6 336 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
När kan man koppla ur värmekabel från rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trafikverket mäter tjäldjup i väg. Normalt så är det inte lika djupt i mark, om snön täcker marken. Men det verkar som tjälen i Göteborg som djupast gick ner ca 80cm i år, och att den i princip försvann några veckor in i mars månad.
Jag skulle tro att den där värmekabeln kan vara avstängd mer eller mindre permanent, om inte vattenröret är helt olämpligt dragit (som t.ex. i krypgrund), eller bara ha den på när det är kallare än t.ex. -5C ute. Det märks ju om det fryser, och då är det ju bara att plugga in kabeln då. Pem slang tar inte så mycket stryk av att frysa några gånger.
https://tjaldjup.trafikverket.se/#/
Redigerat:
B BSOD skrev:[bild]
Trafikverket mäter tjäldjup i väg. Normalt så är det inte lika djupt i mark, om snön täcker marken. Men det verkar som tjälen i Göteborg som djupast gick ner ca 80cm i år, och att den i princip försvann några veckor in i mars månad.
Jag skulle tro att den där värmekabeln kan vara avstängd mer eller mindre permanent, om inte vattenröret är helt olämpligt dragit (som t.ex. i krypgrund), eller bara ha den på när det är kallare än t.ex. -5C ute. Det märks ju om det fryser, och då är det ju bara att plugga in kabeln då. Pem slang tar inte så mycket stryk av att frysa några gånger.
[länk]
Bra tips, tack!
Det är krypgrund, då betyder det att jag ska ha på den vid frysgrader kanske?
Ja Y-röret för värmekabeln absolut.Gustavofiona skrev:
Finns fortfarande exakt samma produkt att köpa.
https://www.vvsochbad.se/evp-y-kopp...MI5oiA98_A_gIVgaWyCh0NpwxrEAQYBSABEgIEAPD_BwE
Men inte den misstänkta vattenmätarkonsolen som är benägen att skapa vattenskador.
Den tror jag är av typen LK580/LK581.
Ja. Då behövs denna.Gustavofiona skrev:
Enklast är ju om du skaffar en termostat, placerad i krypgrunden, som startar kabeln vid nån plusgrad, så sköter det sig själv i framtiden med minsta möjliga elkostnader.
Jag har inkommande vatten fritt liggande i Pem-slang i krypgrunden, när det är -10 mer än någon enstaka dag så behöver jag ha kabeln igång vid normal vattenförbrukning med en person i hushållet, är det varmare än -10 grader så klara slangen sig i mitt fall.Gustavofiona skrev:
Misstänker att det beror på att slangen går upp genom golvet relativt nära ett ventilationshål.
Det är ju varmare i krypgrunden än utomhus.
Krilleman skrev:
tack, kommer en rörläggare på onsdag och kollar lite orelaterade saker, ska fråga honom då
Klicka här för att svara