J John Carlson skrev:
Jag har bara lite mer insyn i dessa system än genomsnittet och i min värld är lång sikt snarare 50-100 år än 10-20.

Oavsett så tror jag inte att det är bra för mänskligheten att överlåta för många beslut till datasystem. Det är mer en filosofisk fråga som handlar om vår frihet.
Är det inte frihet att slippa en massa beslut?

Genomsnittet har noll koll på AI så jämför dig inte med det. Av det du skriver tycker jag inte att du verkar ha koll på utvecklingen, och vad gäller det filosofiska har jag inte sett något sådant från din sida utan mest kritik mot nuvarande teknik vad gäller sensorer och datorer.

Jag ställde en fråga tidigare om hur det skulle bli om alla omvänd mot tekniken redan var lösta. Hur ser du på det (annat än att dessa problem inte är lösta idag….)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J John Carlson skrev:
Alla friheter kan berövas genom att hänvisa till säkerhet.
Håller med.

Redan idag kan vi frånta de sämsta förarna körkortet. Självkörande bilar är redan bättre än de sämsta förarna.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det inte frihet att slippa en massa beslut?

Genomsnittet har noll koll på AI så jämför dig inte med det. Av det du skriver tycker jag inte att du verkar ha koll på utvecklingen, och vad gäller det filosofiska har jag inte sett något sådant från din sida utan mest kritik mot nuvarande teknik vad gäller sensorer och datorer.

Jag ställde en fråga tidigare om hur det skulle bli om alla omvänd mot tekniken redan var lösta. Hur ser du på det (annat än att dessa problem inte är lösta idag….)
För det första, inte alls. Slavar och fångar behöver inte ta några beslut heller.

Resten av ditt inlägg har jag inget intresse att besvara.
 
J John Carlson skrev:
Alla friheter kan berövas genom att hänvisa till säkerhet.
Är det frihet att få köra in sin bil i en folkmassa i Magdeburg?

Anser du att det är ett ingrepp i frihet att Euro NCAP kräver att en bil övervakar trafiken och omgivningen, bilens positionering och förarens uppmärksamhet och åtgärder för att uppnå fem stjärnor?

Eller är det frihet att få sätta sig i en bil och åka säkert dit man vill, oavsett om man har körkort, funktionshinder eller berusad?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J John Carlson skrev:
Jag har bara lite mer insyn i dessa system än genomsnittet och i min värld är lång sikt snarare 50-100 år än 10-20.

Oavsett så tror jag inte att det är bra för mänskligheten att överlåta för många beslut till datasystem. Det är mer en filosofisk fråga som handlar om vår frihet.
Tekniskt är vi nog inte där än nej.
Förmodligen kör den bästa självkörande bilen bättre än den den sämsta föraren, mens wt räcker givetvis inte. Om en genomsnitts självkörande bil kör bättre än en mänsklig förare i genomsnitt så blir det på totalen färre och mindre allvarliga olyckor.

Sen finns det såklart skickliga mänskliga förare som aldrig fel. De hanterar gång efter annan situationer där ligger så nära framförvarande att de inte hinner stanna. De löser det på andra sätt. Själv tycker jag också om att köra bil och liksom alla andra är jag mycket bättre än genomsnittet. 😉

Dock kan jag erkänna att jag inte är felfri i alla lägen. Det har hänt att jag tagit onödigt stora risker. Det har hänt att jag kört när jag nog egentligen borde stannat för att sova (även om jag inte köra 150 mil i sträck). Den självkörande bilen kanske inte har samma förmåga idag att reda ut knepiga situationer, men kanske håller den bättre avstånd och kör defensivare och behöver kanske inte lösa alla problem som vi skickliga förare ställs för.

Vi får ändå inte glömma bort att det finns sämre förare också. Det finns förare som måste tvärnita på motorväg när de helt plötsligt upptäcker en bil med släpvagn framför (de flesta av oss hade nog upptäckt det långt innan). Det finns förare som kör ut framför barn på cykel/moped med motiveringen att de kommer från höger.
Det finns många förare som inte ens kan så basala saker som att placera bilen rätt, använda blinkere och lämna företräde enligt gällande lag. Jag ser de varenda dag i trafiken, så helt ovanliga är dem inte. Jag byter gärna ut dessa förare mot självkörande bilar även om de senare inte är perfekta.

Sen tror jag inte det kommer ske i närtid, kanske inte ens under min livstid, men jag är övertygad om att det kommer komma en dag då det trafiksäkerhetsmässigt är lämpligt att maskinen kör istället för människan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
[länk]
Ingen som kommenterat det här. Ni tror inte på självkörande bilar inom en överskådlig framtid, men nästa vinter ska en självkörande buss börja gå i fjällen i Sälen och Idre. Vill gärna höra vad ni tror, tycker och/eller vet om det!
Det fungerar bara i Kalifornien och för att det är orangea plogpinnar i vägrenen. Sedan har de ställt om klockan till 2080. Dyrt är det säkert och hög försäkringspremie. Funkar aldrig på landsbygden. Eller i storstad. Alla som åker till fjällen måste ha autonoma fordon iså fall. Barn kan inte åka i bussen. Hur kan bussen välja om den ska mörda tantaluringen på spark eller barnet på snowracer? Hur kan tillverkaren ta sådana risker juridiskt och hur kan dalatrafik gå med på detta. De tar våra jobb också, de amerikanska storföretagen. Hur ska kamerorna kunna detektera när det är mörkt och snöar och det är spindlar på linsen. Har de ens LiDAR och radar. Fast de snöar ändå igen på vintern. En buss rymmer aldrig nog med CPU eller gpu för att räkna ut alla if then satser. Och någon mobiltäckning till molnet har de inte på landet.

