungt lastad skåpbil. Svängde höger in på en privat gräsmatta och körde över den och ut på deras infart där jag fick stopp på bilen. Undvek att mangla den lilla personbilen platt och undvek att själv bli manglad av lasten i en skåpbil utan mellanvägg. Visst blev det ett par bilspår i gräset men det var ett litet pris att betala för att undvika en olycka som kunde ha kostat tre människoliv.
-Bilen framför tvärbromsade. Det gjorde jag också. Jag hade bil och obromsad släpkärra. Nästan nya bakbromsbelägg. Bromsarna tog inte och bilen ville bara sladda. Jag svängde höger tvärs över Vasa stads gräsmatta och in på cykelbanan och fick småningom stopp på bilen på cykelbanan. Det visade sig att limningen hade släppt på alla fyra bakbromsbelägg som hade fallit bort och försvunnit längs vägen. I vinterföre gick det inte att bromsa kontrollerat med släpkärra och endast frambromsar. Det var tydligen tillverkningsfel på bromsbeläggen. Tack vare den olagliga manövern undvek jag en krock. Jag körde hem mycket långsamt och försiktigt på småvägar och bytte bromsklossar.
-Jag såg på håll en bil som plötsligt fick sladd och snurrade runt och for med bakändan in i ett träd vid sidan av vägen. Föraren hoppade ur och slet ut ett barn ur baksätet och sprang av vägen i panik. Den krockade bilen blev stående tvärs över vägen. Både bilen framför mig och två bilar som kom mot var nära att krocka med den där den stod. Jag parkerade på vägkanten trots parkeringsförbud och hoppade in i den krockade bilen och fick igång motorn och körde ned den på dikesslänten varefter jag flyttade undan egen bil.
-För att inte tala om alla gånger man har dragit upp någon ur diket eller själv blivit uppdragen ur diket.
Det finns väl egentligen inget som säger att en självkörande bil inte skulle kunna agera likadant?
Dessutom snabbare då den reagerar snabbare. Kanske skulle en också hållit lite längre avstånd för att slippa tvärnita. På sikt kanske bilarna dessutom kan kommunicera med varandra så att bilen bakom börjar bromsa innan någon mänsklig förare ens skulle ha en aning om vad som skulle hända. Eller att bilen framför meddelar bilen bakom "här är det glansis" för att strax senare säga "här är de bar asfalt".

Det är inget som säger att det skulle vara omöjligt att programmera bilen att göra det olagliga att köra ut på en gräsmatta för att undvika en kollision. Att köra mot trafiken på en motorväg är en helt annan fråga.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Självkörande är redan idag bättre än de allra sämsta förarna.
Imorgon bättre än en medelgod förare.
I framtiden bättre än de flesta.

Slipper försäkringsbolag de sämsta förarna borde det bli billigare. Självkörande kommer minimera risk och köra defensivt. Totalt sett borde trafiken flyta bättre.

Kanske klarar de backa med släp också, det ultimata mandomsprovet som alltså inte många klarar av manuellt idag.

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns väl egentligen inget som säger att en självkörande bil inte skulle kunna agera likadant?
Tror inte du kan få dem att programmeras så att de bryter mot olika lagar. Kan se stämningarna i USA, får McDonalds betala miljoner för att någon bränt sig på kaffet så lär t.ex. Tesla få betala dyrt ifall de lärt sin bil att det är ok att välja att köra sönder folks gräsmattor.

Vad är dyrt?
Kör idag 70-80,% med dagens "självkörande" och har gjort de senaste 7-8 åren. Senaste försäkringsbetalning var 3900/helförsäkring och år.

A AndersS skrev:
Kör idag 70-80,% med dagens "självkörande" och har gjort de senaste 7-8 åren. Senaste försäkringsbetalning var 3900/helförsäkring och år.
Samtidigt är ju dagens självkörande på en rätt låg nivå och inte ens i närheten av den nivån att du kan slagga i baksätet under färd. Är väl krav på att du ska vara ungefär lika uppmärksam som under normal körning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Självkörande är redan idag bättre än de allra sämsta förarna.
Imorgon bättre än en medelgod förare.
I framtiden bättre än de flesta.

