17 270 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Jag håller med. Köra bil är skittråkigt, gör hellre annat!D Dublin skrev:Det verkar vara många som inte ser framemot den dagen som bilen kör sig själv, jag är nog lite tvärtom - tänk alla hämtningar av ungarna vid div träningar och andra aktiviteter - så skönt att slippa. Eller om man ska ha ett tidigt jobbmöte i andra ändan av landet, man slipper ta tåget i ottan, man kan lägga sig och slagga i bilen och vakna upp på rätt ställe i rätt tid. Bilkörning av människor får väl flytta till inhägnade områden någon gång långt fram i tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.K Kirre2 skrev:
Ganska likt järnväg på det viset.
Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?
Så vitt jag hört är det Skistar och EU som finansierar.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.
Ganska likt järnväg på det viset.
Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?
Jag ser massor av problem med snö, is, smala och överplogade vägrenar. Men vi får väl se.
Bussarna ska vara helt självkörande men naturligtvis ska en chaufför finnas med.
Du blandat ihop uppmärksamhet/vaksamhet och rädsla. Är jag ute i skogen och jagar så är jag inte rädd för djuret jag jagar, men jag är uppmärksam på omgivningen. Det är så man också bör vara vid bilkörning. Är man rädd så tänker man inte klart.P pmd skrev:
Du har en så pass extrem syn på trafik att den antagligen enbart delas av en mycket liten andel av de röstberättigade. Så risken att motorcyklar förbjuds på allmän väg är nog nära noll. Antar att du vill förbjuda cyklar/mopeder också. Ska man ens få gå längs vägen? Eller rida/köra vagn med häst?P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.K Kirre2 skrev:
”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
https://www.siljannews.se/dalafjallen/gront-ljus-for-projektet-med-sjalvkorande-bussar/
Om vi bortser från finansieringen, är det nån som tror på att det kommer att fungera? Bussarna ska utan problem gått på andra ställen, sägs det.Nötegårdsgubben skrev:
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.
”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
[länk]
Poängen är att det inte nödvändigtvis kommer att vara de enda två alternativen.L lbgu skrev:
Se inlägg #267.
Nejdå.L lbgu skrev:
I den situationen är det djuret som är rädd för dig.L lbgu skrev:
OK, kalla rädsla för något annat, om du vill.L lbgu skrev:
Det är inte omöjligt. De flesta röstberättigade begriper inte vad rörelsemängd är och är troligen allmänt dåliga på riskbedömning.L lbgu skrev:
Så är det med största sannolikhet.L lbgu skrev:
Helst bör olika trafikslag separeras. De av dig uppräknade trafikslagen bör få egna vägar. Exakt hur de långsamma och oskyddade trafikanterna kan dela vägar får trafikexperterna reda ut.L lbgu skrev:
Tja, trafikexperterna verkar ju sen länge anse att vägarna ska vara ungefär som vi har dem, annars så hade det säkert redan införts för länge sedan. Bara den gigantiska kostnaden det skulle innebära att bygga om det svenska vägnätet så att alla olika fordonsslag skulle få egna skyddade vägar gör att din dröm bara blir en dröm.P pmd skrev:
Förstår, men innan ansvarsfrågan är löst så finns det ingen möjlighet att detta sker.P pmd skrev:
Samtliga försäkringsbolag i hela världen, har relativt mycket att "säga till om" i försäkringsfrågor & ersättningar.
Redan nu kan du för exempelvis inte ens försäkra ditt hus i USA, om du bor i "väder-utsatta" områden, för att "extrema väder" "har ingen ansvarig" & försäkringsbolag kan heller inte "räkna ut/skapa mall för en sådan försäkring utan enorma ekonomiska risker.
& då pratar vi materiella saker....Människoliv är mycket allvarligare.
Förutsättningen för försäkringar är möjligheten att kunna göra alla dessa beräkningar.
Ingen kommer vilja betala ut ersättningar vid ett "självkörande fordons" olycka, efter som alla inblandade i tekniken kommer skylla på varandra. (även om olyckorna skulle minska med 99,5 %)
Hur resonerar du att detta ens kan ske innan ansvarsfrågan är "avklarad"?
Trafikpolitik bestäms av politiker. Inte av trafikexperter. Om de sistnämnda finge bestämma skulle vi troligen inte ha vägar med oseparerad mötande trafik.L lbgu skrev:
Javisst är det så. Vi (det politisk röstande kollektivet) accepterar att det dör flera hundra personer i trafiken varje år (och att minst lika många lemlästas och döms till ett förskräckligt eländigt fortsatt liv) utan att fundera på saken.L lbgu skrev:
Det första fordon jag lärde mig använda var cykel. Det andra var flygplan. Det tredje var motorcykel och det fjärde var bil.
Det kanske ger dig ett hum om hur mitt trafiksäkerhetstänkande har utvecklats. Jag är inte ett speciellt stort fan av trafikmiljön på våra allmänna vägar.
