17 270 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Är det inte frihet att slippa en massa beslut?J John Carlson skrev:
Genomsnittet har noll koll på AI så jämför dig inte med det. Av det du skriver tycker jag inte att du verkar ha koll på utvecklingen, och vad gäller det filosofiska har jag inte sett något sådant från din sida utan mest kritik mot nuvarande teknik vad gäller sensorer och datorer.
Jag ställde en fråga tidigare om hur det skulle bli om alla omvänd mot tekniken redan var lösta. Hur ser du på det (annat än att dessa problem inte är lösta idag….)
För det första, inte alls. Slavar och fångar behöver inte ta några beslut heller.P Pin skrev:Är det inte frihet att slippa en massa beslut?
Genomsnittet har noll koll på AI så jämför dig inte med det. Av det du skriver tycker jag inte att du verkar ha koll på utvecklingen, och vad gäller det filosofiska har jag inte sett något sådant från din sida utan mest kritik mot nuvarande teknik vad gäller sensorer och datorer.
Jag ställde en fråga tidigare om hur det skulle bli om alla omvänd mot tekniken redan var lösta. Hur ser du på det (annat än att dessa problem inte är lösta idag….)
Resten av ditt inlägg har jag inget intresse att besvara.
Är det frihet att få köra in sin bil i en folkmassa i Magdeburg?J John Carlson skrev:
Anser du att det är ett ingrepp i frihet att Euro NCAP kräver att en bil övervakar trafiken och omgivningen, bilens positionering och förarens uppmärksamhet och åtgärder för att uppnå fem stjärnor?
Eller är det frihet att få sätta sig i en bil och åka säkert dit man vill, oavsett om man har körkort, funktionshinder eller berusad?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Tekniskt är vi nog inte där än nej.J John Carlson skrev:
Förmodligen kör den bästa självkörande bilen bättre än den den sämsta föraren, mens wt räcker givetvis inte. Om en genomsnitts självkörande bil kör bättre än en mänsklig förare i genomsnitt så blir det på totalen färre och mindre allvarliga olyckor.
Sen finns det såklart skickliga mänskliga förare som aldrig fel. De hanterar gång efter annan situationer där ligger så nära framförvarande att de inte hinner stanna. De löser det på andra sätt. Själv tycker jag också om att köra bil och liksom alla andra är jag mycket bättre än genomsnittet. 😉
Dock kan jag erkänna att jag inte är felfri i alla lägen. Det har hänt att jag tagit onödigt stora risker. Det har hänt att jag kört när jag nog egentligen borde stannat för att sova (även om jag inte köra 150 mil i sträck). Den självkörande bilen kanske inte har samma förmåga idag att reda ut knepiga situationer, men kanske håller den bättre avstånd och kör defensivare och behöver kanske inte lösa alla problem som vi skickliga förare ställs för.
Vi får ändå inte glömma bort att det finns sämre förare också. Det finns förare som måste tvärnita på motorväg när de helt plötsligt upptäcker en bil med släpvagn framför (de flesta av oss hade nog upptäckt det långt innan). Det finns förare som kör ut framför barn på cykel/moped med motiveringen att de kommer från höger.
Det finns många förare som inte ens kan så basala saker som att placera bilen rätt, använda blinkere och lämna företräde enligt gällande lag. Jag ser de varenda dag i trafiken, så helt ovanliga är dem inte. Jag byter gärna ut dessa förare mot självkörande bilar även om de senare inte är perfekta.
Sen tror jag inte det kommer ske i närtid, kanske inte ens under min livstid, men jag är övertygad om att det kommer komma en dag då det trafiksäkerhetsmässigt är lämpligt att maskinen kör istället för människan.
https://sverigesradio.se/artikel/unika-testet-i-dalarna-sjalvkorande-bussar-i-fjallen
Ingen som kommenterat det här. Ni tror inte på självkörande bilar inom en överskådlig framtid, men nästa vinter ska en självkörande buss börja gå i fjällen i Sälen och Idre. Vill gärna höra vad ni tror, tycker och/eller vet om det!
