M Martin Lundmark skrev:
Hej Ganescha

Låter inte bra.

I en kyl/frys gäller det att temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan skall hållas så liten som möjligt.

En hög temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan innebär ett högt tryck i cylindern i kompressorn. Detta höjer elförbrukningen och ökar slitaget (kortare livslängd på kompressorn).

När du rengjort bak vid kompressorn, och blåst ut allt damm, då förbättrar du värmeavgivningen.

Men om kylen/frysen står så att luftombytet försvåras (inbyggd baksida) då stiger temperaturen (i onödan) med höjd elförbrukning och ökat slitage, därför bör detta undvikas.

När jag byggde om köket ordnade jag luftinsläpp nertill och utsläpp upptill där kylen/frysen står. Det fungerar då lite som en skrotsten eftersom den varma luften stiger uppåt.

Som jag skrev tidigare, så är den uppmätta temperaturen inte mer än ca 3 grader högre bakom kylen/frysen än i mitt kök i övrigt.
Skåpet är inbyggt absolut, har alla sidor utom framåt då inbyggt. Enda stället det kan komma luft in är ovanifrån via en glipa på ca 1 dm med galler osv. och under men där blåser han ut den varma luften. Jag kan faktiskt göra ett hål i nederkant från intilliggande rum utan att det skulle synas något nämnvärt. Frågan är hur mycket det skulle hjälpa? Om det är värt att göra hål i väggen för det. Går ju alltid att sätta något snyggt ventil galler.
Men med tanke på ljudet från kompressorn så känns det som att den redan har fått stryk tillräckligt och kanske behöver bytas. Gör jag det så blir det absolut hål i väggen.

G Ganescha skrev:
Skåpet är inbyggt absolut, har alla sidor utom framåt då inbyggt. Enda stället det kan komma luft in är ovanifrån via en glipa på ca 1 dm med galler osv. och under men där blåser han ut den varma luften. Jag kan faktiskt göra ett hål i nederkant från intilliggande rum utan att det skulle synas något nämnvärt. Frågan är hur mycket det skulle hjälpa? Om det är värt att göra hål i väggen för det. Går ju alltid att sätta något snyggt ventil galler.
Men med tanke på ljudet från kompressorn så känns det som att den redan har fått stryk tillräckligt och kanske behöver bytas. Gör jag det så blir det absolut hål i väggen.
Hej Ganescha

Håller med, risken är att din kompressor redan har fått för mycket stryk och att det nog blir en ny ”side by side”.

Kan du redan nu mäta temperaturen bakom så har du något att jämföra med om du sedan försöker förbättra luftflödet när du satt in en ny ”side by side”.

Det behövs två öppningar för att luften skall röra på sig och sätts dessa på olika höjd så kan man erhålla "skorstensverkan"

Det är många som gjort ”snygga” infällda installationer av kyl/frys, och därmed i onödan förkortat livslängden och ökat elanvändningen.

Ja, snyggt är det men inte så värst bra i längden har jag nu fått lära mig. Ska mäta tempen i morgon.

P
G Ganescha skrev:
Fläkten går tyst, det är kompressorn som brummar rejält och tyvärr blev det ej bättre efter rengöring, inte heller gick förbrukningen ner. MEN, strax efter rengöringen så slog värmen till ska tilläggas och vi har 25 grader inomhus. Detta har säker medfört att förbrukningen har stigit ytterligare. Jag är lite sugen på att köpa en ny kompressor, såg en på eBay för ett tag sen. Ska se om jag hittar den igen.
inget rör som ligger mot kompressorn inga fötter på kompressorn som blivit stumma eller saknas?

oljud i kompressorn brukar bero på ventilfel eller ev brustna fjädrar.

byte av kompressor brukar handla om 6000.- på den där

vad har du för modellbeteckning

P
G Ganescha skrev:
Ja, snyggt är det men inte så värst bra i längden har jag nu fått lära mig. Ska mäta tempen i morgon.
Dessa äldre skåp med fläktkondensor klarar lätt av den luftspalt du har, det är dammet som försämrar livslängd och effektivitet. Om du har kvar bruksanvisningen så ser du detta. IOM att den kyler och kan hålla temperaturen så är den ju inte tokslut.
Behöver den gå hela tiden nu när omgivningstemperaturen är varmare?
enkelt test är att dra fram den mitt på golvet och testa ett dygn.

P
G Ganescha skrev:
Fläkten går tyst, det är kompressorn som brummar rejält och tyvärr blev det ej bättre efter rengöring, inte heller gick förbrukningen ner. MEN, strax efter rengöringen så slog värmen till ska tilläggas och vi har 25 grader inomhus. Detta har säker medfört att förbrukningen har stigit ytterligare. Jag är lite sugen på att köpa en ny kompressor, såg en på eBay för ett tag sen. Ska se om jag hittar den igen.
Vad som måste härledas innan man byte grejer hej vilt är orsak och verkan, dessa skåp är lite ökända för kölmedelsläckor och är det så här kommer kompressorn att gå ner sig när det blir en dödsspiral, ju varmare det blir desto mer går kompressorn och då blir det ännu varmare osv.

electroluxaren skrev:
inget rör som ligger mot kompressorn inga fötter på kompressorn som blivit stumma eller saknas?

oljud i kompressorn brukar bero på ventilfel eller ev brustna fjädrar.

byte av kompressor brukar handla om 6000.- på den där

vad har du för modellbeteckning
Samsung RS21DDMS heter den. Hittade en kompressor på Quickparts.se men kom på att det är köldmedel osv. Så att byta själv är uteslutet. Skulle inte vilja säga att den håller kylan. Kompressorn får igång i tid och otid. Säg att kompressorn kyler ner den till 4 grader och frysen till -18 ( inställd på det) utan att någon har öppnat dörrarna så går den igång ändå efter en stund. Detta antar jag är för att den tappar kylan. Listerna runt är hela och fina och jag har justerat dörrarna. När kompressorn hoppar igång så är det 8 grader inne i kylen, ungefär, enligt min termometer jag har inne i kylen.
Här är en bild på inbyggnaden.
Glömde nämna att is tillverkningen är avstängd.
Kök: kylskåp med magnetsmycken och anteckningar, ugn, mikrovågsugn, skåp, blommigt tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ett Samsung RS54N3003WW som helt nytt inte höll temperatur i frysen, antagligen gick avfrostningen för länge eller ngt. Lät också en del, hördes til sovrummet ovanför när det gick igång. Efter flera misslyckande reperationsbesök fick jag det reklamerat och skaffade ett LG-skåp istället, nästan helt tyst och håller temperaturen betydligt bättre.

P
G Ganescha skrev:
Samsung RS21DDMS heter den. Hittade en kompressor på Quickparts.se men kom på att det är köldmedel osv. Så att byta själv är uteslutet. Skulle inte vilja säga att den håller kylan. Kompressorn får igång i tid och otid. Säg att kompressorn kyler ner den till 4 grader och frysen till -18 ( inställd på det) utan att någon har öppnat dörrarna så går den igång ändå efter en stund. Detta antar jag är för att den tappar kylan. Listerna runt är hela och fina och jag har justerat dörrarna. När kompressorn hoppar igång så är det 8 grader inne i kylen, ungefär, enligt min termometer jag har inne i kylen.
Här är en bild på inbyggnaden.
Glömde nämna att is tillverkningen är avstängd.
[bild]
ja det är lite pyssel med att byta denna iofs med R600A man lite specialverktyg behövs.
hur eller hur är det en konventionell kompressor, följer med startrelä och startkondensator
den tappar kylan snabbt om det är varmt i rummet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.