Klarar man av detta på 2 man, med lite kunskap?

• En friggebod i trä med stora fönster och dörrar, placerad i en trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Bygga den? Ja, absolut. Det är inte mer komplicerat än att bygga lego typ.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bygga den? Ja, absolut. Det är inte mer komplicerat än att bygga lego typ.
Tack tänkte nästan det! Om man lejer bort grunden. Fraktade hem en timmer lekstuga som var plockepinn och monterade upp den igen och det gick bra.😅

tommib
Att göra en plintgrund är inte exakt raketvetenskap heller. Det beror väl lite på hur komplicerat det är där du vill ha stugan med sluttning, berg osv.

• Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Att göra en plintgrund är inte exakt raketvetenskap heller. Det beror väl lite på hur komplicerat det är där du vill ha stugan med sluttning, berg osv.
Det är gruvschakt tyvärr och olika nivåer..

tommib
Gruvschakt?

tommib tommib skrev:
Gruvschakt?
Nu blev du allt nyfiken... Du får bygga ut källaren så du rymmer några friggebodar på olika nivåer du också.

• Haha
datja och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Gruvschakt?
Det är har varit en gruva i området och hela marken består av stenar i olika storlekar och utöver det är det nivå skillnader. Dvs gräva för mycket är omöjligt.

tommib
Nejdå, det är bara mer eller mindre jobbigt. Någon grävde ju gruvan ;)

Nåväl, ta en bild på var du ska ha boden. Det kan inte vara omöjligt att ordna till en enkel plintgrund utan att ta in andra, men om du inte har tid eller lust så kan du förstås ta in någon till det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om det inte är väldigt ojämn tjäle i backen vintertid så bör det gå fint att bara ställa den lilla boden på fyra hörnstenar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om det inte är väldigt ojämn tjäle i backen vintertid så bör det gå fint att bara ställa den lilla boden på fyra hörnstenar.
12 kvm, går det att ställa på 4 punkter endast?

M Minna Hissa skrev:
12 kvm, går det att ställa på 4 punkter endast?
I så fall behöver man förstärka bjälklaget. Den typen av bodar är ganska klena för att hålla nere kostnaden och utnyttja bygghöjden till max.

• Gilla
Minna Hissa och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag kollade byggbeskrivningen och det är väldigt klent bjälklag. Knappt så man vill kalla det för det när dimensionerna är 36x60 mm. Den här boden förväntar sig att bli byggd på antingen en platta på mark eller på ett självbärande stabilt bjälklag. Inget av det är omöjligt att fixa själv men det är mer komplicerat än fyra stenar i hörnen.

Om det är väldigt mycket sten i marken och den är väldränerad så hade jag nog satsat på trädgårdsplattor som grävs ner lite och sedan ett rejält bjälklag på det.

• Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, jag kollade byggbeskrivningen och det är väldigt klent bjälklag. Knappt så man vill kalla det för det när dimensionerna är 36x60 mm. Den här boden förväntar sig att bli byggd på antingen en platta på mark eller på ett självbärande stabilt bjälklag. Inget av det är omöjligt att fixa själv men det är mer komplicerat än fyra stenar i hörnen.

Om det är väldigt mycket sten i marken och den är väldränerad så hade jag nog satsat på trädgårdsplattor som grävs ner lite och sedan ett rejält bjälklag på det.
Jag tänkte väl det! Då själva grunden är A och O för att kunna plocka ihop stugan bräda för bräda måste den ju vara stabil och perfekt.

M Minna Hissa skrev:
Jag tänkte väl det! Då själva grunden är A och O för att kunna plocka ihop stugan bräda för bräda måste den ju vara stabil och perfekt.
Att sträva efter perfektion i byggnadssammanhang som privatperson tycker jag man ska undvika, Bygg ett vanligt trädäck att ställa stugan på, använd vanligt vattenpass eller en genomskinlig slang , skippa rätstege och laser.
Har du råd och möjlighet kan du ju gjuta eller låta gjuta en betongplatta men stäva inte efter att få den perfekt utan nöj dej med normal jämnhet.

Om man uppför en kyrka eller nått annat som är avsett att stå i "evig tid", och nån annan betalar anser jag att kravet på perfektion kan vara mer relevant än om man sätter upp en enkel prefabstuga.

• Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.