Hejsan,

Vi har en ”osmart” värmekabel in till rören i vårt nyköpta hus. Jag undrar när det är säkert att koppla ur dem?

Vi har kommunalt vatten, men huset var från början en sommarstuga.

Har googlat förjäves och skulle gärna vilja dra ur då den drar el och gör kallvattnet ljummet.

Tacksam för svar

• Vattenmätare med rör och ventiler under diskbänk, elanslutning, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på vilken breddgrad man bor på....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beror på djup på rör och temp i marken men oftast behövs den slås på först när utetemperatur är -10-15.

Är en PEM-slang ned i golvet, den klarar frysning. Så antagligen kan du testa dig fram. Fryser det så får du slå på värmen igen.

allt beror ju på hur djupt slangen är lagd…

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
..eller mer riktigt om det är tjäle i marken och i så fall hur djupt.

D Dilato skrev:
Tja, det var väl ett något raljerande sätt att säga att en TS ännu en gång utelämnar viktig information för att kunna få ett hyfsat svar...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bor utanför Göteborg och tror inte det är tjäle i marken.

D Dilato skrev:
Hur kan man veta hur djupt tjälen går?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på djup på rör och temp i marken men oftast behövs den slås på först när utetemperatur är -10-15.
Så om det varit plusgrader i några veckor borde det vara ok att dra ur?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gustavofiona Gustavofiona skrev:
Så om det varit plusgrader i några veckor borde det vara ok att dra ur?
Verkligen! Jag skulle slå av den när det varit varmare än -5 i snitt och det har ni väl sällan i Muteborgsområdet?

• Gilla
Gustavofiona och 1 till
  • Laddar…
Det måste finnas någon anledning till att man installerat en värmekabel. Det behövs inte om vattnet ligger nedgrävt på rätt djup.

Om ni bor i huset och använder vatten regelbundet borde det inte behövas om man inte lagt ledningen väldigt grunt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkligen! Jag skulle slå av den när det varit varmare än -5 i snitt och det har ni väl sällan i Muteborgsområdet?
Tack! Då ska jag göra det, känns så onödigt att pumpa in massa värme i marken nu

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman
Gustavofiona Gustavofiona skrev:
Hejsan,

Vi har en ”osmart” värmekabel in till rören i vårt nyköpta hus. Jag undrar när det är säkert att koppla ur dem?

Vi har kommunalt vatten, men huset var från början en sommarstuga.

Har googlat förjäves och skulle gärna vilja dra ur då den drar el och gör kallvattnet ljummet.

Tacksam för svar
Jag skulle vara mer orolig för din vattenmätarkonsol som ser ut att vara typen LK580/LK581.

Stämmer det?

Olika vattenventiler, varning för modeller som orsakat skador, rekommendation att byta ut.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle vara mer orolig för din vattenmätarkonsol som ser ut att vara typen LK580/LK581.

Stämmer det?

[bild]
Ser ut som den heter eltherm y32

• Metalldelar av rörledning med grön kabel, kopplade till svart slang, mot texturerad grå bakgrund.
    Skapa konto
Jag tror det var denna som avsågs.
Radiatorventil i närbild, med en termostatknopp, grova rörkopplingar och en grön kabel.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.