Anlitade en hantverkare för renovering. Hela summan är betald (dumt) men jobbet är inte klart till hundra procent. Vad gör jag?
Kan tillägga att hantverkaren har tagit ut rotavdrag, fick ett brev från skatteverket om att företaget tagit ut rot och att jag kan invända mig mot det om det inte finns en sån överenskommelse. Vi har en överenskommelse men inte på papper utan muntligt. Undrar om jag ska ringa skatteverket och säga att vi inte har kommit överens om det? För hantverkaren svarar inte heller, det jobbet måste avslutas nu med en annan hantverkare jag måste anlita.
Ge mig råd på min fråga är ni snälla och inte frågor utanför det här!
Kan tillägga att hantverkaren har tagit ut rotavdrag, fick ett brev från skatteverket om att företaget tagit ut rot och att jag kan invända mig mot det om det inte finns en sån överenskommelse. Vi har en överenskommelse men inte på papper utan muntligt. Undrar om jag ska ringa skatteverket och säga att vi inte har kommit överens om det? För hantverkaren svarar inte heller, det jobbet måste avslutas nu med en annan hantverkare jag måste anlita.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 919 inlägg
Det är du som får ROT-avdrag, inte hantverkaren. Så anmäler du något till Skatteverket anmäler du dig själv. Troligen har ni även avtalat att om du inte har rätt till ROT så får hantverkaren tilläggsfakturera den kostnaden.
Med andra ord har du inget att vinna på att bråka om ROT, men riskerar att förlora hela det avdragbara beloppet.
Vad gäller att du inte fått det du betalat för så sitter du i en dålig sits iom. att du har betalat allt. Det är inte en lätt fråga att vinna, även om du i teorin förstås både kan reklamera och kräva återbetalning.
Med andra ord har du inget att vinna på att bråka om ROT, men riskerar att förlora hela det avdragbara beloppet.
Vad gäller att du inte fått det du betalat för så sitter du i en dålig sits iom. att du har betalat allt. Det är inte en lätt fråga att vinna, även om du i teorin förstås både kan reklamera och kräva återbetalning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 919 inlägg
Kan inte riktigt se hur det ska gynna dig att kontakta Skatteverket? Frågan från Skatteverket lär bli: Varför betalade du fakturan ifall arbetet inte var klart?William. skrev:Anlitade en hantverkare för renovering. Hela summan är betald (dumt) men jobbet är inte klart till hundra procent. Vad gör jag?
Det är ditt Rotavdrag vi pratar om och om inte hantverkare får pengarna via Skatteverket så lär dom kräva dig på summan.
Försök hantverkaren att fullfölja sitt uppdrag. Går inte det har du 2 alternativ.
1) Ta in en annan hantverkare som gör klart. Kräv ursprunglig hantverkare på summan. Först genom tex. Mail. Sen via kronofogden.
2) (Att rekommendera) Förklara via mail etc. att du tänker genomföra punkt 1. Förklara att du väntar dig svar inom ett visst datum. Får du inget svar så kommer du fullfölja det råd du fått via din ”advokat”. Dvs. Genomföra punkt 1.
Du har stöd i konsumenttjänstlagen. Dina rättigheter är stora så sannolikheten att du inte vinner framgång inom juridiken är små om det är som du skriver.
Hur då rot dras av mot kundfakturan? Jag fick faktura från hantverkaren som jag betalade. Hela beloppet. På fakturan finns det inget som framkommer avdrag för rot eller något. Senare i veckan fick jag brev från SK om att hantverkaren fått en summa isatt på sitt konto för rot.T Tsdoesds skrev:
Det här är andra svaret men med olika formuleringar.Krille-72 skrev:
Kan inte riktigt se hur det ska gynna dig att kontakta Skatteverket? Frågan från Skatteverket lär bli: Varför betalade du fakturan ifall arbetet inte var klart?
Det är ditt Rotavdrag vi pratar om och om inte hantverkare får pengarna via Skatteverket så lär dom kräva dig på summan.
Försök hantverkaren att fullfölja sitt uppdrag. Går inte det har du 2 alternativ.