Ingen som kommenterat det här. Ni tror inte på självkörande bilar inom en överskådlig framtid, men nästa vinter ska en självkörande buss börja gå i fjällen i Sälen och Idre. Vill gärna höra vad ni tror, tycker och/eller vet om det!
Det fungerar bara i Kalifornien och för att det är orangea plogpinnar i vägrenen. Sedan har de ställt om klockan till 2080. Dyrt är det säkert och hög försäkringspremie. Funkar aldrig på landsbygden. Eller i storstad. Alla som åker till fjällen måste ha autonoma fordon iså fall. Barn kan inte åka i bussen. Hur kan bussen välja om den ska mörda tantaluringen på spark eller barnet på snowracer? Hur kan tillverkaren ta sådana risker juridiskt och hur kan dalatrafik gå med på detta. De tar våra jobb också, de amerikanska storföretagen. Hur ska kamerorna kunna detektera när det är mörkt och snöar och det är spindlar på linsen. Har de ens LiDAR och radar. Fast de snöar ändå igen på vintern. En buss rymmer aldrig nog med CPU eller gpu för att räkna ut alla if then satser. Och någon mobiltäckning till molnet har de inte på landet.K Kirre2 skrev:
Masjävlar.
(Ja, dark cockpit är något helt annat).H Harald Blåtumme skrev:
Halvljusautomatik tror jag numera ofta syftar på att halvljuset tänds när det skymmer. Analogt med att helljusautomatik syftar på att helljuset bländas av automatiskt när man möter en annat fordon (åtminstone när man möter en bil).
I övrigt tror jag vi är ense om att halvljuset (et consortes) alltid bör vara tänt när en bil rullar. Vår nyaste bil går att konfigurera så, men det går tyvärr även att konfigurera den så att all manövrering av halvljus måste göras manuellt.
Du och jag har nog lite olika definitioner av rädsla. Jag syftar inte på vare sig panik eller en krypande rädsla, utan på den hälsosamma rädslan som gör att man överlever i farliga situationer.L lbgu skrev:
Ja, så är det ju definitionsmässigt. Allt som samhället (kollektivet befolkningen) tycker, eller implicit accepterar (vilket nog är närmare sanningen här) är bra är dock inte nödvändigtvis bra ur ett lite mer objektivt perspektiv (N.B. "lite mer").L lbgu skrev:
Jag har inte sett någon utredning om en sådan avvägning av resurstilldelning, men det kanske finns?L lbgu skrev:
Nej, jag tycker inte att motorcyklar ska framföras på allmän väg.L lbgu skrev:
I bästa fall behöver inte den egna AIn ens tränas. Man kopierar helt enkelt erfarenheten till den från den andra AIn.klaskarlsson skrev:
Visst innebär det ett visst mått av frihet att inneha körkort, men individens frihet får inte expandera för långt på bekostnad av andra individers frihet.P Pin skrev:
Det innebär dock inte automatiskt att frihet ska kunna inskränkas av staten enbart med motiveringar om ökad säkerhet.
Ray Kurzweil har en hyfsad meritlista på förutsägelser även om en del har inte stämt alls och några har inträffat senare än han trodde.J John Carlson skrev:
Kurzweils senaste förutsägelse om singulariteten är 2045 (vilket är samma år som i hans förutsägelse för cirka tjugo år sen).
Deep learning har gett AI en rejäl skjuts de senaste cirka tjugo åren, men det är förstås möjligt att tekniken kommer att bromsa upp i en nära framtid. I så fall kommer Kurzweils förutsägelse att komma på skam, men om teknikutvecklingen fortsätter så tror jag nog att lång sikt blir lite kortare än 50-100 år.
Det är inte heller omöjligt att en ny kool teknik dyker upp i AI-sammanhang. Sånt har ju hänt förr.
I klaskarlssons resonemang görs aldrig det valet av bilen.L lbgu skrev: