lärjungen
Vi bor ute på landsbygden och har inget fiber till vår villa. En kompis tipsade om Starlink som har ett erbjudande där deras standardkit med mottagare ingår om man binder sig 12 månader på antingen Bostad (559kr/mån) eller Bostad Lite (390kr/mån). Lite sugen på att testa Lite-versionen men tänkte höra först om nån har erfarenhet av hur väl det fungerar? Lite-versionen prioriteras ned när det är hög belastning men det kanske inte märks särskilt mycket i praktiken?

Fungerar mobilt bredband dåligt?

Det du kan göra är ju att testa, och i värsta fall se om du kan uppgradera. Du har täckning för Starlink i ditt område?

lärjungen
J Jernhand skrev:
Fungerar mobilt bredband dåligt?

Det du kan göra är ju att testa, och i värsta fall se om du kan uppgradera. Du har täckning för Starlink i ditt område?
Testade mobilt bredband för några år sedan och det fungerade inget vidare. Men kanske har det utvecklats med tiden. Kan vara värt att kika på igen.

Beträffande täckning för starlink har hela norden tillgänglighet enligt deras hemsida. Verkar inte finnas några specifika områden som har bättre eller sämre täckning generellt. Antar att så länge man ser himlen och inte har nån klippvägg eller tät skog i vägen har man alltid ett gäng satelliter att tillgå.

lärjungen lärjungen skrev:
Testade mobilt bredband för några år sedan och det fungerade inget vidare. Men kanske har det utvecklats med tiden. Kan vara värt att kika på igen.

Beträffande täckning för starlink har hela norden tillgänglighet enligt deras hemsida. Verkar inte finnas några specifika områden som har bättre eller sämre täckning generellt. Antar att så länge man ser himlen och inte har nån klippvägg eller tät skog i vägen har man alltid ett gäng satelliter att tillgå.
Delar av Kungsbacka kommun är spärrat, vad jag vet. Men tror man kan använda appen för att avgöra hur bra det kan tänkas fungera.

Vad mobilt bredband beträffar så är det ju enklast att bara komma Bredbandskollen med mobilen som första steg. Sen kan det ju vara så att man kan behöva välja en annan operatör och kanske ha externa riktantenner.

Men för många fungerar det ofta helt okej. Du kommer ju få samma, eller högre, latens med starlink

Ska du köra mobilt bredband på landet så lär riktad takantenn eller utomhusrouter likt Zyxel FWA710 eller NR7101 behövas för att få lite fart.
Man kan behöva testa att låsa routern till en specifik mast. Inte alls säkert att den närmaste är den snabbaste.

Har ni varit utan internet i flera år?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
lärjungen
S SirKnasen skrev:
Ska du köra mobilt bredband på landet så lär riktad takantenn eller utomhusrouter likt Zyxel FWA710 eller NR7101 behövas för att få lite fart.
Man kan behöva testa att låsa routern till en specifik mast. Inte alls säkert att den närmaste är den snabbaste.

Har ni varit utan internet i flera år?
Nej vi har delat internet med en granne via ubiquity-mottagare vilket funkat helt ok, men vill gärna vara oberoende. Är grannen bortrest och en säkring går hos dem eller strömmen går pga åskväder blir det alltid problem en period, där vi är helt beroende av att grannen löser felsökningen.

Beträffande mobilt bredband verkar priset generellt inte vara billigare än Starlink Bostad Lite. Snarare dyrare om man vill ha obegränsad surf. Vi ligger hyfsat ok till täckningsmässigt på mobilt bredband men lite på gränsen till skuggområde på flera operatörers täckningskartor. Så ser man till dessa faktorer verkar Starlink trumfa på alla punkter. Det enda jag är lite fundersam på är hur mycket nedprioriteringen av Bostad Lite kommer att märkas vid perioder med hög belastning. Säkraste kortet är att ta Bostad för 559kr/mån men räcker Lite-varianten känns det ju onödigt att betala för mycket.

lärjungen
J Jernhand skrev:
Delar av Kungsbacka kommun är spärrat, vad jag vet. Men tror man kan använda appen för att avgöra hur bra det kan tänkas fungera.

Vad mobilt bredband beträffar så är det ju enklast att bara komma Bredbandskollen med mobilen som första steg. Sen kan det ju vara så att man kan behöva välja en annan operatör och kanske ha externa riktantenner.

Men för många fungerar det ofta helt okej. Du kommer ju få samma, eller högre, latens med starlink
Just latensen kan ju vara en störfaktor förstås. Försöker hitta info om hur pass mycket det skiljer mellan Starlink och 5G och om det är en relevant faktor för vårt hushåll, men går bet.
Mobilt bredband har i regel ok täckning hos oss men vi ligger på gränsen till skugga viket kan påverka av och till.

Det står ju att Starlink har 30 dagars provperiod. Testa?
Jag är själv sugen att testa för att se om det kan trumfa hastigheten över mitt mobila bredband.
Jag bor också på landet.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Kanske inte borde supporta MAGA knäppgöken?

• Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 8 till
  • Laddar…
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför gör ingen annan en likvärdig eller bättre produkt om han är så "knäpp"?

• Gilla
Yourgene och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
S SirKnasen skrev:
Det står ju att Starlink har 30 dagars provperiod. Testa?
Jag är själv sugen att testa för att se om det kan trumfa hastigheten över mitt mobila bredband.
Jag bor också på landet.
Jo det lutar åt att testa faktiskt. Verkar dock som at Lite-varianten inte inkluderar gratis mottagare, utan bara om man väljer det dyrare paketet. Eller misstolkar jag?

lärjungen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag personligen stöttar gärna Musks varumärken och det står jag för helt ogenerat. Men tänkte inte göra någon politisk diskussion av detta och hoppas verkligen vi slipper det. Detta gäller sakfrågan om hur effektivt Starlink är.

• Gilla
  • Wow
Per Sandberg1 och 5 till
  • Laddar…
Jag personligen stöttar gärna Musks varumärken och det står jag för helt ogenerat. Men tänkte inte göra någon politisk diskussion av detta och hoppas verkligen vi slipper det. Detta gäller sakfrågan om hur effektivt Starlink är.
Det är ju inte bara en musk-produkt den är även amerikansk.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Beträffande mobilt bredband verkar priset generellt inte vara billigare
Du kan hos många mobiloperatörer ta ett extra kort för bara data kopplat till ditt vanliga abbonemang. Det blir billigare. Jag kör ett sådant extra kort på Tele2, kostar 100 kr/mån.

H hempularen skrev:
Du kan hos många mobiloperatörer ta ett extra kort för bara data kopplat till ditt vanliga abbonemang. Det blir billigare. Jag kör ett sådant extra kort på Tele2, kostar 100 kr/mån.
Och har man företagsabb är det skattefritt

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.