P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag byter gärna ut dessa förare mot självkörande bilar även om de senare inte är perfekta.
En självkörande bil kör aldrig påverkad av alkohol. Inte ens "bara den här gången". Det är en stor säkerhetsmässig fördel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Man kommer aldrig kunna påvisa ansvar mellan programmerare, hårdvara tillverkare & biltillverkare, så det kommer förhoppningsvis aldrig bli dyrare.
 
F
D Dublin skrev:
Det verkar vara många som inte ser framemot den dagen som bilen kör sig själv, jag är nog lite tvärtom - tänk alla hämtningar av ungarna vid div träningar och andra aktiviteter - så skönt att slippa. Eller om man ska ha ett tidigt jobbmöte i andra ändan av landet, man slipper ta tåget i ottan, man kan lägga sig och slagga i bilen och vakna upp på rätt ställe i rätt tid. Bilkörning av människor får väl flytta till inhägnade områden någon gång långt fram i tiden.
Jag håller med. Köra bil är skittråkigt, gör hellre annat!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
[länk]
Ingen som kommenterat det här. Ni tror inte på självkörande bilar inom en överskådlig framtid, men nästa vinter ska en självkörande buss börja gå i fjällen i Sälen och Idre. Vill gärna höra vad ni tror, tycker och/eller vet om det!
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.

Ganska likt järnväg på det viset.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.

Ganska likt järnväg på det viset.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?
Så vitt jag hört är det Skistar och EU som finansierar.
Jag ser massor av problem med snö, is, smala och överplogade vägrenar. Men vi får väl se.
Bussarna ska vara helt självkörande men naturligtvis ska en chaufför finnas med.
 
P pmd skrev:
I klaskarlssons resonemang görs aldrig det valet av bilen.
Fast är det de enda 2 alternativ bilen har så måste ju bilen göra ett val. Även om bilen bara fortsätter rakt fram och kör på barnet så är det ju ändå ett val att göra det istället för att köra i diket.
 
P pmd skrev:
Du och jag har nog lite olika definitioner av rädsla. Jag syftar inte på vare sig panik eller en krypande rädsla, utan på den hälsosamma rädslan som gör att man överlever i farliga situationer.
Du blandat ihop uppmärksamhet/vaksamhet och rädsla. Är jag ute i skogen och jagar så är jag inte rädd för djuret jag jagar, men jag är uppmärksam på omgivningen. Det är så man också bör vara vid bilkörning. Är man rädd så tänker man inte klart.

P pmd skrev:
Nej, jag tycker inte att motorcyklar ska framföras på allmän väg.
Du har en så pass extrem syn på trafik att den antagligen enbart delas av en mycket liten andel av de röstberättigade. Så risken att motorcyklar förbjuds på allmän väg är nog nära noll. Antar att du vill förbjuda cyklar/mopeder också. Ska man ens få gå längs vägen? Eller rida/köra vagn med häst?
 
K Kirre2 skrev:
Så vitt jag hört är det Skistar och EU som finansierar.
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.

”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
https://www.siljannews.se/dalafjallen/gront-ljus-for-projektet-med-sjalvkorande-bussar/
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.

”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
[länk]
Om vi bortser från finansieringen, är det nån som tror på att det kommer att fungera? Bussarna ska utan problem gått på andra ställen, sägs det.
 
P
J jawen skrev:
Man kommer aldrig kunna påvisa ansvar mellan programmerare, hårdvara tillverkare & biltillverkare, så det kommer förhoppningsvis aldrig bli dyrare.
Poängen med trådstarten är väl premissen att autonoma bilar kommer att vara inblandade i färre olyckor än människostyrda bilar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Fast är det de enda 2 alternativ bilen har så måste ju bilen göra ett val. Även om bilen bara fortsätter rakt fram och kör på barnet så är det ju ändå ett val att göra det istället för att köra i diket.
Poängen är att det inte nödvändigtvis kommer att vara de enda två alternativen.
Se inlägg #267.
 
