17 271 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Kombot Trumpen-Musk har satt fart på utvecklingen och Musk får nog som han vill.
Sen hur det är med försäkringar brukar amerikanska försäkringsbolag analysera som sprider sig till resten av väst.
https://www.reuters.com/business/au...-reporting-requirement-opposed-by-2024-12-13/
Om pågående utprovning
https://www.bbc.com/news/articles/cwyvql6g9xxo
Sen hur det är med försäkringar brukar amerikanska försäkringsbolag analysera som sprider sig till resten av väst.
https://www.reuters.com/business/au...-reporting-requirement-opposed-by-2024-12-13/
Om pågående utprovning
https://www.bbc.com/news/articles/cwyvql6g9xxo
Att ögon och kameror inte är samma sak är jag helt med på.J John Carlson skrev:
Exempelvis så är det knepigt att ha mer än två ögon, dessutom hopplöst knepigt att se i icke-visuella spektra, vilket ju definieras just av vad ögonen klarar av att se.
Dessutom har vi rätt usel upplösning och färgseende utöver den fokala delen av gula fläcken, som ju bara är 1-2 grader av synfältet.
För att bara inte tala om alla varierande synfel som vi har.
Och att hjärnan inte är lik en dator håller jag också med om. Vi människor blir löjligt lätt distraherade, trötta, påverkade av diverse kemikalier och så vidare.
Ja. Ändå så är de andra skillnaderna som du inte nämner viktigare för att klara uppgiften.Dowser4711 skrev:
Att ögon och kameror inte är samma sak är jag helt med på.
Exempelvis så är det knepigt att ha mer än två ögon, dessutom hopplöst knepigt att se i icke-visuella spektra, vilket ju definieras just av vad ögonen klarar av att se.
Dessutom har vi rätt usel upplösning och färgseende utöver den fokala delen av gula fläcken, som ju bara är 1-2 grader av synfältet.
För att bara inte tala om alla varierande synfel som vi har.
Och att hjärnan inte är lik en dator håller jag också med om. Vi människor blir löjligt lätt distraherade, trötta, påverkade av diverse kemikalier och så vidare.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
En sak som mänskliga erfarna förare utvecklar en skicklighet på är att hela tiden ha en uppdaterad dynamisk bild i huvudet av trafiksituationen, ha en 360-graders bild av vad som kommer bakifrån, från sidor osv med estimerade hastigheter och rörelser. Detta ger en mycket snabb reaktionstid om det skulle uppfattas avvikelser i vad som uppfattas "här och nu", man agerar hela tiden proaktivt snarare än reaktivt.
Jag betvivlar inte att det med tiden kan utvecklas motsvarande förmågor hos autonoma fordon men vi är inte där idag.
Jag tror personligen att den bästa strategin är att inrikta utvecklingen mot allt bättre förarstödssystem, tex med möjligheter att se uppdykande vilt bredvid vägen som inte kan ses i normalt strålkastarljus, med HUD-visning i vindrutan osv (sådana system finns). Smartare och adaptiva autobromssystem är en annan utveckling, "lane assist" som adapteras till föraren istf dagens försök att göra tvärt om.
Jag ser med andra ord en liknande utveckling som vi har idag för piloter av stridsflygplan, mycket avancerade hjälpsystem som visualiserar och hjälper men som inte tillåts ta över den övergripande kontrollen från piloten.
Jag betvivlar inte att det med tiden kan utvecklas motsvarande förmågor hos autonoma fordon men vi är inte där idag.
Jag tror personligen att den bästa strategin är att inrikta utvecklingen mot allt bättre förarstödssystem, tex med möjligheter att se uppdykande vilt bredvid vägen som inte kan ses i normalt strålkastarljus, med HUD-visning i vindrutan osv (sådana system finns). Smartare och adaptiva autobromssystem är en annan utveckling, "lane assist" som adapteras till föraren istf dagens försök att göra tvärt om.
Jag ser med andra ord en liknande utveckling som vi har idag för piloter av stridsflygplan, mycket avancerade hjälpsystem som visualiserar och hjälper men som inte tillåts ta över den övergripande kontrollen från piloten.
Kameror klarar sig faktiskt rätt bra även i mörker och regn. De svåraste fallen är dimma och snöfall. Men givetvis kommer det ändå att behövas både radar och lidar och kameror om man ens ska kunna fundera på ett i sann mening autonomt fordon.N Naskovit skrev:Håller med hhallen om det mesta. Men det behövs bättre sensorer än stereokameror. Lidar eller liknande är ett krav. Jag har byggt system med sensorer och dataanalys i hela mitt liv och levererat lösningar till många industrier för masstillverkning inom förpackning, möbler, golv mm. Våra kameror har analyserat 100 000 000 000 kapsyler som exempel. AI kan lösa mycket men det är enligt min mening sensorerna som utgör den svaga punkten. En sommardag kan kanske gå men om det regnar i mörker så skapas sådana reflexer att sensorerna levererar för mycket brus. Lidar löser kanske detta men har andra svagheter. Så någon 100%ig lösning är fortfarande långt borta.
