4 684 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
När kom Siporex som material?
Jag var på en husvisning idag och försökte få reda på vilken typ av lättbetong det var. Jag vill inte ha någon blåbetong. Det var en kass mäklare som inte verkade ha koll på sina papper, men enligt en Bror Duktig som också var spekulant så var det självklart att det var blåbetong. Siporex fanns nämligen inte 1958 då huset byggdes. Det måste väl ändå vara skitsnack? Själva tekniken med lättbetong är ju mycket äldre än så och det fanns väl Siporex lika tidigt som Blåbetong/Ytong?
Hej
Jag har ett lbtg-hus byggt 1951-52. Byggt av Siporex från Gävle. Jag har tom fakturorna kvar där det tydligt står Siporex lev.från Gävle till Nälden. Har dessutom gjort en radonmätning(långtids) och har medelvärde 33 bec osv.
Jag antar att det är det du vill få koll på i det hus du kollar på.
Så har du tur så har du sådan Siporex. / LOB
Jag har ett lbtg-hus byggt 1951-52. Byggt av Siporex från Gävle. Jag har tom fakturorna kvar där det tydligt står Siporex lev.från Gävle till Nälden. Har dessutom gjort en radonmätning(långtids) och har medelvärde 33 bec osv.
Jag antar att det är det du vill få koll på i det hus du kollar på.
Så har du tur så har du sådan Siporex. / LOB
Ok, tack! Jag tänkte väl det. Huset jag tittade på idag var skit, men jag hängde upp mig på samtalet angående siporex och att det inte skulle ha funnits då.
Det enda krav jag har när jag letar hus nu är att det skall rymma en tvåbarnsfamilj och inte ha blåbetong.
Det enda krav jag har när jag letar hus nu är att det skall rymma en tvåbarnsfamilj och inte ha blåbetong.
Klicka här för att svara