21 220 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
När hela jobbet inte är gjort
En annan tanke som slog mig. Ni hade avtalat 140000 i rena pengar till honom. Han har faktiskt fått 160000. 140000 från er och 20000 från skatteverket pga rotavdrag. Och sen är det betalat 40000 i moms till staten.R Rampage2216 skrev:
Ungefär så ja. Men enligt andra som sett fakturan så framgår det tydligen att vi var "överens"R Rampage2216 skrev:
Jag har betalat 140.000 kronor från min ficka, plus 30.000 kronor som har fått i rotavdrag blir 170.000. Jag vet att när jag hade en vän som kom över till mig under renoveringen att jag blivit blåst på den summan jag fick. Han sade att det inte finns något som skulle kosta 140.000 kronor att renovera, inte ens renovering av badrum liksom. Men så dum jag var så hade jag bråttom för sommaren närmade sig, alla har planer inför sommaren. Vet inte varför jag kände behov att skriva det sista men men...
Ja att du betalat fakturan kan tolkas som att du accepterat att det ska vara rotavdrag.William. skrev:Ungefär så ja. Men enligt andra som sett fakturan så framgår det tydligen att vi var "överens"
Jag har betalat 140.000 kronor från min ficka, plus 30.000 kronor som har fått i rotavdrag blir 170.000. Jag vet att när jag hade en vän som kom över till mig under renoveringen att jag blivit blåst på den summan jag fick. Han sade att det inte finns något som skulle kosta 140.000 kronor att renovera, inte ens renovering av badrum liksom. Men så dum jag var så hade jag bråttom för sommaren närmade sig, alla har planer inför sommaren. Vet inte varför jag kände behov att skriva det sista men men...
Visst är det 2st fakturor? På exakt samma sak? Det är lite förvirrande. Har han renoverat köket 2 ggr? Varför 2 st?
Om det är 2 fakturor har han ju fått 30000+30000 i rot. Total kostnad inkl moms för båda är 200 000.
Två fakturor, det ena på min sambos namn och det andra på mitt namn två fakturor på 70.000 kronor vardera.R Rampage2216 skrev:Ja att du betalat fakturan kan tolkas som att du accepterat att det ska vara rotavdrag.
Visst är det 2st fakturor? På exakt samma sak? Det är lite förvirrande. Har han renoverat köket 2 ggr? Varför 2 st?
Om det är 2 fakturor har han ju fått 30000+30000 i rot. Total kostnad inkl moms för båda är 200 000.
Tänkte inte precis vad som står på fakturan men om du säger så har han skrivit samma sak på båda fakturorna samma sak. Nytt golv i badrummet, vet inte varifrån han fått det, sånt har inte hänt.
Utan rotavdrag, är det jag som förlorar? Det här med rot, görs det överhuvudtaget utbetalning av SK till någon, mig eller hantverkare?R Rampage2216 skrev:
Om din kompis bedömt det som att ni blivit blåsta. Vet du ungefär hur många timmar eller dagar han jobbat hos er?William. skrev:Ungefär så ja. Men enligt andra som sett fakturan så framgår det tydligen att vi var "överens"
Företaget ansöker till skatteverket. Rotavdraget betalas ut till företaget från skatteverket. Men företaget reserverar sig att ifall skatteverket avslår ansökan så får kunden betala den delen.William. skrev:
Men om ni kom överens om 140 000 utan rot. Sedan ändrar till att ta rotavdrag borde ni betala mindre. 98000 för att vara korrekt. 42000 i rotavdrag totalt. Han har ju bara ökat upp fakturan så att ni fortfarande betalar 140000 men han får utbetalt rotavdrag utöver.
Ni borde skicka till hantverkaren att ni bestrider fakturan (trots ni betalt den) och kommer avslå rotavdrag då det inte överensstämmer med vad ni avtalat.
Det går motivera med att summan såg rätt ut på fakturan och ni betalade lite för snabbt utan att läsa igenom.
Om ni har i hemförsäkring att man kan få några timmars gratis rådgivning av jurist kan det vara värt att använda.
Det var det jag inte förstod det är med rot, aldrig gjort det innan. I i början av tråden lät det mer som att utan rot hade jag fått betala mer.R Rampage2216 skrev:Företaget ansöker till skatteverket. Rotavdraget betalas ut till företaget från skatteverket. Men företaget reserverar sig att ifall skatteverket avslår ansökan så får kunden betala den delen.
