17 271 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Jag tycker att det ser ut som att det sitter en förare i bilen …DennisCA skrev:
F.ö. har jag också fastnat i en trafikloop, men då var det i en del av en liten stad i Frankrike. Vi var några motorcyklister som passerade samma torg med uteservering 3-4 gånger till de fikandes stora förtjusning. Det visade sig bero på att skyltarna på en sån där typisk fransk skyltstolpe med skyltar som pekar åt alla håll inte var helt rätt injusterad vad gäller riktningar.
Jag tittade på introduktionen, men jag har tyvärr inte lust att tillbringa en helt timme med att lyssna på den. Budskapet är tydligen att självkörande bilar kommer att förstöra våra städer. Hur kommer det att gå till?Dan_Johansson skrev:
Finns det en sammanfattning nånstans?
Jag är mer pragmatisk och tror att det kommer bli mindre möjlighet till juridik i framtiden. I dag skyller vi ju alla felbeslut på "den mänskliga faktorn" istället för att anklaga den förare som körde på ett barn när han väjde för en katt. Dvs orsaken sopas under mattan istället för att tas upp till diskussion och förbättring.L lbgu skrev:Fast var ska man dra gränsen? Eller kan man tänka sig att bilen ska känna ett större ansvar för sin ägare. Jag skulle inte tro att det är enkelt att göra denna bedömning. Som människa är jag glad att jag bara går på reflex i ett sådant läge. Då blir det en olycka, skulle jag ha tid och välja och med någon statistik i bakhuvudet välja att köra på barnet så skulle jag nog ångra det resten av livet. Skulle inte vilja se barnets föräldrar i ögonen då jag förklarar att jag agerade rationellt och gjorde rätt enligt all tillgänglig statistik.
Sen lär det ju bli juridik av detta ifall någon anser att bilen genom sitt aktiva val gjorde en felbedömning.
De självkörande bilarna kommer att ha ett fastställt regelverk besluten fattas utifrån. Blir det fel så är det inte bilen eller beslutet som är fel, utan regelverket. Och regelverket kommer såklart att granskas och förfinas, vilket gör att alla bilar fattar bättre beslut.
Frågan är väl om det någonsin kommer att ske. Krävs nog lagstiftning som förbjuder mänskliga förare då, och dit hoppas jag verkligen att vi inte kommer.P pmd skrev:
Först är det otroligt mycket som kommer att krävas för att bilar ska fungera utan förare. Osäkert om det ens är realistiskt att nå till en punkt där förarlösa bilar klarar sig på alla ställen där vi är vana att bilar ska kunna användas.
Når man dit så lär det vara rätt dyrt att utrusta en bil för självkörning gentemot en vanlig bil. Alla dessa kameror, sensorer, beräkningskraft m.m. som behövs lär inte vara billig.
Så väldigt många konsumenter lär av privatekonomiska skäl fortsätta att köra vanliga bilar även i det rätt osannolika fallet att självkörande bilar blir tillåtna överallt..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det stod väl inte direkt att det var obehagligt att möta mänskligt framförda bilar? Det var väl mer mottrafikanter, dvs andra trafikanter som skapar problem som är jobbigt.L lbgu skrev:
Tänkt dig en självkörande bil där bilen slår på vänster blinkers i god tid innan en vänstersväng och höger blinkers i god tid före en högersväng eller vid filbyten, vore inte det bättre än en stor del av dagens förare?
Eller att bilen placeras till vänster om man ska svänga vänster i korsningen, så att andra som ska rakt fram eller till höger kan passera på sidan.
Eller att man slipper bromsa för någon som gör en idiotomkörning etc.
Vore det inte rätt skönt att slippa de mottrafikanterna?
Kanske kan man till och med få blinkers på självklarhet Audi och BMW 😎
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Så du vill debattera självkörande bilar, men är ointresserad av att ta in information om ämnet?P pmd skrev:
https://www.summarize.tech/P pmd skrev:
Klipp in länken där så gör AI en sammanfattning. Perfekt för oss som får ADHD av att se på video 1h som kan läsas på 5 min.
Bara köra MC, menar du? 😉L lbgu skrev:
Alla borde känna obehag av det. Tänk efter vilken risk du tar genom att köra på en tvåfilig väg utan separation av färdriktningarna.L lbgu skrev:
Ett visst mått av rädsla är bra i riskfyllda situationer.L lbgu skrev:
Fördelarna överväger fortfarande. Jag vill gärna kunna transportera mig utan att behöva planera korta resor långt i förvägL lbgu skrev:
Det kommer att bli jättebra att ta bort mänskliga förare från trafikmiljön. Det går knappast att förbjuda dem idag utan att det får svåra konsekvenser för samhället. Däremot kan vi göra det svårare att ta körkort och svårare att behålla sitt körkort. Det skulle sålla bort en del farliga förare.
OK.Dan_Johansson skrev:
Inte ett enda av målen? Ja, det tycks vara en humorvideo …Dan_Johansson skrev:
Jag tyckte att referensen till skolskjutningar inte var så relevant. Den som ger sig på skolbarn med skjutvapen bryr sig förvisso inte mycket om människoliv, men det är en helt annan verksamhet än att bygga självkörande bilar.Dan_Johansson skrev:
Att man generellt bryr sig ytterst lite om människoliv i USA är helt enkelt inte ett korrekt påstående. Handeldvapen är en mycket komplicerad fråga i USA som kan diskuteras i det oändliga, men den har inte mycket med fordonstrafik att göra.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Ur min synvinkel så tyder skjutvapenvåldet i Usa definitivt på att man inte värdesätter enskilda liv särskilt högt. Att vapen är en komplicerad fråga är uppenbart, men den hade gått utmärkt att lösa om det hade funnits intresse för det.P pmd skrev:Jag tyckte att referensen till skolskjutningar inte var så relevant. Den som ger sig på skolbarn med skjutvapen bryr sig förvisso inte mycket om människoliv, men det är en helt annan verksamhet än att bygga självkörande bilar.
Att man generellt bryr sig ytterst lite om människoliv i USA är helt enkelt inte ett korrekt påstående. Handeldvapen är en mycket komplicerad fråga i USA som kan diskuteras i det oändliga, men den har inte mycket med fordonstrafik att göra.
Kopplingen till självkörande bilar är att de missar de uppenbarligen gör (jag länkade en video tidigare med film från Teslabilar som gör grava felbedömningar under autopilot) blir lättare att acceptera om man inte värderar liv så högt.
Det räcker med att en överväldigande majoritet av bilarna är självkörande. Så kommer det att bli när svaret på frågan i trådens rubrik blir "nu".L lbgu skrev: