Tror svaret på sätt och vis redan kommit. Men börja med att prata med er bank imorgon och de vad de säger. Säger de att de fortfarande kan finansiera köpet så är det inget problem. De brukar sällan räkna med olika typer av visstidsanställningar eller vikariat. Däremot låter det som att din respektive har en bra inkomst och det är ett relativt litet lån. Skulle de säga nej så går du till nästa bank. Eftersom det är tillträde först i juli så kan ni bocka av bank för bank utan större stress.

Du behöver inte vara rädd för kreditupplysningar. Det är fullt naturligt att det plockas ut av några banker i samband med att man köper bostad. Anledningen till varför bankerna kan dra åt sig öronen i samband med många kreditupplysning är att de inte vet om banker bara gjort en koll, eller om ni faktiskt har tagit lån som ni inte berättat om.

Lycka till!

/mäklare
 
jag skulle inte sagt ett smack om att man bytt jobb och bara har ett år på det, det finns ingen fördel för dig i det alls, och ingen lag på att du måste berätta. tror du att banken ger dig all info du behöver för att pressa ner räntan, ge inte dom nått för att höja din ränta säger jag då.
 
M MagicFingers skrev:
, och ingen lag på att du måste berätta
Jag vill minnas att det brukar finnas en kalusul i låneavtalet, där man får intyga att det inte skett någon väsentlig förändring sedan man sökte lånelöftet. Att intyga falskt kan gå illa.

OM det finns en sådan klausul bör man nog vara öppen med ev. förändringar som HAR skett. Man behöver inte ta upp att firman håller på att skära bort en massa folk, så länge man inte fätt en formell uppsägning.
 
S Skåne_Hanna skrev:
Det blev trixigt eftersom det gått så lång tid sedan vi skrev kontrakt och betalade handpenningen. Min man hade över 700 tkr i årsinkomst 2021, vi ska låna 2 200 tkr. Jag har 410 tkr på min visstidsanställning.
ta det lugnt. Din man bör klara ett lån på över 3,4miljoner utan för mycket strul med banken. (4,5x700K sek). Så det ska nog gå bra. Ni kan behöva prata med banken angående din anställning, just för att få en bra ränta. Men beror också på tjänst är du ex. SSK så är jobbmöjligheterna så gott som garanterade i hela landet.
 
Mitt tips är bara att googla, "hur mycket får jag låna" så har de flesta bankerna ett beräkningsverktyg där man kan skriva in i princip alla parametrar. Det kommer nog att gå bra för er, lycka till med allt. :)
 
H
Ett lånelöfte är inte alltid ett löfte.

När vi köpte hus 2014.
Då hade vi en bank kvinna som var väldigt bra.
Jag jobbar Norge och då är det mer pappers jobb för att få lån.
Inkomst på 1 miljon och sambon har på 500 tusen.
Ringde banken och sa vi ser på hus för 1,8.
Då vi hade lägenhet ville vi låna 100 % och betala ned när lägenheten var såld.
Inga problem sa hon direkt på telefon.
Jag vet vad ni har in på kontona och sparar.
Behövde inga papper från jobb osv.

skrev kontrakt på huset.
1 månad innan tillträde ringde banken och en ny kvinna presenterade sig som min nya personliga rådgivare.
Hon ifrågasätter direkt lånelöftet och banken kommer inte gå med på lånet då jag inte har inkomst i sverige.
Sen att vi har en lägenhet var heller inte bra.
Vi behövde dra oss ur köpet menade hon på.
Sa att kontrakt är skrivet så det blir ju svårt.
Sa även att lägenheten hade vi lagt ut på annons ett par dar tidigare för 750 tusen ( köpt för 500 tusen 8 månader tidigare).
Det kvitta den blev svårsåld mena hon.
Försökte förklara att Hammarö är det inte problem att sälja på.
Dagen efter ringer mäklaren och det är en som bjudit 1 miljon för lägenheten om han fick köpa innan visning.

när banken fick nys under så var det en ny person på banken som ringde och beklagade sig att hans kollega hade ringt ett par dagar tidigare.

blev en annan bank efter det.
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Känns inte som banken bryr sig om du har fast anställning eller inte. Dom får ju alltid in sina pengar ändå....
 
Prata med SBAB, de räknade lånelöfte på a-kasselön om man inte har fast anställning för ett tag sedan. Bra räntor oftast. Kan även ge lånelöfte på provanställning och liknande. Men som sagt kanske din mans lön räcker.
 
S Skåne_Hanna skrev:
Det blev trixigt eftersom det gått så lång tid sedan vi skrev kontrakt och betalade handpenningen. Min man hade över 700 tkr i årsinkomst 2021, vi ska låna 2 200 tkr. Jag har 410 tkr på min visstidsanställning.
Var inte orolig, ska ni låna 2,2 miljoner och era samlade inkomster ligger på 1,1 mkr/år så kommer (givet en iaf måttligt erfaren bankman att hjälpa er) det inte vara några problem. Man brukar räkna på att skuldkvoten inte ska vara över 4,5 ggr årsinkomsten. Ni kan alltså låna ca 5 mkr om man räknar era totala inkomster eller 3.15 mkr om ni bara räknar med din mans ”stabila” inkomst.

Så mitt tips är att gå till er huvudbank och börja där, skulle de säga nej av någon märklig anledning så kollar du med bekanta om de har någon bra bankman.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jo men exakt.
Vissa banker räknar även med sambon och då blir det sämre ekvation även om hon har 410. Hennes jobb räknas inte in alls.
Sambon gjorde ett försök för lite mer än ett år sen och fick kalla handen av swedbank. LF vill inte ta i det alls.

