1 420 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Har någon byggt denna eller liknande, om man lejer bort grund.
Nejdå, det är bara mer eller mindre jobbigt. Någon grävde ju gruvan 
Nåväl, ta en bild på var du ska ha boden. Det kan inte vara omöjligt att ordna till en enkel plintgrund utan att ta in andra, men om du inte har tid eller lust så kan du förstås ta in någon till det.
Nåväl, ta en bild på var du ska ha boden. Det kan inte vara omöjligt att ordna till en enkel plintgrund utan att ta in andra, men om du inte har tid eller lust så kan du förstås ta in någon till det.
Ja, jag kollade byggbeskrivningen och det är väldigt klent bjälklag. Knappt så man vill kalla det för det när dimensionerna är 36x60 mm. Den här boden förväntar sig att bli byggd på antingen en platta på mark eller på ett självbärande stabilt bjälklag. Inget av det är omöjligt att fixa själv men det är mer komplicerat än fyra stenar i hörnen.
Om det är väldigt mycket sten i marken och den är väldränerad så hade jag nog satsat på trädgårdsplattor som grävs ner lite och sedan ett rejält bjälklag på det.
Om det är väldigt mycket sten i marken och den är väldränerad så hade jag nog satsat på trädgårdsplattor som grävs ner lite och sedan ett rejält bjälklag på det.
Jag tänkte väl det! Då själva grunden är A och O för att kunna plocka ihop stugan bräda för bräda måste den ju vara stabil och perfekt.tommib skrev:
Ja, jag kollade byggbeskrivningen och det är väldigt klent bjälklag. Knappt så man vill kalla det för det när dimensionerna är 36x60 mm. Den här boden förväntar sig att bli byggd på antingen en platta på mark eller på ett självbärande stabilt bjälklag. Inget av det är omöjligt att fixa själv men det är mer komplicerat än fyra stenar i hörnen.
Att sträva efter perfektion i byggnadssammanhang som privatperson tycker jag man ska undvika, Bygg ett vanligt trädäck att ställa stugan på, använd vanligt vattenpass eller en genomskinlig slang , skippa rätstege och laser.M Minna Hissa skrev:
Har du råd och möjlighet kan du ju gjuta eller låta gjuta en betongplatta men stäva inte efter att få den perfekt utan nöj dej med normal jämnhet.
Om man uppför en kyrka eller nått annat som är avsett att stå i "evig tid", och nån annan betalar anser jag att kravet på perfektion kan vara mer relevant än om man sätter upp en enkel prefabstuga.