P
Alfredo Alfredo skrev:
Tar du inte i lite nu? Tycker du inte att man exempelvis kan ursäkta den som åker skidor i ett elljusspår, missbedömer sin förmåga och åker ur spåret i en kurva och i samband med detta råkar skada en tallplanta? 😉
Jag skulle förstås ha taigt i mindre genom att formulera det som "avsiktligt skada, eller skada genom oaktsamhet".
Och det räcker inte med en ursäkt om man skadar något oavsiktligt. Man bör vara beredd att ersätta skadan också.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen speciellt relevant vad man kallar tåget? 🤔 ”Uppsalapendeln” är i varje fall för mig ett vedertaget begrepp även om jag inte vet hur/om den går längre.
I Stockholmstrakten brukar termen pendeltåg syfta på SLs tåg av typen X1, X10 och X60. SJs tåg mellan Uppsala och Stockholm brukade kallas just "Uppsalapendeln" och inte "pendeltåg".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsalapendeln

(Med reservation för att jag inte har bott i Uppsala- eller Stockholmstrakten på cirka 15 år).

P
Staffan_V Staffan_V skrev:
Fick höra en liknande story från en av de andra föräldrarna på dagis när ungarna var små, så det var säkert en 15 år sedan. Hennes man hade sagt till en unge som kastade sten på en katt. Då hade ungen hämtat sin storebror som stack kniven i honom. Han klarade sig men det gör en ju inte speciellt villig att säga till andras ungar.
Om man vill ha ett mer aktuellt fall har vi Mikael som sköts ihjäl efter att han sagt till några ungar.
Tyvärr brast det lite i värnpliktsutbildningen förr, utom för vissa.

En bekant till mig gjorde värnplikten som kustjägare. Efter att ha muckat vikarierade han lite i skolor. En dag hade det varit extra stökigt i klassrummet varpå min bekant sa till eleverna att vara tysta. En elev mopsade sig och efter en stund drog han kniv mot min bekant.

Bekantingen hade fått utbildning i närstrid så han avväpnade snabbt den knivviftande ynglingen. Efter den incidenten var det lugnt i klassen.

P
H hovapettson skrev:
Några gör nog det, men att pappa&mamma skulle vara bifigurer stämmer illa. Lika viktiga är också far-och morföräldrar.
Det förutsätter att far- och morföräldrar bor hyfsat nära sina barnbarn. Så var det länge, men i det moderna samhället flyttar ofta folk en bra bit från sina föräldrar när de har blivit "vuxna".
Hur viktiga far- och morföräldrar kan bli är lite av ett lotteri. Jag brukar träffa mina farföräldrar ungefär en gång om året när jag växte upp.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
P
D djac skrev:
På lågstadiet går man 19h per vecka i skolan, om barnet sover 10h/dag så är det 98 vakentimmar, så att de tillbringar mesta tiden i skolan stämmer inte.
Mindre än fyra timmar per dag i skolveckan? Skoltimmarna måste ha minskat rätt rejält sen jag gick i lågstadiet.

D
P pmd skrev:
Mindre än fyra timmar per dag i skolveckan? Skoltimmarna måste ha minskat rätt rejält sen jag gick i lågstadiet.
Jag vet inte det, det känns ungefär som vad jag hade, glöm inte att vi ofta hade halvklass någon gång i veckan då?

P
L llundberg skrev:
Och ingen här har kunnat peka på att det är lagligt att spela fotbollsmatcher på gator. Right back at yah!
Svensk lagstiftning bygger på legalitetsprincipen. Det innebär (lite förenklat) att om något inte är uttryckligen förbjudet så är det tillåtet.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
I Stockholmstrakten brukar termen pendeltåg syfta på SLs tåg av typen X1, X10 och X60. SJs tåg mellan Uppsala och Stockholm brukade kallas just "Uppsalapendeln" och inte "pendeltåg".
[länk]

(Med reservation för att jag inte har bott i Uppsala- eller Stockholmstrakten på cirka 15 år).
SJs "Uppsalapendel" är nedlagd.