Men om ni kom överens om 140 000 utan rot. Sedan ändrar till att ta rotavdrag borde ni betala mindre. 98000 för att vara korrekt. 42000 i rotavdrag totalt. Han har ju bara ökat upp fakturan så att ni fortfarande betalar 140000 men han får utbetalt rotavdrag utöver.
Ni borde skicka till hantverkaren att ni bestrider fakturan (trots ni betalt den) och kommer avslå rotavdrag då det inte överensstämmer med vad ni avtalat.
Det går motivera med att summan såg rätt ut på fakturan och ni betalade lite för snabbt utan att läsa igenom.
Om ni har i hemförsäkring att man kan få några timmars gratis rådgivning av jurist kan det vara värt att använda.
Jag vet inte faktiskt vad jag ska göra, om jag invänder mig till SK så kanske hantverkaren också har något att komma med, tror inte han är en dum person så. En som sitt yrke hanterar sånt här dagligen. Som en random persen försöka lära en jurist lagen, hoppas du förstår vad jag menar.
Vill skicka iväg mejl och skriva men eftersom jag inte har något konkret bakom mig så vet jag inte vad jag ska skriva. Det här med rot är väldigt luddigt, vill liksom inte ge han senare övertaget och att han "sätter" mig på plats med sin kunskap om rot.
Det verkar finnas en hel del märkligheter gällande faktureringen. Jag förutsätter när du säger att ni fått 2 likadana fakturor och är 2 i hushållet att en faktura är ställd till dig och den andra fakturan till den andra i hushållet?William. skrev:
Enligt fakturan har ni stått för allt material. Endast arbetskostnad finns angiven. Risken för att denna faktura ska fastna i skattmasens nät är ganska stor. Dom gillar inte när en post som heter ”Övrigt” är tom. Där ligger bla. Servicebil, milersättning eller vad man nu brukar använda.
Du har köpt arbete för 2 x 100k
- Rotavdrag blir det 2x70k
Hantverkaren kommer alltså får 2x30k utbetalt från skattmasen under förutsättning att allt är rätt och det inte blir en kontroll där man hittar fel.
Har ingen aning om hur ert avtal ser ut. Men normalt så har man skrivit in att beställaren är betalningsskyldig om rotavdrag ej beviljas. Det innebär alltså att hantverkaren kommer att kräva er på 2x30k om skattmasen inte beviljar rotavdrag enkelt uttryckt.
Nu verkar det som att arbetet inte är klart. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg hur jag tycker du ska agera.
Du kan med fördel kontakta ditt försäkringsbolag redan nu och kolla lite vad dom säger.
Det finns också en konsumentvägledare i kommunen som jag tycker du ska kontakta.
Inom juridiken vet man egentligen aldrig vem som får rätt. Är det som du skriver så bedömer jag dina chanser att nå framgång till 99%.
Vet dock inte hur ert avtal ser ut. Men det verkar vara en väldigt märklig historia minst sagt.
Redigerat:
Kontakt skatteverket och förklara att det råder oenighet om fakturan och summan på rotavdraget är korrekt och se om de kan pausa handläggningen. Jag kan inte deras rutiner, men just nu är ni inte eniga om fakturan är rätt.William. skrev:Det var det jag inte förstod det är med rot, aldrig gjort det innan. I i början av tråden lät det mer som att utan rot hade jag fått betala mer.
Jag vet inte faktiskt vad jag ska göra, om jag invänder mig till SK så kanske hantverkaren också har något att komma med, tror inte han är en dum person så. En som sitt yrke hanterar sånt här dagligen. Som en random persen försöka lära en jurist lagen, hoppas du förstår vad jag menar.
Vill skicka iväg mejl och skriva men eftersom jag inte har något konkret bakom mig så vet jag inte vad jag ska skriva. Det här med rot är väldigt luddigt, vill liksom inte ge han senare övertaget och att han "sätter" mig på plats med sin kunskap om rot.
Om det går har du inte nekat rotavdraget alltså kan han inte kräva det av dig.
Skicka kort ett mejl till hantverkaren att han måste avhjälpa det som inte är klart samt att ni bestrider fakturan med avseende på rotavdraget.
Skriv inget mer än så.
Vill han inte avhjälpa sen kan ni stämma honom. Finns en mindre summa som innebär att man enbart bekostar ett minimalt rättskostnad. Om det är ca 25000 eller 45000, det är relaterat till prisbasbeloppet iaf.
Vinner ni tillbaka pengar där och nekar rotavdrag så har hantverkaren fått sig en läxa.