Jag är 17 år och ska renovera mitt rum och det är första gången jag gör det vilket jag ser fram imot och just nu så har jag rivit ner tapeterna som satt och fått bort gammalt tapetlim men de är gammal tapet under och under det är det trä typ, här är en video av hur det ser ut tänkte använda rull spackel och ni som har erfarenhet berätta hur jag ska förbereda innan spackel om det behövs nån spärrgrund typ sen innan målning också om det behövs.

Absolut spärrgrund men det är ju träskivor så räkna med sprickor även om du lägger ner allt jobb i världen, vill du ta en enkel väg så gipsa över allt istället.

• Gilla
Alexander Lennartsson
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Absolut spärrgrund men det är ju träskivor så räkna med sprickor även om du lägger ner allt jobb i världen, vill du ta en enkel väg så gipsa över allt istället.
Om jag skulle lägga renoverings gips över alla väggar de är väl bara skruva fast dom sen spackla mellanrummen med en remsa också

Alexander Lennartsson Alexander Lennartsson skrev:
Om jag skulle lägga renoverings gips över alla väggar de är väl bara skruva fast dom sen spackla mellanrummen med en remsa också
Precis 👍
Kolla youtube för hur remsan ska sättas fast. Olika videos ger olika tips så kolla några olika och testa vad som är lättast för dig. Det krävs (ofast) flera omgångar spackel och slipningar. När du känner dig hyfsat nöjd med slipningen så grundmålar du hela rummet, då kommer du se vad som kanske behöver spacklas/slipas igen.

Om du har mycket att slipa så rekommenderar jag en giraffslip men om du bara ska göra ett rum så fungerar det att köra manuellt också. Om inte annat så får du en uppfattning om hur jobbigt det är till nästa gång du ska renovera.

Lycka till!

• Gilla
Alexander Lennartsson
  • Laddar…
Alexander Lennartsson Alexander Lennartsson skrev:
Jag är 17 år och ska renovera mitt rum och det är första gången jag gör det vilket jag ser fram imot och just nu så har jag rivit ner tapeterna som satt och fått bort gammalt tapetlim men de är gammal tapet under och under det är det trä typ, här är en video av hur det ser ut tänkte använda rull spackel och ni som har erfarenhet berätta hur jag ska förbereda innan spackel om det behövs nån spärrgrund typ sen innan målning också om det behövs.

[video]
Kolla in Henkesmålartips (ja, ett ord) på youtube. Han är duktig, tydlig och visar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.