Vi har en Samsung kyl/frys sedan sisådär kanske 10 år sedan. Den låter utav bara h-e! Min gissning är att det är när den avfrostar frysen, för det låter inte konstant så illa. Dock om man lyfter/trycker/drar åt rätt håll på vissa ställen så tystnar den väsentligt. Det tycks dock inte vara ngt konstant för om man försöker justera fötterna på den så börjar den iaf snart väsnas. Låter definitivt som ett rör som inte sitter fast ordentligt utan vibrerar mot ngn plåt, men också själva kompressorn låter som om kolven gick på tvären... Lyckligtvis går det över efter ngn minut, men det händer många ggr/dag och gör det ibland svårt att prata normalt i köket. Otroligt störigt.

Vi hr en ny side-by-side som i princip inte låter något alls, betydligt mycket mindre än Electrolux, Husqvarna och Grundig som vi haft i olika lgh tidigare. Man hör den ibland, men då ör det mer i typ 5-10 sekunder och inget farligt ljud alls.

Vi har Samsung kyl o frys sedan 2011 funkar mycket bra , inga problem under tiden

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
A Annahe25 skrev:
Hej tyckte att vår nya samsung frys också lät mycket fick tips i butiken om att stänga av det några timmar och sedan starta om det gjorde så i helgen och tycker faktiskt det har blivit något bättre
Ska testa! Tack för tips

E Emil Lundgren skrev:
Jag har RR40 kyl och matchande frys. Inköpta för lite drygt ett år sedan på Elgiganten. Jag följde testresultatet i Råd&Rön som ger dessa två "bäst i test" betyg i deras senaste stora test. Frysen hör man inte så mycket av men kylskåpet väsnas väldigt mycket. Jag har varit i kontakt med Samsung Support som dock svär sig fria att det är fullt normalt ljud. Om så är fallet så är det hårresande vilken skräpprodukt detta är. Vi har öppen planlösning i huset och jag hör kylskåpet i stort sett hela tiden. Kompressorn går på 2-4 ggr i timmen och kör då i ca 10-15 minuter. Jag anslår att kompressorn har fler timmar i gång än den har i vila.
Så. Produkten ska ni hålla er ifrån plus att Samsungs kundtjänst är dryg och obildad. Jag hade ett ärende med LG för ett tag sedan gällande en TV. Jag hade enbart frågor men supporten kom själva med förslag om att återköpa TV´n till inköpspris. Trots att det var ett mindre fel på den. Där har man kundtjänst som vet hur man hanterar och bygger sina relationer. Det blir fler TV apparater från dem, men aldrig något från Samsung igen.

[video]
E Emil Lundgren skrev:
Jag har RR40 kyl och matchande frys. Inköpta för lite drygt ett år sedan på Elgiganten. Jag följde testresultatet i Råd&Rön som ger dessa två "bäst i test" betyg i deras senaste stora test. Frysen hör man inte så mycket av men kylskåpet väsnas väldigt mycket. Jag har varit i kontakt med Samsung Support som dock svär sig fria att det är fullt normalt ljud. Om så är fallet så är det hårresande vilken skräpprodukt detta är. Vi har öppen planlösning i huset och jag hör kylskåpet i stort sett hela tiden. Kompressorn går på 2-4 ggr i timmen och kör då i ca 10-15 minuter. Jag anslår att kompressorn har fler timmar i gång än den har i vila.
Så. Produkten ska ni hålla er ifrån plus att Samsungs kundtjänst är dryg och obildad. Jag hade ett ärende med LG för ett tag sedan gällande en TV. Jag hade enbart frågor men supporten kom själva med förslag om att återköpa TV´n till inköpspris. Trots att det var ett mindre fel på den. Där har man kundtjänst som vet hur man hanterar och bygger sina relationer. Det blir fler TV apparater från dem, men aldrig något från Samsung igen.

[video]
Har precis samma upplevelse som du. Har fått igenom att återlämna dessa på Elgigantens goodwill. Samsung ser till att ha ryggen fri då detta anses som en egenskap som som ligger inom deras toleranser. Goick precis som du på Råd&Röns test och valde just dessa skåp för att de hade högt betyg ljudmässigt.

Så frågan är väl egentligen vilka skåp man ska välja för att vara trygg i att man slipper att höra dem hela tiden. Och när kompressorn väl ska gå så ska den göra det tyst.

Några tips på märken och modeller?

Jag måste revidera min åsikt lite från tidigare.
Det brummande ljudet höll i sig i någon månad eller två, men nu är de väldigt tysta. Och min fru är extremt ljudkänslig, så hade de fortsatt låta hade vi fått slänga ut dem. Så här i efterhand är vi väldigt nöjda med dem!

