143 231 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Självklart - men det jag värjer mig mot är varför kommentatorn slänger till med ordet juridik till min kommentar. Är det för att förminska vad jag skrivit, och att markera att hen minsann vet bäst genom att slänga sig med ord som juridik?P pmd skrev:Juridik är benämningen på hur vi tolkar och tillämpar lagar och rättsregler. Det är inget tramsigt med det. När du anmäler ett (i din tolkning) missförhållande, till vad du tycker är lämplig instans, är det en juridisk handling. När sen gatukontoret (eller någon annan myndighet) agerar (eller inte agerar) på din anmälan är det en tillämpning av en lag eller regel – alltså juridik.
Om vi skulle lägga ner juridiken så kan vi inte heller ha några lagar, och då skulle rättssamhället kollapsa.
Jasså, vad menar du med det? Men först var fick du ordet "STORA" ifrån? Inget som jag skrivit. Återigen ett försök att förvränga det jag skrivit. Varför det?G gaidin skrev:
Och storleken, jodu TS skrev landhockeymål modell större, men här finns ett ordinärt från Stiga 135x110cm. Här finns några koner från 50-90 cm. Och dessutom - konerna är kraftigt färgade och reflexförsedda, men inte landhockeymålet. Vilket utgör störst hinder och störst säkerhetsrisk?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Med andra ord så var det vara skitsnack med "regler ska följas, varför finns de annars?"L llundberg skrev:
Bryter någon mot en regel och du uppfattar det som dåligt så ger det tydligen dig rätt att förstöra i detta fall målet. Är det ok om vi förstör din bil eller kör på dig om vi inte uppskattar ditt brytare av regler? Troligen inte...
Samhället fungerar nog bättre om vi har gemensamma regler som alla följer så mycket som möjligt, även om vi inte alltid tycker att alla regler är de bästa.L llundberg skrev:
Jag var också ganska anarkistisk när jag var tonåring.
Jo så är det ju men för att förenkla frågeställningen. Men jag hittar faktiskt inte just ett sådant i min kommun där heter det tydligen drift o underhåll och där finns bara tjänstemän och de verkar vara lika många nu som förr inräknat de med spade. Nå ja en lätt överdrift, men.S StefanMJ skrev:
Så här heter det i Malmö: "K kortis skrev:
Fastighets- och gatukontoret - Malmö stad"
Och bl.a. så här står det om felanmälan:"Felanmälningar som utgör en fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Även nedskräpning och klotter åtgärdas med hög prioritet."
Då är bara frågan finns det någon som har en spade där eller ligger allt utanför tjänstemannanivån ute på underentreprenörer.S StefanMJ skrev:
Ingen aning. Men till vissa saker behövs endast papper och trycksvärta - som t.ex. föreläggande om att ta bort växtdelar som hänger ut från tomten över gångbana, och städa densamma.K kortis skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Tänker mig att kommunen inte håller med grannen om att alla lagar och regler är så självklara. Om målet inte står i vägen så det hindrar sopbil/brandbil så är det inte att anses som hindrande och därför kan kommunen inte göra något. Slänger de målet är de väl rädda att ägaren anmäler dem för egenmäktigt förfarande och farsen blandar in dem på riktigt. Enklare att inte göra mer utan låta grannen sura.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Jag tror kommunen försöker hålla sig så långt borta från denna grannfejd som möjligt.