52 351 läst ·
113 svar
52k läst
113 svar
Nån som har kyl och frys från Samsung?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Varför väljer man inte switchfrekvensen så att den är garanterat ohörbar för människor (över 20 kHz)? 5-10 kHz låter som sämsta tänkbara då det både låter extra irriterande och örat har hög känslighet där (utom för mycket gamla eller hörselnedsatta personer).
Jag hör dock inte något tydligt sådant från utedelen till min LLVP som är den enda varvtalsstyrda kompressor jag har. Däremot låter förstås själva kompressorn en hel del när den går men så är den ju också storleksordningen 50 gånger kraftigare än den som verkar sitta i nya vitvaror. Men kan inte säga att jag ser fram emot att aldrig ha helt tyst i köket, även om ljudet inte är direkt störande.
Jag hör dock inte något tydligt sådant från utedelen till min LLVP som är den enda varvtalsstyrda kompressor jag har. Däremot låter förstås själva kompressorn en hel del när den går men så är den ju också storleksordningen 50 gånger kraftigare än den som verkar sitta i nya vitvaror. Men kan inte säga att jag ser fram emot att aldrig ha helt tyst i köket, även om ljudet inte är direkt störande.
Hej Magnus E KMagnus E K skrev:
Varför väljer man inte switchfrekvensen så att den är garanterat ohörbar för människor (över 20 kHz)? 5-10 kHz låter som sämsta tänkbara då det både låter extra irriterande och örat har hög känslighet där (utom för mycket gamla eller hörselnedsatta personer).
Jag hör inte någon störande switchfrekvens från min varvtalsstyrda Siemens kyl och frys, om det beror på dålig hörsel eller annat vet jag inte. (Jag är möjligen en mycket gammal eller hörselnedsatt person).
När jag först mötte frekvensomriktardrivna asynkronmotorer på ASEA/ABB i Västerås i början på 1980 talet då väsnades dom rejält. Numer har man minskat både de elektriska störningarna (EMI) och ljudet från många av inverterar och frekvensomriktare.
Vilken switchfrekvens som används bestäms vid konstruktionen, men ibland vill man hålla nere frekvenserna, då det ger mindre förluster (hysteres och virvelström) i järnet i motorerna.
Risken är de får olika fel alldeles för tidigt. Fö har det funnits frekvensomriktare/varvtal styrning i minst 20år på kylar å frysar, cylinda gav upp ganska tidigt för de höll inte och blev för dyra att reparera på den tiden, men i sbs har det hängt med.M Martin Lundmark skrev:
Samsung har väldigt bra teknik i de kylar å frysar som är varvtalstyda med fläktkyld kondensor men har tyvärr likt citroen för dålig komponent kvalitet
Tredje kylen hemma efter reklamation och den kommer direkt från ”båten”. Verkar ha fått en lättare invändig facelift och antingen så har vi bara tur, eller så har de gjort något åt kompressorerna för denna låter väsentligt mindre än de andra två. Kompressorn låter mindre när den väl kör, och den kör inte alls lika ofta. Trots att den precis kopplats in och ska ned i temp.
Nu har jag inte satt på handtaget än vilket kan göra skillnad. Det sitter små distanser på handtaget som gör att dörren inte stänger lika tätt mot listen.
jag har tidigare misstänkt att det kan vara en anledning till varför kompressorn kört ofta. När jag undersökt listerna så ser det nästan ut som att kylen sugit in luft genom listerna, vilket förstås får upp temperaturen i kylen vilket tvingar igång kompressorn hela tiden.
monterar handtagen senare idag så får vi se om det blir någon förändring.
Nu har jag inte satt på handtaget än vilket kan göra skillnad. Det sitter små distanser på handtaget som gör att dörren inte stänger lika tätt mot listen.
jag har tidigare misstänkt att det kan vara en anledning till varför kompressorn kört ofta. När jag undersökt listerna så ser det nästan ut som att kylen sugit in luft genom listerna, vilket förstås får upp temperaturen i kylen vilket tvingar igång kompressorn hela tiden.
monterar handtagen senare idag så får vi se om det blir någon förändring.
Hej IngaGrönaFingrarI IngaGrönaFingrar skrev:Tredje kylen hemma efter reklamation och den kommer direkt från ”båten”. Verkar ha fått en lättare invändig facelift och antingen så har vi bara tur, eller så har de gjort något åt kompressorerna för denna låter väsentligt mindre än de andra två. Kompressorn låter mindre när den väl kör, och den kör inte alls lika ofta. Trots att den precis kopplats in och ska ned i temp.
monterar handtagen senare idag så får vi se om det blir någon förändring
Hoppas att du löser dina bekymmer!
Jag har varvtalsstyrning (eller frekvensomriktardrift) på bergvärmepumpen, ett kylskåp, ett frysskåp och en frysbox, dessutom har jag cirkulationspumpar som är varvtalsstyrda. Jag ser mer fördelar än nackdelar i varvtalsstyrningen.
Att kylen eller frysen ”går nästan hela tiden” t.ex. 50 % av tiden, det behöver inte vara ett fel eller en dålig egenskap för kylen eller frysen.
Slitaget på hela kompressorsystemet är mindre genom att frekvensomriktaren mjukstartar elmotorn och när kompressorn drivs på ett varvtal under ”fullt varv” så finns det en driftspunkt där de ingående komponenterna ger en högre verkningsgrad. Dessutom så är temperaturen t.ex. mycket jämnare i kylsystemet.
Det är även viktigt att inte bygga in kylen eller frysen och därigenom förhindrar att dessa kan lämna ifrån sig överskottsvärmen genom luftkonvektion, i annat fall så kan det förkorta livslängden i onödan.
Sedan jag köpte huset 1994 så har jag succesivt arbetat med att sänka elbehovet (kWh) och toppeffekten (kW). Jag ser snart ut att snart vara nere på ca 30 % av medelvärdet av elbehovet (kWh) de 6 första åren i huset.
Blir det strömavbrott vill jag även då klara värme, kyl/frys belysning kommunikation etc. några dagar samt jag söker efter låga driftskostnader sett över tiden.
Det är alltså en kombination av flera egenskaper som styr mitt val av elanslutna apparater
Har en dryg vecka gammal kyl RR39 samt en frys RZ32. Frysen låter i princip ingenting men som nämnts tidigare så går kompressor och fläkten på kylen igång i 10 minuter flera gånger i timmer och då låter det störande mycket. Ljudet låter som en blandning av knarrande och brummande. Min känsla är att det kommer från fläkten snarare än från kompressorn men det kanske är en kombination. Får hoppas att det blir bättre om ett tag som någon skriver. Men om jag fattar det rätt är det ingen idé att kontakta Mediamarkt eller Samsung ? (Skåpen monterades av MM’s folk)W wicket skrev:
Hej, Hållis 13Hållis 13 skrev:
Har en dryg vecka gammal kyl RR39 samt en frys RZ32. Frysen låter i princip ingenting men som nämnts tidigare så går kompressor och fläkten på kylen igång i 10 minuter flera gånger i timmer och då låter det störande mycket. Ljudet låter som en blandning av knarrande och brummande. Min känsla är att det kommer från fläkten snarare än från kompressorn men det kanske är en kombination. Får hoppas att det blir bättre om ett tag som någon skriver. Men om jag fattar det rätt är det ingen idé att kontakta Mediamarkt eller Samsung ? (Skåpen monterades av MM’s folk)
Det kylskåp du köpt använder enligt tillverkaren, Samsung en;” Digital Inverter-teknologi” om detta skriver tillverkaren; ”Njut av mindre buller med den digitala inverter-kompressorn. Till skillnad från konventionella kompressorer som bara startar och stoppar justerar den digitala inverter-kompressorn automatiskt sin hastighet i förhållande till sju nivåer av kylbehov. Detta effektiviserar energiförbrukningen och ger dig en tyst, kraftfull och hållbar prestanda vilket backas upp med en garanti på 20 år*.”
https://www.samsung.com/se/refrigerators/one-door/385l-snow-white-rr39m7055ww-ee/
Du verkar tydligen inte vara överens med tillverkaren om vad som är ”mindre buller”. Kan det vara det att ljudnivån i ditt nya kylskåp (36 dB) är lägre än tidigare kylskåp, men att ljudet har en annan karaktär än med ditt tidigare kylskåp och går oftare (nästan jämt)?
Att kylskåpet har en annan drivteknik (det Samsung kallar ”digital Inverter-teknologi”), än ditt tidigare kylskåp, beror rimligen på att de valt den lösningen för att svara på EU:s krav på minskad elenergianvändning för vitvaror.
I ett tidigare inlägg #49 i denna tråd så beskrev jag att även jag har ett varvtalsstyrt kylskåp, ett Siemens KS36VAIDP, som står i köket. Jag är nöjd med kylskåpet och jag hör inte (störs inte av) eventuella ljud (angivet 39 dB). Det har långa gångtider men samtidigt lågt årligt elenergibehov.
Dessutom underlättar varvtalsdriften, att klara strömavbrott. En ytterligare fördel när man byter sina vitvaror.