21 220 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
När hela jobbet inte är gjort
Vet inte, vi kom överens om 140.000 kronor o rena pengar till hantverkaren. Varför han har skrivit 80.000 gånger två vilket blir 160.000 kronor förstår jag inte heller. Betalade självklart 140 och inte 160.1 16386 skrev:
William. skrev:
så du har betalat två fakturor på 70.000kr och gjort rotavdrag på 30.000 plus 30.000?William. skrev:
Du får max göra avdrag på 50.000 per år.
Du sitter i en väldigt dålig sits när du har betalt fakturan. Hantverkarens enda incitament att göra klart är att få nöjda kunder, vilket kanske inte är dennes prio.
nu är det ju också semestertider så hantverkaren kan ha tagit semester och det är därför som ingen svarar.
Om du nu är 100% säker på att hantverkaren inte är klar i förhållande till vad ni kommit överens om behöver du informera denne skriftligt om att ni inte är överens.
Skriv att ni var överens om följande, att ni var överens om när jobbet skulle vara klart och att hantverkaren var informerad att andra skulle ta vid efteråt.
Skriv att du ger hantverkaren x dagar på att återkomma, y dagar på att åtgärda och därefter kommer du vända dig till en annan hantverkare som får färdigställa på hantverkare 1 kostnad.
Det osäkra i detta är att du kan få betala för hantverkare 2 och hantverkare 1 fortsätter vara försvunnen. Du kan då få dra ersättningskravet genom ARN/domstol med osäker utkomst.
Försök få fram en uppskattning på vad det kostar att färdigställa och bestäm dig därefter om du ska bry dig….
nu är det ju också semestertider så hantverkaren kan ha tagit semester och det är därför som ingen svarar.
Om du nu är 100% säker på att hantverkaren inte är klar i förhållande till vad ni kommit överens om behöver du informera denne skriftligt om att ni inte är överens.
Skriv att ni var överens om följande, att ni var överens om när jobbet skulle vara klart och att hantverkaren var informerad att andra skulle ta vid efteråt.
Skriv att du ger hantverkaren x dagar på att återkomma, y dagar på att åtgärda och därefter kommer du vända dig till en annan hantverkare som får färdigställa på hantverkare 1 kostnad.
Det osäkra i detta är att du kan få betala för hantverkare 2 och hantverkare 1 fortsätter vara försvunnen. Du kan då få dra ersättningskravet genom ARN/domstol med osäker utkomst.
Försök få fram en uppskattning på vad det kostar att färdigställa och bestäm dig därefter om du ska bry dig….
Hur mycket kommer det kosta dig att ta in en ny hantverkare för att lösa det som inte är klart?
Sett till att du rent tekniskt ligger med en skuld på 10000 pga för mycket rotavdrag, så kan man säga att du har det tillgodo. Du bör dock kunna bevisa att du försökt få tag på den förste hantverkaren för att få honom att färdigställa, men inte lyckats.
Missa inte att INTE ta rot på den nya hantverkare, så du inte hamnar i en restskuld där också med dröjsmålsränta på 8-25%.
Sett till att du rent tekniskt ligger med en skuld på 10000 pga för mycket rotavdrag, så kan man säga att du har det tillgodo. Du bör dock kunna bevisa att du försökt få tag på den förste hantverkaren för att få honom att färdigställa, men inte lyckats.
Missa inte att INTE ta rot på den nya hantverkare, så du inte hamnar i en restskuld där också med dröjsmålsränta på 8-25%.
Så tänker jag också, liksom få nöjda kunder och inte dålig recension men tyvärr så har jag sett och hört vilka grisar hantverkare kan vara. Fuskjobb och allt annat.mathiash77 skrev:Du sitter i en väldigt dålig sits när du har betalt fakturan. Hantverkarens enda incitament att göra klart är att få nöjda kunder, vilket kanske inte är dennes prio.
Jag tog från besparingen liksom och den är nu tom. Visst kan jag ta ett lån på säg 50.000 kronor för att få jobbet färdigt. Men å andra sidan liksom 50.000 som jag räknar som en blåsning, om du förstår vad jag menar?
Jag hoppar tillbaka till din mening om att hantverkare 2 får göra klart jobbet på hantverkare 1 kostnad, hur fungerar det där?
Hantverkare 1 lär inte vara försvunnen, har hans namn, efternamn och telefonnummer liksom.
En fråga om ARN, vad skulle ARN göra i det här fallet? Om det går till domstol, (hur vanligt är det?) vem står för rättegångskostnader? Och vad kommer domstolen göra åt saken, är det här en tvist eller? Kan inte lagen heller för övrigt.
Jo, det är småsaker men som ändå måste göras. Bland annat dörrar som inte går igen helt.
Glömde säga men ni som läser och sett fakturan, badrummet har inte renoverats, det hade vi inte avtalat ens men när han kom med fakturan frågade jag varför det står badrum vilket han svarade att han hade sagt fel till revisorn. Hur kan man säga fel om något som han inte ens har gjort eller knappt varit inne på?
Vet inte men jag gissar på runt 50.000 kronor.R Rampage2216 skrev:Hur mycket kommer det kosta dig att ta in en ny hantverkare för att lösa det som inte är klart?
Andra meningen förstår jag inte, ligger jag på skuld för för mycket rotavdrag eller har jag tillgodo? Hur mycket har man rätt i rotavdrag?
Ni ser på fakturan datumet, det har inte gått för lång tid heller för att överklaga? Jag har liksom SMS:at honom som bevis men tänker dra iväg mejl nu även?
Hantverkare 1 bör ha fått bakläxa av skatteverket. Fakturan väldigt ospecificerad och endast arbetskostnad
Vi hade hantverkare till våra badrum, de fick specificera då skatteverket tyckte arbetskostnaden var hög jämfört med material. Men vi hade köpt en del själva.
Har ni verkligen köpt exakt allt själva, från minsta skruv och silikontub till gips reglar etc? Låter nästan osannolikt att hantverkaren haft 0 förbrukningsmaterial själv.
Vi hade hantverkare till våra badrum, de fick specificera då skatteverket tyckte arbetskostnaden var hög jämfört med material. Men vi hade köpt en del själva.
Har ni verkligen köpt exakt allt själva, från minsta skruv och silikontub till gips reglar etc? Låter nästan osannolikt att hantverkaren haft 0 förbrukningsmaterial själv.
Nä jag missade att ni var 2st. Man har 50000 per person och år. Så finns ingen skuld eller så. Det var mitt fel att för hastigt anta du var ensam.William. skrev:Vet inte men jag gissar på runt 50.000 kronor.
Andra meningen förstår jag inte, ligger jag på skuld för för mycket rotavdrag eller har jag tillgodo? Hur mycket har man rätt i rotavdrag?
Ni ser på fakturan datumet, det har inte gått för lång tid heller för att överklaga? Jag har liksom SMS:at honom som bevis men tänker dra iväg mejl nu även?
R Rampage2216 skrev:Hantverkare 1 bör ha fått bakläxa av skatteverket. Fakturan väldigt ospecificerad och endast arbetskostnad
Allt själva. Vi betalade kontant, med kort alltså, vissa saker på vissa företag använde hans sitt företagsnamn.
Ni har alltså kostnadsmässigt 25% av arbetet kvar. Det är ganska mycket.William. skrev:Vet inte men jag gissar på runt 50.000 kronor.
Du skulle kunna säga till skatteverket att ni inte skulle ha rotavdrag. Då får han inte de 60000 och om han vill kräva det av dig måste han bevisa vad ni kommit överens om.
Enligt dig 140000kr att betala och inget rotavdrag.