143 250 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Jag skulle förstås ha taigt i mindre genom att formulera det som "avsiktligt skada, eller skada genom oaktsamhet".Alfredo skrev:
Och det räcker inte med en ursäkt om man skadar något oavsiktligt. Man bör vara beredd att ersätta skadan också.
I Stockholmstrakten brukar termen pendeltåg syfta på SLs tåg av typen X1, X10 och X60. SJs tåg mellan Uppsala och Stockholm brukade kallas just "Uppsalapendeln" och inte "pendeltåg".Alfredo skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsalapendeln
(Med reservation för att jag inte har bott i Uppsala- eller Stockholmstrakten på cirka 15 år).
Tyvärr brast det lite i värnpliktsutbildningen förr, utom för vissa.Staffan_V skrev:
Fick höra en liknande story från en av de andra föräldrarna på dagis när ungarna var små, så det var säkert en 15 år sedan. Hennes man hade sagt till en unge som kastade sten på en katt. Då hade ungen hämtat sin storebror som stack kniven i honom. Han klarade sig men det gör en ju inte speciellt villig att säga till andras ungar.
Om man vill ha ett mer aktuellt fall har vi Mikael som sköts ihjäl efter att han sagt till några ungar.
En bekant till mig gjorde värnplikten som kustjägare. Efter att ha muckat vikarierade han lite i skolor. En dag hade det varit extra stökigt i klassrummet varpå min bekant sa till eleverna att vara tysta. En elev mopsade sig och efter en stund drog han kniv mot min bekant.
Bekantingen hade fått utbildning i närstrid så han avväpnade snabbt den knivviftande ynglingen. Efter den incidenten var det lugnt i klassen.
Det förutsätter att far- och morföräldrar bor hyfsat nära sina barnbarn. Så var det länge, men i det moderna samhället flyttar ofta folk en bra bit från sina föräldrar när de har blivit "vuxna".H hovapettson skrev:
Hur viktiga far- och morföräldrar kan bli är lite av ett lotteri. Jag brukar träffa mina farföräldrar ungefär en gång om året när jag växte upp.
SJs "Uppsalapendel" är nedlagd.P pmd skrev:
Det är nog samma personer som satt med fötterna på sätet för 90-talet. De har vuxit upp, men inte ändrat sina vanor …T TypRätt skrev:
Vad gör dessa "vuxna" personer när du ber dem säga åt sina barn att sluta störa?T TypRätt skrev:
Det säger ju inget mer än att målet stod där just vid tillfället då bilden togs och inte under pågående spel. Mycket troligare att målet faktiskt stod mot OPs tomt då OP klagat på att han får puckar skjutna på sin bil.13th Marine skrev:
Hur som haver anser jag att denna diskussion är rätt efterbliven. Man ska inte få skador på sin egendom av någon så alla argument här är ganska... Efterblivna.
TS vill inte ha skador på sin egendom och talar därför med barnen. Det hjälper inte så TS talar med föräldrarna, som inte bryr sig. Man vänder sig till "myndigheter", de tar inte i saken. Eftersom barn inte kan hindras från att leka finns endast en lösning (förutom att flytta): Spänn upp ett skydd. Kan göras mycket enkelt och effektivt. Du behöver absolut inte läsa "efterblivna" svar/råd/inlägg. Många finner stort nöje i att diskutera, också djupt i juridiska frågor.J John Vikner skrev:Det säger ju inget mer än att målet stod där just vid tillfället då bilden togs och inte under pågående spel. Mycket troligare att målet faktiskt stod mot OPs tomt då OP klagat på att han får puckar skjutna på sin bil.
Hur som haver anser jag att denna diskussion är rätt efterbliven. Man ska inte få skador på sin egendom av någon så alla argument här är ganska... Efterblivna.
Ja, och du skulle med glädje "spänna upp ett skydd" på din egen tomt för att någon annan orsakar dig skada. Om grannens hund kom springandes och hoppade på dig varje gång du gick utanför dörren, skulle ditt råd då vara "men spring bara snabbare än hunden. Kan göras mycket enkelt och effektivt" eller skulle du tycka att du inte ska behöva "spänna upp skydd" eller springa för ditt liv till och från ditt eget hem?H hovapettson skrev:TS vill inte ha skador på sin egendom och talar därför med barnen. Det hjälper inte så TS talar med föräldrarna, som inte bryr sig. Man vänder sig till "myndigheter", de tar inte i saken. Eftersom barn inte kan hindras från att leka finns endast en lösning (förutom att flytta): Spänn upp ett skydd. Kan göras mycket enkelt och effektivt. Du behöver absolut inte läsa "efterblivna" svar/råd/inlägg. Många finner stort nöje i att diskutera, också djupt i juridiska frågor.
Sen är det inte speciellt många "svar/råd/inlägg" utan snarare hur OP är en idiot som överreagerar för att barn kvaddar hans egendom och att han minsann bara borde acceptera det... Eller "spänna upp ett skydd"...
Ja, eller flytta, sa jag. Läs lite bättre.J John Vikner skrev:Ja, och du skulle med glädje "spänna upp ett skydd" på din egen tomt för att någon annan orsakar dig skada. Om grannens hund kom springandes och hoppade på dig varje gång du gick utanför dörren, skulle ditt råd då vara "men spring bara snabbare än hunden. Kan göras mycket enkelt och effektivt" eller skulle du tycka att du inte ska behöva "spänna upp skydd" eller springa för ditt liv till och från ditt eget hem?
Sen är det inte speciellt många "svar/råd/inlägg" utan snarare hur OP är en idiot som överreagerar för att barn kvaddar hans egendom och att han minsann bara borde acceptera det... Eller "spänna upp ett skydd"...