17 819 läst ·
394 svar
18k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Hur var det nu? "Everything should be made as simple as possible, but not simpler".blackarrow skrev:
Vad ska jag tänka om det? Det vore förstås mycket olyckligt. Falska indikationer ska minimeras.blackarrow skrev:
Vad hade rondell med det att göra? De två krascharna mina bekanta råkade ut för hände för farthållaren inte gick att koppla ifrån trots flera fail safes som ska förhindra just det problemet. Den ena fick väja ner i diket för få stopp på bilen, den andra krockade med en mur.P pmd skrev:
De gånger min VW missat att sensorerna inte klarar av känna av trafiken längre har alla varit på landsväg. Vid alla tre tillfällen har bilen för sent sagt ifrån att sensorna inte fungerar (efter det hade blivit en krock), så det är känsligheten som inte är korrekt där.
Grunden är trots allt densamma för farthållare som för självkörning som för all styrning, att hämta in info från sensorer och reagera på det alternativt upptäcka sensorn ger fel info och istället reagera på det. Skillnaden är att självkörning gör det i många fler nivåer och därmed är det mångdubbelt fler saker som kan gå fel - det är därför det är så komplext problem att lösa.
Tråden är från 2021 och ännu har det inte hörts något, så ett tips är att inte gissa på 2025😉
Minns jag rätt var det vid den tiden "gissanden" i andra trådar på att det redan idag skulle finnas vägar med "autonoma" bilar här i Sverige.
Minns jag rätt var det vid den tiden "gissanden" i andra trådar på att det redan idag skulle finnas vägar med "autonoma" bilar här i Sverige.
Jag röstade på senare än 2025 så inträffar det 2049 har jag rätt.
Det var en redogörelse av mina erfarenheter av adaptiv farthållare.B Byggmarodören skrev:
Fungerade inte bromsarna?B Byggmarodören skrev:
Det verkar vara många som inte ser framemot den dagen som bilen kör sig själv, jag är nog lite tvärtom - tänk alla hämtningar av ungarna vid div träningar och andra aktiviteter - så skönt att slippa. Eller om man ska ha ett tidigt jobbmöte i andra ändan av landet, man slipper ta tåget i ottan, man kan lägga sig och slagga i bilen och vakna upp på rätt ställe i rätt tid. Bilkörning av människor får väl flytta till inhägnade områden någon gång långt fram i tiden.
Eller hur! Jag älskar att köra bil, det är ett rent nöje 50% av den årliga körsträckan, resten får gärna vara autonom.D Dublin skrev:Det verkar vara många som inte ser framemot den dagen som bilen kör sig själv, jag är nog lite tvärtom - tänk alla hämtningar av ungarna vid div träningar och andra aktiviteter - så skönt att slippa. Eller om man ska ha ett tidigt jobbmöte i andra ändan av landet, man slipper ta tåget i ottan, man kan lägga sig och slagga i bilen och vakna upp på rätt ställe i rätt tid. Bilkörning av människor får väl flytta till inhägnade områden någon gång långt fram i tiden.
Kanske kan ta så långt tid till innan lagstiftningarna är på plats i Europa och tjänsterna erbjuds till användarna här. Men tekniskt skulle jag säga att självkörning är löst om än inte färdigutvecklat.S Staffan-N skrev:
Jag tillhör lägret som ser fram emot den dagen jag kan göra annat av tiden spenderad i bilen, tex sova. Det öppnar upp för nya resmönster på natten tex.
Även jag ser fram emot det, men är vi verkligen på level 5 rent tekniskt?W witten skrev:Kanske kan ta så långt tid till innan lagstiftningarna är på plats i Europa och tjänsterna erbjuds till användarna här. Men tekniskt skulle jag säga att självkörning är löst om än inte färdigutvecklat.
Jag tillhör lägret som ser fram emot den dagen jag kan göra annat av tiden spenderad i bilen, tex sova. Det öppnar upp för nya resmönster på natten tex.
I slutändan blir det väl en diskussion om feltolerans. Ingen förväntar sig en helt driftsäker bil idag, och folk ringer ju bärgare om man får punktering. Om en helt självkörande bil stannar en gång vart femte år och man måste ringa en tekniker för att komma loss så kanske det är inom marginalen för att fortfarande kunna kallas för självkörande.
Ja det kokar ner till ditt sista resonemang som jag håller jag med om.S Staffan-N skrev:Även jag ser fram emot det, men är vi verkligen på level 5 rent tekniskt?
I slutändan blir det väl en diskussion om feltolerans. Ingen förväntar sig en helt driftsäker bil idag, och folk ringer ju bärgare om man får punktering. Om en helt självkörande bil stannar en gång vart femte år och man måste ringa en tekniker för att komma loss så kanske det är inom marginalen för att fortfarande kunna kallas för självkörande.
Teslas FSD släpps till en större och större grupp testanvändare i USA hela tiden och från filmer på YouTube där den tex kör utan ingripande i 1,5 timme från en stad till en annan så är det svårt att argumentera för att den inte är självkörande. Speciellt from version 13.
Den har säkerligen problem med snö och liknande utmaningar med begränsad sikt. Lösningen tills vidare är att den vid de tillfällena inte är självkörande utan du får köra själv. Jag kan helt klart nöja mig med bara en stor del av kakan och hoppas på resten sen.
Level 5 tycker jag är en halvt ointressant klassning för stunden. Eftersom den per definition kräver att bilen ska kunna lösa alla uppgifter utan ingripande kommer vi redan att att ha vägarna fulla av självkörande bilar den dagen någon claimar level 5.
Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil. Kanske att man behöver vara utelåst från de manuella kontrollerna "by default" och att bytet är en tydlig, medveten handling där man tar på sig ansvaret.W witten skrev:Ja det kokar ner till ditt sista resonemang som jag håller jag med om.
Teslas FSD släpps till en större och större grupp testanvändare i USA hela tiden och från filmer på YouTube där den tex kör utan ingripande i 1,5 timme från en stad till en annan så är det svårt att argumentera för att den inte är självkörande. Speciellt from version 13.
Den har säkerligen problem med snö och liknande utmaningar med begränsad sikt. Lösningen tills vidare är att den vid de tillfällena inte är självkörande utan du får köra själv. Jag kan helt klart nöja mig med bara en stor del av kakan och hoppas på resten sen.
Level 5 tycker jag är en halvt ointressant klassning för stunden. Eftersom den per definition kräver att bilen ska kunna lösa alla uppgifter utan ingripande kommer vi redan att att ha vägarna fulla av självkörande bilar den dagen någon claimar level 5.