P
T TypRätt skrev:
Sa man till någon 20 år sedan fick man också skit tillbaka fast ska jag vara ärlig så är det nästan bara vuxna i 25-35års åldern jag ser med fötterna på sätet nuförtiden.
Det är nog samma personer som satt med fötterna på sätet för 90-talet. De har vuxit upp, men inte ändrat sina vanor …
T TypRätt skrev:
Stör mig mycket mer på vuxna som inte har vett nog att inte sköta sig, som tex att låta sina små barn klättra med skor på sätet eller kollar på video på telefonen med hög volym utan hörlurar. Det samma när de ger barnen telefonen för att spela eller kolla och gör det med full volym.
Vad gör dessa "vuxna" personer när du ber dem säga åt sina barn att sluta störa?

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag vet inte det, det känns ungefär som vad jag hade, glöm inte att vi ofta hade halvklass någon gång i veckan då?
Det har jag glömt, eller kanske inte upplevt.

P
RoTe RoTe skrev:
SJs "Uppsalapendel" är nedlagd.
Ja, det var därför jag skrev "brukade kallas". :-)
Länken jag hade med förklarar närmare.

13th Marine 13th Marine skrev:
Innan, när TS bild i första inlägget inte hade vägnamnet bortsuddat så hittade folk aktuellt ställe och kollade via google street view hur det såg ut på platsen.
Dock har dessa bilder bortmodererats.

Jag har markerat i rött var målet stod:
[bild]
Det säger ju inget mer än att målet stod där just vid tillfället då bilden togs och inte under pågående spel. Mycket troligare att målet faktiskt stod mot OPs tomt då OP klagat på att han får puckar skjutna på sin bil.

Hur som haver anser jag att denna diskussion är rätt efterbliven. Man ska inte få skador på sin egendom av någon så alla argument här är ganska... Efterblivna.

J John Vikner skrev:
Det säger ju inget mer än att målet stod där just vid tillfället då bilden togs och inte under pågående spel. Mycket troligare att målet faktiskt stod mot OPs tomt då OP klagat på att han får puckar skjutna på sin bil.

Hur som haver anser jag att denna diskussion är rätt efterbliven. Man ska inte få skador på sin egendom av någon så alla argument här är ganska... Efterblivna.
TS vill inte ha skador på sin egendom och talar därför med barnen. Det hjälper inte så TS talar med föräldrarna, som inte bryr sig. Man vänder sig till "myndigheter", de tar inte i saken. Eftersom barn inte kan hindras från att leka finns endast en lösning (förutom att flytta): Spänn upp ett skydd. Kan göras mycket enkelt och effektivt. Du behöver absolut inte läsa "efterblivna" svar/råd/inlägg. Många finner stort nöje i att diskutera, också djupt i juridiska frågor.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
TS vill inte ha skador på sin egendom och talar därför med barnen. Det hjälper inte så TS talar med föräldrarna, som inte bryr sig. Man vänder sig till "myndigheter", de tar inte i saken. Eftersom barn inte kan hindras från att leka finns endast en lösning (förutom att flytta): Spänn upp ett skydd. Kan göras mycket enkelt och effektivt. Du behöver absolut inte läsa "efterblivna" svar/råd/inlägg. Många finner stort nöje i att diskutera, också djupt i juridiska frågor.
Ja, och du skulle med glädje "spänna upp ett skydd" på din egen tomt för att någon annan orsakar dig skada. Om grannens hund kom springandes och hoppade på dig varje gång du gick utanför dörren, skulle ditt råd då vara "men spring bara snabbare än hunden. Kan göras mycket enkelt och effektivt" eller skulle du tycka att du inte ska behöva "spänna upp skydd" eller springa för ditt liv till och från ditt eget hem?

Sen är det inte speciellt många "svar/råd/inlägg" utan snarare hur OP är en idiot som överreagerar för att barn kvaddar hans egendom och att han minsann bara borde acceptera det... Eller "spänna upp ett skydd"...

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
J John Vikner skrev:
Ja, och du skulle med glädje "spänna upp ett skydd" på din egen tomt för att någon annan orsakar dig skada. Om grannens hund kom springandes och hoppade på dig varje gång du gick utanför dörren, skulle ditt råd då vara "men spring bara snabbare än hunden. Kan göras mycket enkelt och effektivt" eller skulle du tycka att du inte ska behöva "spänna upp skydd" eller springa för ditt liv till och från ditt eget hem?

Sen är det inte speciellt många "svar/råd/inlägg" utan snarare hur OP är en idiot som överreagerar för att barn kvaddar hans egendom och att han minsann bara borde acceptera det... Eller "spänna upp ett skydd"...
Ja, eller flytta, sa jag. Läs lite bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.