14 084 läst ·
50 svar
14k läst
50 svar
När är badrummet gammalt?
Ja, allt är relativt.slaskman skrev:
Jag har nyss rivit ut ett badrum från slutet av 50-talet. Det var kakel direkt på masonit, lite slabbande av tjära och så gjuten platta direkt på bjälklaget. Fanns inte några som helst spår av skador under.
Nästa badrum på tur är från 90 med plastmatta. Det hade säkert hållt i tjugo år till, men börjar bli slitet till utseendet och behöver ändå komma åt och byta rör och el.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja om man vill följs dagens mode. Men dagens mode är inte speciellt vackert. Och om några år är det inte på modet igen.Hammarskallen skrev:
Du tycker säkert det. Men all barnfamiljer som köper orenoverade 70-talskåkar med plastmatta och kalla golv tycker garanterat inte det.K Kirre2 skrev:
Så 60-talet med ljusblått porslin och 70-talet med plastmattor och våtrumstapet var bättre tycker du? Du är nog ganska ensam om det.....Bjor skrev:
1. Varför skulle barnfamiljer tycka illa om plastmatta? Och kalla golv - alla har väl inte golvvärme i badrummet? Jag har aldrig haft det och aldrig lidit av det.Hammarskallen skrev:
2. Ljusblått, eller grönt eller brunt eller orange, porslin var det snyggaste och modernaste som gick att få just då. Tror du på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem eller tio år? Modet växlar och jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt hur det ser ut i badrummet. Man är in och lögar sig eller kissar och så går man ut därifrån igen.
Eller 30-talet det är fintHammarskallen skrev:
Varför tyckte man det var fint då och inte nu, jo vi mäniskor är så lättpåverkad av mode. Om 30 år tycker du säkert säker att dagens toalet mode är fult.
Behåll badrummet så länge det inte är nå fel på det. Både bra för miljön och ekonomin. Och om det går, bygg så du slipper en massa tätskikt som alltid åldras innan badrummet för övrigt är uttjänt.
Badrummet här var byggt 94. Det renoverades nu i våras främst på grund av att rördragning i väggar var tvungen att göras om. (En annan sak var att det var fult som stryk men det var ju ingen akut anledning).F FilipHe skrev:
När vi öppnade upp i samband med rivning så var det helt tort. Inga läckage eller problem nånstanns.
Man pratar om teknisk livslängd på 20-30 år på ett badrum. Detta innebär INTE att det är akut att byta. Snarare att det är att man får räkna med att det är större risk att saker KAN hända.
Om ni är nöjda med badrummets utseende och golvbrunnar/rörgenomföringar är bra gjorda så skulle jag inte ha panik att renovera dem.
Badrummet från 95 kan ni täta inne i lådan för inkommande vatten om ni är nojjiga. Men är det tort och fint i det utrymmet skulle jag inte göra något. Det är nästan smidigare bara lägga en trådlös läckagesensor där då
I övrigt är det standardskrivelser och inget man behöver fästa nån större vikt vid. Annat än att man inte bygger så idag
Edit: Ser att många har svarat samma sak
Du har uppenbarligen inte några 90-talister i ditt umgänge. Det är kakel, klinkers och golvvärme som gäller. Kalla det mode, jag kallar det standard. Men jag ska inte förpesta tråden mer med min goda smak, det var ju trots allt inte det som tråden handlade om.K Kirre2 skrev:1. Varför skulle barnfamiljer tycka illa om plastmatta? Och kalla golv - alla har väl inte golvvärme i badrummet? Jag har aldrig haft det och aldrig lidit av det.
2. Ljusblått, eller grönt eller brunt eller orange, porslin var det snyggaste och modernaste som gick att få just då. Tror du på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem eller tio år? Modet växlar och jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt hur det ser ut i badrummet. Man är in och lögar sig eller kissar och så går man ut därifrån igen.
PS. Jo, jag tror på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem år.
Om 5 år, tror du pratade om 70-talet. Du glömde nog en nolla.Hammarskallen skrev:
Du har uppenbarligen inte några 90-talister i ditt umgänge. Det är kakel, klinkers och golvvärme som gäller. Kalla det mode, jag kallar det standard. Men jag ska inte förpesta tråden mer med min goda smak, det var ju trots allt inte det som tråden handlade om.
PS. Jo, jag tror på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem år.
Min goda smak. Lerklina badrum med trägolv ovanpå leran, där fuktbelastningen är mindre. Varmt utan golvvärme. Du har kommersiell smak jag har hållbar smak.
Riv inte badrummet om allt verkar vara ok. Köp en fuktmätare som mäter längre in i konstruktionen och inte en som bara mäter på ytan med såna där piggar. Så kan du hålla lite koll på läget.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
När vi renoverade ett badrum 2011 så var det högsta mode att ha vita väggar, mycket mörkt grå eller svarta golv som gick upp som en eller två pelare på väggen typ bakom duschblandaren och/eller bakom toastolen, och det med plattor som var i storleksordningen 10x10 till 20x30. Jag lovar dig att den typen av badrum kändes omoderna 5 år senare.Hammarskallen skrev:
Ja, och tidigare på 90-talet - 2000 talet var terrakotta modernt. Det ser man nu många som vill byta ut för att istället lägga in går betong / sten -imitation. Vänta 5-10 år och det kommer vara omodernt det med. Säkrast är nog att satsa på en retro-stil, typ 1900 talets första hälft. Det är så gammalt att det inte känns omodernt om det bara är fräscht och funktionellt.BirgitS skrev:
När vi renoverade ett badrum 2011 så var det högsta mode att ha vita väggar, mycket mörkt grå eller svarta golv som gick upp som en eller två pelare på väggen typ bakom duschblandaren och/eller bakom toastolen, och det med plattor som var i storleksordningen 10x10 till 20x30. Jag lovar dig att den typen av badrum kändes omoderna 5 år senare.
Varför är det viktigt hur det ser ut i sovrummet? Man sover mesta delen av tiden man vistas där. Köket? Bara ett ställe där man skall fixa käk och äta. Hallen? Den passerar man ju bara, så där behöver inte vara snyggt. Är väl vardagsrummet kvar då där man kan styla lite. Eller?K Kirre2 skrev: