63 381 läst ·
88 svar
63k läst
88 svar
Nån som byggt hus med byggelement i EPS?
Ja, ordentligt skall de vara
Men sedan var det även för att enkelt få fast första rundan med klossarna, först se till att alla stod i lod och sen göt vi lite i varje hål så dem stod stadigt innan vi började stapla på resten.
Men sedan var det även för att enkelt få fast första rundan med klossarna, först se till att alla stod i lod och sen göt vi lite i varje hål så dem stod stadigt innan vi började stapla på resten.
Ja vissa klossar va från 2010 och delar av klossen va "smulig" (drar man handen på den så faller den typ sönder) och ett gäng va smutsiga och väldigt kantstötta. På en del så fanns det inga "piggar" kvar uppe på klossen, vilket gör det knepigt att få den på plats bra.empame skrev:
Vi fick gå igenom alla klossar och sortera ut dom vi inte tyckte såg bra ut och sen bad vi om nya. Då skickade dom ut en lastbil och vi fick en ny pall med klossar, bara det att dom vi fick då såg nästan värre ut än dom vi la bort.
Då blev jag irriterad, jag har ju inte betalat för någon andra sortering direkt. Men nu är det sålt och vet inte om jag orkar ta upp den fighten.
Jasså.. Det lät ju inget vidare.empame skrev:
Konstigt att man inte kan få hela och rena produkter när man ändå betalar ganska mkt för något som är så billigt att framställa.
Jag har gjutit första våningen. I helgen ska vi ge oss på och bygga nästa våning och förbereda allt för att kunna gjuta den till nästkommande helg.
Kanske va klossarna som du skickade tillbaka som jag fick då. För dom såg inget roliga ut.
Okej.. Blir intressant att se nu när det blir lite kallare hur huset klarar sig antar jag 
Har du några bilder från ditt bygge? Hur länge har du hållet på? 1plans hus?
Imorgon ska vi gjuta andra våningen på huset och förhoppningsvis kommer taket på innan nyåret.
Har du några bilder från ditt bygge? Hur länge har du hållet på? 1plans hus?
Imorgon ska vi gjuta andra våningen på huset och förhoppningsvis kommer taket på innan nyåret.
Till Wik83 och empame!Hur summerar ni era byggen men byggkloss, legolit, ekolit eller vad dom kallas nu?
Jag tycker det ser otroligt spännande ut och kommer troligtvis att bygga ett eget passivhus i Åre till sommaren med det materialet. Några uppenbara nackdelar som ni märkt efter hand? Har ni puts på utsidan? Vad skulle ni gjort annorlunda?
Tacksam för svar!
Jag tycker det ser otroligt spännande ut och kommer troligtvis att bygga ett eget passivhus i Åre till sommaren med det materialet. Några uppenbara nackdelar som ni märkt efter hand? Har ni puts på utsidan? Vad skulle ni gjort annorlunda?
Tacksam för svar!
Roligt! Vi byggde med "Cellplast Direkts" system och är helnöjda med vårt bygge som har panel på utsidan. Men om jag bygger ett till hus på samma sett så kommer jag att göra följande annorlunda/bättre:
Täta alla skarvar med skum & tejp (fogskum som vi har idag tycker jag inte duger till 100%)
Vara noggrannare vid utskärning av fönster (blev svårt med smygarna när man hade slarvat men det gick i alla fall)
Lägga ut golvvärmeslang i dörrhålen
Småsaker men ändå
Täta alla skarvar med skum & tejp (fogskum som vi har idag tycker jag inte duger till 100%)
Vara noggrannare vid utskärning av fönster (blev svårt med smygarna när man hade slarvat men det gick i alla fall)
Lägga ut golvvärmeslang i dörrhålen
Småsaker men ändå