När jag tog huslånet fick jag absolut inte räkna in henne, det var 2017. Trots att hon hade högre lön än mig då.

Man ska då se till att man räknas som man bor själv, nu hade jag ju en pensionär som medlånare :p
fast det du skriver stämmer inte. Kanske är det din upplevelse men det är inte såhär bankerna arbetar. Visst kan du stöta på en och annan vilsen bankman som inte kan sitt jobb, men träffar du bara någon som har lite erfarenhet så löser det sig.
 
P
Mattias Wallhager Mattias Wallhager skrev:
fast det du skriver stämmer inte. Kanske är det din upplevelse men det är inte såhär bankerna arbetar. Visst kan du stöta på en och annan vilsen bankman som inte kan sitt jobb, men träffar du bara någon som har lite erfarenhet så löser det sig.
LF och Swedbank jobbar så i vår stad. Min bankman var dessutom gammal i gemet. Så visst stämmer det.

Tror sambon kollade med handelsbanken också som är på väg bort härifrån men ingen vinst där heller.

Nu äger jag allt för de är så vi ville ha det, men jag fick absolut inte räkna in en person till då ekvationen blev sämre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Skåne_Hanna skrev:
… om en av köparna inte har fast jobb, säger banken nej till lån? Två viktiga frågor! Ny på detta så ursäkta om de verkar lite konstiga.

Vi har tillträde 1/7, när ska vi ansöka om bolån? Kan man förhandla med 3-4 banker eller blir det stopp om de ser att andra banker gjort kreditupplysning? Har läst att banker blir misstänksamma om det görs flera kreditkoller?!? Har någon använt sig av t ex Compricer el liknande istället - och hur funkade det i så fall? Om man sen får bolån, anses lånet vara beviljat när man väl skrivit på lånehandlingarna eller gör man om kreditprövning etc vid tillträdet?

Nästa fundering gäller anställning. Min man har bra lön och fast anställning men jag har jobb i 1 år som jag vet nu. Någon som har erfarenhet av vad banken sagt om detta? Är så nervös att vi pga mig inte ska få bolån och bli skadeståndsskyldiga, det vore katastrofalt (Jag hade fast anställning när vi skrev kontraktet men sedan dess har jag bytt jobb.)

Skulle bli oerhört tacksam för tips och synpunkter! :love:

Men snälla du! Va är det för bank ni har om inte ni får lån om din man har 700 i årsinkomst!
Jag och min fru som är sjukpensionär fick lån på samma summa som ni och vi får ihop samma lön som din man har tillsammans Så jag tror inte du ska bekymra dig allt för mycket! Byt bank om dom krånglar! Men bestäm möte med banken genast så ni har det färdigt!
 
S Skåne_Hanna skrev:
… om en av köparna inte har fast jobb, säger banken nej till lån? Två viktiga frågor! Ny på detta så ursäkta om de verkar lite konstiga.

Vi har tillträde 1/7, när ska vi ansöka om bolån? Kan man förhandla med 3-4 banker eller blir det stopp om de ser att andra banker gjort kreditupplysning? Har läst att banker blir misstänksamma om det görs flera kreditkoller?!? Har någon använt sig av t ex Compricer el liknande istället - och hur funkade det i så fall? Om man sen får bolån, anses lånet vara beviljat när man väl skrivit på lånehandlingarna eller gör man om kreditprövning etc vid tillträdet?

Nästa fundering gäller anställning. Min man har bra lön och fast anställning men jag har jobb i 1 år som jag vet nu. Någon som har erfarenhet av vad banken sagt om detta? Är så nervös att vi pga mig inte ska få bolån och bli skadeståndsskyldiga, det vore katastrofalt (Jag hade fast anställning när vi skrev kontraktet men sedan dess har jag bytt jobb.)

Skulle bli oerhört tacksam för tips och synpunkter! :love:
Det beror helt på vilka inkomster och utgifter man har inte om båda har fast jobb. Om din man tjänar bra och skulle klara huslånet själv finns ju ingen anledning för banken att lägga sig i hur din arbetssituation ser ut. Du skulle ju kunna vara hemmafru isf. När jag och min man köpte hus var vår situation likadan men det var 30 år sedan. Vi tog lån i Nordea inga problem trots att huspriserna även då hade skenat.
 
Mattias Wallhager Mattias Wallhager skrev:
fast det du skriver stämmer inte. Kanske är det din upplevelse men det är inte såhär bankerna arbetar. Visst kan du stöta på en och annan vilsen bankman som inte kan sitt jobb, men träffar du bara någon som har lite erfarenhet så löser det sig.
Jo, det är så de flesta svenska banker arbetar. Har du personlig erfarenhet av att vara gift/sambo men bara låta den ena parten vara låntagare och husägare?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, det är så de flesta svenska banker arbetar. Har du personlig erfarenhet av att vara gift/sambo men bara låta den ena parten vara låntagare och husägare?
Nej det har jag inte men jag jobbade som privatrådgivare på en av de större bankerna under ett par år och jag vet att detta inte stämmer. Sen att det tyvärr finns många med bristfällig kunskap eller brist på engagemang på bankerna är en helt annan sak.

som sagt, de har en samlad ekonomi som utan problem bär lånen utan att komplicera det för mycket. Sen att en har en visstid behöver inte ställa till det utan man tittar på historik och framtid när man gör en sån bedömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.