17 271 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Jag bor på landet och förväntar mig ingen speciell "behandling". Jag har sett till att ha egna kommunikationsmedel och gör så mycket som möjligt för att inte vara beroende av andra. (Elförsörjningen vintertid är just nu en svaghet, men så småningom skaffar jag nog en dieselgenerator).L lbgu skrev:
Du och jag tillhör inte målgruppen för Teslas självkörande bilar. Har du kört bil i Los Angeles någon gång? Där har vi den stora målgruppen.useless skrev:
Huvudsaken är de självkörande bilarna dominerar i tät trafik. På "traktorstigar" (eller som vi lantisar kallar dem: "landsvägar") är trafiken inte så tät att det är speciellt viktigt med självkörande bilar.H heimlaga skrev:
Jag kommer givetvis inte att hålla andan medan jag väntar, men det är inte omöjligt att det kommer att gå fortare än du tror. Maskininlärning går ut på att samla enormt mycket data om det maskinen ska lära sig. Det handlar om beräkning på en helt annan nivå än att mata in specifika data för varje gång maskinen ska tillämpa sina nyvunna kunskaper.S skogaliten skrev:
Ja, att backa med släp är ett hyfsat enkelt reglerproblem som man inte behöver AI för att lösa, så länge man har alla relevanta parametrar tillhands (eller om utrustningen kan tillhandahålla det automatiskt som du föreslår).B Bigfoot skrev:Men du behöver inte väga eller mäta släpet eller räkna axlar. Ett "smart släp" kan tala om det för bilen. Och släpet behöver inte ens vara särskilt smart, det behövs ingen AI i släpet, det räcker med konventionell givarteknik, lite inprogrammerade parametrar och ett kommunikationsprotokoll över elkopplingen för att tala om för bilen vad den har att göra med.
Förmodligen är att backa med släp ett enklare problem än att landa med ett flygplan. Det senare har gjorts automatiskt sen 1960-talet.
Kollektivtrafik har flera nackdelar jämfört med ett personligt transportmedel.Dan_Johansson skrev:
- Kollektivtrafiken kör enligt tidtabell
- Kollektivtrafiken startar i allmänhet en bra bit bort från där man bor
- Kollektivtrafikens hållplatser finns i allmänhet en bra bit bort från dit man vill åka
- Det finns andra människor ombord på ett kollektivtrafikfordon
Det är kanske lite fantasilöst att tro att allting kommer att vara invariant i trafikmiljön när självkörande bilar börjar komma på bred front.L lbgu skrev:Självkörande bilar med barn/körkortslösa personer lär aldrig bli godkänt för färd på allmänna vägar. Bara en sån sak som att kunna agera i oväntade situationer kommer att göra det omöjligt. Tänk på ifall en polis vinkar in bilen. Hur kommer den självkörande bilen agera? Om den alltid stannar när någon som ser ut som en polis vinkar så lär det bli väldigt lätt för landsvägsrånare och få stopp på dessa bilar.
Nä, jag har nått insikten att det är tråkigt och tidsödande att besöka butiker. Numera beställer jag det mesta för hemleverans, inklusive matvaror och alkohol. Ibland blir det dock nödvändigt att besöka en butik, tyvärr, men det tar jag med en klackspark.S skogaliten skrev:
Du måste helt enkelt hålla längre avstånd till framförvarande trafik … 😎H heimlaga skrev:Några exempel på vad jag själv har gjort för att undvika olyckor. Trots att det strider mot någon trafikregel
-Bilen framför tvärbromsade på bar asfalt. Jag kom bakom på blankis med en tungt lastad skåpbil. Svängde höger in på en privat gräsmatta och körde över den och ut på deras infart där jag fick stopp på bilen. Undvek att mangla den lilla personbilen platt och undvek att själv bli manglad av lasten i en skåpbil utan mellanvägg. Visst blev det ett par bilspår i gräset men det var ett litet pris att betala för att undvika en olycka som kunde ha kostat tre människoliv.
-Bilen framför tvärbromsade. Det gjorde jag också. Jag hade bil och obromsad släpkärra. Nästan nya bakbromsbelägg. Bromsarna tog inte och bilen ville bara sladda. Jag svängde höger tvärs över Vasa stads gräsmatta och in på cykelbanan och fick småningom stopp på bilen på cykelbanan. Det visade sig att limningen hade släppt på alla fyra bakbromsbelägg som hade fallit bort och försvunnit längs vägen. I vinterföre gick det inte att bromsa kontrollerat med släpkärra och endast frambromsar. Det var tydligen tillverkningsfel på bromsbeläggen. Tack vare den olagliga manövern undvek jag en krock. Jag körde hem mycket långsamt och försiktigt på småvägar och bytte bromsklossar.
-Jag såg på håll en bil som plötsligt fick sladd och snurrade runt och for med bakändan in i ett träd vid sidan av vägen. Föraren hoppade ur och slet ut ett barn ur baksätet och sprang av vägen i panik. Den krockade bilen blev stående tvärs över vägen. Både bilen framför mig och två bilar som kom mot var nära att krocka med den där den stod. Jag parkerade på vägkanten trots parkeringsförbud och hoppade in i den krockade bilen och fick igång motorn och körde ned den på dikesslänten varefter jag flyttade undan egen bil.
-För att inte tala om alla gånger man har dragit upp någon ur diket eller själv blivit uppdragen ur diket.
Ja, antagligen är det bäst i en tät och svår trafikmiljö som i dagens tätorter. När självkörande bilar börjar dominera så kommer trafiken att vara mindre farlig och man kan släppa iväg sina telningar på egen hand i trafiken.S skogaliten skrev: