17 237 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
En konsekvens som förmodligen är oundviklig i framtiden är att det kommer kosta mer att försäkra sin bil om man vill ha möjligheten att köra den "manuellt". Om utvecklingen fortskrider så kommer förmodligen en dator ta snabbare och bättre/säkrare beslut än människan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Att inte svara >2025 (eller aldrig) är att förstöra oddsen för sig själv, eller hur? Ändå har jag och de flesta andra gjort det. 
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nej tror detta är en felaktig uppfattning. Jag kollade en relativt trevlig rulle,Judge Dredd för ett antal år sedan och insåg genast att detta är inget någon vill ha och än mindre betala pengar för. Gissar att den våta drömmen är att alla ska sitta fast i svindyra hyresavtal på orimligt dyra fordon. Alternativt ”pay-per-use” - vi har haft dylika system sedan typ 100 år och det kallas taxi. Vitsen med bil, det jag kände mig så glad över när jag tagit körkort och skaffade min första bil, är att jag kan ta mig vart som helst och ingen bestämmer över mina färdplaner.
Kommer Tesla att ta ansvar för olyckorna när Oövervakad FSD släpps?
Kommer olyckor vid icke intränade trafiksituationer att undvikas?
https://dailymotion.com/video/x96z960
Kommer olyckor vid icke intränade trafiksituationer att undvikas?
https://dailymotion.com/video/x96z960
Men videon uppges visa autopilot så att börja prata om FSD blir ju lite missvisande (någon skulle kunna tro att det är FSD som visas).blackarrow skrev:
Autopilot kommer ju med en fet varning när du aktiverar den att den tar dålig hänsyn till fasta hinder. Den är i princip en lane assist.
Att ha en egen taxi i sitt eget garage som man kan åka iväg med när som helst utan irriterande väntetider vore väl fint?H Harald Blåtumme skrev:
Ungefär som att ha egen bil idag, men slippa köra själv.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
För min del så vill jag gärna köra själv, inget jag vill "slippa". Jag gillar att köra bil, hade jag inte gjort det hade jag anlitat taxi.P pmd skrev:
Men som sagt jag ser inte detta riktigt i kristallkulan att helt autonoma fordon kan prestera tillräckligt bra under alla tänkbara förhållanden inklusive de absolut jävligaste, snöstorm, spåriga vintervägar osv. Det krävs en hel del av kompetenta förare under svåra förhållanden.
Nästan allt av vad man sett där dessa system verkar funka hyfsat är otroligt enkla trafikförhållanden i perfekt sikt. Jag är inte ett skit imponerad och skulle aldrig sätta mig i en bil som styrs av så bräckliga system. "Blir mycket bättre i framtiden"... får bevisas när det är moget och det är det definitivt inte i dagsläget.
Taxi är, som sagt, oftast alltför omständligt. Åtminstone för korta resor, som att resa till stan för att uträtta ärende, kanske handla.H Harald Blåtumme skrev:
Jag har lite svårt att förstå tjusningen i att köra själv. Det är ju inte så att man kan köra helt som man vill i allmän trafik. Om man vill ha rolig körning måste man köra på en avlyst bana.
Bilkörning i allmän trafik handlar helt och hållet om att transportera sig, och det överlåter jag gärna till en robotbil. Då kan jag ägna mig åt något mer intressant under resan.
Det är en utmaning, ja. Tesla har valt helt fel spår, tror jag, som tror att allt omvärldsbevakning kan skötas med kameror.H Harald Blåtumme skrev:
Det kommer troligen att inom överskådlig tid att vara nödvändigt med en möjlighet för en mänsklig förare att ta över bilkörningen.
Paradigmskiftet kommer när försäkringsbolagen börjar ta ut högre premier för mänskligt styrda fordon än för robotfordon. Då kommer utveckligen att ta fart. Vilket är trådens ämne.H Harald Blåtumme skrev:Nästan allt av vad man sett där dessa system verkar funka hyfsat är otroligt enkla trafikförhållanden i perfekt sikt. Jag är inte ett skit imponerad och skulle aldrig sätta mig i en bil som styrs av så bräckliga system. "Blir mycket bättre i framtiden"... får bevisas när det är moget och det är det definitivt inte i dagsläget.
Det är extremt avlägset innan självkörande fordon blir bättre än människor. I bra väder utan speciella händelser kör de redan idag bättre än en genomsnittlig mänsklig förare, men i princip allting som avviker så presterar de dåligt.
Det körs självkörande taxis i San Fransisco sen ett år tillbaka ungefär så det finns en hel del att läsa om det om man vill, både bra och dåligt.
Problemet är att de enkla situationerna är relativt enkla att hantera medan komplexa, dynamiska situationer är snudd på omöjliga. Det går inte träna ett neuralt nät på sånt på nåt vettigt sätt heller - springer en katt ut framför en bil ska den inte väja, men är det en bebis som kryper ut ska den göra det. Det är inte precis så man kan slänga ut katter och bebisar framför en bil tillräckligt många gånger för den ska kunna lära sig skillnaden.
Automatik i all ära, men det är rätt gott om olyckor med farthållare/ACC, som är supersimpla i jämförelse, så kan de inte ens få rätt på det, lär det dröja ett par mansåldrar för självkörning
Jag har två bekanta som kraschat bilar pga farthållaren buggat på deras bilar, och vår relativt nya VW har tre gånger varit på väg köra in i framförfarande bil pga den inte klarade av upptäcka den när det regnat/snöat (så jag varit tvungen bromsa för förhindra olycka).
Det körs självkörande taxis i San Fransisco sen ett år tillbaka ungefär så det finns en hel del att läsa om det om man vill, både bra och dåligt.
Problemet är att de enkla situationerna är relativt enkla att hantera medan komplexa, dynamiska situationer är snudd på omöjliga. Det går inte träna ett neuralt nät på sånt på nåt vettigt sätt heller - springer en katt ut framför en bil ska den inte väja, men är det en bebis som kryper ut ska den göra det. Det är inte precis så man kan slänga ut katter och bebisar framför en bil tillräckligt många gånger för den ska kunna lära sig skillnaden.
Automatik i all ära, men det är rätt gott om olyckor med farthållare/ACC, som är supersimpla i jämförelse, så kan de inte ens få rätt på det, lär det dröja ett par mansåldrar för självkörning
Jag har två bekanta som kraschat bilar pga farthållaren buggat på deras bilar, och vår relativt nya VW har tre gånger varit på väg köra in i framförfarande bil pga den inte klarade av upptäcka den när det regnat/snöat (så jag varit tvungen bromsa för förhindra olycka).
Men det förenklar programvaran. Har man flera sensorer och de ger olika indikationer, vilken ska du då lita på?P pmd skrev:
Tänk om en ”falsk indikation på farlig situation” orsakar en seriekrock?
Sen kan ju Tesla ligga långt framme men ändå valt fel maskininlärningsmodell så de inte lyckas fullt ut.
Just det. Farthållare är supersimpla i jämförelse. Det är väl tämligen självklart att de inte kan jämföras med en självkörande bil, varken med dagens mest avancerade teknik, eller med tekniken i en utopisk framtid?B Byggmarodören skrev:
Farthållare bygger på mycket enkla reglersystem.
Det förvånar mig inte. Att köra med en adaptiv farthållare i en rondell är minst sagt spännande.B Byggmarodören skrev:
Men farthållare har inte så mycket med självkörande bilar att göra.