Slipper försäkringsbolag de sämsta förarna borde det bli billigare. Självkörande kommer minimera risk och köra defensivt. Totalt sett borde trafiken flyta bättre.

Kanske klarar de backa med släp också, det ultimata mandomsprovet som alltså inte många klarar av manuellt idag.
Du ger uttryck för en naiv tilltro till sk "självkörande" fordons förmåga att replikera kompetenta mänskliga förare. Alla demonstrationer av dessa system har skett på extremt enkla vägnät och trafikförhållanden typ Californiens diverse städer som planerats för biltrafik enbart.

Allt det du säger om "att i morgon kommer..." ... "kommer att minimera risk..." etc. Det är dåligt underbyggda förhoppningar från personer som inte förstår vad det handlar om, kanske själva känner sig osäkra på att framföra en bil i vilt skiftande trafikförhållanden och nordiskt bister väderlek med garanterat igenisade sensorsystem.

Själv sätter jag mig mycket ogärna i en bil med sk autobroms, jag vill inte överraska vare sig mig själv eller bakomvarande trafikanter med dessa klonkiga slumpartade manövrer hipp som happ.

Vill jag av någon anledning ha en självkörande bil så beställer jag en taxi, precis som man gjort de senaste 100 åren.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det var ju nästintill ett personligt påhopp. Jag försökte bara sia om hur framtiden skulle kunna se ut. Själv har jag varit lagledare/tränare/coach/sjukvårdare/förälder i mina barns olika idrottslag, spenderat 100-tals timmar i olika idrottshallar, det är inget jag skulle vilja byta ut. Men kommer möjligheten att skapa mig ännu mer kvalitetstid med familjen skulle jag ta den. Det finns gånger då man önskat att man kunde varit på flera ställen samtidigt, när skjutsen uteblivit och barn nr 2 behövt hjälp med läxorna och när mormor behövt hjälp med handlingen. Det är inte bakom ratten jag har möjlighet att vara förälder som bäst. Jag skulle gärna byta bort 50% av min "körtid" mot kvalitetstid. Resterande 50% fortsätter jag gärna köra. Men som sagt det jag skrev är bara min bild av hur det skulle kunna se ut om ett tag framöver. Det enda vi vet säkert är att det inte kommer att se ut som idag i all evighet.
Kan inte barn förflytta sig själva längre alltså, utan de måste skjutsas?
Är det verkligen det bästa för barn, att få skjuts av sina föräldrar i alla lägen?

Själv tyckte jag att hockeytrunken var väldigt tung att släpa på bussen när jag var 10-12 år, men bussen stannade precis utanför IP, och dessutom precis utanför vårt hus.

Att lära sig att åka buss/spårvagn/tunnelbana, gå och cykla är en del av att lära sig självständighet och påbörja sitt vuxenblivande.

Numera kan man beställa mat på nätet, och få den levererad hem, mormor kan nog det själv efter lite hjälp, eller så kan en anhörig bistå med beställandet.
Äldre kan också få hjälp via kommunens hemtjänst, endera med att ordna så att den äldre kan beställa mat för hemleverans, och vissa kommuner hjälper till med att handla.

Du nämner "kvalitetstid" med barn och familj. Att välja att engagera sig i sina barns fritidsaktiviteter är en del av det som brukar benämnas kvalitetstid.

Att ha lagom med fritidsaktiviteter, så att varken barn eller föräldrar blir stressade och kluvna, är nog också bra.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du ger uttryck för en naiv tilltro till sk "självkörande" fordons förmåga att replikera kompetenta mänskliga förare. Alla demonstrationer av dessa system har skett på extremt enkla vägnät och trafikförhållanden typ Californiens diverse städer som planerats för biltrafik enbart.

