Nån som byggt ett soffbord och kan ge lite tips på en bra konstruktion. Tänkte att det skulle vara ca 60*120cm och sen 50 cm högt. Jag vill också ha en lite mindre bordskiva under den övre. Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska göra för att få konstruktionen stabil.

Vet inte om detta är vad du tänkt dig, men här kommer en ritning från mitt senaste projekt. Tillverkat ur en bänkskiva i ek. Stilrent och stabilt

Gerade hörnen 45° och kexade ihop konstruktionen. Under satte jag en hylla, ur samma material men kluven till 300mm, för att få bättre plats med benen. Den hjälper även till att stadga upp konstruktionen

soffbord.JPG

(Ritningen är i proportion mot dina mått (1200x600x500))

/AB

haha,,, skönt.. har byggt en exakt sådan som ovan!
I massiv ek.. bänkskiva.. 26mm tjock. Måtten är, har jag för mig, 110x50x50.. hyllan under är 25cm bred har jag för mig...

Den är ihopsatt med kex och skruv med egengjorda träpluggar över så att det ska se riktigt arbetat ut.

DSC02387.JPG
DSC02389.JPG
DSC02390.JPG

Ser mycket bra ut matte2k, hur lång tid spenderade du och var inhandlade du materialet ?

tiden är svår att säga då jag höll på lite då och då.. men eftersom det var första gången jag höll i en fräs så säg ett par timmar...

eken köpte jag på Bahaus.. har ofta kampanjer med en 3m skiva för ca 1000-1200kr... då ingår 2 kap... extra kap för 15kr/Styck eller nått.. så alla kap såg jag till att dem gjorde där så det bara var att ta hem keka, limma, borra för plugg, skruva, borra ut träpluggar osv....

Så här i efterhand önskar jag att jag gjorde träpluggen från lite mörkare partier av ekskivan... nu smälter dem in lite mycket.. ville helst ha klara färgskiftningar där... men men....

Snyggt!
Håller med om att det vore ännu snyggare om pluggen syntes lite bättre. Kan du inte betsa enbart dessa?
/CC

njaa... har inte riktigt tänkt på det faktiskt.. men känns svårt att maskera så att jag bara betsar själva pluggarna....

Snyggt bord!

Hur tror ni hållbarheten skulle bli om man bara använder plugg och lim för att få det att hålla ihop. Utan synliga plugg...

ImprezMe skrev:
Snyggt bord!

Hur tror ni hållbarheten skulle bli om man bara använder plugg och lim för att få det att hålla ihop. Utan synliga plugg...
Ser du bara till att spänna ordentligt under torktiden så håller det absolut lika bra! ett gäng 10mm's plugg eller kex #20 så blir det kalas.

ImprezMe skrev:
Snyggt bord!

Det funkar nog rätt bra... tror kexning (http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3847) är stabilare än vanlig träplugg dock.

Du kan ju även sätta små vinkeljärn på undersidan för extra stabilitet.

Tror det får bli plugg isf. Har inte tillgång till någon fräs för att göra spår för kexen...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.