P
L lbgu skrev:
Du blandat ihop uppmärksamhet/vaksamhet och rädsla.
Nejdå.
L lbgu skrev:
Är jag ute i skogen och jagar så är jag inte rädd för djuret jag jagar, men jag är uppmärksam på omgivningen.
I den situationen är det djuret som är rädd för dig.
L lbgu skrev:
Det är så man också bör vara vid bilkörning. Är man rädd så tänker man inte klart.
OK, kalla rädsla för något annat, om du vill.
L lbgu skrev:
Du har en så pass extrem syn på trafik att den antagligen enbart delas av en mycket liten andel av de röstberättigade.
Det är inte omöjligt. De flesta röstberättigade begriper inte vad rörelsemängd är och är troligen allmänt dåliga på riskbedömning.
L lbgu skrev:
Så risken att motorcyklar förbjuds på allmän väg är nog nära noll.
Så är det med största sannolikhet.
L lbgu skrev:
Antar att du vill förbjuda cyklar/mopeder också. Ska man ens få gå längs vägen? Eller rida/köra vagn med häst?
Helst bör olika trafikslag separeras. De av dig uppräknade trafikslagen bör få egna vägar. Exakt hur de långsamma och oskyddade trafikanterna kan dela vägar får trafikexperterna reda ut.
 
P pmd skrev:
Helst bör olika trafikslag separeras. De av dig uppräknade trafikslagen bör få egna vägar. Exakt hur de långsamma och oskyddade trafikanterna kan dela vägar får trafikexperterna reda ut.
Tja, trafikexperterna verkar ju sen länge anse att vägarna ska vara ungefär som vi har dem, annars så hade det säkert redan införts för länge sedan. Bara den gigantiska kostnaden det skulle innebära att bygga om det svenska vägnätet så att alla olika fordonsslag skulle få egna skyddade vägar gör att din dröm bara blir en dröm.
 
P pmd skrev:
Poängen med trådstarten är väl premissen att autonoma bilar kommer att vara inblandade i färre olyckor än människostyrda bilar.
Förstår, men innan ansvarsfrågan är löst så finns det ingen möjlighet att detta sker.
Samtliga försäkringsbolag i hela världen, har relativt mycket att "säga till om" i försäkringsfrågor & ersättningar.

Redan nu kan du för exempelvis inte ens försäkra ditt hus i USA, om du bor i "väder-utsatta" områden, för att "extrema väder" "har ingen ansvarig" & försäkringsbolag kan heller inte "räkna ut/skapa mall för en sådan försäkring utan enorma ekonomiska risker.
& då pratar vi materiella saker....Människoliv är mycket allvarligare.

Förutsättningen för försäkringar är möjligheten att kunna göra alla dessa beräkningar.
Ingen kommer vilja betala ut ersättningar vid ett "självkörande fordons" olycka, efter som alla inblandade i tekniken kommer skylla på varandra. (även om olyckorna skulle minska med 99,5 %)

Hur resonerar du att detta ens kan ske innan ansvarsfrågan är "avklarad"?
 
P
L lbgu skrev:
Tja, trafikexperterna verkar ju sen länge anse att vägarna ska vara ungefär som vi har dem, annars så hade det säkert redan införts för länge sedan.
Trafikpolitik bestäms av politiker. Inte av trafikexperter. Om de sistnämnda finge bestämma skulle vi troligen inte ha vägar med oseparerad mötande trafik.
L lbgu skrev:
Bara den gigantiska kostnaden det skulle innebära att bygga om det svenska vägnätet så att alla olika fordonsslag skulle få egna skyddade vägar gör att din dröm bara blir en dröm.
Javisst är det så. Vi (det politisk röstande kollektivet) accepterar att det dör flera hundra personer i trafiken varje år (och att minst lika många lemlästas och döms till ett förskräckligt eländigt fortsatt liv) utan att fundera på saken.

Det första fordon jag lärde mig använda var cykel. Det andra var flygplan. Det tredje var motorcykel och det fjärde var bil.
Det kanske ger dig ett hum om hur mitt trafiksäkerhetstänkande har utvecklats. Jag är inte ett speciellt stort fan av trafikmiljön på våra allmänna vägar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.