2 967 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
När blir spänningen olidlig?
Råkade ta i (med en pinne)?? Trots skyltar?Mr_T skrev:[quote author=Calle Anka link=1121628781/0#12 date=1132030154]Råkade ta i ett kostaket i somras, med en pinne.....fick en rejäl kyss.....hoppade baklänges och det kändes som om alla muskler blev paralyserade en sekund....var lite skakis efteråt. Har kommit i kontakt med 220 i vägguttag ett antal gånger och det var inte alls lika illa?!
Bonnjäveln hade satt elstaketet bredvid vår strand för att hindra passage. Nu är det dock flyttat eftersom korna fick tillgång till otjänligt dricksvatten och miljö/hälsa påpekade.
Så att leva med barn vid stranden känns inte så kul, eftersom de inte kan läsa varningslapparna som sitter uppe.
"Bonnjäveln" har säkert skötselkrav på sina marker och även om han/hon inte har det så är det kanske bra för er också att inte marken växer igen med sly och busk?
Barn kan inte läsa några varningsskyltar (inte på maskindiskmedlet eller i instruktionsboken till cirkelsågen heller) det är därför de har föräldrar som ska ha uppsikt och se till att barnen skyddas från skada. Om elstängslet drivs av ett vanligt (om än kraftigt) aggregat så ska det inte kunna skada barn, även om det givetvis är obehagligt att s.a.s komma i närkontakt med det.
Att bo "på landet" innebär ofta kontakt med någon överlevande av rasen "bonnjävel", tänk på att det är hans arbetsplats och mark du bor granne med och att han förmodligen var där först. Mao visa lite respekt för hans verksamhet så länge den sker inom lagens allt trängre råmärken.
/T[/quote]
bra skrivet!
Ett exempel till på barn och elstängsel:
Min lilla systerdotter skulle krypa under ett elstängsel. För att få lite mer utrymme att röra sig med så skulle hon dra upp tråden lite grann. Tog tag i det med båda händerna på en gång (och gick barfota i fuktigt gräs..). Stackars liten
. Men det hände inget allvarligt! 
Kan tillägga att elstängsel ofta har en spänning på bortemot 7kV.
Min lilla systerdotter skulle krypa under ett elstängsel. För att få lite mer utrymme att röra sig med så skulle hon dra upp tråden lite grann. Tog tag i det med båda händerna på en gång (och gick barfota i fuktigt gräs..). Stackars liten
Kan tillägga att elstängsel ofta har en spänning på bortemot 7kV.
Har för mig att det finns en plastbehållare (typ liten hink) som är fylld med vatten, där något luktmedel lockar till sig sniglarna-sen rutschar dom ner i vattenhålet och drunknar, kanske enklare (billigare ?) än att tatta kopparkabel runt i trädgården, vilket man också kan snubbla på i höstmörkret om man har otur.
Calle Anka skrev:
Då förstår jag bondens åtgärd. ;D :-X
Det finns maxeggekter för vad ett stängselagg får gå ut med och det gör duktigt ont om man är fuktig eller går barfota.
Då jag bor på landet och har vallat mer eller mindre frivilligt i ca 25 år så gillar jag elstängselagg som håller korna kvar där de ska vara och inte i min nysådda gräsmatta. Tyvärr så finns det även bland bönder rötägg som vässar aggen långt över maxvärdet. Vissa batteridrivna agg kan man seriekoppla två batterier till istället för det enda som det ska vara och på så sätt få kraftigare pulser. I ett fall där det inte gick att komma fram på annat sätt så slutade det med lite välplacerat isoleringsband
Då jag bor på landet och har vallat mer eller mindre frivilligt i ca 25 år så gillar jag elstängselagg som håller korna kvar där de ska vara och inte i min nysådda gräsmatta. Tyvärr så finns det även bland bönder rötägg som vässar aggen långt över maxvärdet. Vissa batteridrivna agg kan man seriekoppla två batterier till istället för det enda som det ska vara och på så sätt få kraftigare pulser. I ett fall där det inte gick att komma fram på annat sätt så slutade det med lite välplacerat isoleringsband
Jag har problem med mördarsniglar och testade bland annat denna metod. Jag lade helt enkelt en galvad tråd runt ikring en snigel och satte på sisådär 24 V mellan tråden och jord. Sedan väntade jag bara ut resultatet och se snigeln ville inte vara kvar ini ringen utan befann sig senare högst levande utanför densamma. Busted!
Rapportera gärna resultatet i gruppen. Jag kan inte påstå att jag gjorde något uttömmande test.

Rapportera gärna resultatet i gruppen. Jag kan inte påstå att jag gjorde något uttömmande test.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Råkade ta i (med en pinne)?? Trots skyltar?Mr_T skrev:[quote author=Calle Anka link=1121628781/0#12 date=1132030154]Råkade ta i ett kostaket i somras, med en pinne.....fick en rejäl kyss.....hoppade baklänges och det kändes som om alla muskler blev paralyserade en sekund....var lite skakis efteråt. Har kommit i kontakt med 220 i vägguttag ett antal gånger och det var inte alls lika illa?!
Bonnjäveln hade satt elstaketet bredvid vår strand för att hindra passage. Nu är det dock flyttat eftersom korna fick tillgång till otjänligt dricksvatten och miljö/hälsa påpekade.
Så att leva med barn vid stranden känns inte så kul, eftersom de inte kan läsa varningslapparna som sitter uppe.
"Bonnjäveln" har säkert skötselkrav på sina marker och även om han/hon inte har det så är det kanske bra för er också att inte marken växer igen med sly och busk?
Barn kan inte läsa några varningsskyltar (inte på maskindiskmedlet eller i instruktionsboken till cirkelsågen heller) det är därför de har föräldrar som ska ha uppsikt och se till att barnen skyddas från skada. Om elstängslet drivs av ett vanligt (om än kraftigt) aggregat så ska det inte kunna skada barn, även om det givetvis är obehagligt att s.a.s komma i närkontakt med det.
Att bo "på landet" innebär ofta kontakt med någon överlevande av rasen "bonnjävel", tänk på att det är hans arbetsplats och mark du bor granne med och att han förmodligen var där först. Mao visa lite respekt för hans verksamhet så länge den sker inom lagens allt trängre råmärken.
/T[/quote]
Kanske skall förklara situationen lite....så du har hela bilden.
Mannen ifråga är inte bonde men jag kallar honom bonde, felaktigt epitet kanske på en trälig granne på landet. Han bor normalt inte på gården utan i en stad i närheten.
Har kor i hagen bredvid oss "för att hålla markerna öppna". Helt OK om det bara hade varit så. MEN....IDIOTEN satte först elstaket 10 meter rakt ut i vattnet för att förhindra vår passage till ett skogsparti via hans strand. Han bor ca 200 meter från stranden.
Efter mitt skarpa påpekande (samt miljö/hälsa) om att dra ut strömförande ledningar i vattnet flyttade han själva elstängslet till stranden, satte sedan upp ståltråd i vattnet där vi har vår båt. Sålunda kan man inte passera detta område med båt och ej heller passera stranden utan att bli blöt till midjan.
Allt detta för att förhindra vår passage via fots eller båt.
När jag sedan i somras skulle kolla om elen verkligen var på, kan tyckas idiotiskt, fick jag en kyss....
Grannen, har för övrigt inte tillstånd att ha djur, fastigheten inte klassad som jordbruksfastighet, han låter sin brygga och gård förfalla och bryggspillrorna flyter iland på vår strand. Har väl plockat upp ca 30 stora plank senaste året. Inte så kul när motorbåten kör i.
