C
J John Carlson skrev:
Fel. Vi är inte en kombination av stereokamera med dator.
Jag har ingen inbyggd Lidar iallafall... 😢

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J John Carlson skrev:
Fel. Vi är inte en kombination av stereokamera med dator.
Är vi inte?
Jag kombinerar iallafall mina ögon med min hjärna, förvisso vet jag inte vad du gör.

C cpalm skrev:
Jag har ingen inbyggd Lidar iallafall... 😢
Nej men det viktigaste är att du har en hjärna, och istället för kameror så har du ögon som har andra egenskaper än kameror, sitter även på ett huvud som kan röra på sig, använda solskydd mm. Sen har du ett antal andra sinnen också.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är vi inte?
Jag kombinerar iallafall mina ögon med min hjärna, förvisso vet jag inte vad du gör.
Tydligen inte om du tror att kameror är samma sak som ögon och din hjärna som en dator.

Plus två mikrofoner, gyro, doftsensor, termometer, vibrationsdetektorer och säkert lite till.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J John Carlson skrev:
Tydligen inte om du tror att kameror är samma sak som ögon och din hjärna som en dator.
Att ögon och kameror inte är samma sak är jag helt med på.
Exempelvis så är det knepigt att ha mer än två ögon, dessutom hopplöst knepigt att se i icke-visuella spektra, vilket ju definieras just av vad ögonen klarar av att se.
Dessutom har vi rätt usel upplösning och färgseende utöver den fokala delen av gula fläcken, som ju bara är 1-2 grader av synfältet.
För att bara inte tala om alla varierande synfel som vi har.

Och att hjärnan inte är lik en dator håller jag också med om. Vi människor blir löjligt lätt distraherade, trötta, påverkade av diverse kemikalier och så vidare.

• Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Att ögon och kameror inte är samma sak är jag helt med på.
Exempelvis så är det knepigt att ha mer än två ögon, dessutom hopplöst knepigt att se i icke-visuella spektra, vilket ju definieras just av vad ögonen klarar av att se.
Dessutom har vi rätt usel upplösning och färgseende utöver den fokala delen av gula fläcken, som ju bara är 1-2 grader av synfältet.
För att bara inte tala om alla varierande synfel som vi har.

Och att hjärnan inte är lik en dator håller jag också med om. Vi människor blir löjligt lätt distraherade, trötta, påverkade av diverse kemikalier och så vidare.
Ja. Ändå så är de andra skillnaderna som du inte nämner viktigare för att klara uppgiften.

P Pin skrev:
Plus två mikrofoner, gyro, doftsensor, termometer, vibrationsdetektorer och säkert lite till.
Fast hur ofta använder man doftsensorn i just detta sammanhang?
Det brukar väl vara lite väl sent när man börjar känna lukten av mötande trafik? :)

Fast hur ofta använder man doftsensorn i just detta sammanhang?
Det brukar väl vara lite väl sent när man börjar känna lukten av mötande trafik? :)
Kanske mest distraktion. Bränt gummi, bränd motor..

Jag valde att inte nämna smaksensorn .

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
En sak som mänskliga erfarna förare utvecklar en skicklighet på är att hela tiden ha en uppdaterad dynamisk bild i huvudet av trafiksituationen, ha en 360-graders bild av vad som kommer bakifrån, från sidor osv med estimerade hastigheter och rörelser. Detta ger en mycket snabb reaktionstid om det skulle uppfattas avvikelser i vad som uppfattas "här och nu", man agerar hela tiden proaktivt snarare än reaktivt.

Jag betvivlar inte att det med tiden kan utvecklas motsvarande förmågor hos autonoma fordon men vi är inte där idag.

Jag tror personligen att den bästa strategin är att inrikta utvecklingen mot allt bättre förarstödssystem, tex med möjligheter att se uppdykande vilt bredvid vägen som inte kan ses i normalt strålkastarljus, med HUD-visning i vindrutan osv (sådana system finns). Smartare och adaptiva autobromssystem är en annan utveckling, "lane assist" som adapteras till föraren istf dagens försök att göra tvärt om.

Jag ser med andra ord en liknande utveckling som vi har idag för piloter av stridsflygplan, mycket avancerade hjälpsystem som visualiserar och hjälper men som inte tillåts ta över den övergripande kontrollen från piloten.

• Gilla
John Carlson
  • Laddar…
N Naskovit skrev:
Håller med hhallen om det mesta. Men det behövs bättre sensorer än stereokameror. Lidar eller liknande är ett krav. Jag har byggt system med sensorer och dataanalys i hela mitt liv och levererat lösningar till många industrier för masstillverkning inom förpackning, möbler, golv mm. Våra kameror har analyserat 100 000 000 000 kapsyler som exempel. AI kan lösa mycket men det är enligt min mening sensorerna som utgör den svaga punkten. En sommardag kan kanske gå men om det regnar i mörker så skapas sådana reflexer att sensorerna levererar för mycket brus. Lidar löser kanske detta men har andra svagheter. Så någon 100%ig lösning är fortfarande långt borta.
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
Kameror klarar sig faktiskt rätt bra även i mörker och regn. De svåraste fallen är dimma och snöfall. Men givetvis kommer det ändå att behövas både radar och lidar och kameror om man ens ska kunna fundera på ett i sann mening autonomt fordon.

