B
Temperaturprofildiagram över markdjup, visar varierande marktemperaturer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trafikverket mäter tjäldjup i väg. Normalt så är det inte lika djupt i mark, om snön täcker marken. Men det verkar som tjälen i Göteborg som djupast gick ner ca 80cm i år, och att den i princip försvann några veckor in i mars månad.

Jag skulle tro att den där värmekabeln kan vara avstängd mer eller mindre permanent, om inte vattenröret är helt olämpligt dragit (som t.ex. i krypgrund), eller bara ha den på när det är kallare än t.ex. -5C ute. Det märks ju om det fryser, och då är det ju bara att plugga in kabeln då. Pem slang tar inte så mycket stryk av att frysa några gånger.

https://tjaldjup.trafikverket.se/#/

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]

Trafikverket mäter tjäldjup i väg. Normalt så är det inte lika djupt i mark, om snön täcker marken. Men det verkar som tjälen i Göteborg som djupast gick ner ca 80cm i år, och att den i princip försvann några veckor in i mars månad.

Jag skulle tro att den där värmekabeln kan vara avstängd mer eller mindre permanent, om inte vattenröret är helt olämpligt dragit (som t.ex. i krypgrund), eller bara ha den på när det är kallare än t.ex. -5C ute. Det märks ju om det fryser, och då är det ju bara att plugga in kabeln då. Pem slang tar inte så mycket stryk av att frysa några gånger.

[länk]

Bra tips, tack!

Det är krypgrund, då betyder det att jag ska ha på den vid frysgrader kanske?

Krilleman
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B
Gustavofiona Gustavofiona skrev:
Bra tips, tack!

Ja. Då behövs denna.

Enklast är ju om du skaffar en termostat, placerad i krypgrunden, som startar kabeln vid nån plusgrad, så sköter det sig själv i framtiden med minsta möjliga elkostnader.

Gustavofiona Gustavofiona skrev:
Bra tips, tack!

Jag har inkommande vatten fritt liggande i Pem-slang i krypgrunden, när det är -10 mer än någon enstaka dag så behöver jag ha kabeln igång vid normal vattenförbrukning med en person i hushållet, är det varmare än -10 grader så klara slangen sig i mitt fall.
Misstänker att det beror på att slangen går upp genom golvet relativt nära ett ventilationshål.

Det är ju varmare i krypgrunden än utomhus.

• Gilla
Gustavofiona
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja Y-röret för värmekabeln absolut.
Finns fortfarande exakt samma produkt att köpa.
[länk]

Men inte den misstänkta vattenmätarkonsolen som är benägen att skapa vattenskador.
Den tror jag är av typen LK580/LK581.

[bild]

tack, kommer en rörläggare på onsdag och kollar lite orelaterade saker, ska fråga honom då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.