Masjävlar.
 
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Om vi gör tankeexperimentet att det går att tillverka perfekta, eller tillräckligt bra, autonoma fordon - hur ser ni då att det skulle påverka transporterna?
(Alltså att vi för ett ögonblick släpper ofullkomligheter med sensorer, datorer och AI)
Framförallt skulle trafiken bli säkrare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Med halvljusautomatik menar jag att halvljus, positionsljus och bakljus går igång när motorn startas och släcks när motorn stängs av. Så borde det vara i vårt land fortsatt. Dark cockpit är något annat.
(Ja, dark cockpit är något helt annat).

Halvljusautomatik tror jag numera ofta syftar på att halvljuset tänds när det skymmer. Analogt med att helljusautomatik syftar på att helljuset bländas av automatiskt när man möter en annat fordon (åtminstone när man möter en bil).

I övrigt tror jag vi är ense om att halvljuset (et consortes) alltid bör vara tänt när en bil rullar. Vår nyaste bil går att konfigurera så, men det går tyvärr även att konfigurera den så att all manövrering av halvljus måste göras manuellt.
 
P
L lbgu skrev:
Att man är uppmärksam/vaksam när man kör bil är väl självklart. Och man behöver inte vara rädd för det. Snarare försämrar antagligen rädsla omdömet.
Du och jag har nog lite olika definitioner av rädsla. Jag syftar inte på vare sig panik eller en krypande rädsla, utan på den hälsosamma rädslan som gör att man överlever i farliga situationer.
L lbgu skrev:
Samhället anser tydligen att det är ett pris värt att betala för att ha vägtrafik.
Ja, så är det ju definitionsmässigt. Allt som samhället (kollektivet befolkningen) tycker, eller implicit accepterar (vilket nog är närmare sanningen här) är bra är dock inte nödvändigtvis bra ur ett lite mer objektivt perspektiv (N.B. "lite mer").
L lbgu skrev:
Sen som jag skrev så skulle man spara betydligt fler liv ifall man satsade resurserna som läggs på självkörande bilar på medicinutveckling istället. Eller på att korta vårdköer.
Jag har inte sett någon utredning om en sådan avvägning av resurstilldelning, men det kanske finns?
L lbgu skrev:
Men tycker du inte det ska vara självkörande motorcyklar också?
Nej, jag tycker inte att motorcyklar ska framföras på allmän väg.
 
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så iställetför att alla förare skall igenom samma inlärningskurvor, plus att vara människor med allt vad det innebär, så kan autonoma fordon ta del av andrfa fordons erfarenheter och trända sin egen AI på liknande situationer.
I bästa fall behöver inte den egna AIn ens tränas. Man kopierar helt enkelt erfarenheten till den från den andra AIn.
 
P
P Pin skrev:
Redan idag kan vi frånta de sämsta förarna körkortet. Självkörande bilar är redan bättre än de sämsta förarna.
Visst innebär det ett visst mått av frihet att inneha körkort, men individens frihet får inte expandera för långt på bekostnad av andra individers frihet.

Det innebär dock inte automatiskt att frihet ska kunna inskränkas av staten enbart med motiveringar om ökad säkerhet.
 
P
J John Carlson skrev:
Jag har bara lite mer insyn i dessa system än genomsnittet och i min värld är lång sikt snarare 50-100 år än 10-20.
Ray Kurzweil har en hyfsad meritlista på förutsägelser även om en del har inte stämt alls och några har inträffat senare än han trodde.

Kurzweils senaste förutsägelse om singulariteten är 2045 (vilket är samma år som i hans förutsägelse för cirka tjugo år sen).

Deep learning har gett AI en rejäl skjuts de senaste cirka tjugo åren, men det är förstås möjligt att tekniken kommer att bromsa upp i en nära framtid. I så fall kommer Kurzweils förutsägelse att komma på skam, men om teknikutvecklingen fortsätter så tror jag nog att lång sikt blir lite kortare än 50-100 år.

Det är inte heller omöjligt att en ny kool teknik dyker upp i AI-sammanhang. Sånt har ju hänt förr.
 
P
B Byggmarodören skrev:
Fast motsvarande händer hela tiden med sensorer också.
Oftare eller mer sällan än med mänskliga förare? Hur ser trenden ut?
 
P
L lbgu skrev:
Fast om man väljer att köra på barnet istället för att köra i diket så har ju bilen ett val.
I klaskarlssons resonemang görs aldrig det valet av bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.