Allt det du säger om "att i morgon kommer..." ... "kommer att minimera risk..." etc. Det är dåligt underbyggda förhoppningar från personer som inte förstår vad det handlar om, kanske själva känner sig osäkra på att framföra en bil i vilt skiftande trafikförhållanden och nordiskt bister väderlek med garanterat igenisade sensorsystem.

Själv sätter jag mig mycket ogärna i en bil med sk autobroms, jag vill inte överraska vare sig mig själv eller bakomvarande trafikanter med dessa klonkiga slumpartade manövrer hipp som happ.

Vill jag av någon anledning ha en självkörande bil så beställer jag en taxi, precis som man gjort de senaste 100 åren.
Det är tvärtom, jag är mycket säkrare än medel föraren 😎
Kanske du som går en naiv övertro på andra förare eller dig själv 😉
Jag sätter mig ogärna i en bil med en dålig eller osäker förare. Är ju många förare som inte ids skrapa rutorna. Sensorerna kan bli bättre placerade men Tesla kör väl bara med kameror och tror inte de isas igen som radarn på min tyska premium bil.

Så du åker gärna med en skälvkörande taxi? Ett underbetyg till taxichaufförerna?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är tvärtom, jag är mycket säkrare än medel föraren
Haha, då är du som 90% av bilförarna då ;)

(Såg nån undersökning där de frågade folk just det och svaret var att nästan alla var bättre än medel)

• Haha
Pin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Haha, då är du som 90% av bilförarna då ;)

(Såg nån undersökning där de frågade folk just det och svaret var att nästan alla var bättre än medel)
Ja det är detta jag raljerar över

P Pin skrev:
Det är tvärtom, jag är mycket säkrare än medel föraren 😎
Kanske du som går en naiv övertro på andra förare eller dig själv 😉
Jag sätter mig ogärna i en bil med en dålig eller osäker förare. Är ju många förare som inte ids skrapa rutorna. Sensorerna kan bli bättre placerade men Tesla kör väl bara med kameror och tror inte de isas igen som radarn på min tyska premium bil.

Så du åker gärna med en skälvkörande taxi? Ett underbetyg till taxichaufförerna?
Du missförstår helt. Vill jag åka i en självkörande bil så beställer jag en taxi med en förmodat kompetent och certifierad mänsklig förare. Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en bil som framförs av en icke-mänsklig förare idag, då vore jag en komplett idiot.

Du påstår att du är bättre än medelföraren - ja skickar du ut en enkät till alla bilförare så är det detta resultat du kan förvänta dig (det har gjorts). Särskilt män i övre medelåldern anser sig köra bättre än medelföraren enligt undersökningar som gjorts.

Frågade för skojs skull MS Copilot om detta (minns inte själv var jag läst detta):

"Ja det finns flera undersökningar som undersöker bilförarens självförtroende och hur det påverkar deras körförhållanden. Här är några intressanta resultat:

1. Åldersskillnader: En undersökning av Circle K visade att självförtroendet ökar med åldern. I åldersgruppen 50-64 år anser sig 63% av männen vara bättre än genomsnittet, jämfört med 41% av kvinnorna i samma åldersgrupp1.
  2. Könsskillnader: Män har generellt sett ett högre självförtroende än kvinnor. 53% av männen anser sig bättre än genomsnittet, medan bara 36% av kvinnorna gör samma sak2.
  3. Regionala skillnader: Bilförare i Jönköping och Kronoberg har det bästa självförtroendet i landet, där 55% av de svarande anser sig bättre än genomsnittet.
  4. Självbild och trafikolyckor: Trots att män har ett högre självförtroende, utgör de också 75% av de som omkommer i trafikolyckor. Detta tyder på att självförtroendet kanske inte alltid speglar verkligheten.
Dessa undersökningar visar att självförtroendet kan variera mycket beroende på ålder, kön och region. Det är viktigt att vara medveten om dessa faktorer för att förbättra trafiksäkerheten."

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.