Utomhusfärger är så luriga då de kan uppfattas så olika beroende på ljus osv, men jag undrar om någon av er har målat era hus med riktig målarfärg (ej lasyr/tjärvitrol) och har fått till något i stil med detta? I sådana fall vilken färgkod samt har ni bilder?

Lokala färgbutiken gav mig färgprov på Jotun "dämpad svart", som absolut bli grå-ish i solljus men som jag ändå tror är för mörk. Tar tacksamt emot tips om någon har hittat en färg som påminner om bilden iaf!

• Modern fasad i dämpad svart färg, svart dörr och stora fönster. Två korgar med växter framför entrén. Skiffertak och stenbelagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S shadowfire skrev:
Utomhusfärger är så luriga då de kan uppfattas så olika beroende på ljus osv, men jag undrar om någon av er har målat era hus med riktig målarfärg (ej lasyr/tjärvitrol) och har fått till något i stil med detta? I sådana fall vilken färgkod samt har ni bilder?

Lokala färgbutiken gav mig färgprov på Jotun "dämpad svart", som absolut bli grå-ish i solljus men som jag ändå tror är för mörk. Tar tacksamt emot tips om någon har hittat en färg som påminner om bilden iaf!
Jag har Jotun 9932 Shadow och 9937 Aska på vissa delar. Kanske för ”slätt grått” för dig?
Kan inte bidra med bilder precis nu pga skymning ute …

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Jag har Jotun 9932 Shadow och 9937 Aska på vissa delar. Kanske för ”slätt grått” för dig?
Kan inte bidra med bilder precis nu pga skymning ute …
Intressant! Om du kan/vill får du jättegärna ta något foto i dagsljus. Jag gillar en mer "dämpad grå" som är åt det mörkare hållet.

Purre
Drog in bilden i ett bildredigeringsprogram (paint.net) och fick en hex-kod som jag gav till denna sida.

https://hex-to-rgb.com/convert/rgb-to-ncs/

Den svarar 6005-Y20R. Sen är det inte helt självklart det blir rätt eftersom man får olika färgkoder beroende på var på bilden man väljer att plocka upp färgen. Men det bör vara ett steg åt rätt håll iaf tycker jag.

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Drog in bilden i ett bildredigeringsprogram (paint.net) och fick en hex-kod som jag gav till denna sida.

[länk]

Den svarar 6005-Y20R. Sen är det inte helt självklart det blir rätt eftersom man får olika färgkoder beroende på var på bilden man väljer att plocka upp färgen. Men det bör vara ett steg åt rätt håll iaf tycker jag.
Tack! Det luriga mer färgkoder är att en rätt så svart fasadfärg kan se ljusgrå ut rentav om solen ligger på. Så på bilden som jag postade så kan färgen vara dopad av solljus.

Purre
Så är det men googlar man ncs-färgkoden ger det ett hum. Går man till en duktig färghandlare kan dom även hitta något annat som kan passa bättre men som är i närheten. Sen får man provmåla på något för att se hur det blir så klart i solen och skuggan.

BirgitS
Med tanke på att det inte syns några skuggor av stuprör, blomkrukor etc. borde inte väggen vara mycket solbelyst. Det är betydligt ljusare inne än ute vilket snarare tyder på mulet eller skymning.

Sen ska väl sägas att skärmar inte brukar vara kalibrerade så att samma färg kan se rätt olika ut på olika skärmar. På en av mina skärmar ser den blåaktig ut.

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Intressant! Om du kan/vill får du jättegärna ta något foto i dagsljus. Jag gillar en mer "dämpad grå" som är åt det mörkare hållet.
Knäppte ett par snabba bilder på uterummet nu i eftermiddagsljus. Panelen är Jotum Aska och grunden är Jotun Shadow (för att det är samma som det ljusare boningshusets grund). Jag inser såhär när jag själv tittar på det att Shadow antagligen är för ljus för din smak, men någonting åt Aska-hållet kanske funkar bättre? Grått uterum med stående panel av färgen Jotum Aska och en grund av Jotun Shadow, fotograferat i eftermiddagsljus.
Skapa konto
Uterummets panel i färgen Jotum Aska och grunden i Jotun Shadow, med eftermiddagsljus och två ventiler synliga.
Skapa konto
Uterumspanel målad i Jotum Aska, med grundfärg i Jotun Shadow. Solbelyst eftermiddagsscen med skugga av fotografen och en rulle för slang synlig.
Skapa konto

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Knäppte ett par snabba bilder på uterummet nu i eftermiddagsljus. Panelen är Jotum Aska och grunden är Jotun Shadow (för att det är samma som det ljusare boningshusets grund). Jag inser såhär när jag själv tittar på det att Shadow antagligen är för ljus för din smak, men någonting åt Aska-hållet kanske funkar bättre?[bild][bild][bild]
Tack snälla, det där var guld värt. Tack för att du tog dig tiden!

• Gilla
HJ-C
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Tack snälla, det där var guld värt. Tack för att du tog dig tiden!
Anytime =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.