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
Sen ska vi inte glömma bort de ekonomiska aspekterna - fordonen blir dyra när de ska proppas fulla med sensorer och processorkapacitet, och utvecklingskostnaderna kan inte slås ut på alla fordon som produceras. Det är inte rimligt att tro att andra regioner än USA/Kanada och Västeuropa kommer att ha en miljö (i vid mening: juridiskt, vägstandardmässigt, kartdatabasmässigt etc.) som kommer att göra det möjligt med autonoma fordon inom överskådlig framtid. Resten av världen kommer fortfarande att behöva traditionella fordon under mycket lång tid framöver.
Märk väl att jag talar om fullt autonoma fordon. Givetvis kommer man att kunna komma långt med olika förarassistanssystem utan att ha full autonomi. Det ser vi ju redan idag. Men en del av dagens funktioner upplevs av användarna som mindre värdefulla, eller rent av riskabla. Läs bara biltesterna i Teknikens Värld - de klagar ofta på t.ex. filassistanssystem som är alltför burdusa. Enligt min uppfattning kommer man inte att kunna tillgodogöra sig några dramatiska förbättringar med avseende på trafiksäkerheten förrän alla fordon är autonoma. Om vi nu någonsin når dit. Visst, lite bättre blir det väl med t.ex. automatisk avståndshållning och automatisk inbromsning för plötsligt uppdykande fotgängare/cyklister/andra fordon. Men inga väsentliga förbättringar jämfört med manuellt framförda fordon. För att få dramatiska förbättringar tror jag att alla fordon behöver vara sant autonoma. För det krävs bättre sensorer och bättre AI än idag, och enligt min mening också ständig uppkoppling mot centrala databaser för väder-, trafik- och väginformation, samt direkt kommunikation med andra fordon i närområdet. Och då har man ändå kvar problemen med fotgängare och cyklister/mopedister/traktorer/skördetröskor/etc som man väl knappast kan kräva att de ska vara utrustade med sådan kommunikationsutrustning.
Sorry, glömde Japan. Förlåt mig, kära japaner 😇.H hhallen skrev:
Håller med. Det blir ju intressant att följa utvecklingen och i vilka miljöer autonoma fordon "släpps lös" först. Det finns ju helautomatiska lager idag men där är miljö väldigt kontrollerad, man skulle kunna tänka sig att en flygplats (fordonen som lastar i och ur flygplanen, mm) kan vara en miljö som kommer långt innan vanlig vägtrafik eftersom den miljön kan kontrolleras betydligt mer och man kan ställa andra krav på fordonen än på fordon för privat bruk.H hhallen skrev:Kameror klarar sig faktiskt rätt bra även i mörker och regn. De svåraste fallen är dimma och snöfall. Men givetvis kommer det ändå att behövas både radar och lidar och kameror om man ens ska kunna fundera på ett i sann mening autonomt fordon.
Sen ska vi inte glömma bort de ekonomiska aspekterna - fordonen blir dyra när de ska proppas fulla med sensorer och processorkapacitet, och utvecklingskostnaderna kan inte slås ut på alla fordon som produceras. Det är inte rimligt att tro att andra regioner än USA/Kanada och Västeuropa kommer att ha en miljö (i vid mening: juridiskt, vägstandardmässigt, kartdatabasmässigt etc.) som kommer att göra det möjligt med autonoma fordon inom överskådlig framtid. Resten av världen kommer fortfarande att behöva traditionella fordon under mycket lång tid framöver.
Märk väl att jag talar om fullt autonoma fordon. Givetvis kommer man att kunna komma långt med olika förarassistanssystem utan att ha full autonomi. Det ser vi ju redan idag. Men en del av dagens funktioner upplevs av användarna som mindre värdefulla, eller rent av riskabla. Läs bara biltesterna i Teknikens Värld - de klagar ofta på t.ex. filassistanssystem som är alltför burdusa. Enligt min uppfattning kommer man inte att kunna tillgodogöra sig några dramatiska förbättringar med avseende på trafiksäkerheten förrän alla fordon är autonoma. Om vi nu någonsin når dit. Visst, lite bättre blir det väl med t.ex. automatisk avståndshållning och automatisk inbromsning för plötsligt uppdykande fotgängare/cyklister/andra fordon. Men inga väsentliga förbättringar jämfört med manuellt framförda fordon. För att få dramatiska förbättringar tror jag att alla fordon behöver vara sant autonoma. För det krävs bättre sensorer och bättre AI än idag, och enligt min mening också ständig uppkoppling mot centrala databaser för väder-, trafik- och väginformation, samt direkt kommunikation med andra fordon i närområdet. Och då har man ändå kvar problemen med fotgängare och cyklister/mopedister/traktorer/skördetröskor/etc som man väl knappast kan kräva att de ska vara utrustade med sådan kommunikationsutrustning.
