slaskman slaskman skrev:
Mina badrum är 68 gamla, kalksten på betonggolv och tjära som fuktskydd bakom badkar. Blandarna till handfaten höll i 65 år och ena handfaten gick åt vid bytet. Räknar med många år till
Ja, allt är relativt.

Jag har nyss rivit ut ett badrum från slutet av 50-talet. Det var kakel direkt på masonit, lite slabbande av tjära och så gjuten platta direkt på bjälklaget. Fanns inte några som helst spår av skador under.

Nästa badrum på tur är från 90 med plastmatta. Det hade säkert hållt i tjugo år till, men börjar bli slitet till utseendet och behöver ändå komma åt och byta rör och el.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
BirgitS
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Mina 2 cent: om ett badrum håller 25 eller 30 år är ointressant. När det är så pass gammalt är det ändå fult och omodernt så man bara vill riva ut allt och renovera.....
Menar du med 5 års mellanrum?
För badrumsmodet ändrar sig mycket på 5 år.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Mina 2 cent: om ett badrum håller 25 eller 30 år är ointressant. När det är så pass gammalt är det ändå fult och omodernt så man bara vill riva ut allt och renovera.....
Vårt badrum är från 60-talet. Jag tycker det är fint.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Mina 2 cent: om ett badrum håller 25 eller 30 år är ointressant. När det är så pass gammalt är det ändå fult och omodernt så man bara vill riva ut allt och renovera.....
Ja om man vill följs dagens mode. Men dagens mode är inte speciellt vackert. Och om några år är det inte på modet igen.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Vårt badrum är från 60-talet. Jag tycker det är fint.
Du tycker säkert det. Men all barnfamiljer som köper orenoverade 70-talskåkar med plastmatta och kalla golv tycker garanterat inte det.

Bjor Bjor skrev:
Ja om man vill följs dagens mode. Men dagens mode är inte speciellt vackert. Och om några år är det inte på modet igen.
Så 60-talet med ljusblått porslin och 70-talet med plastmattor och våtrumstapet var bättre tycker du? Du är nog ganska ensam om det.....
 
Mikael_L
Kan vi inte släppa pratet om var och ens smak och istället hjälpa TS med tankar om det tekniska skicket på hans badrum och tips på vad och hur man kan kontrollera skick och ev läckage.
 
  • Gilla
Hjaal och 5 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du tycker säkert det. Men all barnfamiljer som köper orenoverade 70-talskåkar med plastmatta och kalla golv tycker garanterat inte det.



Så 60-talet med ljusblått porslin och 70-talet med plastmattor och våtrumstapet var bättre tycker du? Du är nog ganska ensam om det.....
1. Varför skulle barnfamiljer tycka illa om plastmatta? Och kalla golv - alla har väl inte golvvärme i badrummet? Jag har aldrig haft det och aldrig lidit av det.

2. Ljusblått, eller grönt eller brunt eller orange, porslin var det snyggaste och modernaste som gick att få just då. Tror du på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem eller tio år? Modet växlar och jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt hur det ser ut i badrummet. Man är in och lögar sig eller kissar och så går man ut därifrån igen.
 
  • Gilla
FannyAML
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du tycker säkert det. Men all barnfamiljer som köper orenoverade 70-talskåkar med plastmatta och kalla golv tycker garanterat inte det.



Så 60-talet med ljusblått porslin och 70-talet med plastmattor och våtrumstapet var bättre tycker du? Du är nog ganska ensam om det.....
Eller 30-talet det är fint

Varför tyckte man det var fint då och inte nu, jo vi mäniskor är så lättpåverkad av mode. Om 30 år tycker du säkert säker att dagens toalet mode är fult.

Behåll badrummet så länge det inte är nå fel på det. Både bra för miljön och ekonomin. Och om det går, bygg så du slipper en massa tätskikt som alltid åldras innan badrummet för övrigt är uttjänt.
 
F FilipHe skrev:
Vad säger ni? Jag tycker skicket lukt och utseende mässigt verkar bra.
När behöver man byta/ göra om badrummen?
Badrummet här var byggt 94. Det renoverades nu i våras främst på grund av att rördragning i väggar var tvungen att göras om. (En annan sak var att det var fult som stryk men det var ju ingen akut anledning).
När vi öppnade upp i samband med rivning så var det helt tort. Inga läckage eller problem nånstanns.

Man pratar om teknisk livslängd på 20-30 år på ett badrum. Detta innebär INTE att det är akut att byta. Snarare att det är att man får räkna med att det är större risk att saker KAN hända.

Om ni är nöjda med badrummets utseende och golvbrunnar/rörgenomföringar är bra gjorda så skulle jag inte ha panik att renovera dem.

Badrummet från 95 kan ni täta inne i lådan för inkommande vatten om ni är nojjiga. Men är det tort och fint i det utrymmet skulle jag inte göra något. Det är nästan smidigare bara lägga en trådlös läckagesensor där då :)
I övrigt är det standardskrivelser och inget man behöver fästa nån större vikt vid. Annat än att man inte bygger så idag

Edit: Ser att många har svarat samma sak :)
 
K Kirre2 skrev:
1. Varför skulle barnfamiljer tycka illa om plastmatta? Och kalla golv - alla har väl inte golvvärme i badrummet? Jag har aldrig haft det och aldrig lidit av det.

2. Ljusblått, eller grönt eller brunt eller orange, porslin var det snyggaste och modernaste som gick att få just då. Tror du på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem eller tio år? Modet växlar och jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt hur det ser ut i badrummet. Man är in och lögar sig eller kissar och så går man ut därifrån igen.
Du har uppenbarligen inte några 90-talister i ditt umgänge. Det är kakel, klinkers och golvvärme som gäller. Kalla det mode, jag kallar det standard. Men jag ska inte förpesta tråden mer med min goda smak, det var ju trots allt inte det som tråden handlade om.

PS. Jo, jag tror på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem år.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du har uppenbarligen inte några 90-talister i ditt umgänge. Det är kakel, klinkers och golvvärme som gäller. Kalla det mode, jag kallar det standard. Men jag ska inte förpesta tråden mer med min goda smak, det var ju trots allt inte det som tråden handlade om.

PS. Jo, jag tror på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem år.
Om 5 år, tror du pratade om 70-talet. Du glömde nog en nolla.

Min goda smak. Lerklina badrum med trägolv ovanpå leran, där fuktbelastningen är mindre. Varmt utan golvvärme. Du har kommersiell smak jag har hållbar smak.

Riv inte badrummet om allt verkar vara ok. Köp en fuktmätare som mäter längre in i konstruktionen och inte en som bara mäter på ytan med såna där piggar. Så kan du hålla lite koll på läget.
 
BirgitS
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
PS. Jo, jag tror på fullt allvar att det som anses snyggt nu kommer att vara det om fem år.
När vi renoverade ett badrum 2011 så var det högsta mode att ha vita väggar, mycket mörkt grå eller svarta golv som gick upp som en eller två pelare på väggen typ bakom duschblandaren och/eller bakom toastolen, och det med plattor som var i storleksordningen 10x10 till 20x30. Jag lovar dig att den typen av badrum kändes omoderna 5 år senare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag måste vara väldigt trendokänsligt för våra badrum känns fortfarande lika fina som när vi byggde dom 2008
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När vi renoverade ett badrum 2011 så var det högsta mode att ha vita väggar, mycket mörkt grå eller svarta golv som gick upp som en eller två pelare på väggen typ bakom duschblandaren och/eller bakom toastolen, och det med plattor som var i storleksordningen 10x10 till 20x30. Jag lovar dig att den typen av badrum kändes omoderna 5 år senare.
Ja, och tidigare på 90-talet - 2000 talet var terrakotta modernt. Det ser man nu många som vill byta ut för att istället lägga in går betong / sten -imitation. Vänta 5-10 år och det kommer vara omodernt det med. Säkrast är nog att satsa på en retro-stil, typ 1900 talets första hälft. Det är så gammalt att det inte känns omodernt om det bara är fräscht och funktionellt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Modet växlar och jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara viktigt hur det ser ut i badrummet. Man är in och lögar sig eller kissar och så går man ut därifrån igen.
Varför är det viktigt hur det ser ut i sovrummet? Man sover mesta delen av tiden man vistas där. Köket? Bara ett ställe där man skall fixa käk och äta. Hallen? Den passerar man ju bara, så där behöver inte vara snyggt. Är väl vardagsrummet kvar då där man kan styla lite. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.