Mina barn har jag alltid koll på, men ej besökandes eller allmänhet. Att dra ett kostängsel precis invid en badstrand tycker inte jag är lämpligt. Stängsel står kant i kant med vårt tomt och barnen passerar väldigt tajt med 1 m avstånd. Jag måste alltså vara med dem jämnt för att det inte skall hända något.
Vi har haft ett antal duster genom åren och jag vet att allt detta göra han för att jävlas....inget annat.
Vem har sagt att skyltar alltid funnits? Dessa kom upp efter att miljö/hälsa gjort påpekanden.
Slutligen har "bonden" ett otillåtet avlopp som rinner ut precis vid vår strand....trevligt! Även detta finns åläggande på.
Så är bakgrunden och det är därför jag är sur på gubben....bönder gillar jag annars skarpt!
/Calle
Ja, ingen idé att bråka om detta här OT och allt, dessutom är det ju bara en sida av situationen som kommer fram här iaf.
Men att strandbeten sköts är oftast något positivt och ska djuren stanna där så krävs nån form av stängsel, el eller annat. Sedan är det ju bra om (och i vissa fall krav på att) det finns grindar eller andra passager som människor kan nyttja för ta sig till andra sidan av hagen.
Om han låter sin gård med tillhörande byggnationer förfalla är nog också hans ensak, även om det kan kännas trist er omkring.
Tråkigt om ni har kommit till ett läge då ni anmäler varandra till myndigheterna??
Men men, att barnen ska ta skada av elstängslet är nog ingen större fara. Aggregaten är ju just utformade för att ge en kraftig obehagskänsla (även genom tjock päls) men att inte skada.
Har man hjärtfel och pacemaker kanske man ska vara lite extra försiktig...
/T
Men att strandbeten sköts är oftast något positivt och ska djuren stanna där så krävs nån form av stängsel, el eller annat. Sedan är det ju bra om (och i vissa fall krav på att) det finns grindar eller andra passager som människor kan nyttja för ta sig till andra sidan av hagen.
Om han låter sin gård med tillhörande byggnationer förfalla är nog också hans ensak, även om det kan kännas trist er omkring.
Tråkigt om ni har kommit till ett läge då ni anmäler varandra till myndigheterna??
Men men, att barnen ska ta skada av elstängslet är nog ingen större fara. Aggregaten är ju just utformade för att ge en kraftig obehagskänsla (även genom tjock päls) men att inte skada.
Har man hjärtfel och pacemaker kanske man ska vara lite extra försiktig...
/T
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Javisst vi har frångått ämnet en hel del men vill vara säga att jag försökt den diplomatiska vägen ett antal år innan divserse instanser blev inblandade. Allt är dokumenterat med kamera för framtida behov. Hoppas inte situationen förvärras.
Förfall av brygga mm är INTE hans ensak om det påverkar hans omgivning på ett mycket negativt sätt.
Att djuren går ned i vattnet och sprider e-kolibakterier är INTE hans ensak.
Att ström dras ut i vattnet, rätt vansinnigt eftersom det blir kortis hela tiden är INTE hans ensak.
Som sagt så är jag positiv till att markerna hålls öppna men inte under dessa omständigheter.
E.O.D.
/Calle
Förfall av brygga mm är INTE hans ensak om det påverkar hans omgivning på ett mycket negativt sätt.
Att djuren går ned i vattnet och sprider e-kolibakterier är INTE hans ensak.
Att ström dras ut i vattnet, rätt vansinnigt eftersom det blir kortis hela tiden är INTE hans ensak.
Som sagt så är jag positiv till att markerna hålls öppna men inte under dessa omständigheter.
E.O.D.
/Calle
Nu när vi ändå är OT: På såna där gubbar biter inte skvaller till myndigheter eller andra lagliga medel. Detta är ingen uppmaning, men personligen skulle jag riva ned elstängslet, sabotera avloppet osv, och sedan blåneka. Det är ett språk som såna gubbar begriper.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden