H Hasse2188 skrev:
Varför då?
Musk och Starlink är ju mer problematiska än någonsin efter SpaceX introduktion på börsen..
Jag hade aldrig valt att skyffla en enda spänn åt det hållet idag.

Idag samsas alltså X (fd Twitter som Musk köpte alldeles för dyrt och sen förstörde totalt), X-AI (som har en av de sämre AI-modellerna på marknaden, som använts för att skapa tveksamt innehåll bla med barn) under SpaceX paraply. Betalar man pengar för Starlink subventionerar man Musks hittepåprojekt Starship som enbart finns för att dränera pengar från USAs statsbudget (projektet skulle enligt plan redan varit på Mars, men det enda man lyckats med är att leverera en stekt banan till Indiska oceanen) och hans försök att rädda sina egna pengar från den totala katastrofen som köpet av Twitter blev. För att inte tala om hans uttalanden om "AI-datacenter i rymden" som är på gränsen till efterblivet...

Edit: och innan någon opponerar sig, ja Ukraina har stor nytta av Starlink, men att Ryssland hade tillgång rätt länge med solkar Musk mer.

Musk själv är ju också tveksam som person, framförallt med hans försök att hjälpa olika högerextrema rörelser i Europa i valrörelser..

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Musk och Starlink är ju mer problematiska än någonsin efter SpaceX introduktion på börsen..
Jag hade aldrig valt att skyffla en enda spänn åt det hållet idag.

Idag samsas alltså X (fd Twitter som Musk köpte alldeles för dyrt och sen förstörde totalt), X-AI (som har en av de sämre AI-modellerna på marknaden, som använts för att skapa tveksamt innehåll bla med barn) under SpaceX paraply. Betalar man pengar för Starlink subventionerar man Musks hittepåprojekt Starship som enbart finns för att dränera pengar från USAs statsbudget (projektet skulle enligt plan redan varit på Mars, men det enda man lyckats med är att leverera en stekt banan till Indiska oceanen) och hans försök att rädda sina egna pengar från den totala katastrofen som köpet av Twitter blev. För att inte tala om hans uttalanden om "AI-datacenter i rymden" som är på gränsen till efterblivet...
Elon har fortsatt att stötta högerexterma i Europa i närtid.

Etiskt sätt är det helt klart nått jag tar avstånd från. Oavsett hur bra teknik Tesla eller Starlink har.

Men det kommer alltid finnas män som kommer "Men Tyskland hade ju iaf coola panzartanks". För mig är det svårt att bortse från det onda man gör....

Konstigt nog verkar kvinnor för det mesta agera etiskt när de har tillgänglig information. Men män verkar ha lätt att blunda för vidrigheter så länge det passar agendan.

"JAG måste ju få ha min Starlink.... Sen om det drabbar oskyldiga är det inte mitt fel"

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
lärjungen
Som sagt. Min fråga gällde inte var ni står politiskt utan hur väl starlink funkar. Hoppas vi kan hålla oss till ämnet utan att sväva ut i godhetsknarkande.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Som sagt. Min fråga gällde inte var ni står politiskt utan hur väl starlink funkar. Hoppas vi kan hålla oss till ämnet utan att sväva ut i godhetsknarkande.
Du får nog bara gilla läget. Ställ fråga om produkt från brun idiot, få information om brun idiot.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ställ fråga om produkt från brun idiot, få information om brun idiot.
Eller så följer man forumets regler och tar den typen av diskussion någon annanstans.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så följer man forumets regler och tar den typen av diskussion någon annanstans.
Jag ser det som konsumentupplysning.. 😉

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P
H Hasse2188 skrev:
Varför då?
För att den fascistiske despoten som styr i USA nu är opålitlig och nyckfull. Han kan få för sig vadsomhelst och hans partivänner i kongressen jamsar med. Det kan drabba oss.

Det finns dessutom goda människor i USA som ber oss att sluta handla med USA så att det så småningom blir lättare för dem att återgå till normal demokrati.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att den fascistiske despoten som styr i USA nu är opålitlig och nyckfull.
Ska det vara så d-a svårt?
Screenshot_2026-07-14-00-34-12-481.jpg

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ska det vara så d-a svårt?
[bild]
Att varna för fascism är inte vanlig politik. Det är allas vår plikt (som inte är fascister) att göra det. Vår överlevnad som demokrati hänger till syvende och sist på det.
(Den som vill veta mer om varför både Trump och Musk ska betraktas som fascister kan gärna skicka mig ett personligt meddelande så ska jag förklara).

Svensk partipolitik håller med om att det inte är lämpligt att diskutera här, och ja, det är förstås forumägarna som bestämmer.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Som vanligt, höll jag på att säga, blir det mycket "off topic OT" på detta forum. Det har nog vi alla stört oss på då och då. Men det är faktiskt mycket ofta som dessa utvikningar är väldigt intressanta. Att stoppa dem verkar inte gå. Så en variant är att acceptera verkligheten. Man kan ju faktiskt låta bli att läsa det man tycker är ointressant.

Att det finns ett förbud mot att diskutera politik vet vi nog alla. Dock vet jag inte om alla är medvetna om att det är ett förbud som det inte sällan bryts mot. Å andra sidan finns förbudet för att
Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera
I stort sett verkar det i praktiken vara ganska fritt fram att diskutera politik under ordnade former. Själv ser jag inget problem med det, snarare tvärt om kan det vara intressant och lärorikt.
P pmd skrev:
Att varna för fascism är inte vanlig politik. Det är allas vår plikt (som inte är fascister) att göra det. Vår överlevnad som demokrati hänger till syvende och sist på det.
(Den som vill veta mer om varför både Trump och Musk ska betraktas som fascister kan gärna skicka mig ett personligt meddelande så ska jag förklara).
Ett bra exempel. Man kan tycka vad man vill om DT och EM och fascism. Men några tecken på att vi blir ovänner har jag inte sett.
P pmd skrev:
Svensk partipolitik håller med om att det inte är lämpligt att diskutera här, och ja, det är förstås forumägarna som bestämmer.
Visst forumägarna bestämmer naturligtvis. Men väldigt mycket av svensk partipolitik har en bäring på forumets kärnämne. Jag tänket på att politik är att prioritera med begränsade resurser. Så t.ex. avskaffar man fastighetsavgiften/("fastighetskatten"), som vissa här vill, så måste samhällets finanser anpassas på något sätt för att det blir mindre pengar att använda till annat. Eller så måste man ta in pengarna på ett alternativt sätt. Allt hänger ihop för allt skall betalas med samma pengahög. I princip.

Att någon gilar MP och någon annan L lär knappast vara svårare att hantera än att någon gillar Festool och någon annan Ryobi. Visst kan diskussionerna ibland vara hetsiga. Men de brukar väl i princip alltid självmodereras och lugna ner sig.

Så låt oss diskutera politik om vi vill. Det är lärorikt, speciellt ett valår. Tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.