Det stora problemet med kakel och klinker, är just att det är svårt att besikta, jag har rivit många badrum som ser helt ok ut, men som vid rivning visar en helt annan sak.
Men jag skulle inte vara för orolig om det är rollat tätskikt, är det bara gjort på rätt sätt så!
Många badrum har blivit fuktskadade pga fuskbygge, inte pga att det är fel på materialet/tekniken, vad gäller rollat tätskikt så fuskades det ofta med för liten mängd på väggar och golv, la man bara på rätt mängd/tjocklek så fungerade det oftast!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Det stora problemet med kakel och klinker, är just att det är svårt att besikta, jag har rivit många badrum som ser helt ok ut, men som vid rivning visar en helt annan sak.
Men jag skulle inte vara för orolig om det är rollat tätskikt, är det bara gjort på rätt sätt så!
Många badrum har blivit fuktskadade pga fuskbygge, inte pga att det är fel på materialet/tekniken, vad gäller rollat tätskikt så fuskades det ofta med för liten mängd på väggar och golv, la man bara på rätt mängd/tjocklek så fungerade det oftast!
Ja jo, men då är frågan hur vet man då eller har koll så det fortsatt inte är ett problem? Menar om det även är svårt att besikta? Har inte badrums besiktare något sätt att kolla detta?

Men det låter dock betryggande det du säger. Antar även att oron oftast är större än själva felaktigheterna. Alla är väl extra nojiga över vattenskador osv, därav åtgärdas eller rivs mer än vad som egentligen är problem så att säga?
 
Man har inte koll, inte ens den erfarnaste besiktningsman har koll!
Man kan däremot med erfarenhet gissa väl.....
 
J Jörgen Ö skrev:
Man har inte koll, inte ens den erfarnaste besiktningsman har koll!
Man kan däremot med erfarenhet gissa väl.....
Okej, då är jag med. Med andra ord ingen idé att göra större genomgång än det som gjorts antar jag.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
F FilipHe skrev:
Okej! Jo det är väl svårare antar jag att kolla. Men därför kanske det kan vara värt att bekosta en riktad besiktning av badrummen på sikt iofs.

Det verkar vara så att främst golvbrunnen är största orosmomentet. Vilket är bra att ha i åtanke och koll på även.

Är en orolig själ, ska försöka att inte bli alltför oroad över detta. Dock är ju nackdelen att dessa 70 tals radhus hsr lite riskkonstruktioner som behövs ha koll på. Typ krypgrund, papptak osv.
I just det här fallet är ju krypgrunden något positivt, för det innebär ju att du faktiskt kan se hur det ser ut underifrån.... Det går ju att ta ner trossbotten och isoleringen lokalt och se hur brunnen är monterad....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
En annan aspekt är rådande försäkringsvärde på badrummen, ifall något skulle börja läcka. Har ni tex golvbrunnar eller tätskikt som inte är installerade med dagens branchregler så är ofta försäkringsvärdet 0 kr. Dvs så får man stå för hela kalaset själv om oturen är framme.
 
K Kungthun skrev:
En annan aspekt är rådande försäkringsvärde på badrummen, ifall något skulle börja läcka. Har ni tex golvbrunnar eller tätskikt som inte är installerade med dagens branchregler så är ofta försäkringsvärdet 0 kr. Dvs så får man stå för hela kalaset själv om oturen är framme.
Nu är ju TS badrum från -95 och -99, så självklart finns inte dagens brunnar eller tätskikt i badrummen, men det innebär inte att värdet är 0:-
Då skulle varje badrum efter en regeländring hur man bygger ett badrum vara värt 0:-
 
F FilipHe skrev:
Hej!

Köpt radhus nyligen. Där båda badrummen är helkaklade, gjorda 1995 och 99.

Vid överlåtelsebesiktning sades följande.

Det från 1995:
Äldre golvbrunn noteras, brunnen sitter föra väggen mot dagens
branschregler. Inkommande vatten sitter i en låda utan tät botten.
Fuktindikering utan anmärkning.
Äldre badrum har inte samma fuktskydd som dagens.

Det från 1999:
Äldre badrum som snart nått sin tekniska ålder, dock noteras inga
skador mer än normalt slitage. Badrummet byggdes innan dagens
branschregler kom på plats. Rörgenomföring i duschzon noteras
vilket avviker från dagens branschregler.


Vad säger ni? Jag tycker skicket lukt och utseende mässigt verkar bra.
När behöver man byta/ göra om badrummen?
Haha, förlåt, men jag kan inte låta bli att skratta när jag läser rapporten och tänker på mina egna badrum.
Vi har två hus, ett ärvt. Vårt egna hus har ungefär lika gammalt badrum som du har med samma 'fel' som du beskrev. Dock är allt helt ok. Nyligen kollat med fuktmätning och koll av rör osv.

Hus nummer två, hade ett mindre än 10 år gammal badrum men det fick bytas nu för det var felgjort precis överallt.

