P
P polaris78 skrev:
men det funkar inte med ryggdunkar överdrivet medhåll och silkesvantar heller så..
Nej, givetvis inte. Jag har inte heller föreslagit det. Läs mina senaste inlägg igen.
 
T TypRätt skrev:
Tänker mig att kommunen inte håller med grannen om att alla lagar och regler är så självklara. Om målet inte står i vägen så det hindrar sopbil/brandbil så är det inte att anses som hindrande och därför kan kommunen inte göra något. Slänger de målet är de väl rädda att ägaren anmäler dem för egenmäktigt förfarande och farsen blandar in dem på riktigt. Enklare att inte göra mer utan låta grannen sura.
Jodå kommunen kan visst, och ska göra något. Det är väldigt enkelt - Gatukontoret har skyldighet att avlägsna otillåtna privata föremål utplacerade på gång- /cykel- eller körbana. Som jag nämnt tidigare - i mitt område förekom att en fastighetsägare placerade ut parkeringshinder i form av vägarbetskon utanför sin tomt. Jag anmälde det till gatukontoret - och vips så var den borta. Men fastighetsägaren var rejält flitig på att ideligen placera ut nya koner och annat. Men dom avlägsnades också omgående. En annan fastighetsägare placerade ut en betonggråsugga - men den borttogs också direkt efter min anmälan.
 
P polaris78 skrev:
ja att man är "envis" och med alla medel anser att man själv ha rätt och att omgivningen har fel är väl rätt vanlig världsbild i såna här trams konflikter.

Ja dessutom stämmer ju stad osv så det är nog med rätt stor säkerhet samma ts som insändare..Det var ju ett par rätt avslöjande bilder som återkom i tråden några ggr och om inte minnet sviker så är det rätt stad/kommun

Förstår helt att kommunen också väljer att ignorera tramset och det finns egentligen inget annat som dom ens kan göra.
Fel, se min kommentar #812!
 
T TypRätt skrev:
Fast den större frågan var ju huruvida målet faktiskt skulle bort. Att TS ville få bort det råder det ju ingen tvekan om, men huruvida TS har rätt att få målet borttaget är en annan. Risken är väl dock att grannen antingen har garaget fullt av fler mål eller bara väntar på att TS ska förstöra målet för att kunna eskalera situationen. Den verkar ju så att säga aningens delikat.
Se min kommentar #812.
 
P
S StefanMJ skrev:
Fel, se min kommentar #812!
Skillnaden är ju att din granne med vägkon och betongsugga troligen gjorde parkering omöjlig just där och att avstängning ska föregås av anmälan till kommunen om man ska stänga av en yta för nån åtgärd. syftet med konen är att i det fallet hindra parkering..

syftet med målet är inte att hindra trafik och så länge det inte stör trafiken så har inte kommunen alls nån skyldighet att lyssna på ts ideer..

Det är skillnaden , visst släpar du ut ett stort fotbollsmål och stänger av halva vändplanen så inte sopbilen kan vända där längre då är det plötsligt en annan grej men ett hockeymål upptryckt mot nån kant av vändplanen gör oftast inte vändplanen obrukbar för trafik. och även kommunen ser ju ts som problemet inte målet..
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
I trådstarten var det rädsla om den nya bilen, men i insändaren är det istället frågan om "rättvisa, trafiksäkerhet och förtroende för kommunen".

Hur kan ett mål i vändzon vara ett problem för trafiksäkerheten? Kanske har TS plockat upp att folk jämförde med att placera ett mål på motorvägen...
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så tills vi kan visa ett fall där landhocky spelande har straffats på villagatans vändplan så får vi nog dra den slutsatsen att det är inte straffbart och med andra ord lovligt/lagligt
Fast saker blir ju inte olovliga/olagliga först när någon döms för dem. När något är infört i lagen som straffbart är det olagligt, även om det dröjer x antal dagar/månader/år tills lagen tillämpas, eller hur?
 
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast saker blir ju inte olovliga/olagliga först när någon döms för dem. När något är infört i lagen som straffbart är det olagligt, även om det dröjer x antal dagar/månader/år tills lagen tillämpas, eller hur?
Har någon lag som relaterar till detta ändrats de senaste 50 åren?
 
P
tveksamt tveksamt skrev:
Fast saker blir ju inte olovliga/olagliga först när någon döms för dem. När något är infört i lagen som straffbart är det olagligt, även om det dröjer x antal dagar/månader/år tills lagen tillämpas, eller hur?
nja i min världsbild är det olovligt / olagligt när det finns beprövad lagstiftning emot något som det finns exempel och rättsfall där straff i nån form har getts för tilltaget.. det finns en möjlighet att det utdöms straff eller att det åtminstone rättas.

ja kan hålla med i fall det är övertydligt att det är solklart olovligt och man kommer dömmas för tilltaget för det är tydligt olovligt men inte likt det här där det i en vrångtolknings fantasi kanske kanske kan med en helt ny tolkning av lagen göras till olagligt. Den experimentverkstan är inte beprövat och ingen har någonsin fått en fällande dom i samma premisser då är det inte olagligt

Att spela landhockey på en gata vändplan i ett villaområde finns inte ett enda rättsfall där nån dömt nån för det tilltaget altså är det lagligt eller åtminstone icke straffbart tills nån i domstol lyckats bevisa det som straffbart under liknande premisser. eller det görs en tydlig lagändring som tar upp det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nämen! Kan det vara samma landhockeymål?
[bild]
När jag var liten spände vi upp ett tennisnät över vägen. När det kom en bil fick den stanna tills vi flyttade nätet. På vintern åkte hockeymålen fram och samma sak där när det kom en bil. Idag hade väl bilisterna fått panik 😱 låt ungarna leka för tusan 😁
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
När jag var liten spände vi upp ett tennisnät över vägen. När det kom en bil fick den stanna tills vi flyttade nätet. På vintern åkte hockeymålen fram och samma sak där när det kom en bil. Idag hade väl bilisterna fått panik 😱 låt ungarna leka för tusan 😁
Vi gjorde nått liknande, ca 500m från TS.
Men det är nog svårare att göra idag, då hade folk en bil och det stod sällan bilar i gatan.
Nu har folk två, och det intilliggande flerbostadshuset har börjat ta betalt för parkeringen så nu är gatan full med bilar och det är betydligt mer trafik.

Men jag ser det där jag bor idag med, noll hänsyn för barn, det viktiga är att komma fram, och det fort.
 
  • Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
där det i en vrångtolknings fantasi kanske kanske kan med en helt ny tolkning av lagen göras till olagligt. Den experimentverkstan
Att du sänker dig till att försöka förlöjliga andras argument gör inte din egen argumentation starkare, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
nja i min världsbild är det olovligt / olagligt när det finns beprövad lagstiftning emot något som det finns exempel och rättsfall där straff i nån form har getts för tilltaget.
I lite mer komplicerad lagstiftning behöver man ofta vänta på en prejudicerande dom för att veta hur man ska tolka lagen, men när det gäller trafikregler är det sällan så.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Har någon lag som relaterar till detta ändrats de senaste 50 åren?
Spelar det någon roll?
 
P polaris78 skrev:
nja i min världsbild är det olovligt / olagligt när det finns beprövad lagstiftning emot något som det finns exempel och rättsfall där straff i nån form har getts för tilltaget.. det finns en möjlighet att det utdöms straff eller att det åtminstone rättas.

ja kan hålla med i fall det är övertydligt att det är solklart olovligt och man kommer dömmas för tilltaget för det är tydligt olovligt men inte likt det här där det i en vrångtolknings fantasi kanske kanske kan med en helt ny tolkning av lagen göras till olagligt. Den experimentverkstan är inte beprövat och ingen har någonsin fått en fällande dom i samma premisser då är det inte olagligt

Att spela landhockey på en gata vändplan i ett villaområde finns inte ett enda rättsfall där nån dömt nån för det tilltaget altså är det lagligt eller åtminstone icke straffbart tills nån i domstol lyckats bevisa det som straffbart under liknande premisser. eller det görs en tydlig lagändring som tar upp det.
Om en sak inte är olaglig förrän någon dömts för det, hur kan den första personen dömmas? Det är ju, enligt din utsago, inte olagligt innan personen dömts, så den förste personen döms således för att ha gjort något lagligt, som blir olagligt först efter denne döms. 🤔
Funkar inte riktigt så va…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.