10 017 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
När är ett hus klart skattemässigt?
Hej!
Jag har byggt på vårt hus sedan 2008 och nu har vi flyttat in men en våning är fortfarande inte klar. Jag undrar när är ett hus klart egentligen? Det är ju alltid något som inte är klart i ett hus man bygger själv. Men man bor där utan problem.
Anmäler man själv till skatteverket att det står ett hus där eller är det något byggnadsnämnden gör när tiden på bygglovet går ut? Eller hur går det till?
Taxeringsvärdet är nu bara en miljon(tomten) så rent skattemässigt vore det ju bättre att inte anmäla det klart. Men å andra sidan skulle det kanske kännas tryggare att anmäla och nyttja 5 års skattefrihet och ytterligare 5 år med halv skatt. Istället för att "bli upptäckt" och kanske förlora den fördelen.
Jag har byggt på vårt hus sedan 2008 och nu har vi flyttat in men en våning är fortfarande inte klar. Jag undrar när är ett hus klart egentligen? Det är ju alltid något som inte är klart i ett hus man bygger själv. Men man bor där utan problem.
Anmäler man själv till skatteverket att det står ett hus där eller är det något byggnadsnämnden gör när tiden på bygglovet går ut? Eller hur går det till?
Taxeringsvärdet är nu bara en miljon(tomten) så rent skattemässigt vore det ju bättre att inte anmäla det klart. Men å andra sidan skulle det kanske kännas tryggare att anmäla och nyttja 5 års skattefrihet och ytterligare 5 år med halv skatt. Istället för att "bli upptäckt" och kanske förlora den fördelen.
Huset anses färdigt (skattemässigt) när det är så pass färdigbyggt att man kan bo i huset. Eftersom ni bor i huset nu så borde ni anmäla till skatteverket så att värdeäret blir nu i år 2013 eller 2012. Ni borde ha fått en särskild fastighetsdeklaration att fylla i varje år så länge huset är "under byggnad". I den deklarationen anger man hur "läget" är den 1 januari varje år. Så länge huset är under byggnad så betalar man fastighetsskatt till staten på 1% av taxeringsvärdet på tomten samt ½% av de uppgivna byggnadskostnaderna. När huset är färdigt betalar man en fastighetsavgift till kommunen som är maximerad till knappt 7' (indexuppräknas varje år). Om ni har uppgett faktiska kostnader för ert husbygge (tomt + husbyggnad) så lär er framtida fastighetsavgift bli lägre än det ni har nu.
Såg nu att ni inte har deklarerat något alls för huset. Hur är det möjligt? Så fort ni köper en tomt så meddelar Lantmäteriet det till skatteverket. Likaså så måste kommunen anmäla till skatteverket att ni erhållit bygglov och ni får då per automatik en fastighetsdeklaration att fylla i och skicka in. Har ni bara struntat i den?
Såg nu att ni inte har deklarerat något alls för huset. Hur är det möjligt? Så fort ni köper en tomt så meddelar Lantmäteriet det till skatteverket. Likaså så måste kommunen anmäla till skatteverket att ni erhållit bygglov och ni får då per automatik en fastighetsdeklaration att fylla i och skicka in. Har ni bara struntat i den?
http://www.skatteverket.se/privat/s...rbostader.4.76a43be412206334b89800042822.html
[h=2]"Avgiftsbefrielse i 15 år för bostäder som är nybyggda 2012 eller senare
Från och med deklarationen 2014 (inkomståret 2013) införs nya regler med förlängd avgiftsbefrielse för nybyggda bostäder.
Småhus, bostadshyreshus och ägarlägenheter nybyggda 2012 och därefter (värdeår 2012 och senare) kommer att få hel befrielse från kommunal fastighetsavgift i 15 år."[/h]Trevlig överraskning för oss som bygger nytt, men drygt är det när man bygger och inte hinner klart innan årsskiftet då åker man ju på 1% av mark värdet plus det man har lagt ut i bygget
Från och med deklarationen 2014 (inkomståret 2013) införs nya regler med förlängd avgiftsbefrielse för nybyggda bostäder.
Småhus, bostadshyreshus och ägarlägenheter nybyggda 2012 och därefter (värdeår 2012 och senare) kommer att få hel befrielse från kommunal fastighetsavgift i 15 år."[/h]Trevlig överraskning för oss som bygger nytt, men drygt är det när man bygger och inte hinner klart innan årsskiftet då åker man ju på 1% av mark värdet plus det man har lagt ut i bygget
Det var som attans! En trevlig överraskning för oss som ligger i planeringsstadiet.parlsson skrev:[länk]
Oj. Vi som just deklarerat huset klart, att det blev klart under 2012 - innebär det 15års skattebefrielse?parlsson skrev:[länk]
Jag fattade aldrig hur det blev med den där deklarationen, som skickades in nyss här i dagarna.