Huvudsaken är, för mig, att saker görs rätt baserat på det som är rätt när arbetet utförs. Hade det varit jag så hade jag suttit lugnt i båten, haft lite pengar redo til när det är dags, eller man helt enkelt vill göra det. Hoppas bara ni hittar en som är lika duktig som de som gjorde badrummen ni har. :)
 
J Jörgen Ö skrev:
Nu är ju TS badrum från -95 och -99, så självklart finns inte dagens brunnar eller tätskikt i badrummen, men det innebär inte att värdet är 0:-
Då skulle varje badrum efter en regeländring hur man bygger ett badrum vara värt 0:-
Jag säger detta efter egen erfarenhet. Vi köpte ett hus där badrummet var från från 99 och enligt TryggHansa så är värdet 0 kr om badrummet inte har den nu mer obligatoriska brunnsmanchetten i tätskiktet samt om det finns rörgenomföringar i golv. Det kan såklart vara skillnad mellan försäkringsbolag.
 
K Kungthun skrev:
Jag säger detta efter egen erfarenhet. Vi köpte ett hus där badrummet var från från 99 och enligt TryggHansa så är värdet 0 kr om badrummet inte har den nu mer obligatoriska brunnsmanchetten i tätskiktet samt om det finns rörgenomföringar i golv. Det kan såklart vara skillnad mellan försäkringsbolag.
År -99 gällde regler med bl.a rollerbaserat tätskikt inkl brunnsmanchett, fanns det ingen manchett så var det inte enl reglerna.
Icke godkänt med rörgenomföringar i golv är jag ganska säker på att det kom senare än -99, tror runt -05
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tätskiktet bakom kaklet åldras inte på samma sätt som våtrumstapet och slits inte heller. Så är det ett fuskbygge, hade ni redan haft problem.
Men att det inte verkar vara ett fuskbygge betyder såklart inte att ni ska utsätta tätskiktet för hur mycket vatten som helst.
Se bara till att inte spruta ner hela badrummet med duschvatten, torka någorlunda efter användning och se till att ventilationen fungerar bra, då får tätskiktet möjlighet att torka upp ibland.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi hade ett fuskbygge enligt ovan, från 1999. Som tur var märkte vi att klinker lossnat runt brunnen när huset var nio år. Reklamerade till byggfirman och de åtgärdade badrummet på garantin.
 
Paul-Staffanstorp
Tyvärr är det helt omöjligt att svara på hur länge till era badrum "håller tätt".

Kan inte låta bli och berätta att jag nyligen hos en kund rivit ut och gjort om ett badrum som var gjort 2010 och det var nog det värsta jag sett på mina 15år i branschen...
(Samtidigt har jag rivit badrum som är 50år gamla utan ett enda problem)

- Fanns bara ett lokalfall runt badkarsbrunnen och sen hade man fuktskyddat rakt på den gjutna plattan utan att skapa fall.
- I duschzonen hade plattan gjutits 4cm lägre med någon form av avstängningslist vid gjutningen och där satt först ett tätskikt bara i duschzonen ner i brunnen.
- Sen hade man spacklat upp duschzonen med gipsbruk och något annat spackel upp till en förhöjningsring som var fastlimmad med 2 tuber sättlim.
- Sedan hade man lagt ett rollat tätskikt på hela badrumsgolvet ner i förhöjningsringen.
- Duschens brunn hade således i princip blivit högsta punkten i badrummet vilket gjorde att vattnet rann ut under dörrarna och en del hittade badkarsbrunnen.
- Det stod en hel del vatten under lösa plattor som hölls på plats av fogbruket.
- Rör-i-rör upp ur golv till badkarsblandaren.
- Rör-i-rör ut ur väggarna utan bockstöd till toalett, vask, dusch så ytterröret var trasigt på alla ställena.

Sen var där en hel hög med kosmetiska saker så man blev gråtfärdig...

- Håltagningar som inte täcktes av termostat, uttag etc.
- Upp och nedvänd handdukstork ansluten med en meter kabel och stickpropp bakom torken.
- Tröskellösning som såg för jäklig ut.
- Plattsättning värre än värsta gördetsjälvfixaren.
- Kladdiga ojämna silikonfogar på 10x10mm i alla vinklar, även golv/vägg samt mellan vask och vägg.

Ännu värre när man får höra att förra ägaren som min kund köpte huset av förra sommaren drev en firma och reste hus etc.

Han har som vi tolkat det hela alltså köpt byggsatsen och rest detta till sig själv 2008 men badrummet blev han klar med 2010... egenhändigt gjort med hjälp av en kompis som "var i branschen" som han uttryckt sig. :dizzy:


Som tips kan jag dock rekommendera er att i första hand renovera badrummet på ovanvåningen trots "det är nyast" för brakar något så gör det mest skada i huset.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mina 2 cent: om ett badrum håller 25 eller 30 år är ointressant. När det är så pass gammalt är det ändå fult och omodernt så man bara vill riva ut allt och renovera.....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mina badrum är 68 gamla, kalksten på betonggolv och tjära som fuktskydd bakom badkar. Blandarna till handfaten höll i 65 år och ena handfaten gick åt vid bytet. Räknar med många år till
 
  • Gilla
  • Wow
FannyAML och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.