1) Ta in en annan hantverkare som gör klart. Kräv ursprunglig hantverkare på summan. Först genom tex. Mail. Sen via kronofogden.
2) (Att rekommendera) Förklara via mail etc. att du tänker genomföra punkt 1. Förklara att du väntar dig svar inom ett visst datum. Får du inget svar så kommer du fullfölja det råd du fått via din ”advokat”. Dvs. Genomföra punkt 1.
Du har stöd i konsumenttjänstlagen. Dina rättigheter är stora så sannolikheten att du inte vinner framgång inom juridiken är små om det är som du skriver.
Om jag visste hur det ligger till, tror du då jag hade ställt en sån fråga? Nu har du något att svara på verkligen!
Hantverkaren svarar inte.
I värsta fall måste jag göra som du säger men det blir extra kostnad som jag får ta.
Det här med advokat, det kan kosta mig många tusentals kronor?
Maska alla namn på fakturan och lägg upp här.William. skrev:
Om tex. Arbetskostnaden är 10k ska du betala 7k. Återstående 3k ansöker företaget om hos skattmasen när du betalt fakturan.
Alla uppgifter ska framgå på fakturan. Är man inte van så kan det givetvis vara svårt att tyda allt ibland.
Då har ju hantverkaren klargjort att något ROT-avdrag inte ska ske skriftligt, via fakturan.William. skrev:
Om TS svarar Skatteverket att det inte finns något avtal om ROT och Skatteverket kräver pengarna av TS, hur skulle hantverkaren då lagligt kunna kräva TS på extrabetalning ?
Ska göra det nu. Inte så bra på datorer men ska göra ett gott försök på att maska.Krille-72 skrev:
Det här är andra svaret men med olika formuleringar.William. skrev:[QUOTE="Krille-72, post: 4296215, member: 405632"]Kan inte riktigt se hur det ska gynna dig att kontakta Skatteverket? Frågan från Skatteverket lär bli: Varför betalade du fakturan ifall arbetet inte var klart?
Om jag visste hur det ligger till, tror du då jag hade ställt en sån fråga? Nu har du något att svara på verkligen!
Hantverkaren svarar inte.
I värsta fall måste jag göra som du säger men det blir extra kostnad som jag får ta.
Det här med advokat, det kan kosta mig många tusentals kronor?[/QUOTE]
Du kommer säkert få fler svar på detta forum så jag kan bara stå för mitt svar.
Jag rekommenderar dig alltså att följa Punkt 2 i mitt svar. Advokat kontaktar du efter att du märkt att hantverkaren inte svarat dig enligt upplägg i Punkt 2.
Förhoppningsvis har du en försäkring som hjälper dig med dina advokat kostnader.
Ta mitt svar med en stor nypa salt. Jag vet inte vad som återstår för hantverkaren. Jag vet inte vilket värde som återstår. Osv.
Kanske det är Arn du ska vända dig till?
Men en sak behöver du inte ta med en nypa salt. Konsumenttjänstlagen är på din sida. Så du har stora chanser att vinna juridisk framgång om det är som du skriver.
Jag önskar lite förtydligande.
Har du fått en offert eller är det löpande räkning?
Om offert, framgår det där något om rotavdrag? Är det offertsumman du betalat som slutfaktura? Har han tagit rotavdrag i efterhand fast du betalat hela "utan-rotavdrag-summan"?
Om det sistnämnda har du fått betala fullpris och hantverkaren har fått hela rotavdraget rakt ner i egen ficka.
I så fall är det bara att säga stopp till skatteverket för då har han inget krav att ställa mot dig alls.
Förtydliga så ska jag åter svara
Har du fått en offert eller är det löpande räkning?
Om offert, framgår det där något om rotavdrag? Är det offertsumman du betalat som slutfaktura? Har han tagit rotavdrag i efterhand fast du betalat hela "utan-rotavdrag-summan"?
Om det sistnämnda har du fått betala fullpris och hantverkaren har fått hela rotavdraget rakt ner i egen ficka.
I så fall är det bara att säga stopp till skatteverket för då har han inget krav att ställa mot dig alls.
Förtydliga så ska jag åter svara