Men jag tror att det blev så att huset retroaktivt blev klart förra året, det var typ så vi försökte skriva.
Har inte fått någon särskild fastighetsdeklaration. Har betalat för tomten alla dessa år..Hemmakatten skrev:Huset anses färdigt (skattemässigt) när det är så pass färdigbyggt att man kan bo i huset. Eftersom ni bor i huset nu så borde ni anmäla till skatteverket så att värdeäret blir nu i år 2013 eller 2012. Ni borde ha fått en särskild fastighetsdeklaration att fylla i varje år så länge huset är "under byggnad". I den deklarationen anger man hur "läget" är den 1 januari varje år. Så länge huset är under byggnad så betalar man fastighetsskatt till staten på 1% av taxeringsvärdet på tomten samt ½% av de uppgivna byggnadskostnaderna. När huset är färdigt betalar man en fastighetsavgift till kommunen som är maximerad till knappt 7' (indexuppräknas varje år). Om ni har uppgett faktiska kostnader för ert husbygge (tomt + husbyggnad) så lär er framtida fastighetsavgift bli lägre än det ni har nu.
Detta innebär ju ca 100 papp i minskade kostnader jämfört med ett äldre hus utan avgiftsbefrielse.parlsson skrev:[länk]
"Avgiftsbefrielse i 15 år för bostäder som är nybyggda 2012 eller senare
Småhus, bostadshyreshus och ägarlägenheter nybyggda 2012 och därefter (värdeår 2012 och senare) kommer att få hel befrielse från kommunal fastighetsavgift i 15 år."
Trevlig överraskning för oss som bygger nytt, men drygt är det när man bygger och inte hinner klart innan årsskiftet då åker man ju på 1% av mark värdet plus det man har lagt ut i bygget
Det är ju så mycket pengar att det bör tas med i beräkningen när man kalkylerar för ett nybygge.
Beslut kommer i början på juli, ni ser det på skatten nästa år, att ni har ett hus på fastigheten med nybyggnadsår 2012. Är så inte fallet, bör du begära omprövning, så det blir rätt till nästa års skatt.Mikael_L skrev:Oj. Vi som just deklarerat huset klart, att det blev klart under 2012 - innebär det 15års skattebefrielse?
Jag fattade aldrig hur det blev med den där deklarationen, som skickades in nyss här i dagarna.
Men jag tror att det blev så att huset retroaktivt blev klart förra året, det var typ så vi försökte skriva.![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att återgå till ursprungsfrågan,
[h=2]När är ett hus klart skattemässigt?[/h]
Tja, vem vet.
Jag bor sedan oktober 2010 i ett "nästan färdigt" hus.
Det finns inget slutbevis eller liknande vad jag vet.
Men jag betalar ingen fastighetsskatt sedan år 2011.
Det kan ju var så att skatteverket satte det som "färdigt" när jag meddelade flytt till nya huset och ny folkbokföringsadress.
[h=2]När är ett hus klart skattemässigt?[/h]
Tja, vem vet.
Jag bor sedan oktober 2010 i ett "nästan färdigt" hus.
Det finns inget slutbevis eller liknande vad jag vet.
Men jag betalar ingen fastighetsskatt sedan år 2011.
Det kan ju var så att skatteverket satte det som "färdigt" när jag meddelade flytt till nya huset och ny folkbokföringsadress.
Idag med den nya regeln om slutbevis är det det som gäller. Annars, är det när bostaden till övervägande del är klar att bo i, dvs du bör ha kök, toalett och sådant. Att du inte tapetserat något/några rum, inte gjort klart garaget, har ovanvåning kvar, lite lister kvar etc är oväsentligt - dvs det är bobart. Är du dessutom folkbokförd där - helt klart klar.
Man måste dock som fastighetsägare själv fylla i när fastighetsdeklarationen kommer statusen på byggnaden, dvs att den är klar, annars anses det som en tyst accept att hus saknas. (Vilket ger fastighetsskatt 1% av taxeringsvärdet vs 0 kr).
Man måste dock som fastighetsägare själv fylla i när fastighetsdeklarationen kommer statusen på byggnaden, dvs att den är klar, annars anses det som en tyst accept att hus saknas. (Vilket ger fastighetsskatt 1% av taxeringsvärdet vs 0 kr).
Det görs ingen maskinell koll mot folkbokföringsregistret, då det behövs uppgifter på hur det färdigställda huset ser ut, även om det är skattebefriat. Så någon sorts kommunicering har ju skett 2011 (att nybyggnadsåret är 2010).
Klicka här för att svara