• Gilla
sallad
  • Laddar…
W wicket skrev:
Jag måste revidera min åsikt lite från tidigare.
Det brummande ljudet höll i sig i någon månad eller två, men nu är de väldigt tysta. Och min fru är extremt ljudkänslig, så hade de fortsatt låta hade vi fått slänga ut dem. Så här i efterhand är vi väldigt nöjda med dem!
Intressant. Stärker min tes om att de kanske låter lite mindre nu efter en månad. Men frågan är ju då om man ska vänta och hoppas på att de blir tystare. Eller om man ska returnera och köpa annat fabrikat. I så fall, vad fasen ska man satsa på då?

Någon annan som har samma upplevelse av att de blir bättre med tiden?

E Emil Lundgren skrev:
Ska testa! Tack för tips
Återkoppling på detta önskas. Är detta en lösning som fungerar i längden?

Har nu bott ett halvår i lägenheten med Samsung kyl/frys. De låter INGENTING!

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Samsung kombinerad kyl/frys i samma pelare men med skilda dörrar, 2010. Låter en del och knackar när kompressorn slutar. Haft en del trubbel med ispåväxt i frysdelen. Kunde lösa det med mycket lirkande men det tog tid och nerver. Jag är kanske bortskämd från en tid då saker höll i 20 år eller mer.
Samsungen står kvar men nästa problem så åker den ut.

Är alltså inte nöjd med ljudnivån på Samsungs kylskåp RR40M7165WW/EE som vi nu haft i över en månad. Möjligtvis upplever vi att ljudet har minskat med tiden. Men upplever att kompressor och fläkt går klart längre stunder än att den är helt av.

Är inne på att testa att sätta isoleringsmatta i labyrintform i den 2 cm höga spalten mellan golv och kylskåpsbotten enligt denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ljudisolera-kylskaps-hoega-tinnitustjut.250679/
Gör nämligen enorm skillnad ljudmässigt då man testar att täcka för glipan med en filt.

Tänker att det ändå inte blir helt tätt om då luft kan sugas in i de glipor som fortfarande finns mellan benen och väggarna. Och i och med att det ändå är så tight kan det ju knappast påverka temperaturen bakom? Och ja, det är 6 cm mellan kylskåp och vägg bakom samt fritt flöde upp genom överskåp och ut. Täckskiva på ena sidan och frys på andra.

Så vad tror ni, om man begränsar öppningen i underkant, påverkar det luftflödet av den varma stigande luften på baksidan?

P pasp skrev:
Så vad tror ni, om man begränsar öppningen i underkant, påverkar det luftflödet av den varma stigande luften på baksidan?
Garanterat.

P
P pasp skrev:
Är alltså inte nöjd med ljudnivån på Samsungs kylskåp RR40M7165WW/EE som vi nu haft i över en månad. Möjligtvis upplever vi att ljudet har minskat med tiden. Men upplever att kompressor och fläkt går klart längre stunder än att den är helt av.

Är inne på att testa att sätta isoleringsmatta i labyrintform i den 2 cm höga spalten mellan golv och kylskåpsbotten enligt denna tråd: [länk]
Gör nämligen enorm skillnad ljudmässigt då man testar att täcka för glipan med en filt.

Tänker att det ändå inte blir helt tätt om då luft kan sugas in i de glipor som fortfarande finns mellan benen och väggarna. Och i och med att det ändå är så tight kan det ju knappast påverka temperaturen bakom? Och ja, det är 6 cm mellan kylskåp och vägg bakom samt fritt flöde upp genom överskåp och ut. Täckskiva på ena sidan och frys på andra.

JA!

electroluxaren skrev:
JA!
Oldboy Oldboy skrev:
Garanterat.
=
Ok, jag tolkar era korta svar som att det är mindre bra idé att täppa för springan helt. Vad tror ni då om en labyrintlösning där man lämnar en spalt på säg 5-10 cm mellan två förskjutna ljuddämpningmattor som kanske är 2/3 av bredden mellan fötterna? Värt att pröva med tempgivare bakom tänker jag.

Har du tillgång till tempgivare så är det utmärkt. Då kan du logga dygnssnittet på baksidan ovan värmegallret nu innan du ändrar ngt, och sedan efter du ändrat. Då ser du direkt vilken påverkan du får. Sedan vet jag dock inte hur stor betydelse t ex 1 grads tempökning har för kylförmåga/kompressor, men ju varmare omgivningstemperatur desto hårdare får kompressorn jobba.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.