P pmd skrev:
Och bryter mot varandras regler hela tiden när ni känner för det?
Nu talar jag bara för mig själv; men Ja, när jag anser att det är rättfärdigat så gör jag det. Jag anser att det är inte stor skillnad på det och köra 10km/h för fort eller gå mot rött ljus.

P pmd skrev:
Juridik är benämningen på hur vi tolkar och tillämpar lagar och rättsregler. Det är inget tramsigt med det. När du anmäler ett (i din tolkning) missförhållande, till vad du tycker är lämplig instans, är det en juridisk handling. När sen gatukontoret (eller någon annan myndighet) agerar (eller inte agerar) på din anmälan är det en tillämpning av en lag eller regel – alltså juridik.

Om vi skulle lägga ner juridiken så kan vi inte heller ha några lagar, och då skulle rättssamhället kollapsa.
Självklart - men det jag värjer mig mot är varför kommentatorn slänger till med ordet juridik till min kommentar. Är det för att förminska vad jag skrivit, och att markera att hen minsann vet bäst genom att slänga sig med ord som juridik?
G gaidin skrev:
Det är även enorm skillnad på parkeringshinder i form av stora koner och ett landhockeymål vid vägkanten på en vändplats i ett villaområde.
Jasså, vad menar du med det? Men först var fick du ordet "STORA" ifrån? Inget som jag skrivit. Återigen ett försök att förvränga det jag skrivit. Varför det?
Och storleken, jodu TS skrev landhockeymål modell större, men här finns ett ordinärt från Stiga 135x110cm. Här finns några koner från 50-90 cm. Och dessutom - konerna är kraftigt färgade och reflexförsedda, men inte landhockeymålet. Vilket utgör störst hinder och störst säkerhetsrisk?

• Ett Stiga landhockeymål med storleken 135x110 cm, svart ram och vit nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre orangea trafikkoner i olika storlekar med vita reflexband, placerade på svarta baser mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
T Tom Berg skrev:
Håller helt med!
Däremot kommer Gatukontoret att agera efter anmälan, se mina separata kommentarer.

S StefanMJ skrev:
Däremot kommer Gatukontoret att agera efter anmälan, se mina separata kommentarer.
Har ni ett sådant kvar? Här är det bara underentreprenörer.

Fairlane
L llundberg skrev:
Nu talar jag bara för mig själv; men Ja, när jag anser att det är rättfärdigat så gör jag det. Jag anser att det är inte stor skillnad på det och köra 10km/h för fort eller gå mot rött ljus.
Med andra ord så var det vara skitsnack med "regler ska följas, varför finns de annars?"

Bryter någon mot en regel och du uppfattar det som dåligt så ger det tydligen dig rätt att förstöra i detta fall målet. Är det ok om vi förstör din bil eller kör på dig om vi inte uppskattar ditt brytare av regler? Troligen inte...

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Samhället fungerar nog bättre om vi har gemensamma regler som alla följer så mycket som möjligt, även om vi inte alltid tycker att alla regler är de bästa.

Jag var också ganska anarkistisk när jag var tonåring.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K kortis skrev:
Har ni ett sådant kvar? Här är det bara underentreprenörer.
Gatukontor måste väl alltid finnas? Men dom kan väl anlita underentreprenörer.

S StefanMJ skrev:
Gatukontor måste väl alltid finnas? Men dom kan väl anlita underentreprenörer.
Jo så är det ju men för att förenkla frågeställningen. Men jag hittar faktiskt inte just ett sådant i min kommun där heter det tydligen drift o underhåll och där finns bara tjänstemän och de verkar vara lika många nu som förr inräknat de med spade. Nå ja en lätt överdrift, men.

K kortis skrev:
Jo så är det ju men för att förenkla frågeställningen. Men jag hittar faktiskt inte just ett sådant i min kommun där heter det tydligen drift o underhåll och där finns bara tjänstemän och de verkar vara lika många nu som förr inräknat de med spade. Nå ja en lätt överdrift, men.
Så här heter det i Malmö: "

Fastighets- och gatukontoret - Malmö stad"​

Och bl.a. så här står det om felanmälan:
"Felanmälningar som utgör en fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Även nedskräpning och klotter åtgärdas med hög prioritet."

S StefanMJ skrev:
Så här heter det i Malmö: "

Fastighets- och gatukontoret - Malmö stad"​

Och bl.a. så här står det om felanmälan:
"Felanmälningar som utgör en fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Även nedskräpning och klotter åtgärdas med hög prioritet."
Då är bara frågan finns det någon som har en spade där eller ligger allt utanför tjänstemannanivån ute på underentreprenörer.

K kortis skrev:
Då är bara frågan finns det någon som har en spade där eller ligger allt utanför tjänstemannanivån ute på underentreprenörer.
Ingen aning. Men till vissa saker behövs endast papper och trycksvärta - som t.ex. föreläggande om att ta bort växtdelar som hänger ut från tomten över gångbana, och städa densamma.

Nämen! Kan det vara samma landhockeymål?
Tidningsartikel med rubrik "Striden om ett landhockeymål har blivit en kommunal fars" och bild på hockeyklubba och puck.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 20 till
  • Laddar…
Måste det ju vara :) Tycker signaturen är rimlig. ”Envis granne”.

Tänker mig att kommunen inte håller med grannen om att alla lagar och regler är så självklara. Om målet inte står i vägen så det hindrar sopbil/brandbil så är det inte att anses som hindrande och därför kan kommunen inte göra något. Slänger de målet är de väl rädda att ägaren anmäler dem för egenmäktigt förfarande och farsen blandar in dem på riktigt. Enklare att inte göra mer utan låta grannen sura.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tror kommunen försöker hålla sig så långt borta från denna grannfejd som möjligt.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.