lärjungen
P pmd skrev:
Jag antar att telefonen är ansluten via WiFi. I så fall är det ganska osäkra mätvärden du redovisar.
Det är 5G-nätet. Stängde av wifi eftersom frågeställaren undrade vad jag får ut via mobilen.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P
OK. "Via mobilen" är tvetydigt. Det går oftast att ansluta en telefon via både mobilnätet och WiFi.
Det var därför jag frågade.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
S
lärjungen lärjungen skrev:
Gissar att man kan behöva fixa egna fästen för mottagaren?
Någon annan får hjälpa vidare. Jag kom inte längre än så, två stora träd är i vägen, vill INTE ta bort dem.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
S Snurrespratt skrev:
Någon annan får hjälpa vidare. Jag kom inte längre än så, två stora träd är i vägen, vill INTE ta bort dem.
Aha, förstår. Har du testat att mäta från taknocken?

lärjungen
P pmd skrev:
OK. "Via mobilen" är tvetydigt. Det går oftast att ansluta en telefon via både mobilnätet och WiFi.
Det var därför jag frågade.
Sant. Jag kunde varit mer tydlig. Tolkade det som att han undrade vilken hastighet jag kunde uppnå via lokala master.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S
lärjungen lärjungen skrev:
Aha, förstår. Har du testat att mäta från taknocken?
Ja alla varianter. Träden för stora. Valde istället fiber. Hade Starlink funkat hade jag valt den

S Snurrespratt skrev:
Ja alla varianter. Träden för stora. Valde istället fiber. Hade Starlink funkat hade jag valt den
Starlink före fiber? 🤔

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lärjungen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Starlink före fiber? 🤔
Jag kan tänka mig att prisskillnanden är en tung faktor. Nu vet jag inte vad det kostar att dra in fiber i dagsläget, men gissar att det fortfarande är mycket dyrare än att koppla upp sig via starlink. För tio år sen hade vi fått betala 30k för att dra in fiber.

S
Starlink före fiber? 🤔
Roligt med alla dessa som ifrågasätter enskildas val. Det finns många variabler, och alla gör inte samma värderingar och har inte samma preferenser. Dessutom finns en early adopter faktor som en joker

S Snurrespratt skrev:
Roligt med alla dessa som ifrågasätter enskildas val. Det finns många variabler, och alla gör inte samma värderingar och har inte samma preferenser. Dessutom finns en early adopter faktor som en joker
Exakt, det var därför jag undrade hur du resonerade?

Vet inte vad det skulle finnas för early adopter fördelar med det hela, men det kanske är att man har internet längre innan Kesslereffekten sätter stopp för det hela?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Exakt, det var därför jag undrade hur du resonerade?

Vet inte vad det skulle finnas för early adopter fördelar med det hela, men det kanske är att man har internet längre innan Kesslereffekten sätter stopp för det hela?
Det är väl att starlink kan man skaffa på väldigt få dagar eller kanske på dagen, finns inte fiber framdraget så är det en långsam process att få det dessutom oftast väldigt kostsam.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Jag beställde Starlink 100 idag till fjällstugan. Har 5g router med riktad antenn på taket. Fungerar väldigt bra sålänge det inte är turisthelger, då går det knappt använda då masten överbelastas. Dessutom går nätet ner då och då, å routern har svårt att komma igång igen vilket gör att jag måste komma till stugan för att få igång det igen (kameror som slutar fungera, värme som inte kan slås på, osv).

Har även fiber draget till tomtgräns men har inte kopplat in då de vill ha 30.000 kr och 100/100 alternativen sedan går på 400 kr i månaden. Det är givetvis det bästa alternativet men svårt att motivera den kostnaden.

Starlink kan absolut vara ett prisvärt alternativ och finna sin plats utifrån olika perspektiv. 370 kr/månad känns som ett bra alternativ. Återkommer om en 2 veckor då jag har allt installerat. Som info följer det med antennfästen för parabolen på taket. Det går dessutom enkelt att uppgradera befintligt abonnemang till snabbare 200 Mbit genom appen. Samma hårdvara bara strypning av hastigheten.

• Gilla
Snurrespratt och 2 till
  • Laddar…
Aha, röradaptern brukar kosta extra annars

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ja jag har installerat ett par stycken, samtliga på rör. Då kostade adaptern 8-900:- har jag för mig.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.