lärjungen
Som sagt. Min fråga gällde inte var ni står politiskt utan hur väl starlink funkar. Hoppas vi kan hålla oss till ämnet utan att sväva ut i godhetsknarkande.

• Gilla
Majgårdarna och 7 till
  • Laddar…
Vi använder Starlink Bostad Lite 100 och det fungerar toppen (Norrlands inland). Har haft det i ca 2 år. Tidigare kunde det hacka i stream då och då, troligtvis vid satellitbyte men det fungerar bättre och bättre. Inget lagg, körde just en speed test och där ligger vi på 88mbit ner och 42mbit upp. 41ms i svarstid. Viktigt med fri sikt mot himlen utan fysiska hinder. Vi har en stor tall som blockerar en del i nordlig riktning men trots det så är resultatet klart godkänt. Har också en repeter från Starlink och kan koppla upp mina Arlo kameror samt friggebod ca 20 m från huset och i friggen kan vi streama 4k från Apple TV utan problem. Hoppas detta hjälper dig. Min rekommendation är att testa, hsr du fri sikt så kör.

• Gilla
eriksaaf och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
L little_mac skrev:
Vi använder Starlink Bostad Lite 100 och det fungerar toppen (Norrlands inland). Har haft det i ca 2 år. Tidigare kunde det hacka i stream då och då, troligtvis vid satellitbyte men det fungerar bättre och bättre. Inget lagg, körde just en speed test och där ligger vi på 88mbit ner och 42mbit upp. 41ms i svarstid. Viktigt med fri sikt mot himlen utan fysiska hinder. Vi har en stor tall som blockerar en del i nordlig riktning men trots det så är resultatet klart godkänt. Har också en repeter från Starlink och kan koppla upp mina Arlo kameror samt friggebod ca 20 m från huset och i friggen kan vi streama 4k från Apple TV utan problem. Hoppas detta hjälper dig. Min rekommendation är att testa, hsr du fri sikt så kör.
Stort tack för att du delar dina erfarenheter. Låter som att det skulle kunna fungera bra för oss också, liknande förutsättningar. Bor i inlandet Svealand med mer eller mindre fri sikt åt tre väderstreck.

• Gilla
little_mac
  • Laddar…
Jag har raderat politik/off topic. Håll er till sakfrågan.

/Moderator

• Gilla
Mats och 4 till
  • Laddar…
Du glömde de inläggen som verkligen är politiska...

lärjungen lärjungen skrev:
Nej vi har delat internet med en granne via ubiquity-mottagare vilket funkat helt ok, men vill gärna vara oberoende. Är grannen bortrest och en säkring går hos dem eller strömmen går pga åskväder blir det alltid problem en period, där vi är helt beroende av att grannen löser felsökningen.

Beträffande mobilt bredband verkar priset generellt inte vara billigare än Starlink Bostad Lite. Snarare dyrare om man vill ha obegränsad surf. Vi ligger hyfsat ok till täckningsmässigt på mobilt bredband men lite på gränsen till skuggområde på flera operatörers täckningskartor. Så ser man till dessa faktorer verkar Starlink trumfa på alla punkter. Det enda jag är lite fundersam på är hur mycket nedprioriteringen av Bostad Lite kommer att märkas vid perioder med hög belastning. Säkraste kortet är att ta Bostad för 559kr/mån men räcker Lite-varianten känns det ju onödigt att betala för mycket.
Av nyfikenhet, vad får du ut för mbit via telefonen?

lärjungen
P Pappa1986 skrev:
Skall kolla när jag är hemma från semestern.

S
Vi bor ute på landsbygden och har inget fiber till vår villa. En kompis tipsade om Starlink som har ett erbjudande där deras standardkit med mottagare ingår om man binder sig 12 månader på antingen Bostad (559kr/mån) eller Bostad Lite (390kr/mån). Lite sugen på att testa Lite-versionen men tänkte höra först om nån har erfarenhet av hur väl det fungerar? Lite-versionen prioriteras ned när det är hög belastning men det kanske inte märks särskilt mycket i praktiken?
Använd Starlink utmärkta mobil app för att testa att du har tillräckligt synfält över himlavalvet. Trädkronor kan spöka till det, appen är duktig på att analysera. Och, eftersom trädkronor stör, gör analysen denna tiden på året.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
S Snurrespratt skrev:
Använd Starlink utmärkta mobil app för att testa att du har tillräckligt synfält över himlavalvet. Trädkronor kan spöka till det, appen är duktig på att analysera. Och, eftersom trädkronor stör, gör analysen denna tiden på året.
Tack för tipset. Skall testa när jag kommer hem.

Jag satt på en ny SAS A320 med Starlink WiFi. Jag etablerade en VPN-uppkoppling och körde iperf3 från mobilen till min egen server... runt 200Mbit/sek upp/ner. Från 10000 meter i luften. Via telefon och WiFi. Det är helt sjukt.

• Gilla
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zakalwe skrev:
Jag satt på en ny SAS A320 med Starlink WiFi. Jag etablerade en VPN-uppkoppling och körde iperf3 från mobilen till min egen server... runt 200Mbit/sek upp/ner. Från 10000 meter i luften. Via telefon och WiFi. Det är helt sjukt.
Vi får se om Jeff Bezos kommer i fatt.

lärjungen
P Pappa1986 skrev:
Här är vad jag får ut när jag sitter med mobilen på porslinstronen här hemma:

Screenshot_20260723_120249_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lärjungen
S Snurrespratt skrev:
Testade appens analysverktyg på hustaket och fick bra resultat (fri sikt åt i princip alla håll). Kommer med största sannolikhet beställa Starlink under sommaren. Gissar att man kan behöva fixa egna fästen för mottagaren?

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
P
Här är vad jag får ut när jag sitter med mobilen på porslinstronen här hemma:

[bild]
Jag antar att telefonen är ansluten via WiFi. I så fall är det ganska osäkra mätvärden du redovisar.

P pmd skrev:
Jag antar att telefonen är ansluten via WiFi. I så fall är det ganska osäkra mätvärden du redovisar.
Ingen wifi-symbol på telefonen, så antagligen inte ansluten till wifi

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.