Nanoteknologin håller på att ge oss nya spännande byggmaterial, t ex självrengörande fönster. Men nu varnar foskare för att partiklarna kan ta sig in i näringskedjan och eventuellt orsaka hälsoproblem hos människan.
När ett byggmaterial som innehåller nanopartiklar kasseras hamnar de i reningsverkens slam. Detta används som gödsel på åkrarna. Sedan tar sig nanopartiklarna via mattallriken in i människokroppen.

Du kan läsa blogginlägget här: Nano via byggmaterial till kroppen

Det enda som hamnar i reningsverkens rötslam är väl vad som kommit dit via avloppsledningarna? Vem är det som spolar ner kasserat byggmaterial i toaletten? Byggsopor och rivningsmaterial går väl antingen till förbränning, återvinning eller deponier/fyllnadsmaterial, inte gödsel?

Jag vet inte, så här står det ordagrant i artikeln:

"Men när kläderna tvättas, fönsterglasen kasseras och resterna av medicinen kissas ut hamnar ofta partiklarna i slammet från reningsverken. Som i sin tur används som gödsel på åkrarna. Frågan är vad som händer då? Att få in dem i maten innan hälsoriskerna är utredda är det ingen som vill."

Följ länken för att läsa hela artikeln hos Ny Teknik.

Jo, jag läste den, och jag kan nog hålla med om att nanopartiklar från mediciner och tvättar kan följa med avloppet. Men kasserat fönsterglas??? Kändes nästan som ett lite långsökt sätt att dra byggbranschen ännu lite mer i smutsen.

Nja, men de jobbar väl med nanoteknologi i färger och andra material också. Jag tror nog att det är en befogad oro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.