Sen ska vi inte glömma bort de ekonomiska aspekterna - fordonen blir dyra när de ska proppas fulla med sensorer och processorkapacitet, och utvecklingskostnaderna kan inte slås ut på alla fordon som produceras. Det är inte rimligt att tro att andra regioner än USA/Kanada och Västeuropa kommer att ha en miljö (i vid mening: juridiskt, vägstandardmässigt, kartdatabasmässigt etc.) som kommer att göra det möjligt med autonoma fordon inom överskådlig framtid. Resten av världen kommer fortfarande att behöva traditionella fordon under mycket lång tid framöver.

Märk väl att jag talar om fullt autonoma fordon. Givetvis kommer man att kunna komma långt med olika förarassistanssystem utan att ha full autonomi. Det ser vi ju redan idag. Men en del av dagens funktioner upplevs av användarna som mindre värdefulla, eller rent av riskabla. Läs bara biltesterna i Teknikens Värld - de klagar ofta på t.ex. filassistanssystem som är alltför burdusa. Enligt min uppfattning kommer man inte att kunna tillgodogöra sig några dramatiska förbättringar med avseende på trafiksäkerheten förrän alla fordon är autonoma. Om vi nu någonsin når dit. Visst, lite bättre blir det väl med t.ex. automatisk avståndshållning och automatisk inbromsning för plötsligt uppdykande fotgängare/cyklister/andra fordon. Men inga väsentliga förbättringar jämfört med manuellt framförda fordon. För att få dramatiska förbättringar tror jag att alla fordon behöver vara sant autonoma. För det krävs bättre sensorer och bättre AI än idag, och enligt min mening också ständig uppkoppling mot centrala databaser för väder-, trafik- och väginformation, samt direkt kommunikation med andra fordon i närområdet. Och då har man ändå kvar problemen med fotgängare och cyklister/mopedister/traktorer/skördetröskor/etc som man väl knappast kan kräva att de ska vara utrustade med sådan kommunikationsutrustning.

• Gilla
Naskovit och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det är inte rimligt att tro att andra regioner än USA/Kanada och Västeuropa kommer att ha en miljö (i vid mening: juridiskt, vägstandardmässigt, kartdatabasmässigt etc.) som kommer att göra det möjligt med autonoma fordon inom överskådlig framtid.
Sorry, glömde Japan. Förlåt mig, kära japaner 😇.

H hhallen skrev:
Kameror klarar sig faktiskt rätt bra även i mörker och regn. De svåraste fallen är dimma och snöfall. Men givetvis kommer det ändå att behövas både radar och lidar och kameror om man ens ska kunna fundera på ett i sann mening autonomt fordon.

Sen ska vi inte glömma bort de ekonomiska aspekterna - fordonen blir dyra när de ska proppas fulla med sensorer och processorkapacitet, och utvecklingskostnaderna kan inte slås ut på alla fordon som produceras. Det är inte rimligt att tro att andra regioner än USA/Kanada och Västeuropa kommer att ha en miljö (i vid mening: juridiskt, vägstandardmässigt, kartdatabasmässigt etc.) som kommer att göra det möjligt med autonoma fordon inom överskådlig framtid. Resten av världen kommer fortfarande att behöva traditionella fordon under mycket lång tid framöver.

Märk väl att jag talar om fullt autonoma fordon. Givetvis kommer man att kunna komma långt med olika förarassistanssystem utan att ha full autonomi. Det ser vi ju redan idag. Men en del av dagens funktioner upplevs av användarna som mindre värdefulla, eller rent av riskabla. Läs bara biltesterna i Teknikens Värld - de klagar ofta på t.ex. filassistanssystem som är alltför burdusa. Enligt min uppfattning kommer man inte att kunna tillgodogöra sig några dramatiska förbättringar med avseende på trafiksäkerheten förrän alla fordon är autonoma. Om vi nu någonsin når dit. Visst, lite bättre blir det väl med t.ex. automatisk avståndshållning och automatisk inbromsning för plötsligt uppdykande fotgängare/cyklister/andra fordon. Men inga väsentliga förbättringar jämfört med manuellt framförda fordon. För att få dramatiska förbättringar tror jag att alla fordon behöver vara sant autonoma. För det krävs bättre sensorer och bättre AI än idag, och enligt min mening också ständig uppkoppling mot centrala databaser för väder-, trafik- och väginformation, samt direkt kommunikation med andra fordon i närområdet. Och då har man ändå kvar problemen med fotgängare och cyklister/mopedister/traktorer/skördetröskor/etc som man väl knappast kan kräva att de ska vara utrustade med sådan kommunikationsutrustning.
Håller med. Det blir ju intressant att följa utvecklingen och i vilka miljöer autonoma fordon "släpps lös" först. Det finns ju helautomatiska lager idag men där är miljö väldigt kontrollerad, man skulle kunna tänka sig att en flygplats (fordonen som lastar i och ur flygplanen, mm) kan vara en miljö som kommer långt innan vanlig vägtrafik eftersom den miljön kan kontrolleras betydligt mer och man kan ställa andra krav på fordonen än på fordon för privat bruk.

P
C cpalm skrev:
Vi människor klarar oss förvisso uppenbarligen utmärkt med en stereokamera 😉
Och stereomikrofoner. 🙂
Ibland har vi även nytta av våra olfaktoriska sensorer …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.