P
L lbgu skrev:
Men visst landsbygdsbor är tyvärr vana vid att behandlas sämre.
Jag bor på landet och förväntar mig ingen speciell "behandling". Jag har sett till att ha egna kommunikationsmedel och gör så mycket som möjligt för att inte vara beroende av andra. (Elförsörjningen vintertid är just nu en svaghet, men så småningom skaffar jag nog en dieselgenerator).
 
P
useless useless skrev:
Jag bor i en tätort och vägen genom tätorten ser ut så här. Många som inte har självkörande bilar har svårt att ligga i rätt körfält och hålla sig innanför sidolinjerna...

[bild]
Du och jag tillhör inte målgruppen för Teslas självkörande bilar. Har du kört bil i Los Angeles någon gång? Där har vi den stora målgruppen.
 
P
H heimlaga skrev:
Det stämmer men det betyder att ni får glömma alla våta drömmar om att alla bilar skall vara självkörande.
Huvudsaken är de självkörande bilarna dominerar i tät trafik. På "traktorstigar" (eller som vi lantisar kallar dem: "landsvägar") är trafiken inte så tät att det är speciellt viktigt med självkörande bilar.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[media]
Vilken perfekt timing... 😂
Videon är 25 minuter lång och börjar med ett långdraget prat utan speciellt mycket information.
Kan du sammanfatta budskapet?
 
P
S skogaliten skrev:
Jag tror det kommer att ta ett bra tag innan du slipper att lära dig att "backa med släp".
Jag kommer givetvis inte att hålla andan medan jag väntar, men det är inte omöjligt att det kommer att gå fortare än du tror. Maskininlärning går ut på att samla enormt mycket data om det maskinen ska lära sig. Det handlar om beräkning på en helt annan nivå än att mata in specifika data för varje gång maskinen ska tillämpa sina nyvunna kunskaper.
 
P
B Bigfoot skrev:
Men du behöver inte väga eller mäta släpet eller räkna axlar. Ett "smart släp" kan tala om det för bilen. Och släpet behöver inte ens vara särskilt smart, det behövs ingen AI i släpet, det räcker med konventionell givarteknik, lite inprogrammerade parametrar och ett kommunikationsprotokoll över elkopplingen för att tala om för bilen vad den har att göra med.
Ja, att backa med släp är ett hyfsat enkelt reglerproblem som man inte behöver AI för att lösa, så länge man har alla relevanta parametrar tillhands (eller om utrustningen kan tillhandahålla det automatiskt som du föreslår).

Förmodligen är att backa med släp ett enklare problem än att landa med ett flygplan. Det senare har gjorts automatiskt sen 1960-talet.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just körkortslösa personer har vi ju dessutom redan en energieffektiv lösning för, som tar sig fram överallt där det är tänkt, nämligen kollektivtrafiken.
Kollektivtrafik har flera nackdelar jämfört med ett personligt transportmedel.
  1. Kollektivtrafiken kör enligt tidtabell
  2. Kollektivtrafiken startar i allmänhet en bra bit bort från där man bor
  3. Kollektivtrafikens hållplatser finns i allmänhet en bra bit bort från dit man vill åka
  4. Det finns andra människor ombord på ett kollektivtrafikfordon
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Självkörande bilar med barn/körkortslösa personer lär aldrig bli godkänt för färd på allmänna vägar. Bara en sån sak som att kunna agera i oväntade situationer kommer att göra det omöjligt. Tänk på ifall en polis vinkar in bilen. Hur kommer den självkörande bilen agera? Om den alltid stannar när någon som ser ut som en polis vinkar så lär det bli väldigt lätt för landsvägsrånare och få stopp på dessa bilar.
Det är kanske lite fantasilöst att tro att allting kommer att vara invariant i trafikmiljön när självkörande bilar börjar komma på bred front.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Men egentligen så är det ju roligt att besöka byggvaruhuset "och kolla grejer".
Nä, jag har nått insikten att det är tråkigt och tidsödande att besöka butiker. Numera beställer jag det mesta för hemleverans, inklusive matvaror och alkohol. Ibland blir det dock nödvändigt att besöka en butik, tyvärr, men det tar jag med en klackspark.
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
De som tänker i dessa banor är ofta liberaler så kanske Teknik överintresserad liberal person, eller TÖLP.
Hupp? Varför tycker du att det är dåligt att sätta frihet högt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Detta kanske åskådliggör problemet på ett bättre sätt:
[media]
Vi kanske inte ska ta moderna ludditers åsikter som någon slags norm, eller förutsägelse, om hur framtiden kommer att se ut?
 
P
L lbgu skrev:
Glöm falska poliser nu och inse att problemet för en självkörande bil är ju att den ska tolka att en polis vill att den ska stanna.
Ja, hurså?
 
P
L lbgu skrev:
Snacka om kontrollsamhälle. Tror inte ens i Stasis våtaste drömmar det förekom sådana saker. Ta kontroll över medborgares fordon med en fjärrkontroll.
Eler så accepterar vi att en del bilar inte stannar vid en poliskontroll. Precis som i dagens trafik.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Några exempel på vad jag själv har gjort för att undvika olyckor. Trots att det strider mot någon trafikregel
-Bilen framför tvärbromsade på bar asfalt. Jag kom bakom på blankis med en tungt lastad skåpbil. Svängde höger in på en privat gräsmatta och körde över den och ut på deras infart där jag fick stopp på bilen. Undvek att mangla den lilla personbilen platt och undvek att själv bli manglad av lasten i en skåpbil utan mellanvägg. Visst blev det ett par bilspår i gräset men det var ett litet pris att betala för att undvika en olycka som kunde ha kostat tre människoliv.
-Bilen framför tvärbromsade. Det gjorde jag också. Jag hade bil och obromsad släpkärra. Nästan nya bakbromsbelägg. Bromsarna tog inte och bilen ville bara sladda. Jag svängde höger tvärs över Vasa stads gräsmatta och in på cykelbanan och fick småningom stopp på bilen på cykelbanan. Det visade sig att limningen hade släppt på alla fyra bakbromsbelägg som hade fallit bort och försvunnit längs vägen. I vinterföre gick det inte att bromsa kontrollerat med släpkärra och endast frambromsar. Det var tydligen tillverkningsfel på bromsbeläggen. Tack vare den olagliga manövern undvek jag en krock. Jag körde hem mycket långsamt och försiktigt på småvägar och bytte bromsklossar.
-Jag såg på håll en bil som plötsligt fick sladd och snurrade runt och for med bakändan in i ett träd vid sidan av vägen. Föraren hoppade ur och slet ut ett barn ur baksätet och sprang av vägen i panik. Den krockade bilen blev stående tvärs över vägen. Både bilen framför mig och två bilar som kom mot var nära att krocka med den där den stod. Jag parkerade på vägkanten trots parkeringsförbud och hoppade in i den krockade bilen och fick igång motorn och körde ned den på dikesslänten varefter jag flyttade undan egen bil.
-För att inte tala om alla gånger man har dragit upp någon ur diket eller själv blivit uppdragen ur diket.
Du måste helt enkelt hålla längre avstånd till framförvarande trafik … 😎
 
  • Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Kan inte barn förflytta sig själva längre alltså, utan de måste skjutsas?
Är det verkligen det bästa för barn, att få skjuts av sina föräldrar i alla lägen?
Ja, antagligen är det bäst i en tät och svår trafikmiljö som i dagens tätorter. När självkörande bilar börjar dominera så kommer trafiken att vara mindre farlig och man kan släppa iväg sina telningar på egen hand i trafiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.